Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Naboen fra helvette


Dezzorex

Anbefalte innlegg

Okay, er kanskje en veldig krass tittel på emnet, men det er slik det føles iallefall.

 

Jeg og en venninde flyttet for 1 1/2 år inn i andre etasje i et anneks, med to etasjer. Da jeg er godt oppdratt og vet hvordan man viser hensyn, skrudde jeg blant annet av alt som heter bass på surroundanlegget mitt fra dag en. Jeg har selv både bodd over og under andre mennesker og vet hvordan det er med bassbråk og slikt. Derimot har vi en nabo som ikke vet hva ordet hensyn betyr, hun har til stadighet fester til 06:00 og slikt og spiller musikk til langt på natt midt i uka. Hun har forøvrig da bare unnskyldt seg med at hun er "musikerens datter" og må da kunne høre på musikk når hun ville. Hun kunne heller ikke planlegge fester, for da kom ingen, så de måtte alltids ta på sparket. Det er det jeg vil kalle "Bullshit!". Og dette fra en dame som snart er 40! år. Jeg er 21, bodd her i snart 1 1/2 år og ikke hatt en eneste fest...

 

Vi har klaget flere ganger til huseier, og i September fikk hun beskjed av huseier om å flytte. Hun flyttet jo selvfølgelig ikke, og da huseieren hadde gjort en feil med oppsigelsen (Lagde en utkastelse istedenfor en oppsigelse) førte dette til at oppsigelsen måtte starte på nytt i Desember, hvorav hun skal være ute ved utgangen av Februar. Da hun ikke flyttet ved fristen sist, antar jeg at hun ikke flytter nå heller, hvorav vi må vente flere måneder på at saken skal gå til namsmannen.

 

Og da har vi vel kommet fram til hovedproblemet. Hun spiller nå høy musikk konstant på dagtid, da hun har endelig lært å skru av om natten grunnet flere politibesøk, hvorav en av gangene hun ble arrestert og tatt med til politistasjonen (mest sannsynlig for å angripe politiet, da hun trodde det var oss. Vi overhørte kun hendelsen gjennom et vindu). Dette skylder hun selvfølgelig på oss, og har sendt oss flere truende smser, som teknisk sett sier at hun skal lage et helvette for oss. Ved flere anledninger har hun også referert til oss som drittunger. Problemet nå er jo at hun spiller musikk gjerne fra 07:01 til 23:00. Når hun da har gjort dette nå konstant i 2 uker (før dette har det gjerne vært slik minst 2dager i uken) så begynner dette å sterkt påvirke vår psykiske helse, selv om denne selvfølgelig har vært sterkt preget av denne situasjonen i svært lang tid. Har prøvd å gå til konfliktrådet, men hun nekter å møte der, og da er det lite man kan gjøre, og har prøvd å ringe politet flere ganger på dagtid, men forståelig nok så har de mer viktige ting å rykke ut til.

 

Noen som har noen tips om hva jeg kan gjøre nå? Flytte er dessverre utelukket, da ingen leiligheter av samme størrelse, med samme beliggenhet i vår prisklasse er tilgjengelig i området hvor vi bor. Har eventuellt tenkt på å politianmelde forholdet med bakgrunn i §390a i Staffeloven, som bla omhandler "sjikanering" og "plagende eller truende handling/oppførsel", men behandlingtiden for slike saker såvidt jeg har forstått er altfor lang til at det vil ha noen virkning nå. Takker for alle eventuelle svar, og beklager det lange innlegget...

Endret av Dezzorex
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

veldig leit å høre. Jeg tror et hyggelig skriftlig brev til naboen kan hjelpe. Prøv å forklar henne at dere trenger søvn for å fungere etc. ikke vær spydig å kryss fingrene for at hun klarer å være litt jordnær. Mine besteforeldre hadde et lignende problem, desverre tok det lang tid før naboen ble kastet ut.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Jeg tror kanskje man er litt forbi tiden der et hyggelig brev vil ha noen som helst effekt på naboen annet enn en negativ effekt.

 

Jeg ville faktisk anmeldt det, men det avhenger helt av om du er klar for å ta alt bråket som kommer med det. Dere har forhåpentligvis tatt vare på sms-ene og annen skriftlig kommunikasjon, atferden kan på alle måter sies å være både truende og plagsom. Har dere flaks vil anmeldelsen i seg selv føre til en bedring. Hvis ikke så kan dere iallfall med hånda på hjertet si at dere har prøvd det dere kan. Huseier kan sikkert også være tjent med en slik anmeldelse, av utkastings- eller oppsigelseshensyn. Men det er bare noe jeg tror, ikke noe jeg vet.

