Gå til innhold

Hva er rasisme egentlig?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-lQle7N2M

Min definisjon på rarisme er det å se ned på, forskjelsbehandle eller mene at personen er mindre vert kun basert på personens rase eller andre egenskaper som personen er født med og ikke har valgt selv.

Lenke til kommentar

Hvem var det som sa at det å bli kalt neger av en nordlending alltid var oppløftende fordi uttalen hørtes så positivt ladet ut? (Var det atle? var i allefall en komiker).

 

Uansett, det er mange som kaster rasisme kortet sitt med første mulighet og det blir for teit. Det blir liksom noe alla: En person med minoritetsbakgrunn blir tatt for å stjele i en butikk, så sier den personen: Det er rasisme! og du har bare lyst til å skrike ut: nei, det er bare ikke lov å stjele her.

 

Men nå er jo rasisme generelt teit, men det må jo gjelde begge veier. Bare for å trekke fram et annet eksempel. Resident Evil 5 fikk masse rasisme hets, fordi du var i afrika og drepte neger zombier (sorry hvis noen oppfattet dette som rasistisk men kommer ikke på noe annet ord, synes farget høres værre ut). Mens Resident Evil 4 hvor du drepte masse spanjol zombier ikke fikk noen hets i det heletatt.

 

og Abigor, jeg tror at Myagos bare brukte rase som eksempel (uten at jeg kan vite om han gjorde det eller ikke)

Lenke til kommentar
Rasisme er tanken der man ser på sin egen eller andres raser overlegen en annen.

Du snakker om rasisme som tanken der en rase er overlegen en annen rase. Kan du definere rase? Trodde ikke man delte opp mennesker i raser.

 

Vi har tre hovedraser som er den kaukasoide, mongoloide og negroide rasen - disse forteller vårt opphav.

 

Kaukasoide tar for seg europere og noen fra Asia og Nord-Afrika, mens mongoloide tar for seg folk i Øst-Asia, Oceania og indianerne. Negroide tar for seg afrikanerne sør for Sahara. Å skille folk inn i raser skjer også idag i politiregistere osv, men det var vanligere før.

Lenke til kommentar
Rasisme er tanken der man ser på sin egen eller andres raser overlegen en annen.

Du snakker om rasisme som tanken der en rase er overlegen en annen rase. Kan du definere rase? Trodde ikke man delte opp mennesker i raser.

 

Vi har tre hovedraser som er den kaukasoide, mongoloide og negroide rasen - disse forteller vårt opphav.

 

Kaukasoide tar for seg europere og noen fra Asia og Nord-Afrika, mens mongoloide tar for seg folk i Øst-Asia, Oceania og indianerne. Negroide tar for seg afrikanerne sør for Sahara. Å skille folk inn i raser skjer også idag i politiregistere osv, men det var vanligere før.

Det med indianere er feil tror jeg ihvertfall... For så vidt meg bekjent utvandret det andre folke grupper over isen i berringstredet som ikke var asiatere også... Fra russland og nordlige deler av midtøsten, i følge DNA ihvertfall... Tror stammen het chippewah eller cherokee eller noe slik, de bodde ihvertfall på østkysten av nordamerika på høyde med new york og nordover og var noe av de første den hvite mann tok livet av når han satte sine bein på amerikansk jord...

 

Stammene er ihvertfall totalt utslettet, men etter hva de har funnet ut fra gravplasser ol var at de ikke var asiatere....

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Hei.

 

Har tenkt på en ting ganske lenge.

 

Er det egentlig rasisisk å være imot muslimer, "pakkiser" - Generelt våre nye landsmenn, Fordi flertallet er bare her for å gjøre dritt virker det som, og de som gjør det ødelegger for de som er her for å jobbe.

 

Et eksempel fra meg selv:

En jente jeg har gått med i klasse med i ALLE år, men ble (endelig) kvitt henne i 8. klasse var foreldrene invandrere, faren fra pakistan, moren fra et annet land ved siden av. Hun er frekk, og kaller alle rasister som er frekke mot henne fordi hun generelt er en drittsekk. Hun har tydeligvis et spesielt hat mot meg, Og sier jeg spesielt er rasisisk som kaller hu "bitch" når hu slår meg uten grunn, Kaller meg homo o.l.

