Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Er noob i overklokking, og dette er vel min første ordentlige testing av overklokking. Iallfall, har en E8400 som kjører på normal 3.0ghz, som jeg skal prøve å få opp til ca 3,6-3,7ghz.

 

Har kjøpt ny kjøler til CPU, så temp skal ikke være noe problem.

 

Prøvde meg litt frem først, helt rolig med å sette FBS til 400, og stilte også vCore forsiktig opp til GHZ'en ble rundtom 3,6ghz, og det gikk fint. Ingen problemer med 10-20minutter med Prime95.

 

Etter dette prøvde jeg å sette FSB til 410 (@3.69gzh), men da startet ikke PC'en. Jeg har også lest endel tråder her, og googlet meg frem til, og de aller fleste sier det hjelper å sette FSB:Minne 1:1. Hvor finner jeg dette? Har lett litt rundt i bios uten å finne noe. Any help appreciated. :)

 

Og hvor langt er det mulig å klokke E8400 uten å måtte klokke minnet osv? Og hvordan skal forholdet mellom vCore og FSB være? Må det bare testet frem og tilbake?

 

Og ja, når jeg endelig har fått det stabilt, det kan ikke skje noe i ettertid?

Endret av CCola
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1:1 er forholdet mellom FSB og ram. Om du har 800MHz ram (400MHz x 2), og FSB på 400 skal forholdet være 1:1, men du må stille inn ramen på enten 800 eller 400MHz i bios(husker ikke hvilken).

Men om du stiller ram inn på 800MHz og øker FSB til 410, vil ramen kjøre på 820MHz. Det ser du i bios og cpu-z. Det samme med 420 FSB, ramen kjører 840MHz

Noen andre får rette meg om jeg tar feil!

 

Edit: Første gang jeg starta pc'n var forholdet 5:4 eller noe!?! Da måtte jeg inn i bios å stille ram til 800MHz. Stod på noe lavere fra før av.

Endret av KristianOo
Lenke til kommentar

Ja, jeg skjønner! Takk for forklaring. ^^

 

Nå gjelder det bare å finne det i bios. Finner ikke noe tilsvarende heller. :\

 

Ahh! Nå skjønte jeg det! Det går ikke å "stille inn" forholdet? Altså forholdet er bare forholdet liksom? :p

Endret av CCola
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...