Gå til innhold

Hva er døden for deg?


Anbefalte innlegg

"Et menneskes "sannhet" vil for individet alltid være sant,"

 

Hvis du ikke mener det bokstavelig, hva så? Du sier jo ikke annet enn at "et menneske som tror på noe, tror på noe".

 

"Jeg tror på å akseptere andres oppfatninger av hva som er sant eller ikke, uten nødvendigvis å være enig med dem."

 

Da har du et problem i møte med blant annet islamister.

 

"At jeg hverken verdsetter fakta, sannhet og vitenskap utelukkende fordi jeg ønsker å kunne tro på drømmer og fantasi er en latterlig og grunnløs påstand. "

 

Hvorfor det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Personlig tror jeg på gjenfødelse.

 

Hvorfor?

 

Jeg mener at hva du blir gjenfødt som ikke avhenger av god eller dårlig karma, men av en skapning som blir født akkurat det sekundet personen dør.

 

Så du tror ikke fostere er bevisste?

 

Sikker på at det ikke er mer et tankeeksperiment enn en overbevisning?

Lenke til kommentar
Tror du at gud har en uendelig plan for alt her i livet, slik det står i bibelen?

Også ber du? Hvorfor be når gud har en guddommelig plan for alt her i livet?

 

Godt poeng! Hvorfor skulle et allmektig vesen endre sin gudommelige plan fordi en liten verdiløs synder ber han om det?

Regner med du ikke har sett George Carlin. Kos deg.

 

http://www.youtube.com/watch?v=MeSSwKffj9o

Lenke til kommentar
Personlig tror jeg på gjenfødelse.

 

Hvorfor?

 

Jeg mener at hva du blir gjenfødt som ikke avhenger av god eller dårlig karma, men av en skapning som blir født akkurat det sekundet personen dør.

 

Så du tror ikke fostere er bevisste?

 

Sikker på at det ikke er mer et tankeeksperiment enn en overbevisning?

Jeg tror på gjenfødelse fordi jeg oppfatter verden som en mindre del av noe stort, der det finnes en bestemt mengde skapniner til envær tid og naturen opprettholder balansen mellom små og store skapninger ved å skape naturkatastrofer, kriger o.l.

 

Ang. fostere: Det finnes ulike former for bevisthet, så det er absolut en mlighet for at fostere er beviste til en viss grad.

Lenke til kommentar

Jeg tror på spagettimonsteret fordi jeg ser på italiensk mat som en del av et stort italiensk kjøkken. Lol.

 

Det er nok ikke sant at det alltid har eksistert like mange skapninger i verden.

 

"Ang. fostere: Det finnes ulike former for bevisthet, så det er absolut en mlighet for at fostere er beviste til en viss grad."

 

Det er en mulighet for at melkekartongen i kjøleskapet er bevisst også. Bør vi la være å kaste den i søpla?

Lenke til kommentar
Så du tror ikke fostere er bevisste?

Jeg tror fostre blir gradvis mer og mer bevisste nær slutten av svangerskapet, men prosessen starter ikke før etter sjette måned eller så.

 

Noe som naturligvis gjør det enda vanskeligere å få noe grep om hva bevissthet er.

 

Hvordan kan man påstå at man er gjenfødt dersom man ikke husker noe fra tidligere liv?

 

Hvorfor regner du med at jeg ikke har sett han? Er det noen som ikke har sett han?

Regnet med det ettersom du ikke gjenkjente det poenget. Er vel kanskje bare meg som syns han legger ekstra vekt på akkurat det poenget.

 

Var ikke negativt ment mot deg :)

 

Jeg kjente det igjen, sa bare at det var et godt poeng.

Lenke til kommentar
Så du tror ikke fostere er bevisste?

Jeg tror fostre blir gradvis mer og mer bevisste nær slutten av svangerskapet, men prosessen starter ikke før etter sjette måned eller så.

 

Noe som naturligvis gjør det enda vanskeligere å få noe grep om hva bevissthet er.

 

Hvordan kan man påstå at man er gjenfødt dersom man ikke husker noe fra tidligere liv?

Husker du noe fra når du var 2 år gammel?

Lenke til kommentar
"Et menneskes "sannhet" vil for individet alltid være sant,"

 

Hvis du ikke mener det bokstavelig, hva så? Du sier jo ikke annet enn at "et menneske som tror på noe, tror på noe".

 

"Jeg tror på å akseptere andres oppfatninger av hva som er sant eller ikke, uten nødvendigvis å være enig med dem."

 

Da har du et problem i møte med blant annet islamister.

 

"At jeg hverken verdsetter fakta, sannhet og vitenskap utelukkende fordi jeg ønsker å kunne tro på drømmer og fantasi er en latterlig og grunnløs påstand. "

 

Hvorfor det?

Hvis du tror noe er sant, vil det da for deg være en sannhet, ja. Men med en gang du tviler på at det er sant, vil det for deg ikke kunne være sant, hvis sannhet innebærer at den må være absolutt. Og jeg har allerede gjort rede for hva jeg mener når jeg ikke mener det bokstavelig. Religion, ideologi, livssyn, o.l.

 

Selvsagt kan du kalle deg en kristen selv om du ikke tror på kristendommen, men da lyver du bare for deg selv. Og da vil ikke lenger troen din være "sann" i dine øyne/ditt sinn.

 

Jeg tror de fleste har et problem i møte med islamister. For de er ute av stand til å akseptere at andre kan ha livssyn eller "sannheter" som avviker fra deres egne. Høres det kjent ut?

 

Angående ditt siste spørsmål, anser du Sci-fi filmer som "blasfemiske" ovenfor vitenskap?