Når hun slår meg i ansiktet, slår jeg som refleks enda hardere og bedre plassert i hennes ansiktet (eller andre som slår)

 

Det kan jo egentlig ikke være rasisisk? Jeg hadde nok ikke oppført meg likt mot henne om henne ikke var innvander, for da hadde jo ikke hun i første plass plasser alle i kategori som rasist i starten.

 

Så er det egentlig rasistisk å f.eks nekte muslimer å utfør ID ( slutten på ramadan - Fasten), eller islam(?) sine 5 daglige bønner om det er i veien for jobben? evt. må de jo jobbe det inn igjen?

Man blir jo igjen stemplet som rasist om du ikke vil ha muslimer på arbeidsplassen i frykt for at de må gjøre ting som id, og kan derfor ikke møte opp på jobb, Er slappere grunnet fasten o.l.

Lenke til kommentar

Rasisme kan vel ses som et hat av personer av annen opprinnelse eller rase en sin egen. Diskriminering på grunnlag av opprinnelse eller rase er rasisme. Mislik av personer med annen opprinnelse eller rase av grunner utenfor disse ser ikke jeg som rasisme. Hvis man misliker innvandrere som ikke jobber eller bedriver kriminalitet ser jeg ikke det som rasisme. Å stemple en folkegruppe etter religion synes jeg er rasisme, men samtidig så er det ikke rasisme å stemple en religion. Det er fordi det religion har en tendens til å moderat i de fleste tilfeller og ekstrem i enkelte.

Lenke til kommentar
Hei.

 

Har tenkt på en ting ganske lenge.

 

Er det egentlig rasisisk å være imot muslimer, "pakkiser" - Generelt våre nye landsmenn, Fordi flertallet er bare her for å gjøre dritt virker det som, og de som gjør det ødelegger for de som er her for å jobbe.

 

Et eksempel fra meg selv:

En jente jeg har gått med i klasse med i ALLE år, men ble (endelig) kvitt henne i 8. klasse var foreldrene invandrere, faren fra pakistan, moren fra et annet land ved siden av. Hun er frekk, og kaller alle rasister som er frekke mot henne fordi hun generelt er en drittsekk. Hun har tydeligvis et spesielt hat mot meg, Og sier jeg spesielt er rasisisk som kaller hu "bitch" når hu slår meg uten grunn, Kaller meg homo o.l.

Når hun slår meg i ansiktet, slår jeg som refleks enda hardere og bedre plassert i hennes ansiktet (eller andre som slår)

 

Det kan jo egentlig ikke være rasisisk? Jeg hadde nok ikke oppført meg likt mot henne om henne ikke var innvander, for da hadde jo ikke hun i første plass plasser alle i kategori som rasist i starten.

 

Så er det egentlig rasistisk å f.eks nekte muslimer å utfør ID ( slutten på ramadan - Fasten), eller islam(?) sine 5 daglige bønner om det er i veien for jobben? evt. må de jo jobbe det inn igjen?

Man blir jo igjen stemplet som rasist om du ikke vil ha muslimer på arbeidsplassen i frykt for at de må gjøre ting som id, og kan derfor ikke møte opp på jobb, Er slappere grunnet fasten o.l.

 

Ja, det første du spør om er, etter min oppfatning, rasistisk. Du tar en del av befolkningen og stiller deg generelt negativt til dem på bakrunn av at de har en annen etnisk bakgrunn enn deg selv, og at du har en oppfattelse av at de fleste av dem er i Norge for å "gjøre dritt". Du benevner dem også med en betegnelse - pakkis - som er annerkjent rasistisk.