Lenke til kommentar

Vurderer iallefall sterkt en politianmeldelse. Er nødt til å prøve alt jeg kan, og håpe at ting ordner seg, men mine tvil for at det gjør det. Hun har jo sagt selv flere ganger at hun ikke har respekt for politiet, overhørte blant annet dette når en utsending for politiet kom på besøk til henne, hvorav hun stod ute å skrek. (Vet ikke hvorfor, mulig det var for konfliktrådssaken, eller noe helt annet selvfølgelg).

 

Nevnte forøvrig ikke at hun siden politiet var der første gangen har begynt å smelle noe sinnsykt med utgangsdøren. Til tider virker det som hun gjør dette bare for å plage oss, da hun går ut av leiligheten sin, går til utgangsdøren, smeller en gang eller to og går inn igjen. I går blandt annet stod hun å smallt med døren 4-5 ganger når hun kom hjem før hun gikk inn i leiligheten sin og satt på høy musikk.

 

Skrev også melding til henne i går, noe jeg gjør ofte når hun spiller musikk, hvor jeg spør pent om hun kan dempe seg. Som regel så er det intet svar, eller en frekk melding om at vi ikke skal bry oss om hva som skjer der nede. I går derimot fikk jeg den koselige melding "Minner om at det er lov å spille musikk mellom klokken 7 og 23", noe som forsåvidt er korrekt, men hvis det er til plage og skjemming for naboer så er det vel noe unntak?

 

Hva er eventuellt sannsynligheten for at jeg kan få politiet til å komme til henne og fortelle henne at hvis hun ikke skjerper seg så blir hun politianmeldt? En anmeldelse som Snirfle nevner vil jo selvfølgelig også hjelpe en eventuell utkastelsessak, men selve utkastelsessaken hos namsmannen vil jo uansett ta 1-2 mnder fra 28 Februar hvorav hun egentlig skal være ute.

Endret av Dezzorex
Lenke til kommentar

Helt klart, har ingenting å tape. Hadde jo opprinnelig planer om å anmelde forholdet, men ei koselig dame på politivakta ville heller at jeg sendte saken til konfliktrådet. Da hun ikke overraskende nekter å møte i konfliktrådet er det jo ikke så mange andre valg enn å politianmelde forholdet, men hvilke rettigheter har jeg egentlig i denne saken?

 

Selve politianmeldelsen vil jo mest sannsynlig ta 3-4 måneder, da politiet har mye å gjøre, og jeg frykter at situasjonen ikke bedrer seg mens den pågår. Jeg har helt klart ikke noe imot musikk, men når det er snakk om så og si hele dagen, så går det jo sterkt inn på psykisk helse, og spørsmålet er jo hvor lenge det er til før jeg blir gal. Det hjelper selvfølgelig ikke heller at hun gjerne hører på den samma sangen på repeat hele dagen, evt så bytter ho mellom 3-4 sanger hvis vi er heldige.

 

Hjelper selvfølgelig ikke saken at politiet har bemanningsproblemer om dagen, og var stengt blant annet når jeg skulle gå på politivakta både i går kveld og til morgenen i dag for å forhøre meg litt.

 

Syns også det er svært morsomt å høre på hennes løgner når politiet kommer(Typisk natterstid). Vi tramper visst rundt på gulvet hele dagen, og leker med sprettball. Synes det er bra sagt når vi ikke engang eier noen form for ball :p Tampingen kan jeg forsåvidt forstå litt mer, har bodd under folk flere ganger, og det er normalt at man hører at folk beveger seg, men nå er vi begge flinke til å aldri engang ha hælen nede i gulvet mens vi går. Hvordan vi kan gjøre dette hele dagen vil jeg vel heller stille meg relativt uforståelig til. Vi går begge på skolen og har i tillegg jobber, og vil vel si at over 90% av tiden vi er hjemme tilbringes sittende foran pc eller tv...

Endret av Dezzorex
Lenke til kommentar

Sett hardt mot hardt! Betal noen for å banke henne opp og knuse anlegget hennes en dag dere ikke er hjemme (f.eks. dere er på ferie så du har alibi). Alternativt, kun bryte seg inn og knuse anlegg og litt møblement, siden politiet antagelig bryr seg om slikt "småtteri" uansett. Det vil antagelig gå måneder om ikke år før en dom som kaster henne ut vil komme.

