Gå til innhold

Intel Larrabee i PS4?


Anbefalte innlegg

Er det sikkert at 8. generasjon konsoller ikke kommer før 2012/2013?

 

Nå er jeg ikke noe særlig inne på markedet for øyeblikket, men vurderer å kjøpe min første konsoll på over ti år. I følge denne artikkelen kan PS4 komme i 2010/2011, og X360 kom et år før PS3. Når er det sannsynlig (eller mulig) at vi ser de første i 8th gen i salg? Umulig noe før 2012?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skjer nok såpass mye frem til 2013 at ingen vet hva som vil komme i neste generasjon.

 

Jeg har også hørt ryktene om PS4 i 2010/11, men jeg tror ikke det vil skje heller. Det som er viktig nå er å skape godt og varig innhold med det potensialet PS3 har, og der er de ikke i mål ennå. I tillegg trenger spillutviklere tid til å lære og utnytte plattformen godt.

 

OM de skulle lansere PS4 så tidlig må den garantert være 100% kompatible med PS3 spill, ellers kommer lanseringen for tidlig.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Tipper Microsoft er såpass maktsjuke at de overgår sony neste gang, bare så på hvilken pengemaskin 360 er.

Håper bare Sony klarer neste runde like godt, nå som microsoft virkelig har sett potensialet i konsoller. 50mill doller for noen små GTA IV oppdateringer? pass opp.

Lenke til kommentar

Nå er vel ikke Charlie Demerjian fra the Inq mest kjent for å ha rett i sine artikler?

Har inntrykk av at det er "død over Nvidia" i det meste han skriver.

Intel har vel heller ikke noen bevis på at de kan levere grafikk som ATI/Nvidia har gjort i flere år.

Intel kan for eksempel ha betalt seg inn i Dreamworks med å tilby komplette pakker med maskinvare og kapital.

 

Intel har kapital til å investere i mange prosjekter. Dreamworks & PS4 kan ganske lett ses på som en investering. Image + bevis på at de kan levere etc.

De kunne kjøpt seg inn i PS4 - som ennå er mange år frem i tid. Sony hadde selvsagt ikke hatt vondt av å dele sine utviklingskostnader på neste generasjon konsoll. Så på et intervju på nettet med en fyr (Sony representant?). Ut fra intervjuet skulle PS3 "krympes" 2 - 3 ganger før PS4 kom. Trolig i Europa i 2014? Stemmer dette?

Sony bør uansett tenke pris og bakoverkompabilitet før neste konsoll er på markedet. PS3 var tydeligvis for dyr og heller ikke PS2 kompatibel.

Så en artikkel/sladder som nevnte at AMD kunne komme til å levere til PS4 også. Var noe snakk om at 32nm Liano med GPU inkludet kom i 2011. Videreutviklingen av denne skulle inn i PS4 i en litt tilpasset versjon. Da på 22nm.

Vil tippe at AMD ville levert billig for å få mulighet til å levere et så stort volum. Intel ville kunne kjøpe seg inn for å få innpass på konsollmarkedet, samt få volum på Larabee. Sony vil på sin side ha penger igjen for Cell investeringene. Nvidia må jo levere volum av et eller annet for å holde seg i sving, selv om de alt leverer til bilindustri, medisinsk utstyr osv.

 

Sikkert litt hodebry for de som styrer med dette he he.

Lenke til kommentar

Det lønner seg vel ikke å hoppe for mye frem og tilbake i arkitekturer på CPU biten for Sony, så jeg tror ikke det blir noen Larrabee i PS4. GPU er dermed mer åpent.

 

Derimot er det vel mer åpent for at Xbox720 får en Larrabee side de da holder seg på samme arkitektur som før.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det var mange rykter før dagens konsoller kom ut også og de fleste viste seg å ikke ha noe med virkeligheten å gjøre.

 

Ettersom X360 kom ut drøyt ett år før PS3 tror jeg MS er først ute også neste generasjon. Sony har i tillegg sagt at de tenker langsiktig med PS3 og har sagt at den vil få minst ti års levetid. Utfra dette vil jeg tippe vi ser Xbox 3 i 2011 og PS4 i 2013.

