Gå til innhold

Samsung Omnia HD i8910 - 8mp, 720p video, S60 v5


genser

Anbefalte innlegg

Ehum.. iphone og omnia hd har like stor skjerm. N8 derimot er mindre.

 

Feil, Omnia Hd har 3,7" mens iPhone og N8 har 3,5".

Feil. Dersom du måler faktisk bruksarealet, som selvfølgelig er det en bør måle, så viser det seg at iphone og omnia hd har nesten identisk størrelse på skjermen. Det skiller kanskje et par mm2, men så nøye klarte jeg ikke måle det med målebånd. Det hjelper lite om en skjerm er 20" dersom bredden kun er 4 millimeter. Da er skjermen frendeles mindre enn omnia sin.

Endret av apegryn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Feil. Dersom du måler faktisk bruksarealet, som selvfølgelig er det en bør måle, så viser det seg at iphone og omnia hd har nesten identisk størrelse på skjermen. Det skiller kanskje et par mm2, men så nøye klarte jeg ikke måle det med målebånd. Det hjelper lite om en skjerm er 20" dersom bredden kun er 4 millimeter. Da er skjermen frendeles mindre enn omnia sin.

 

Feil igjen!

 

Jeg målte nettopp begge mobilene sin skjerm diagonalt (det er slik leverandørene faktisk måler skjermstørrelsen når de oppgir antall tommer), og Omnia HD er ca 9,4 cm mens iPhone er ca 8,9-9 cm. Dette tilsvarer det produsentene oppgir, nemlig at Omnia HD sin skjerm er 3,7" og iPhone sin skjerm er 3,5". Ergo, Omnia HD sin skjerm er størst uansett hvordan du vrir eller vender på det.

 

Det som derimot er riktig er at de ikke har samme format på skjermene da Omnia HD sin er høyere og smalere, mens iPhone sin skjerm er bredere og lavere. Dette enderer likevel ikke det fakturm at Omnia HD har klart større skjermoverflate enn iPhone.

Lenke til kommentar

Jeg har rett og du tar feil.

Det som derimot er riktig er at de ikke har samme format på skjermene da Omnia HD sin er høyere og smalere, mens iPhone sin skjerm er bredere og lavere. Dette enderer likevel ikke det fakturm at Omnia HD har klart større skjermoverflate enn iPhone.

Overflate måles i areal. Dette er elementær barneskolematte. Hva med å ta frem kalkulatoren og regne på det selv? Du tar lengde * høyde = areal.

 

Kanskje finner du også ut at omnia HD og iphone har samme areal, selv om de har ulik diagonal.

 

Dersom det var vanskelig for deg å forstå, har jeg tegnet litt i photoshop for å illustrere poenget mitt. (A) har større diagonal, men du kan ikke nekte for at (B) har en større skjerm...

post-83845-1275091301,513_thumb.jpg

post-83845-1275091831,6753_thumb.jpg

Endret av apegryn
Lenke til kommentar
På minussiden så skulle gjerne skjermen vært litt større. Men iphone har no samme size. Hvis det kan brukes som et poeng...hm..

Ehum.. iphone og omnia hd har like stor skjerm. N8 derimot er mindre.

Iphone har like stor skjerm som nokia n8. Var det noe feil i det? Vi vet jo alle hva size disse mobbene har nå etterhvert:)

Lenke til kommentar

Krankenstein, kan du lese innlegget jeg skrev rett over ditt?

 

Ditt innlegg over beviser absolutt ingenting.

 

Jeg har bevist min påstand ved å måle skjermoverflaten diagonalt og regnet det om til antall tommer. Dette er en helt legitim og korrekt måte for å regne dette ut på. Mine beregninger stemmer med Apple og Samsung sine, og jeg kommer frem til at det skiller ca 0,4 cm i diagonal skjermstørrelse på de to som gjør at Omnia HD blir 3,7" og iPhone 3,5".

 

Du får ta frem barneskolematten og regne ut arealet for å bevise at jeg, Apple, Samsung og Krankenstein tar feil! Kom med tall som viser at iPhone sin skjerm er like stor som Samsung sin skjerm, påstander er ikke bevis.

 

Edit; Måling av diaognal skjermstørrelse tar hensyn til ulik bredde og høyde på skjermene. For å måle dette tar du for eksempel utgangspunkt i ytterste høyre hjørne øverste på skjermen, og måler så lengden ned til ytterse venstre hjørne nede.

 

Edit 2; Tegningen din over viser at B har større skjerm, men den stemmer jo ikke med virkeligheten når du ikke har laget den med korrekt målestokk. Så den beviser som nevnt absolutt ingenting i tilfelle iPhone vs Omnnia HD.