Endret av Camellia
Lenke til kommentar
Så du tror ikke fostere er bevisste?

Jeg tror fostre blir gradvis mer og mer bevisste nær slutten av svangerskapet, men prosessen starter ikke før etter sjette måned eller så.

 

Noe som naturligvis gjør det enda vanskeligere å få noe grep om hva bevissthet er.

 

Hvordan kan man påstå at man er gjenfødt dersom man ikke husker noe fra tidligere liv?

Husker du noe fra når du var 2 år gammel?

 

Nei, men det er ikke et argument for gjenfødelse.

Lenke til kommentar
Så du tror ikke fostere er bevisste?

Jeg tror fostre blir gradvis mer og mer bevisste nær slutten av svangerskapet, men prosessen starter ikke før etter sjette måned eller så.

 

Noe som naturligvis gjør det enda vanskeligere å få noe grep om hva bevissthet er.

 

Hvordan kan man påstå at man er gjenfødt dersom man ikke husker noe fra tidligere liv?

Husker du noe fra når du var 2 år gammel?

 

Nei, men det er ikke et argument for gjenfødelse.

Å påstå at man ikke husker noe fra et annet liv, når man ikke husker noe fra når man var liten, er ikke et bevis på at det ikke er en mulighet.

Lenke til kommentar
Jeg hadde aldri klart å leve evig. Må jo kunne gi opp en gang og, ha mål som må gjøres før finishen osv. ;) En grunn til å leve, utnytte livet mens man har det. Har man evig liv blir det på en måte meningsløst å prøve alt.

 

Du kan alltid ta dit eget liv jeg kjønner aldri hvorfor folk utaler seg om dette siden ingen vet noe om hvordan det ville være med evig liv. De fleste som sier slikt repeterer bare dumme filmsitater.

 

Pumaen du må være åpen for alt, spesielt i teori, men jeg er enig i at i det virkelige liv er rasjonalitet veien å gå.

 

Repac personangrep er tull og tro er ikke viten. Personlige erfaringer er produkt av din egen hjerne og noe annet trengs det sterke bevis for at man skal feste tillit til.

Lenke til kommentar
Hvorfor regner du med at jeg ikke har sett han? Er det noen som ikke har sett han?

Regnet med det ettersom du ikke gjenkjente det poenget. Er vel kanskje bare meg som syns han legger ekstra vekt på akkurat det poenget.

 

Var ikke negativt ment mot deg :)

Jeg kjente det igjen, sa bare at det var et godt poeng.

 

Sant nok!

Nok en gang, var ikke ment negativt på noensomhelst måte, jeg deler dine synspunkter i dette av det jeg har lest. :)

 

- Slutt på offtopic, beklager.

Lenke til kommentar
Hvis du tror noe er sant, vil det da for deg være en sannhet, ja.

 

Jeg er ikke interessert i å redefinere begrepet "sannhet". En sannhet representerer et objektivt faktum. Jeg er heller ikke interessert i en diskusjon hvor det forventes at jeg ikke skal tolke meddebattantenes utsagt bokstavelig.

 

Angående ditt siste spørsmål, anser du Sci-fi filmer som "blasfemiske" ovenfor vitenskap?

 

Bare dersom de utgir seg for å være sanne.

Lenke til kommentar

Min personlige mening er at vi er for smarte for vårt eget beste. Jeg tror at religion, all snakk om "sjelen" vår og troen på at individet er mer enn en organisme som blir satt ut av spill når hjertet slutter å slå, er et resultat av en komplisert hjerne med en så sterk overlevelsesmekanisme at den prøver å lure selv døden.

Mennesker som påstår at de har hatt intime og sterke opplevelser av noe guddommelig er enten ute etter noe, eller så har hjernen deres spilt dem et puss.

 

En ting jeg har tenkt på: Vi vet at vi kan hallusinere, og oppleve ting som ikke er der. Det kan oppnås hvis hjernen blir påvirket av enten dop, traume (fysisk og psykisk) eller dehydrasjon for å nevne noe. Alt fra "ute-av-kroppen" opplevelser til dophuer som prater med burgeren sin på MacDonalds. Andre ganger har du bare en drøm. Jeg trodde også at jeg så et spøkelse da jeg var liten.

Ting som kan bli oppfattet som et tegn fra Gud burde derfor ikke skape noen oppsikt, og bør heller ikke tas alvorlig da det er nettopp slikt man kan forvente at den menneskelige hjernen gjør. Den lar deg tro at du er mer enn bare kjøtt og bein, og at en sjel styrer kroppen.

Vi vet at religiøse mener at de blir dømt etter handlingene sine, hvilket skulle bety at personligheten deres her på jorden er relatert til "sjelen" deres som skal få sin fortjeneste i etterlivet/neste liv. Vi vet også at man kan forandre en personlighet ved å operere hjernen. Hjerneskader kan f. eks. gjøre normale moralske mennesker om til mordere eller pedofile. Dette vil jo si at en personlighet er et resultat av ens jordlige helse, og at det er hjernen, og ikke "sjelen" som styrer showet.

Hvis man skulle begrunnet det med at alle hjerneskader skjer som følge av "Guds store plan" så betyr jo de at mennesker ikke har fri vilje, og at valget mellom himmel og jord ikke eksisterer, fordi mange mordere hadde kanskje handlet annerledes hvis ikke hjernen deres hadde ødelagt sjansen.

 

Derfor mener jeg at det nærmeste du kommer paradis/liv etter døden er inne i din egen hjerne, som desperat søker å vinne over døden ved å ikke la den bli det siste kapittelet i livet vårt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...