Gå til innhold

Hvilken vodka er best?


weebl

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

:) Denne tråden var morsom.. :D

Da jeg er gift med en russerinne, snakker litt russisk og har vært i Russland flere ganger, så har jeg "lært" å drikke vodka "riktig" ;)

Først og fremst: (Russisk) vodka er, og skal være, 40%. Ingen unntak, da er det ikke vodka, på samme måte som brandy ikke er Cognac. Så Koskenkorva 60% og/eller annen avvikende prosent er *ikke* vodka. (Dog er det veldig mange smakfulle fine drikker som kaller seg "vodka", og ja, jeg drikker de også av og til).

 

Men til saken. Mine favoritter er Russkij Standart (Knalldyr, koster kr 180,- for literen selv i Russland). Det er rene fløten. Fås også på tax-free og kan bestilles på polet. (til ca 6-700,- flis).

Neste er Georgievskaya, helst va typen Berezovikh na Brunkakh, laget på hengebjørkkongler. Usikker på tilgangen i Norge.

Smirnoff Potstill Silver Birch (Black Smirnoff), som nevnt i tråden. Fantastisk.

Parliament. Russisk "billigvodka" (sånn ca kr 50-60,- på russisk "rema" for literen). Helt grei tørstedrikk.

Alt dette drikkes selvfølgelig bart og gjerne kjøleskapkald. Lavere temperaturer og smaken forsvinner fullstendig, så det er bortkastet.

 

Neglelakkfjerner som Absolut, Rød (og Blå) Smirnoff, SKYY o.l er nødproviant og må blandes tungt for å trues ned.

Koskenkorva 60% blandet med iste er perfekt motorsykkeltreffdrikke.. ;)

 

[Edit]Enig med Kaffe-Bob; Bombay Sapphire er eneste duganese gin[/Edit]

Endret av Bikeridr
Lenke til kommentar
et tips er å sette vodkaen i fryseren. Smaker mye bedre. :) Og er mye deiligere å drikke når det blir varmt utover kvelden. ;)

 

I land hvor de KAN vodka (som mange land i øst-europa) har de alltid vodkaen i en fryser i baren. I Norge har de fleste utested NULL peiling på sprit, siden nordmenn flest drikker det uansett så lenge de blir full. Se hvor mange forskjellige vodka-sorter de har på utestedene/restaurantene neste gang du skal ut, og se om du får den nedkjølt hvis du bestiller den bar ;)

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
et tips er å sette vodkaen i fryseren. Smaker mye bedre. :) Og er mye deiligere å drikke når det blir varmt utover kvelden. ;)

 

I land hvor de KAN vodka (som mange land i øst-europa) har de alltid vodkaen i en fryser i baren. I Norge har de fleste utested NULL peiling på sprit, siden nordmenn flest drikker det uansett så lenge de blir full. Se hvor mange forskjellige vodka-sorter de har på utestedene/restaurantene neste gang du skal ut, og se om du får den nedkjølt hvis du bestiller den bar ;)

 

Lykke til.

hehe, utestder er i Norge ja... Ikke for å virke nedverdrigende eller noe, men værste bondeplassen i Bosnia har bedre utvalg som regel og mer peiling generelt på drikke varer. Er jo fra Bosnia, så der vet vi åssen vi liker vår Vodka og Raki. :p

 

Hvis jeg husker riktig så fryser ikke noe som er sterkere enn 16% i fryseren.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

vi snakker om VODKA, og folk nevner captain morgan? det er rum...

gin er gin, ikke vodka...

 

Altså det er ikke tvil om de russiske vodkaene smaker best, men siden vi er i Norge og ikke i Russland så må vi vende oss til de vi har. Smirnoff, Absolute Vodka(rein versjon) og vikingfjord smaker alle bra.

 

Ja de smaker egentlig bedre når de er kalde, føler all alkohol gjør det...

 

Men ikke for kald, da mister de smaken.

Lenke til kommentar
:) Denne tråden var morsom.. :D

Da jeg er gift med en russerinne, snakker litt russisk og har vært i Russland flere ganger, så har jeg "lært" å drikke vodka "riktig" ;)

Først og fremst: (Russisk) vodka er, og skal være, 40%. Ingen unntak, da er det ikke vodka, på samme måte som brandy ikke er Cognac. Så Koskenkorva 60% og/eller annen avvikende prosent er *ikke* vodka. (Dog er det veldig mange smakfulle fine drikker som kaller seg "vodka", og ja, jeg drikker de også av og til).

 

Men til saken. Mine favoritter er Russkij Standart (Knalldyr, koster kr 180,- for literen selv i Russland). Det er rene fløten. Fås også på tax-free og kan bestilles på polet. (til ca 6-700,- flis).

Neste er Georgievskaya, helst va typen Berezovikh na Brunkakh, laget på hengebjørkkongler. Usikker på tilgangen i Norge.

Smirnoff Potstill Silver Birch (Black Smirnoff), som nevnt i tråden. Fantastisk.

Parliament. Russisk "billigvodka" (sånn ca kr 50-60,- på russisk "rema" for literen). Helt grei tørstedrikk.

Alt dette drikkes selvfølgelig bart og gjerne kjøleskapkald. Lavere temperaturer og smaken forsvinner fullstendig, så det er bortkastet.

 

Neglelakkfjerner som Absolut, Rød (og Blå) Smirnoff, SKYY o.l er nødproviant og må blandes tungt for å trues ned.

Koskenkorva 60% blandet med iste er perfekt motorsykkeltreffdrikke.. ;)

 

[Edit]Enig med Kaffe-Bob; Bombay Sapphire er eneste duganese gin[/Edit]

 

Siden du sier at norsk/svensk vodka smaker død og pine, hvordan smaker Russisk da? Beskriv den

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

At noen kan kjenne forskjell mellom smakene hos en drikk med 40 % alkohol er helt meningsløst. Produksjonene er helt standardisert og lik overalt og alkoholen overdøver alt.

 

Det som er viktig er at vodkaen drikkes bar og kald.

 

prøv å smak på smirnoff og så på vikingfjord, det er en helt klar forskjell

Lenke til kommentar

At noen kan kjenne forskjell mellom smakene hos en drikk med 40 % alkohol er helt meningsløst. Produksjonene er helt standardisert og lik overalt og alkoholen overdøver alt.

 

Det som er viktig er at vodkaen drikkes bar og kald.

 

prøv å smak på smirnoff og så på vikingfjord, det er en helt klar forskjell

 

 

 

Vet ikke om jeg tør å ha to vodkaflasker stående i skapet.. :dribble:

 

Men, ok. Kanskje er det en marginal forskjell. Men den tviler jeg på er særlig stor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...