 

Omnia HD har større skjerm enn iPhone. 0,4 cm større er kanskje ikke mye, men det er fortsatt større likevel!

Endret av Hedonism
Lenke til kommentar

Krankenstein, kan du lese innlegget jeg skrev rett over ditt?

 

Ditt innlegg over beviser absolutt ingenting.

 

Jeg har bevist min påstand ved å måle skjermoverflaten diagonalt og regnet det om til antall tommer. Dette er en helt legitim og korrekt måte for å regne dette ut på. Mine beregninger stemmer med Apple og Samsung sine, og jeg kommer frem til at det skiller ca 0,4 cm i diagonal skjermstørrelse på de to som gjør at Omnia HD blir 3,7" og iPhone 3,5".

 

Du får ta frem barneskolematten og regne ut arealet for å bevise at jeg, Apple, Samsung og Krankenstein tar feil! Kom med tall som viser at iPhone sin skjerm er like stor som Samsung sin skjerm, påstander er ikke bevis.

 

Edit; Måling av diaognal skjermstørrelse tar hensyn til ulik bredde og høyde på skjermene. For å måle dette tar du for eksempel utgangspunkt i ytterste høyre hjørne øverste på skjermen, og måler så lengden ned til ytterse venstre hjørne nede.

 

Edit 2; Tegningen din over viser at B har større skjerm, men den stemmer jo ikke med virkeligheten når du ikke har laget den med korrekt målestokk. Så den beviser som nevnt absolutt ingenting i tilfelle iPhone vs Omnnia HD.

 

Omnia HD har større skjerm enn iPhone. 0,4 cm større er kanskje ikke mye, men det er fortsatt større likevel!

 

 

"Iphone har samme size som nokia n8". Ikke samme size som samsung omnia hd. Omnia hd har 3.7. Iphone og nokia n8 har 3.5. Noe eg har gått glipp av her...

Lenke til kommentar

"Iphone har samme size som nokia n8". Ikke samme size som samsung omnia hd. Omnia hd har 3.7. Iphone og nokia n8 har 3.5. Noe eg har gått glipp av her...

 

Nei, ikke utover at apegryn mener dette er feil fordi han har målt seg til at iPhone og Samsung har samme skjermstørrelse. Noe jeg har målt meg frem til at ikke stemmer.

 

Forskjellen ligger i at Samsung sin skjerm er smalere i bredden og høyere i høydene, mens iPhone er bredere i bredden og lavere i høyden. Dermed kan iPhone sin skjerm sikkert se ganske lik ut i størrelse pga den er bredere, men den er fortsatt ca 0,4 cm mindre i diagonal skjermoverflate.

 

iPhone er 3,5" og Samsungen er 3,7". N8 skal være 3,5" også.

Lenke til kommentar

Siden dere er så trassige skal jeg lage en SKIKKELIG sammenligning!!

 

Edit: og jeg må få poengtere: Uansett hvor mye dere nevner diagonal, endrer det ikke at overflate regnes i areal.

Jeg har bevist min påstand ved å måle skjermoverflaten diagonalt og regnet det om til antall tommer. Dette er en helt legitim og korrekt måte for å regne dette ut på.
Nei. Du har målt skjermdiagonalen, ikke overflaten. Vet du hva forskjellen på det er..?

 

Jeg har selv Omnia HD og ipod touch, så jeg har målt selv med metermål. Dersom dere må ha det inn med en teskje, skal jeg vise dere med en side-om-side sammenligning med BL40, omnia HD, N8 og iphone 3GS.

 

Sammenligningsbilde hentet fra "size compare" funksjonen på phonearena.com. Jeg har dobbelsjekket at størrelsene er korrekt med metermålet over diagonalen som bekrefter størrelsene nevnt over hver telefon.

 

Forstørret bilde, nøyaktig skravert skjermstørrelsen og regnet ut arealet i antall pixel. Det er det 5-sifrede tallet midt på skjermen.

Iphone har ca 0.06% mindre skjermoverflate enn omnia HD. Og det er mindre enn slingringsmonnet jeg har på målingene. Det er tilsvarende identisk størrelse.

 

Dere ser fort at Omnia HD (3,7") og iPhone 3GS (3,54") er størst, BL40 (4,0") er noe mindre og N8 (3,5") er minst.