 

Vanskelig å spå specs så lang tid før, men at nedlastbare spill stort sett tar over for fysiske spill er sikkert som banken.

Lenke til kommentar
Eh, hallo???? Larrabee er en (multicore) GPU og vil derfor erstatte NVidia brikken i dagens PS3, ikke Cell prosessoren.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Larrabee_%28GPU%29

 

Håper dere oppdaterer artikkelen, dette er kunnskapsløst og helt misvisende.

Stein, glasshus og sitat fra din egen link:

"Larrabee can be considered a hybrid between a multi-core CPU and a GPU, and has similarities to both. Its coherent cache hierarchy and x86 architecture compatibility are CPU-like, while its wide SIMD vector units and texture sampling hardware are GPU-like."

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Enig med Simen1.

 

Største utfordringen til PS3 har uansett vært kostnader. Grunnen til at de nå ligger etter både Wii og Xbox 360 har i hovedsak vært at lanseringsprisen var for høy. 6000 kroner var rett og slett for mye når konkurrentene lå på 2000-3000 kroner. Blu-ray og imponerende prosessor hjalp ikke der.

 

Tiltman: Bakoverkompatibilitet er et godt poeng. Og når man nå endelig har fått utviklere til å lære seg Cell-arkitekturen virker det merkelig å droppe den.

 

Jo, men de høye kosntadene kommer ikke direkte av fokus på høy ytelse, men også noen underlige designvalg. x360 har jo mye avere pris, og noe bedre ytelse.

 

AtW

Lenke til kommentar
Angående PlayStation 3 så er GPUen alt for svak, så jeg håper sånn sett på en ny erstatter så raskt som mulig. Nå har ikke jeg noen konsoll for tiden, så det er sagt.
Altfor svak er den absolutt ikke, det ser man på topptitlene. At den kunne vært sterkere? ja.

 

ATW:

bedre ytelse? da snakker vi kun om GPU håper jeg. Slik sett har PS3 bedre ytelse på enkelte områder og 360 på andre områder. Jeg er forøvrig veldig glad for at PS3 fikk BD, det har jeg hatt stor nytte av med mine Bluray filmer samt at mange stortitler snakker om at de ville hatt behov for opptil 5 eller fler BD plater om de hadde muligheten og har brukt mye tid på å få plass på en plate og komprimeringsteknikker på innhold etc.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Angående PlayStation 3 så er GPUen alt for svak, så jeg håper sånn sett på en ny erstatter så raskt som mulig. Nå har ikke jeg noen konsoll for tiden, så det er sagt.
Altfor svak er den absolutt ikke, det ser man på topptitlene. At den kunne vært sterkere? ja.

 

ATW:

bedre ytelse? da snakker vi kun om GPU håper jeg. Slik sett har PS3 bedre ytelse på enkelte områder og 360 på andre områder. Jeg er forøvrig veldig glad for at PS3 fikk BD, det har jeg hatt stor nytte av med mine Bluray filmer samt at mange stortitler snakker om at de ville hatt behov for opptil 5 eller fler BD plater om de hadde muligheten og har brukt mye tid på å få plass på en plate og komprimeringsteknikker på innhold etc.

 

Snakker om GPU ja (mao spill)

 

AtW

Lenke til kommentar

Hmm ytelse i spill krever flere faktorer enn GPU, også på en konsoll. Men uansett, vi er enig i at 360 GPUen er noen få hakk bedre enn PS3 GPUen(MistaPi hadde et informativt innlegg om det rett før jul) men ytelsesmessig som konsoller mot hverandre er det topptitler i begge leire som gjør at man ikke ser denne hardwareforskjellen i GPU i det hele tatt.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Angående PlayStation 3 så er GPUen alt for svak, så jeg håper sånn sett på en ny erstatter så raskt som mulig. Nå har ikke jeg noen konsoll for tiden, så det er sagt.
Altfor svak er den absolutt ikke, det ser man på topptitlene. At den kunne vært sterkere? ja.
GPUen er forsvak sammenlignet med CPU, og GPU er for svak fordi enkelte spill hakker, og det uten AA. Det hadde sett mye bedre ut med god AA(f.eks. 4x).
Lenke til kommentar
Enig med Simen1.