 

De fleste innvandrere, asylsøkere eller nordmenn med fremmedkulturell bakgrunn gjør ikke dritt. Ja, de prosentandelen som er innblandet i krimialitet er høyere enn for etniske nordmenn, men hva kan man forvente når de gjerne enten har vokst opp i dyp fattigdom, krig eller under andre uverdig forhold, eller har vokst opp med store kulturkollisjoner mellom foreldrenes og samfunnets kultur, identietsforvirring, osv...? Det er også et faktum at nyhetsbildet og samfunnsdebatter har en tendens til å overfokusere på den delen av kriminaliteten som begås av mennesker med annen etnisk bakgrunn. Når en sak fremstilles i nyhetene, blir det som regel benevnt dersom personen har en annen etnisk bakgrunn, mens det ikke sies noen ting dersom personen er etnisk nordmann - dette har så klart en innvirkning på hvilket bilde befolkningen får av innvandrere! Jeg mener på ingen måte at man skal lukke øynene for de utfordringene man møter i forhold til å integrere personer som får opphold i Norge og deres avkom, men man skal huske at majoriteten faktisk integrere seg godt - det er et fåtall som lager problemer. Innvandrere fremstilles gjerne som en belastning og en utgiftspost for samfunnet, men faktum er at vi i Norge både mangler arbeidskraft (selv med den pågående finanskrisa) og at innvandrerne som gruppe faktisk generere større inntekter enn utgifter for det offentlige - staten tjener med andre ord penger på dem.

 

Nok om det... Du går så videre over til å benevne ett eksempel i forhold til en opplevelse du har hatt med en innvandrer. Jeg har også hatt negative opplevelser med innvandrere. Men jeg har også hatt mange negative opplevelser med "hvite". Det du foretok deg i den hendelsen du beskriver gjør deg ikke til rasist - det er i tilfellet at du, på bakgrunn av den hendelsen og liknende ting, konkluderer med at innvandrere generelt er noe negativt som gjør deg til rasist. Du har sikkert opplevd ubehagelige episoder med etniske nordmenn også, men du stiller deg da ikke negativ til etniske nordmenn som gruppe av den grunn? Hvorfor skal dette være annerledes når personene har en annet etnisk bakgrunn?

 

Til det siste du spør om vil jeg også si ja - det er diskriminerende å ikke la personer få følge deres religiøse høytider. I Norge er det religionsfrihet, og dvs at man har rett til å praktisere sin religion. Dette er en viktig og verdifull grunnpillar i samfunnet. Hvis man mener at muslimer ikke skal kunne praktisere sin religion, er man samtidig enten nødt til å forby praktisering av alle religioner (mao fjerne alle religiøse høytider) eller forby spesfikke religioner (og vi vet alle hva man kaller slike forbud). Jeg tror heller ikke at det samfunnsøkonomisk er noen stor utgift. Man snakker noen få dager i året hvor man får fravær i forbindelse med religiøse høytider. Argumentasjonen din i forhold til at muslimer gjør en dårligere jobb fordi de er slappe i forbindelse med faste er, etter min mening, latterlig. Jeg kan komme på så mange andre ting som isåfall også burde forbys for arbeidstakere pga nedsatt produktivitet, feks helgefyll, junkfood, fysisk inaktivitet...tja, hvorfor ikke også innføre obligatoriske leggetider når man først er igang?

 

Når alt det er sagt, jeg synes også det er litt for enkelt å betegne noen som rasist i Norge idag. Det du trekker frem her er i mange tilfeller rasistisk, eller i det minste bærer det preg av fremmedfrykt. Men det skal også gå an å trekke frem negative sider ved aspekter ved samfunnet, også ting som er politisk ukorrekt, uten at man får et stempel og blir satt i bås av den grunn. Man skal dog passe på å holde en slik debatt saklig og nyansert, uten å generalisere på bakgrunn av fordommer og antagelser.

 

Har til slutt lyst til å kommentere bruken av begrepet rase. Biologisk er det ikke noe belegg for å benytte rasebegrepet når man snakker om mennesker - til det er de genetiske forskjellene altfor små, og man har ikke lykkes i å danne genetiske kategorier for de ulike befolkningsgruppene...og tro meg, man har forsøkt.