 

For å si det enkelt, det er deg eller henne...

Lenke til kommentar

Jeg er dessverre ikke typen til å sette hardt mot hardt, men skal innrømme at vi har spillt høyt noen ganger når hun har spilt høyt, men dette fører ikke til at hun skrur ned, og er dermed en dårlig løsning.

 

Teoretisk sett, så har vi alt på vår side, så hvis hun ikke flytter innen fristen, vil jo saken gå til namsmannen, som ifølge de jeg har snakket med tar 2-3 mnder, men bestemmer namsmannen at hun skal ut, så har hun 14 dager seg på å flytte før låsen blir byttet av namsmannen.

Endret av Dezzorex
Lenke til kommentar
Sett hardt mot hardt! Betal noen for å banke henne opp og knuse anlegget hennes en dag dere ikke er hjemme (f.eks. dere er på ferie så du har alibi). Alternativt, kun bryte seg inn og knuse anlegg og litt møblement, siden politiet antagelig bryr seg om slikt "småtteri" uansett. Det vil antagelig gå måneder om ikke år før en dom som kaster henne ut vil komme.

 

For å si det enkelt, det er deg eller henne...

Det er vel antakelig det absolutt dummeste han kan gjøre.

 

Lykke til trådstarter, håper hun holder fristen og flytter ut.

Lenke til kommentar

En mulighet er å true med å leie en alternativ leilighet på hennes regning. Det er en klar risiko knyttet til faktisk å leie en alternativ leilighet, siden dere må dokumentere erstatningskravet senere. Men dere kan jo vurdere å sende et varsel om det.

 

Det er også et interessant spørsmål om dette er en mangel ved DERES leilighet etter leieavtalen med utleier, men det har jeg ikke sett nærmere på. En av fordelene ved å leie fremfor å kjøpe, er jo at man betaler for en løpende ytelse som skal være kontraktsmessig. Jeg er fristet til å hevde at å leve i voldsomt spetakkel 7-23 hver dag ikke er i samsvar med kravene du kan stille til husrommet. Eksperter i husleierett må gjerne korrigere meg.

Lenke til kommentar

Lar det seg ikke rettferdiggjøre i en sak som denne? Det er jo ikke sånn at det å ta strømmen er noen voldsomt overgrep, i hvert fall ikke hvis hun lett får den tilbake igjen ved å oppføre seg. Det står nok ikke så mye om slikt i loven. Rent personlig synes jeg at dette er et perfekt eksempel på et problem som ikke hadde trengt å oppstå hvis vi hadde vært mer åpne for voldsbruk. Manglende fare for å få juling er det som får sånt avskum til å gjøre hva faen de vil. What would Tony Soprano do?

Lenke til kommentar

Ved å ta strømmen kan man påføre beboer(e) hærværk. Elektriske duppeditter kan bli ødelagde(spenningstopper/spenningsfall. Harddisker er svært lite glad i slikt), mat i kjøleskap/fryser kan bli ødelagt, akvarium eller annet husdyr får ikke strøm til nødvendig utstyr(varmekolbe, lys, sirkulasjonspumpe, foringsmaskin), rør kan fryse til pga manglende oppvarming osv osv. Det er lett å tenke at å ta strømmen ikke gjør noe, men tenk dere om, dere kan faktisk gjøre stor skade.

Lenke til kommentar

Det å ta strømmen til andre er en form for selvjustis man ikke har anledning til å utføre. Da har faktisk vedkommende klageadgang over for den som tar strømmen. Er det vaktmester/ utleier som tar strømmen så synes jeg saken er grovere. Som nevnt kan det også komme regress eller erstatningskrav mot den eller de som gjør noe slikt.

 

Eneste leier har krav på er retting etter §5-7. Det vil si retting, holde tilbake leie, kreve heving, erstatning osv.

 

Når det gjelder slik bråk er det bare å ringe politiet. Ringer du mange nok ganger så beslaglegger de anlegget.

Lenke til kommentar

Skru av strømmen!

 

Gå ned til heksa og spør om strømmen er borte til henne. "Å er den borte til deg også?! jeg skal gå å sjekke hva som skjer"

 

Slå på strømmen igjen. Og gå tilbake til heksa. "Ja det ser ut til at sikringen gikk"

 

 

Gjennta denne prosedyrer til heksa har skjønt at når hun spiller høy musikk, ja da går sikringen.. Hver gang..

Endret av ChillyWilly
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...