 

Største utfordringen til PS3 har uansett vært kostnader. Grunnen til at de nå ligger etter både Wii og Xbox 360 har i hovedsak vært at lanseringsprisen var for høy. 6000 kroner var rett og slett for mye når konkurrentene lå på 2000-3000 kroner. Blu-ray og imponerende prosessor hjalp ikke der.

 

Tiltman: Bakoverkompatibilitet er et godt poeng. Og når man nå endelig har fått utviklere til å lære seg Cell-arkitekturen virker det merkelig å droppe den.

 

Jo, men de høye kosntadene kommer ikke direkte av fokus på høy ytelse, men også noen underlige designvalg. x360 har jo mye avere pris, og noe bedre ytelse.

 

AtW

Vranglærte folk er vranglærte.

Lenke til kommentar
Enig med Simen1.

 

Største utfordringen til PS3 har uansett vært kostnader. Grunnen til at de nå ligger etter både Wii og Xbox 360 har i hovedsak vært at lanseringsprisen var for høy. 6000 kroner var rett og slett for mye når konkurrentene lå på 2000-3000 kroner. Blu-ray og imponerende prosessor hjalp ikke der.

 

Tiltman: Bakoverkompatibilitet er et godt poeng. Og når man nå endelig har fått utviklere til å lære seg Cell-arkitekturen virker det merkelig å droppe den.

 

Jo, men de høye kosntadene kommer ikke direkte av fokus på høy ytelse, men også noen underlige designvalg. x360 har jo mye avere pris, og noe bedre ytelse.

 

AtW

Vranglærte folk er vranglærte.

 

Innlegget ditt har ingen verdi uten at du konkretiserer hva du mener. Jeg lutter øre og er alltid klar for fornuftige motargument.

 

AtW

Lenke til kommentar
Angående PlayStation 3 så er GPUen alt for svak, så jeg håper sånn sett på en ny erstatter så raskt som mulig. Nå har ikke jeg noen konsoll for tiden, så det er sagt.
Altfor svak er den absolutt ikke, det ser man på topptitlene. At den kunne vært sterkere? ja.
GPUen er forsvak sammenlignet med CPU, og GPU er for svak fordi enkelte spill hakker, og det uten AA. Det hadde sett mye bedre ut med god AA(f.eks. 4x).

Det er ikke helt korrekt heller man har spill som hakker på 360 også. Se eks. på MGS4 og en del andre topptitler som ikke hakker men har strående grafikk.

 

Ingen problem å lage spill som hakker på enhver hardware.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Angående PlayStation 3 så er GPUen alt for svak, så jeg håper sånn sett på en ny erstatter så raskt som mulig. Nå har ikke jeg noen konsoll for tiden, så det er sagt.
Altfor svak er den absolutt ikke, det ser man på topptitlene. At den kunne vært sterkere? ja.
GPUen er forsvak sammenlignet med CPU, og GPU er for svak fordi enkelte spill hakker, og det uten AA. Det hadde sett mye bedre ut med god AA(f.eks. 4x).

Det er ikke helt korrekt heller man har spill som hakker på 360 også. Se eks. på MGS4 og en del andre topptitler som ikke hakker men har strående grafikk.

 

Ingen problem å lage spill som hakker på enhver hardware.

Tull. Jeg har ikke sagt noe om 360. Jeg har sett en del spill som hakker uten AA, og det var plagsomt for meg. Husk at GPUen er i GeForce 7800-familien, ikke spesielt sprekt sammenlignet med skjermkort i dag.

 

<pekefinger>Den siste setingen var helt malplassert og er absolutt usaklig</pekefinger>

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...