Lenke til kommentar
hvis en afrikaner sier at europeere er overlegne så er han ikke rasist? Please...

 

Overlegne på hvilken måte? Det er klart vi er overlegne teknologisk. Hvis han derimot mener at vi er overlegne fordi vi er ariske, da er han rasist.

Nesten vanskelig å se bort fra denne også ettersom stort sett alle nasjoner med majoritet hvite mennesker er mye rikere og mer suksessfull enn nasjoner med majoritet mørke personer. Sør Afrika som er den mest suksessfulle svarte nasjonen har et stort antall med hvite folk. Man vil tro det ikke har noen sammenheng, men det har det tydeligvis.

Lenke til kommentar

Og de klarte nettopp dette ved å være overlegen teknologisk, men dette har med evolusjon å gjøre. Mens afrikanere levde i varme strøk trengte de ikke å utvikle gjenstander som skulle gjøre det lettere for dem, så de levde primitivt med primitive verktøy. Mennesker som flyttet nord hvor det var varierende sesonger med vinter måtte komme opp med nye teknologier for å overleve vinterkulden og andre hinder. Derfor også har hvite mennesker mer hår og fett på kroppen som naturlig isolasjon, og hvit hud med mindre melanin for å ta til seg mere solenergi istedet for å absorbere den.

Endret av Huskarl
Lenke til kommentar

og ikke glem alle krigene vi har hatt i europa. Vi er den verdens delen som definitivt har hatt de største og verste krigene oppover i tiden og det er vel knapt noe som genererer ideer fortere enn krig tror jeg, og på grunn av dette er det europeerne og nord amerikanerne som stort sett har ligget foran med teknologi og nyvinninger.

 

Som Huskarl nevner så måtte vi finne på noe for å klare oss her oppe og vi kan ikke sitte på ræva og trille terninger under akasietrær hele dagen, for da hadde vi sultet ihjel. De i afrika har antagelig aldri hatt noen driv på dette området i det hele tatt, de har klart seg med det de har og ferdig med det, så hvorfor skulle de finne på noe annet.... Så kom den hvite mann og ødela alt.... og for å gjøre det enda verre gir vi penger til dem, slik at de har råd til å krige i år ut og år inn...

 

En annen ting som ofte slår meg er at en del mennesker mener at du kun er rasist hvis du er hvit. Andre veien er det ingen rasister liksom...

 

Litt OT:

 

Tenkte på det her om dagen angående sjeggvekst da jeg så en repotasje på nyhetene med Moland og French, for de ser jo ut som de reneste busemenn med det lange håret og det lange skjegget og må jo, for de som bor der, se temmelig anderledes ut da omtrent ingen av de lokale har skjeggvekst som er i nærheten av disse gutta.... Må bare le når jeg hører om den "demokratiske" republikken Kongo da, jomen sa jeg demokratisk... Den burde het "Den korrupte republikken Kongo" jo... makan til hugga bugga stat.... huff, glad jeg ikke bor der.

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Til det siste du spør om vil jeg også si ja - det er diskriminerende å ikke la personer få følge deres religiøse høytider. I Norge er det religionsfrihet, og dvs at man har rett til å praktisere sin religion. Dette er en viktig og verdifull grunnpillar i samfunnet.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Om de skal ha sine høytider burde de ikke få fri på kristne høytider.

Endret av aleksander95
Lenke til kommentar

I prinsippet har du rett i det ja, men så var det det med offentlige høytider da. Lite poeng å kun sende "nye landsmenn" på jobb, hvis resten av Norge står stille.

 

Jeg mener dog at man i Norge har altfor mange offentlige fridager med bakgrunn i kristne høytider. Jeg hadde helst sett at man kun beholdt julen (og mulig også påsken) som offentlig "religiøse" fridager, og heller overførte de resterende fridagene til ferien til den enkelte. Så kunne personer som praktiserer de ulike religionene selv bestemme når de vil feire de ulike høytidene. På denne måten hadde det blitt mest mulig rettferdig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...