Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store kjemiassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hallo hallo

 

Sitter og sliter med en oppgave her, håper det er noen som kunne hjulpet meg.

 

Fe2O3 + 3C -> 2Fe + 3CO

 

Oppgaven er å finne ut hvor mange gram jern man får laget, hvis 600 g jernoksid reagerer med 100 g karbon.

 

Den høres ganske enkel og grei ut, men jeg får feil svar uansett hva jeg prøver.

Lenke til kommentar

Dette skal absolutt være mulig. Sett opp Nernsts likning, og løs den for Q først. Det er ganske vesentlig om det er konsentrasjonen av Zn- eller Cu- ioner som er oppe/nede i brøken. Dette finner du ved å se på den totale reaksjonsligningen,og så ta produkt delt på reaktant. :)

Jeg får det ikke til. :( Gidde du å vise fremgangsmåten? :)

Lenke til kommentar

Jeg har lagt merke til at der det stopper ganske opp for meg i kjemien, er matematikken. Altså ved løsning av likninger ved hjelp av kalkulator. Jeg vet ikke hvordan jeg gjør det på min, jeg har en Casio CFX-9850GC Plus. Skjønner at jeg må jobbe mer med matematikken, og det skal jeg også (skal ta matte etter jul), men har snart eksamen.

 

Hvordan løser jeg f.eks. denne på kalkulator:

 

(0,13-2x / 1,0 mol/L)2

----------------------------- = 64

(0,010 + x / 1,0 mol/L)2

 

Menu=>math:

optn=>f4(calc)=>f1(solve)

Skriv inn hele regnestykket: f.eks.:

2x^2-5x+2=0,0 (avslutt med komma(Ikke desimalpunktum) og et tall. Dette for å gi kalkulatoren beskjed hvilken løsning du vil ha.) Dermed bør du løse med både ,-10 ,10 og ,0 får å være sikker på å få alle løsningene.

Slik blir det stående på kalkulatoren min(casio 9860G):

Solve(2x^2-5x+2,0)

EXE => 0.5

Solve(2x^2-5x+2,10)

EXE=> 2

Lenke til kommentar

Oppgaven lyder slik::

 

vi blander sammen 500 ml 1.0 mol/L nh4cl og 300 ml 1.5/L nh3.

 

a) hva blir ph- verdien i blandingen. Den klarte jeg og svaret blir 9.2

 

b) Hvor stor er bufferens kapasitet med hensyn til både syre og base? Jeg har prøvd mange ganger men får feil svar hele tiden. Noen som kunne forklart meg

Lenke til kommentar

For å løse a) brukte du sikkert den såkalte bufferligningen, som ofte settes opp slik:

 

pH = pKa + lg([base]/[syre]),

 

der [syre] er konsentrasjonen av syre og tilsvarende for base. I a) kjenner du konsentrasjonene og skal beregne pH, i b) er det motsatt. Bufferkapasitet defineres ofte som den stoffmengden sterk syre (eller base) som må tilsettes for at pH skal senkes (eller økes) med 1, altså må du løse ligningen for pH = 8.2 og pH = 10.2 og finne konsentrasjonene.

Lenke til kommentar

Hvordan kan man egentlig tolke en likevektskonstant? Hva er egentlig stort og hva er lite? Hva med 17 (mol/L)-1, er det middels stort? Det er jo ikke særlig lite heller?

Jeg tenker at en positiv er stor og en negativ er liten. Husk at når du setter opp uttrykket får du gjerne en brøk, og når telleren (produkt) er større enn nevneren (reaktantene) får du et tall større enn èn, og da er likevekten forskjøvet mot høgre. Dersom likevektskonstanten er mindre enn èn er telleren mindre enn nevnerer, og da er likevekten forskjøvet mot venstre. :)

Endret av Kontorstol
Lenke til kommentar

Hallo, har prøve imårå og slite med denne oppgaven her .. hadde vært kjempe greit om noen kunne svart på den! :)

Hvor mange mol i a) sulfation b)jern(III)ion er det i 250mL av 0,750 M jern(III)sulfat?

