Gå til innhold

Noob trenger hjelp til å klokke Intel E8400 på Asus P5E-HK


Anbefalte innlegg

Hei og god jul.

 

I sommer kjøpte jeg meg nye maskin. Planen var at jeg skulle klokke cpuen med en gang, men har ikke hatt tid før nå. 

 

Hardware:

Intel Core 2 Duo E8400 kjølt med Scythe Ninja Plus (m/ Noctua-vifte)

Asus P5E

Sapphire Radeon HD 4870

8GB ram. Alså fire brikker (4x2GB). OCZ DDR2-1000 4096 MB Platinum Edition

Mere hardware ser du her

 

Tenker at jeg vil ha cpu-en opp i 3.6 - 4.0ghz. Er dette umulige mål? Mener å ha lest om at folk har fått den opp på over 4.4ghz på luftkjøling. Men har også hørt at dersom man har mange minnebrikker, som meg, så kan dette gå ut over klokkinga.

 

Men hva er alt jeg må stille på i bios?

 

Tusen takk

Endret av JFM
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bygde pc til ene kompisen min, og jeg kjøpe en E8400 prosessor til han og den fikk jeg klokket til 3.6 Ghz uten problem. Stilte bare opp Frekvensen på FSB til 400 uten å justere på noen annet. så høyere frekvenser er mulig tror jeg. Men han hadde et P5Q-Pro HK da.

 

Ps. Det var med boxed kjøleren som fulgte med!

Endret av UniQueKakarot
Lenke til kommentar

Ai tweaker = manuel

CPU ratio = 8.5

FSB strap = 400

FSB=424

 

dram static read control = ENABLE

dram write control = auto

ai clock twister= lighter

ai clock skew A/B= auto

ai transaction booster=DISABLE

relax level = 6

cpu voltage =1.137

cpu PLL = 1.60

fsb termination voltage=1.12

dram voltage = 2.0

northbridge voltage = 1.31

SB voltage=auto

clock overcharging voltage = auto

load line calibration = enabled

cpu voltage reference= 0.62

nb voltage reference = 0.61

cpu /pci spread spectrum = DISABLE

 

 

Du må sikkert skru opp nb og vtt litt siden du kjører 8gb, prøv bare og øk nb først=)

Endret av Fluesopp
Lenke til kommentar

Har testa de instillingene men er noe som ikke stemmer.

 

1. Når jeg starter maskinen så kommer det "Clocking Failed. Press F1 to go to setup". Jeg går så inn i setup/bios og skjekker instillingene. De er da sånn som du sa. Så går jeg ut av bios uten å lagre. Med andre ord så har jeg da de instillingene som jeg fikk "clocking Failed" på. Men nå funker det. Det jeg prøver å si er at jeg må inn i bios og "ikke gjøre noe" før jeg kan starte maskinen

 

2. Når jeg starter maskinen med de instillingene så får jeg bare 2.8ghz.

 

Edit: Innlegg nr 4000 :woot:

post-96937-1230643181_thumb.jpg

post-96937-1230643193_thumb.jpg

post-96937-1230643202_thumb.jpg

post-96937-1230643207_thumb.jpg

Endret av JFM
Lenke til kommentar

Tusen Takk, Fluesopp. :yes:

 

Kjører i skrivende stund på 3.6ghz. Klarte 3.7. Men det var med bare to minnebrikker (4GB). Når jeg satte inn de to siste brikkene (og fikk tilsammen 8GB), så ville det ikke mere enn 3.6GHZ. Er sikkert mulig å oppnå mere, men jeg er fornøyd :D

Lenke til kommentar
Jeg klokka brodern sin E8400 på P5Q Pro. Eneste jeg gjorde var å sette FSB til 400 og multi til 9. I tilleg deaktiverte jeg alt på denne siden.

Tempen hans ble ikke høyere

 

ok, skal prøve det. Men problemet hos meg er at når jeg kjører den på 3 Ghz stock, så blir temperaturene ganske høye. Kommer opp i 75 C , på hver core. Bruker realtemp på å måle.

Er med stock kjøler, og antec 300 case, med 2, 120 mm vifter forann, 120mm på siden, og bak 120 mm, og på topp. Alle viftene er antec 3-speed som jeg fikk av en kompis fra hans antec 900 kabinett. Må nok kjøpe meg bedre kjøling til cpuen, stock vifta suger uberalles

Lenke til kommentar
Har du sjekket med realtemp da JFM?

Men hvor mye som blir satt på auto er forskjellig, du valgte jo hva du skulle ha på voltene Jfm.

På brodern sin maskin så rørte jeg ikke volt. På min stilte jeg. Tempen ligger på rundt 45 grader IDLE, hussker ikke load på begge maskinene

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...