 

utrolig at jeg må si dette så mange ganger for at dere skal forstå.. (oppgitt) :nei:

post-83845-1275137308,7896_thumb.jpg

Endret av apegryn
Lenke til kommentar

Når en produsent oppgir størrelsen på en hvilken som helst skjerm, blir denne oppgitt i tommer, ikke i arel (kvadratsentimeter) Det vil si at å måle diagonalen er den helt korrekte måten å måle en skjerm på. Sjermene har kanskje like stort areal (overflate) men omniaen har 0,2 tommer større skjerm enn iphone

Lenke til kommentar

Superjorn82:

Jeg vet ikke helt hva du vil frem til. Jeg er fullt klar over at produsentene oppgir skjermstørrelse i diagonal. Skal du ha historien bak det kan jeg fortelle deg at det henger igjen fra TV tiden. TV'er hadde før stort sett samme høyde/bredde ratio, og derfor var det kurant å måle størrelsen i tommer, som var et enklere tall å forholde seg til enn areal. Enklere tall, enklere salg. Når skjermene på mobiltelefonene vokste og skjermstørrelsen ble et argument for å kjøpe en telefon (tiden da antall linjer steg over 4 på skjermen), ble det tankesettet oversatt fra TV og monitorverden. Forbrukerene var kjent med den metoden, og mobilene hadde på den tiden heller ikke sære skjermutforminger som skulle vise nettsider, spill o.l. Siden er det en standard som har blitt hengende igjen.

 

Det er korrekt å oppgi en skjermstørrelse i tommer. Det er også korrekt å oppgir en skjermstørrelse i areal. Ingenting er ulovlig, sist jeg sjekket verfall ; ) Normen er likevel; i specs, å bruke diagonal. Fordi alle andre gjør det.

 

Men det legger likevel ikke skjul på at overflaten og diagonal ikke har et konstant forhold. Og til syvende og sist, når du ønsker å vise mest mulig på skjermen (som er grunnen til at du ønsker stor skjerm. Enig?) så er det skjermoverflate(areal) som er det viktigste.

 

Hedonism snakket til og med om skjermoverflate, så hans påstand om at JEG tar feil, er latterlig. Krankenstein har aldri ordrett skrevet det, men mitt argument er likevel like gyldig. Jeg kan fint påstå at iphone har like stor skjerm som omnia HD, men for å gjøre påstanden helt korrekt kan jeg si at overflaten er like stor. Jeg kan derimot ikke påstå at diagonalen er den samme, det er den ikke. Men hva betyr det..

Endret av apegryn
Lenke til kommentar

Hvis vi setter Omnia HD sin skjerm til å være 94mm diagonalt, og har forholdet 16:9 (640/360), så vil totalt skjermareal være 81.9mm x 46mm = 3767mm^2

 

For Iphone blir det 75mm x 50 mm = 3750mm^2

 

Konklusjonen er at de har ganske nøyaktig like stor skjermoverflate, så apegryn har helt rett!

 

 

 

Hvis vi ser på f.eks HTC Desire som også har 3,7 tommers skjerm: diagonal = 94mm og forhold 5:3. Da blir regnestykket 48.4mm x 80.6mm = 3901mm^2.

 

Diagonal har lite å gjøre med arealet på skjermen!

 

Disse tallene er avrundede ca. verdier, men dere ser hva apegryn vil frem til!

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei!

 

Ang. symbian S60 V5 og Omnia HD, så vil jeg på det varmeste anbefale HX-custom roms. La innpå HX-V5 i går, og ja, den kommer på norsk! (noe som var greit for meg, da min Omnia HD i utgangspunktet var fransk!) Har prøvd iPhone 3GS og HTC Desire også, men ingen av dem slår Omnia HDen etter min mening så lenge man ikke må ha ting fra appstore eller android market. Man har med denne firmwaren tilgang til OVI maps og OVI store!

 

HX-V5 har mulighet til å klokke(!?!)prosessoren, med "Turbo mode".

 

http://hx-custom-roms.com/?page_id=1790

 

Og til dere som tror at det er umulig å få en i8910 med android, så jobbes det med saken. Det er nå kommet en android telefon med samme chipsett, og det gjør jo ting en del enklere.

Endret av masterboy
Lenke til kommentar

Hei!

 

Ang. symbian S60 V5 og Omnia HD, så vil jeg på det varmeste anbefale HX-custom roms. La innpå HX-V5 i går, og ja, den kommer på norsk! (noe som var greit for meg, da min Omnia HD i utgangspunktet var fransk!) Har prøvd iPhone 3GS og HTC Desire også, men ingen av dem slår Omnia HDen etter min mening så lenge man ikke må ha ting fra appstore eller android market. Man har med denne firmwaren tilgang til OVI maps og OVI store!

 

HX-V5 har mulighet til å klokke(!?!)prosessoren, med "Turbo mode".

