Gå til innhold

Hva er døden for deg?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har du noen gang sovnet uten å huske hva du har drømt om? Tenk deg at du i tillegg ikke våkner...

 

Uansett får vel håper på det blir en etterfølger eller lignende etter dette livet her.

 

 

Edit: På en annen side er svært trist at personligheten din og det som finnes i hjernen din ikke kommer med sjelen din. Så den verden du kjenner og som den du kjenner deg vil bli borte for alltid. Eneste måten man kan leve videre på er gjennom andre.

Endret av Lubben
Lenke til kommentar

Ville vært synd om døden er slutten, så det håper jeg ikke det er. Jeg håper på reinkarnasjon eller at de har funnet opp en måte å transplantere hjerner på innen jeg parkerer. Jeg har allerede begynt å spare opp. :D

 

Tenk, hvor kult hadde det ikke vært å putte hjernen til en 80 åring i kroppen på en 8 åring. Så kunne jeg bare tjent tilbake pengene ved å vinne talentkonkurranser og spørrekonkurranser for unger. Ja, med mindre jeg hadde fått alzheimer innen den tid, da.

Lenke til kommentar

Jeg er en rasjonalist og det er per dags dato ingen ting som tilsier at det kan være eller er noe etter døden. Om det er noe etterpå så har vi per dags dato ingen mulighet for å finne ut av dette.

 

Men med alt vi vet om hvordan hjernen fungerer med dagens vitenskap så finner jeg det svært usannsynlig at døden er noe annet enn at hjernnen stopper å fungere og at bevistheten forsvinner.

Lenke til kommentar
Har du noen gang sovnet uten å huske hva du har drømt om? Tenk deg at du i tillegg ikke våkner...

Dette er den mest deprimerende tanken jeg vet om, at døden muligens er som å sove uten å drømme.

 

Jeg kan egentlig ikke tro noe om hva som skjer når du dør, for jeg har ingenting å basere det på. Men jeg håper inderlig at det er noe. Det behøver ikke nødvendigvis å ha noe å gjøre med "livet på jorden" å gjøre, jeg trenger ikke engang å huske det. Det jeg tenker på som mest sannsynlig er reinkarnasjon, men uten noe kobling til forrige liv, og kanskje nødvendigvis som menneske.

Lenke til kommentar
Etter døden er det samme som før fødselen.

 

Jess helt enig og med andre ord absolutt ingenting. Har diskutert dette mange ganger og folk mener alltid det må finnes noe mer. Da utfordrer jeg dem og spør "hvor var du/bevistheten din mellom år 0 og år 1000 ?, hvor mye av antikken husker du ? " Det er ingen som kan fortelle hvor de var eller hva de gjorde på mellom år 0 og år 1000 fordi de ikke eksisterer da, null begrep om tid null begrep om rom. Sånn vil det være etterpå også.

Lenke til kommentar
Etter døden er det samme som før fødselen.

 

Jess helt enig og med andre ord absolutt ingenting. Har diskutert dette mange ganger og folk mener alltid det må finnes noe mer. Da utfordrer jeg dem og spør "hvor var du/bevistheten din mellom år 0 og år 1000 ?, hvor mye av antikken husker du ? " Det er ingen som kan fortelle hvor de var eller hva de gjorde på mellom år 0 og år 1000 fordi de ikke eksisterer da, null begrep om tid null begrep om rom. Sånn vil det være etterpå også.

 

Hvordan veit du at man tar med seg minner/erfaringer over til neste liv da? Du kan jo ikke bare gå ut ifra det.

Lenke til kommentar

Døden er som en bryter som blir slått av, når de kjemiske prosessene i hjernen stopper, da dør man. Kjemikere dør riktignok ikke, de bare slutter å reagere.

 

Det eneste evige livet som eksisterer er ettermælet. Selv vikingene hadde skjønt dette, dette er vers 76 i diktverket Håvamål:

Døyr fe

døyr frendar

døyr sjølv det same.

Men ordet om deg

aldri døyr

vinn du eit gjetord gjævt.

Lenke til kommentar

Det er noe jeg aldri har skjønt. Hvorfor er de som tror at man ikke finnes lenger på noen måte når man dør opptatt av å bli husket/ha ett godt ettermæle? Ikke bare har det ingenting å si for deg isåfall, men det vil faktisk ikke være noe deg det ikke har noe å si for, så det er da totalt likegyldig hvordan folk husker deg?

 

Da utfordrer jeg dem og spør "hvor var du/bevistheten din mellom år 0 og år 1000? Hvor mye av antikken husker du?

Hvem har sagt man husker noe fra forrige liv? Dessuten så behøver ikke neste/forrige liv ha noe som helst med dette å gjøre. Det behøver heller ikke ha noe med "tid" å gjøre. Snakker ikke nødvendigvis om reinkarnasjon akkurat som i Buddhismen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...