Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Mage og gass-problem


Gjest Frustrert gutt

Anbefalte innlegg

Gjest Frustrert gutt

I ca. et halvt år nå har jeg hatt veldig vondt i magen ofte, jeg har hatt en stor trang til å slippe ut gass, noe jeg mesteparten av tiden ikke kunne gjøre pga jeg var blant folk på skolen etc. Derfor endte det med at jeg brukte mye krefter på å holde gassene inne, og jeg fikk veldig vondt i magen.

 

Når jeg er hjemme og alene kan jeg slippe ut gass, men gjerne bare et halvt minutt senere kommer det mer. Det er utrolig frustrerende. Jeg synes det er ekkelt, det gjør vondt om jeg holder det inne, og ja - jeg vil ikke ha det sånn.

 

Jeg har sjekket hos legen, de finner ikke noe galt i blodet mitt. Skal straks sende inn avføringsprøver.

Tidligere har jeg gått på jerntabletter en liten periode, det gjorde avføringen svart, men ellers tror jeg ikke den har noe med det å gjøre. Er ferdig med jernet nå. Stresser en del, pga skole etc. Kan det ha noe med dét å gjøre? Har hørt om såkalt "stressmage".

 

Jeg spiser sunt, mange og få måltider, og har egentlig et godt og variert kosthold. Jeg trener, og det er egentlig ingen grunner jeg kan komme på for å ha en så dårlig mage.

Avføringen min er ofte i en slags diaré-form, bløt og lysebrun på farge. Noen dager er den fast, andre dager ikke.

 

Håper noen har en idé om hva som kan forårsake dette, eventuelt hva jeg kan gjøre for å forhindre det. Bare spør om du lurer på noe om tilstanden min, så kanskje vi finner problemet på den måten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Guest_TS_*

Uff ja.. Er redd for å høre useriøs ut når jeg skriver innlegg som dette, men men, here it goes:

 

Jeg blir på en måte varm i endetarmen, av gassen som er der nede. Jeg er ikke useriøs når jeg sier at det produseres store mengder metan i min kropp, og kroppen vil ha det ut konstant. Så jeg må hele tiden holde inne. Om jeg velger å slippe ut er det veldig varm luft, og det lukter forferdelig.

 

Det er hemmende på flere måter. Blant annet :

 

- Jeg får vondt i magen av å holde det inne.

 

- Det er hemmende i sportssammenheng. Om jeg jogger blir magen kastet rundt omkring og situasjonen forverres.

 

- Det er hemmende sosialt, føler meg ekkel og gammel med den gassen, og er redd for å sovne på bussen eller i klasserommet pga jeg skal slappe av i søvnen og slippe ut gasser som kroppen ønsker.

Lenke til kommentar

Hva består maten din av? Det kan jo hende du har mat allergi for et eller annet, vet f.eks at laktoseintolleranse kan før til slike problemer.

 

Først og fremst kanskje sett opp hva du spiser om dagen, deretter forsøk å kutte ut en og en ting over 1 ukes intervaller, f.eks forsøk 1 uke uten noen form for produkter med laktose i. Vel verd å prøve i alle fall.

Lenke til kommentar
Gjest Guest_TS_*

En god idé, skal kanskje prøve det. Blir litt vanskelig, ettersom jeg passer veldig godt på å få i meg mye nok mat og nok næringsstoffer, siden jeg trener. Men kan jo prøve å få det til.

 

Men bare én ting, burde ikke noen form for allergi eller matintoleranse avsløres ved blodprøvene?

Lenke til kommentar

Du kan kjøpe en boks med Idoform balance på apoteket. Dette er er fordøyelsesbakterier som er gunstig hvis du har problemer med mage/tarm. Du kan også få i deg slike bakterier ved å drikke bioloa eller andre probiotiske produkter, men mengden er ganske ubetydelig i forhold til Idoform balance.

 

Du burde også prøve å få i deg mer kostfiber i form av f.eks grønnsaker.

 

Være forsiktig med å blande enkle sukkerarter med stivelse (f.eks sukker og potet) fordi dette vil starte en gjæringsprosess i tarmen.

 

Prøv også å holde deg unna gluten og alle typer melkeprodukter en periode, de forårsaker ofte problemer.

Lenke til kommentar

Dere har dårlig kosthold. Prøv å gå til lege og be om hjelp til å legge om kostholdet. Fastfood i store mengder eller annen usunn mat gir gass i magen.

 

Også viktig å venne seg til å spise til faste tider på dagen, ikke kjempemiddag kl 20 en dag, og ikke spise mere den dagen, for så å spise en diger fjordlandsporsjon kl 12 neste dag igjen. Det er å be om trøbbel.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Gjest Guest_TS_*

Jeg spiser 4-7 ganger for dagen, og det er sunne måltid. Aldri fastfood, aldri snop, aldri brus. Får i meg litt grønnsaker, frukt, mye omega-3 og den slags.

 

Men kanskje jeg skal prøve det probiotiske produktet du anbefaler vidor, idoform balance.

Lenke til kommentar
En god idé, skal kanskje prøve det. Blir litt vanskelig, ettersom jeg passer veldig godt på å få i meg mye nok mat og nok næringsstoffer, siden jeg trener. Men kan jo prøve å få det til.

 

Men bare én ting, burde ikke noen form for allergi eller matintoleranse avsløres ved blodprøvene?

 

Ikke nødvendigvis, en jeg kjenner har laktoseintolleranse men dette ble ikke påvist på blodprøven. Eneste som kunne gjøres var å innta ren laktose for å se om det ble reaksjoner eller ikke.

 

Om du har laktoseintolleranse kan du ta Kerutab (tablett) eller eventuelt dryppe Kerulac i det som inneholder laktose. Det er ikke 100% effektivt men hjelper veldig mye.

Lenke til kommentar
Gjest Guest_TS_*

Jeg kjøpte Idoform Balance i dag. Kostet 239,- på Apotek1.

 

Er tyggetabeletter som skal tas én hver dag. Enkelt og greit. Tok en for noen timer siden. En mulig effekt som allerede har vist seg i spoiler...

 

 

Jeg hadde litt vondt i magen, måtte på do. Så gikk jeg da, og det kom skikkelig masse, skikkelig bløtt. Det var nesten som om tabletten allerede hadde løst opp og sendte all elendigheten ut. Jeg håper det er dette som har skjedd. Hvis ikke har jeg det verre nå enn noen gang..

 

Er det sannsynlig at tabletten har virket så fort, bare noen timer?

 

Lenke til kommentar

Er nok bare en reaksjon du har fått. De bakterietypene som er i Idoform balance er velkjente gunstige laktobakterier som sannsynligvis har begynt å gjenopprette tarmfloraen din nå. Er bare å fortsette å ta tablettene til det har stabilisert seg.

 

Du burde foresten sette boksen i kjøleskapet, da holder den lengre.

 

Hvis du har tatt tablettene en stund og ikke merker bedring kan du prøve Idoform classic, dette er mer et "krise"-produkt som er designet for feriemager, så det er ganske mye kraftigere lut enn balance.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...