Gå til innhold

Trenger noob hjelp til klokking E8400/P5Q Pro


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har ikke klokket noe siden slutten av 90 tallet og trenger en helt grunnleggende manual eller step by step forklaring på hvordan jeg kan klokke min CPU til f.eks 3,4Ghz

 

Har E8400/P5Q Pro med Corsair TWIN2X DDR2 4096MB (2x2048MB) CL5

 

 

jeg er noob og sitter med samme hk og cpu.. og har ikke overklokket siden athlon-xp tidene, så vi kan vel samarbeide litt ;)

 

jeg måtte til innkjøp av ny cpu vifte for å kunne holde temp'en nede.. på standard klokker satt jeg med 45c idle temp og 65 på maks load via intelburntest.. noe som er maks i mine øyne.. jeg kjøpte "Noctua NH-C12P".. denne kjøler veldig bra, er under 10 cm høy (jeg har trangt kabinett) og den er så og si lydløs.. anbefales om det skulle bli nødvendig..

 

har prøvd litt forskjellige fremgangsmåter, fra bios, og ikke møtt på ustabilitet foreløpig..

 

 

forsøk 1 gikk ut på å øke fsb med cpu multiplier på 9x.. jeg kom da uten problemer opp til 422 fsb, 3,8ghz cpu, med en akseptabel temperatur.. men har som sagt kjøpt ny vifte, så dette blir nok for hett for deg..?

 

forsøk 2 gikk ut på å kjøre ram i 1:1 frekvens med nesten 3,8 ghz cpu, noe som skulle ha ytelses fordeler i minnet om jeg ikke har missforstått litt.. kjører dette nå under prime på 4 timen uten ustabilitet..

 

start med å bare overklokke fsb og cpu, når disse er stabile kan du teste ut feks minnet og sånn... lettest denne måten..

 

--------

step-by-step i bios:

 

# Generelle instillninger:

1 - sett "ai overclok tuner" til manuell

2 - sett "dram frequency" til IKKE-overklokket frekvens av minnet ditt. og ikke still på timing's enda.. skal foreløpig bare overklokke cpu

3 - sett "pcie frequency" til 100mhz, så du ikke svir skjermkortet osv..

4 - sett "cpu voltage" til 1.224 eller litt mer.. jeg kjører på dette nå, 2,8ghz og stabilt som f.. men usikker på om dette er en lav eller høy verdi og om muligens for lav?

5 - sett "dram voltage" til spenningen dine minne brikker er laget for..

6 - skru av "disable" disse funksjonene (strømsparing og diverse som du ikke har bruk for akkuratt nå.. anbefalt i diverse guider om overklokking)

- cpu spread spectrum

(de nedenfor er under "advanced menu" -> "cpu config")

- intel c1e support

- max cpuid value limit

- intel speedstep

- og resten kan stå på eller "auto"

 

-------

# forsøk 1 : 3,8ghz (9x multiplier)

1 - sett "cpu ratio" til 9.0 (standard)

2 - sett "fsb frequency" til 422

 

# forsøk 2 : 3,8ghz (7,5x multiplier, 1:1 ram/fsb)

1 - sett "cpu ratio" til 7,5 (alt etter hvilke frekvenser minnet ditt kjører?)

2 - sett "fsb frequency" til 500 (alt etter hvilke frekvenser minnet ditt kjører?)

 

# ditt første forsøk? : 3,4Ghz (9x miltiplier)

1 - sett "cpu ratio" til 9.0 (standard)

2 - sett "fsb frequency" til 377

-------

 

 

er ikke mer som skal til egentlig.. håper dette hjelper litt.. resten av bios instillningene og diverse spenninger på north bridge, south bridge osv har jeg ikke begynt å tweake enda... men har jo bra og stabile overklokkinger nå, så vet ikke helt om det er nødvendig....'?=

Lenke til kommentar

Kult, kjøre nu på 3,4GHz med dine instillinger. Ska lese litt rundt på andre forum å se om jeg finner noe ideelt for 3,6GHz. Blir på den inntil jeg får byttet kjøler. Har kun stock kjøler på CPU men kabinettet er genialt med to digre vifter der den ene har teleskoprør direkte til CPU. Har alt klokket grafikk kortet og økte 3Dmark06 resultatet med over 1000 poeng.

 

Er så langt vanvittig fornøyd med denne pcen for mine spill som består av hele Call of Duty serien. Kjøre alt på max i 1920x1080 oppløsning uten problemer. Har rundt 90 FPS da :)

Endret av Razormail
Lenke til kommentar
Ok stressa CPUen ei stund å ser ut til å holde sæ mellom 60-63 grader.. Ska enda teste 3,6GHZ bare for å se men regne med æ blir på dette etterhvert. Ska teste 3DMarks nu og se om noe endret sæ der :)

 

prøv å sette ned volten på cpu.. tror det kan hjelpe på temperaturen...

 

hvilket program bruker du til stress test? prime95 er bra, og typisk mye brukt..men intelburntest produserer mer varme..

Endret av entob
Lenke til kommentar
Stjeler topicen litt. Vurdere og klokke, men hvor høy temperatur tåler CPUen?

 

ikke et svar fra ekspert panelet her, men det er nok fornuftig å holde seg på 65c ved maks belastning. temperaturen bør nok ikke overstige 70c.. min overklokkede cpu ligger på 45-65c.. så må en jo også passe på andre temperaturer i pc'n.. hovedkortet, skjermkortet, harddisk osv..

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg kjører nå min E8400 på 4GHz med det samme hovedkortet som dere to (Razormail og entob). Temperaturene er veldig fine, 37*C idle og rundt 45-50*C load. Noen ganger oppe i 52... Jeg kjører 9 x 445. Spenningen er jeg ikke helt sikker på, men jeg har en følelse av at den er litt over 1,3V... (Muligens oppe i 1,32V):ermm: Jeg vet det er litt høyt, men tempen er helt ok for min del, så jeg tror jeg bare lar det være slik foreløpig. Jeg har kjørt systemet slik som dette en god stund nå, og alt ser ut til å være helt ok. Jeg bruker forresten den samme noctua-kjøleren som deg, Razormail, så med den kan du komme veldig langt :)

 

@entob: Når det gjelder CPU-temp på E8400, har Intel selv sagt at maximum-grensen er 72,4*C. Men det betyr ikke at du bør gå så langt. Prøv å holde deg på rundt 60-65*C, så skulle du være safe.

Endret av Breidablik
Lenke til kommentar

Ja, med Prime95 var maksimum-tempen 52*C. Men som sagt, dette var med denne kjøleren, og et godt luftet kabinett (Antec Three Hundred...), så det er kanskje ikke så rart. Jeg brukte Arctic Silver 5, forresten (kjølepastaen).

 

Jeg var en tur innom BIOS for å sjekke hvordan innstillingene var, og da så jeg at jeg hadde satt Vcore til 1,3685 (eller noe i den duren)! Men ifølge CPU-Z er den "bare" på 1,32V...

 

Var det sånn at du hadde stilt spenningen til bare 1,2V? I såfall ville jeg fortsatt å klokke litt og litt til du må justere spenningen. Jeg har hørt en del folk si at du bør prøve å holde spenningen under 1,3V dersom du kjører 24/7. Til benching og sånn kan du jo gå litt over den grensen om du vil, men sånn til vanlig er det anbefalt å ikke kjøre den mye over 1,3... Jeg for min del har kjørt systemet mitt på 1,32V i et halvt år uten problemer, så hvor langt du vil gå får være helt opp til deg. Så lenge du passer tempen og ikke overdriver kan du gå et stykke.

Endret av Breidablik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...