Gå til innhold

Hva er døden for deg?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tankene om gjenfødelse eller et liv etter døden forutsetter at vi har en sjel som kan overleve kroppen.

Bare et lite tankeeksperiment, men se for deg at universet blir gjenskapt igjen og igjen i all evighet.

Bare et lite tankeeksperiment, se for deg at universet ikke blir gjenskapt. Det er nemlig ingenting som tyder på at det gjør det, foreløpig.

Lenke til kommentar
Jeg vet at jeg kommer til paradis når jeg dør i alle fall.

Da har du ikke lest din bibel nøye nok, for i følge kristendommen er det ingen som får evig liv før på dommens dag, heller ikke kristne. I mellomtiden vil du som alle andre rett og slett være død. Borte. Begravet. Glemt. Dessuten finnes ikke begrepet sjel i kristendommen, det er selve kroppen (kjødet) som skal gjenoppstå på dommens dag. Det står bl.a svart på hvitt i den kristne trosbekjennelsen:

Jeg tror på Den Hellige Ånd,

en hellig, allmenn kirke,

de helliges samfunn,

syndenes forlatelse,

legemets oppstandelse

og det evige liv.

Lenke til kommentar
Min personlige mening er at vi er for smarte for vårt eget beste. Jeg tror at religion, all snakk om "sjelen" vår og troen på at individet er mer enn en organisme som blir satt ut av spill når hjertet slutter å slå, er et resultat av en komplisert hjerne med en så sterk overlevelsesmekanisme at den prøver å lure selv døden.

 

Det har i så fall ingenting med smarthet å gjøre. Elller sier du at religiøse er smartere enn ikke-religiøse?

 

Jeg er også uenig med alle som mener at religioner kan forklares evolusjonistisk som en overlevelsesmekanisme. Overlevelsesmekanismer vokser fram siden de som har best utviklede overlevelsesmekanismer har større sjanse til å overleve og dermed større sjanse til å reprodusere. Religiøse kan godt TRO at de overlever døden, men dette gir dem ikke bedre overlevelsesevne i praksis. Jeg ser mer på religion som svake mennseker sin måte å beskytte seg mot usikkerhet og frykt.

Lenke til kommentar
Viss du får en hjerneskade og dinpersjonlighet forsvinner eller blir forandret til det ekstreme slutter du å eksistere du blir byttet ut med noe annet som ikke er det, på en måte bli en ny persjon født i din gammle kropp mens er borte.

 

På samme måte kan man argumentere for at du skifter personlighet hele tiden, og at du ikke er den samme som du var i går.

Lenke til kommentar
Tror dere det er mulig å forbedre seg på å dø?

 

Ganske meningsløst å bruke livet sitt på å forberede døden. Du skal være død i milliarder av år. Forsøk heller å leve mens du kan.

 

Tror dere det er mulig å forbedre seg på å dø?

 

Ganske meningsløst å bruke livet sitt på å forberede døden. Du skal være død i milliarder av år. Forsøk heller å leve mens du kan.

Lenke til kommentar
Jeg blåser i blasfemi, og kommer aldri til å respektere det brutale maskineri sin tro. Det er så patetisk og latterlig at jeg faktisk mistenker trolleri. Jeg har vanskelig for å tro at dette er det du innerst inne mener er virkelig, for ikke å snakke om den fantastisk feilaktige forståelsen din om Allah.

 

Så du skal skite meg ned fordi jeg er kristen?

Dette ER noe jeg virkelig mener, og jeg har møtt ham som jeg og du kaller Jesus.

Og hvis jeg klarer å respektere det du gjør

så må da søren meg du og respektere det andre gjør.

Jeg har ikke sagt noe direkte feil om folk som er muslimer, jeg respekterer dem og.

Ta for eksempel: Bin Laden er en veldig bra mann egentlig.

Han bare gjør det som koranen sier han skal gjøre.

Er ikke da Islam en heelt forvrengt religion egentlig?

Lenke til kommentar
Jeg vet at jeg kommer til paradis når jeg dør i alle fall.

Da har du ikke lest din bibel nøye nok, for i følge kristendommen er det ingen som får evig liv før på dommens dag, heller ikke kristne. I mellomtiden vil du som alle andre rett og slett være død. Borte. Begravet. Glemt. Dessuten finnes ikke begrepet sjel i kristendommen, det er selve kroppen (kjødet) som skal gjenoppstå på dommens dag. Det står bl.a svart på hvitt i den kristne trosbekjennelsen:

Jeg tror på Den Hellige Ånd,

en hellig, allmenn kirke,

de helliges samfunn,

syndenes forlatelse,

legemets oppstandelse

og det evige liv.