 

http://hx-custom-roms.com/?page_id=1790

 

Og til dere som tror at det er umulig å få en i8910 med android, så jobbes det med saken. Det er nå kommet en android telefon med samme chipsett, og det gjør jo ting en del enklere.

 

 

Om jeg skal stole på hx å faenil`s pit så er det IKKE mulig å clokke omnia hd enda. Jeg leste også denne nyheten, men den ble senere trokket tilbake, grunn = ukjent! Jeg har testet hx å faenil i lengre tid, å min konklusjon er at faenil er 267x bedre enn hx. Hx har ett greit utgangspunkt å er ofte et fint produkt, men feiler i kritiske faser, ALTFOR mye bugs å egentlig en irriterende software over lengre tid. Faenil derimot er noe av det beste jeg har testet, jeg blåste rett å slett nytt liv i tlf når jeg flashet til faenil, å annbefaler derfor faenil til alle å en-vær. Det er enkelt, å veldig stabilt.

 

Men om du ikke har noe imot å flashe ett par ganger, så er det jo det beste å finne ut selv hva mann liker, de er 2 ganske like roms, men med noe forandringer fra begge.

 

Tror faenil til syvende å sist er ett sikrere alternativ for din mobil!

Lenke til kommentar

Der var jeg skikkelig online igjen etter en liten jobbreise.

 

Ville bare først og fremst si beklager til deg apregryn, du hadde rett og jeg tok feil angående skjermstørrelsen. :)

 

Så over til ditt siste spørsmål; Jeg har beta-testet en del fw for hyperx og faenil de siste månedene, og min erfaring er at faenil sine roms som oftest har færre bugs, mens hyperx gjerne har litt mer funksjonalitet. Hyperx sin HX4 var ikke så stabil som den kunne vært, mens HX5 som er nyeste fungerer en god del bedre. Selv foretrekker jeg for tiden faenil's nyeste, n203, ettersom den fungerer flott til mitt bruk og ikke har noen bugs jeg har kommet over.

 

Er ikke store forskjellen på HX5 og n203, du vil gjøre et godt valg uansett hvilken av de to du velger å kjøre.

 

Edit; Verste buggen jeg har opplevd med Hyperx sin nyeste HX5-rom er at musikkbiblioteket tilnæærmet forsvinner når man kjører en oppdatering hvis man f.eks. har lagt inn ny musikk. Det er dog kommet en patch for dette nå om du ser på neste siste innlegget på bloggen hans i skrivende stund. Har ikke fått testet denne siden jeg gikk over til n203 igjen med en gang buggen dukket opp.

Endret av Hedonism
Lenke til kommentar

hanfar2: Hva konkret skiller disse romene(e.g hvilke bugs?)? Jeg har kun erfaring med diverse HX roms..

 

Jeg vil føst si at jeg er meget enig med Hedonism ang. hx vs faenil. Det største som skiller disse to rom`a er funksjonalitet, faenil har jeg ikke hatt noe problemer med what so ever, det har stort sett gått smertefritt hele veien å alt i alt et meget bra rom. Hx derimot hadde jeg problemer med fra første dag. Det var alt fra små bugs, til store. Så om jeg skal svare deg på hva som er <konkret> forskjell, så må jeg si finish`n.

 

Jeg kan nevne noen bugs som jeg har kommet over i hx, men jeg kan ikke nevne noen fra faenil.. for det har ikke vært noen.

 

-Dårlig signal (modem hack/update finnes nå)

-Tømmer batteriet fort (veit ikke om hx har kommet med en løsning, faenil har en form for løsning der iallefall)

-Jeg opplevde at jeg måtte trykke flere ganger på samme plass før telefonen tok meg dit jeg ville(om dere forstår, nesten som dobbeltrykk. Jeg så telefonen registrerte mitt første trykk, men ville ikke gå videre)

-Norsk språk (nå har det også kommet, men det var myyyye senere enn faenil)

-Tregere enn faenil (meny osv)

-Instalerte program forsvant bare (Mener jeg leste en plass at dette er fikset også)

-Musikk avspiller fungerte når den ville selv (kommet fix?)

-Java app. fungerte når den ville selv (usikker på statusen her)

 

Jeg har litt dårlig tid, kommer ikke på flere ting i farten, beklager. Men jeg skal også være så ærlig å si at jeg ikke har testet den siste fra hx, altså v5. om noen her kan si noe kort om den, evnt. sammenligne med faenil N2o3 så hadde det vært fint. Kommer sikkert til å legge inn denne å teste selv også. Men andres meninger å oppfatninger er greit å ha.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...