Gå til innhold

Akam-brukeres bilder misbrukt


Anbefalte innlegg

Bare for å utdype; Jeg mener ikke at IceFox, tomsi42 og Maranello på noen som helst måte har vært ufine her, eller oppført seg galt. Det jeg reagerer på er hvordan tråden begynte å skrense mot holdninger av typen "Faan ta kapitalismen og selskaper med mer enn 5 ansatte, de tar det de vil ha, og tråkker på mannen i gata! Typisk Lefdal!".

 

Det som startet som én liten fjær, endte opp med at man nesten ikke ser hånda foran seg for bare høner.

 

Dersom Lefdal nekter å godta at det har blitt gjort en feil, da kan man begynne å prate. For ja, det har blitt gjort en feil, og fotografene har krav på noen slanter for arbeidet sitt, dersom de mener det er på sin plass.

 

Men jeg nekter å tro at det er onde krefter som står bak bildebruken. Jeg tror fortsatt det er en ung mister eller miss som i et anfall av ungdommelig iver ville gjøre en ekstrainnsats på arbeidsplassen. Der og da virket det sikkert som en ganske bra plan å henge opp utskrifter ved siden av skriveren for å vise hvor fint det blir.

 

Jeg håper fotografene får det de vil ha/fortjener.

 

Jeg håper også vedkommende på Lefdal klarer seg. En pekefinger, et klapp på skuldra og en vits på julebordet. Skal ikke være nødvendig å gjøre noe mere ut av dette.

 

/hugs and kisses :fun:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det lov at fotografere inne i en Lefdal-butikk og sen bruke bildet i en artikkel? Jeg vet om en fyr som ble nektet at fotografere inne i en Coop-butikk, han gjorde en stor sak av det men etter at ha lest på lite virket det som Coop hadde sin fulle rett i at nekte ham det (han tok et bilde av en sko, btw).

 

//LD

Butikken kan vise deg ut, men du kan ikke arresteres for å fotografere et sted der privat person har nedlagt fotoforbud, med mindre du må bryte deg inn for å ta bildet. Og det blir naturlig nok en annen del av loven.

 

Rent juridisk kan dette bildet fra Lefdal naturligvis publiseres, da det er av offentlig interesse.

 

Ellers skal det en del til for at selv politiet kan slette et bilde på kameraet ditt, så summa-summarum... :)

Lenke til kommentar
Noe av det jeg synes kommer best frem her er at fotografer, altså de som har det som en "seriøs" hobby, er sære, sure og egoistiske. ....

Som jeg nevnte tidligere, dette kan man løse som gentlemen. Det er ingen grunn til å rasle med paragrafer og krav om tusenlapper. Dette er og blir en fillesak, men denne tråden har tatt helt av.

Jeg tror du misforstår litt her jeg. Kanskje du ikke helt oppfatter forumkulturen her på Akam?

 

Personlig så er jeg sikkert sær, men jeg deler gjerne bilder :) Jeg deler dem på nett. Og jeg kan og gi folk tillatelse til å bruke dem gratis. Hvis de spør, og hvis det ikke er kommersiell bruk. F.eks. så er jeg fast festivalfotograf for MalakoffRockfestival. De siste fire årene har jeg fda gitt 30-40 arbeidstimer gratis. Det gjør jeg fordi jeg syns det er gøy, og for å støtte opp i lokalmiljøet. Festivalen bruker bildene mine fritt, så lenge de krediterer meg. Jeg får altså kose meg, og festivalen får hjelp. Det er en gentlemens argement.

 

Veldig mange av de som her har tatt avstand fra denne konkrete saka, har lignende nok holdninger som dem jeg nå gir utrykk for.

 

Men det å bare forsyne seg uten å spørre, det blir misbruk av min tillit. Og da blir holdningen min en helt annen. Da blir jeg sur. Og da mener jeg det er helt rimelig å forlange normal betaling pluss kompensasjon for overtrampet. Jeg ser ikke hva som er egoistisk og sært i det.

 

Nå er det ikke jeg som har blitt utsatt for dette misbruket, men jeg har ingen problemer med å sette meg inn i hvorfor de reagerer.

 

Og bare så det er sagt. Jeg har og stor sympati med guttungen eller jenta som har hengt opp bildene. Han eller hun visste sikkert ikke bedre. Så jeg håper indelig at vedkommende ikke får mer represalier enn en vits på julebordet, som purplehaze utrykte det.

Det er bedriften Lefdal som bør ordne opp, som nå har anledning til å oppføre seg gentlemanlike.

Det gjør de ved a. sørge for at de ansatte får skikkelig opplæring på dette, b. beklager på bedriften sine vegne, c. gi de tre muskterer økonomisk kompentsasjon.

Da kan de tre musketerer fortsette å være gentlemenn ved å ta i mot unnskyldning og kompensasjon.

 

Hvis ikke dette skjer innen rimelig tid, da har de en god sak sånn rent rettsmessig. Først da vil det eventuelt være helt på sin plass å ta av silkehanskene.

Lenke til kommentar
Nei, denne saken er ikke veldig stygg.

 

Spørs hva man legger i det. Enkelte tar det kanskje lettere enn andre. Hadde dette vært i USA har disse tre kunne saksøkt Lefdal til de grader og klagd på altmulig. At de har fått dårligere livskvalitet og sånt. :p

 

USA har andre Copyright lover enn Norge, mye bedre.