 

 

 

Virker veldig kjent... Hvor står det i bibelen?

Lenke til kommentar
Jeg blåser i blasfemi, og kommer aldri til å respektere det brutale maskineri sin tro. Det er så patetisk og latterlig at jeg faktisk mistenker trolleri. Jeg har vanskelig for å tro at dette er det du innerst inne mener er virkelig, for ikke å snakke om den fantastisk feilaktige forståelsen din om Allah.

 

Så du skal skite meg ned fordi jeg er kristen?

Dette ER noe jeg virkelig mener, og jeg har møtt ham som jeg og du kaller Jesus.

Og hvis jeg klarer å respektere det du gjør

så må da søren meg du og respektere det andre gjør.

Jeg har ikke sagt noe direkte feil om folk som er muslimer, jeg respekterer dem og.

Ta for eksempel: Bin Laden er en veldig bra mann egentlig.

Han bare gjør det som koranen sier han skal gjøre.

Er ikke da Islam en heelt forvrengt religion egentlig?

 

Både bibelen og koranen oppfordrer også til drap på ikke-troende og homofile.

 

Det som har skjedd er at verden har utviklet seg. Det er ikke lenger vi som tilpasser oss religioner, men religioner som tilpasser seg oss. Og om 1000 år, så vil religionen forhåpentligvis ha gått bort da enten religionen er så kraftig motbevist at folk ikke ser nytte i det lenger, eller at vi har utslettet oss selv lenge før pga. krig startet av religionskrangel.

 

 

Alle religioner er forøvrig helt forvrengt, da både kristendommen og islam begge har og oppfordrer til alt fra hellig krig til utestengelse av vantro fra samfunnet. Eneste store forskjellen på kristendommen og islam er vel at kristendommen har utviklet seg, mens islam fortsatt henger igjen på nivået der kristendommen fjernet alle motstandere.

Lenke til kommentar

Døden er jo ingen tragedie for den som dør slik jeg ser det. Døden er bare tragisk for de som enda lever og mister en de er glad i.

 

Døden er nødvendig for at livet skal gå videre i nye generasjoner - og døden betyr evig intethet for den som dør. Eller om man vil bruke mer poetiske vendinger er det evig hvile og frihet fra de bekymringer livet uvegerlig fører med seg.

 

At vi i det hele tatt lever er jo en konsekvens av at alle våre forfedre har levd så lenge at de har kunnet formere seg og gi livet videre til senere generasjoner. Det i seg selv er et under synes jeg - at jeg lever her og nå - og enda har røtter nesten tilbake til evigheten..

Lenke til kommentar
Min personlige mening er at vi er for smarte for vårt eget beste. Jeg tror at religion, all snakk om "sjelen" vår og troen på at individet er mer enn en organisme som blir satt ut av spill når hjertet slutter å slå, er et resultat av en komplisert hjerne med en så sterk overlevelsesmekanisme at den prøver å lure selv døden.

 

Det har i så fall ingenting med smarthet å gjøre. Elller sier du at religiøse er smartere enn ikke-religiøse?

 

Jeg er også uenig med alle som mener at religioner kan forklares evolusjonistisk som en overlevelsesmekanisme. Overlevelsesmekanismer vokser fram siden de som har best utviklede overlevelsesmekanismer har større sjanse til å overleve og dermed større sjanse til å reprodusere. Religiøse kan godt TRO at de overlever døden, men dette gir dem ikke bedre overlevelsesevne i praksis. Jeg ser mer på religion som svake mennseker sin måte å beskytte seg mot usikkerhet og frykt.

 

Jeg sier IKKE at det går på IQ. Jeg mener at hjernen er så "smart" på grunn av menneskets evne til å tenke abstrakt.

Dette er en stor fordel for fremgangen vår, men det er også grunnen til at vi er i stand til å projisere bilder og opplevelser inne i hodet vårt for egen maskin. Du derimot sier at religiøse er svake mennesker, noe jeg delvis er enig i. Men religion kan skyldes mange ting, så det er ikke alltid tilfellet.

 

Ideen om overlevelsemekanismen i dette tilfellet er helt klart en måte å takle et problem for å leve videre uten å bli gal, deprimert eller whatever. Den slår jo som regel inn først når døden blir aktuell, enten for deg selv eller andre. Den hjelper folk å gå videre i livet. Overleve.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...