Dukker du opp i en rettsal i USA for å saksøke noen som har misbrukt bildene dine blir du kjepp jaget ut igjen og må dekke alt av utgifter for deg selv og de/den du saksøker. Dette skjer hvis du får kommet deg inn i en rettsal i det hele tatt??!

 

I USA må du registrere verket ditt hos US Copyright Office. Hvis du har gjort dette eller gjør dette innen 90 dager etter du fant ut om misbruket, da har du en sak og den kommer opp i Federal Court. Det er da du kan rope, "I hit the jackpot!", selvfølgelig får man erstatning etter hvor grov denne overtredelsen er/var.

 

 

Dette er ikke en grov overtredelse. Dette handler mer om forfengeligheten til disse amatør fotografene.

Jeg regner med alle tre får en erstatning som plaster på såret. Har jeg vært dem så ville jeg ha takket ja til det Lefdal tilbyr, samme hva det er.

 

Har jeg vært Lefdal sjefen ville jeg ha glemt hele greia og sendt "problemet" til kjedens advokater.

Endret av NorthPentax
Lenke til kommentar
Maranello fikk en kjøttkvern, Icefox en isknuser og Tomsi42 en "verktøy på boks".

Unnskyld meg, men nå måtte jeg faktisk dra litt på smilebåndet. Endelig noen som ikke tar dette med dystert og blodig alvor.

 

For øvrig må jeg si jeg har problemer med å følge logikken til de som antyder at man burde være glad til for å ha fått bildene vist i butikken.

Lenke til kommentar

He he.. grov eller ikke. Faens folk er det nå iallefall. Det er jo rett som det er skriverier i avisene om hvor uærlige alle butikkansatte egentlig er. De stjeler jo så mye fra egen arbeidsplass at det tilsammen blir utrolige beløp hvert eneste år. Så at en av disse tjuvraddene i handelsstanden ikke bryr seg om lover og regler i samfunnet er jo slett ikke noen overraskelse.

 

Det som heller er overraskende (når man vet dette) er at handelsstanden gidder å bry seg om de kundene som bare stjeler en sjokolade eller noe annet småtteri. Det er jo så små beløp det er snakk om sammenlignet med det de ansatte selv stjeler at det neppe er verdt å straffeforfølge noen bare for det. At sjansen er tilstede for at uærlige kunder også stjeler neste gang de er innom er forsåvidt heller ikke noe å bry seg om. Det er jo uansett bare småpenger det er snakk om, og handelsstanden må da forstå at mange syns det er smålig av dem å bry seg om sånt. Ikke sant?

Lenke til kommentar
He he.. grov eller ikke. Faens folk er det nå iallefall. Det er jo rett som det er skriverier i avisene om hvor uærlige alle butikkansatte egentlig er. De stjeler jo så mye fra egen arbeidsplass at det tilsammen blir utrolige beløp hvert eneste år. Så at en av disse tjuvraddene i handelsstanden ikke bryr seg om lover og regler i samfunnet er jo slett ikke noen overraskelse.

 

Det som heller er overraskende (når man vet dette) er at handelsstanden gidder å bry seg om de kundene som bare stjeler en sjokolade eller noe annet småtteri. Det er jo så små beløp det er snakk om sammenlignet med det de ansatte selv stjeler at det neppe er verdt å straffeforfølge noen bare for det. At sjansen er tilstede for at uærlige kunder også stjeler neste gang de er innom er forsåvidt heller ikke noe å bry seg om. Det er jo uansett bare småpenger det er snakk om, og handelsstanden må da forstå at mange syns det er smålig av dem å bry seg om sånt. Ikke sant?

Kom gjerne med kilder som forteller meg at jeg er en tyvradd :)

 

EDIT: Egne ansatte som stjeler står for ca 30% av totalt svinn. Butikktyver står for 50%. Resten er administrativt.

 

http://arkiv.nettavisen.no/Nyhet/123034/Ha...rd+i+svinn.html

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Nettopp. Butikkansatte er en liten gruppe. Som stjeler mye, hele 30% av alt som blir borte taes av ansatte i følge deg. At resten av befolkningen, som altså i motsetning til de ansatte er en stor gruppe, stjeler 50% betyr ingenting fordi hver enkelt av oss i gjennomsnitt stjeler for et så lite beløp at de ikke trenger bry seg om det. Satt på spissen. Men det skjønte du nok innerst inne.

Lenke til kommentar

Ja, hver enkelt som står for internt svinn står sikkert for langt større tall enn eksternt svinn.

 

Men det jeg reagerte på var at "alle" butikkansatte egentlig er tyvradder osv... Det er en stor grov feilaktig generalisering. Sikkert kjempegøy å provosere og alt det der, men det fungerte ikke så godt nå.

Lenke til kommentar

Neida. Har jobba i butikk selv, så statistisk sett har jeg også vært en tjuvradd da. Samme med nedlastning. Om du laster ned 2 sanger og jeg ingen, så har vi jo i gjennomsnitt lasta ned en hver. Men det ble en avsporing av dette, selvfølgelig. Men du er jo mod. så du kan jo fikse det om du vil. Iallefall. Det jeg mente med innlegget var at man ikke kan kalle dette med bildene en bagatell når det er blodig alvor når noen stjeler noe "billig" i en butikk. Tyveri er tyveri, men for enkelte er det nok lettere å forstå det om tingen som stjeles har en prislapp.

Endret av pybalto
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...