Først må du finne formelen for jern(III)sulfat. Jern(III) har ladning 3+ og sulfat har ladning 2-, og for at det skal gå opp må formelen være Fe2(SO4)3. Da ser du med en gang at det er 2 mol jern(III) og 3 mol SO42-. :) Husk at når et metall og et ikke metall bindes sammen bruker en romertall for å angi ladningen på metallet (dersom det kan ha ulike ladninger). F.eks hadde jern(II)sulfat hatt formelen Fe(II)SO4 pga at jern(II) har ladningen 2+. :)

Lenke til kommentar

Du har en løsning av kaliumpermanganat, kmno4. løsningen er lillafarget. For å bestemme konsentrasjonen av denne løsningen ved titreringen bruker du en bestemt mengde natriumoksalat, na2c2o4 i sur løsning i titrekolben. Netto reaksjonslikning kan skrives: mn04- + c204^2- + h+ ----> mn^2+ + co2 + h20.

 

1) beskrive hvordan du kan finne endepunkt av denne reaksjonen: Jeg skrev: Vi kan legge na2c205 under pippeten og dermed helle i kaliumpermanganat i små mengder til den skifter farge. Siden vi vet at kaliumpermanganat omdannes til fargeløs så lenge det går an å oksidere. Er det riktig skrevet?

 

2) Forklar hvordan resultatet for konsentrasjon av kaliumpermanganat blir påvirket dersom du tilsetter noen dråper kaliumpermanganat for mye.? Kunne noen ha forklart?

Lenke til kommentar

Først må du finne formelen for jern(III)sulfat. Jern(III) har ladning 3+ og sulfat har ladning 2-, og for at det skal gå opp må formelen være Fe2(SO4)3. Da ser du med en gang at det er 2 mol jern(III) og 3 mol SO42-. :) Husk at når et metall og et ikke metall bindes sammen bruker en romertall for å angi ladningen på metallet (dersom det kan ha ulike ladninger). F.eks hadde jern(II)sulfat hatt formelen Fe(II)SO4 pga at jern(II) har ladningen 2+. :)

d har jeg funnet, men hvordan rekne jeg a'en ut da?

Lenke til kommentar

d har jeg funnet, men hvordan rekne jeg a'en ut da?

Se der ja, jeg las litt for fort over posten din. :p Først må du finne antalet mol i jern(III)sulfat i løsningen.

n = C * V, der n er antal mol, C er konsentrasjonen og V er volumet i liter. Deretter er det bare å gange antal mol jern(III)sulfat med antalet mol jern(III) og sulfat per mol jern(III)sulfat. :)

Lenke til kommentar

Se der ja, jeg las litt for fort over posten din. :p Først må du finne antalet mol i jern(III)sulfat i løsningen.

n = C * V, der n er antal mol, C er konsentrasjonen og V er volumet i liter. Deretter er det bare å gange antal mol jern(III)sulfat med antalet mol jern(III) og sulfat per mol jern(III)sulfat. :)

åhh , får ikke det til hva har du å gjør med å finne hvor mange mol det er i sulfation da? :/ :s er så forvirra!

Lenke til kommentar

Kjapt spørsmål rundt hybridisering: er det antallet pi-bindinger, uavhengig av retning som avgjør om det er sp eller sp2 eller må de være i samme retning for å gi høyere hybridisering.

 

Med andre ord, er karbonet i CO2 sp hybridisert fordi det har en pi-binding til hvert hydrogen, og dermed totalt to pi-bindinger, slik at det er summen som teller?

Lenke til kommentar

åhh , får ikke det til hva har du å gjør med å finne hvor mange mol det er i sulfation da? :/ :s er så forvirra!

Som jeg sa i det første innlegget, så er det 3 mol sulfation i 1 mol jern(III)sulfat.

Først finner du antal mol jern(III)sulfat:

n = 0,750M * 0,250L = 0,1875 mol

Deretter finner du antalet mol Fe3+ og SO42-. Vi vet at molforholdet mellom Fe2(SO4)3 og Fe er 1:2, og at moforholdet mellom Fe2(SO4)2- og SO42- er 1:3.

 

Antal mol Fe3+ = 0,1875 mol * 2 = 0,375 mol.

Antal mol SO42- = 0,1875 mol * 3 = 0,5625 mol

 

:)

Lenke til kommentar

Jeg tenker at en positiv er stor og en negativ er liten. Husk at når du setter opp uttrykket får du gjerne en brøk, og når telleren (produkt) er større enn nevneren (reaktantene) får du et positivt tall, og da er likevekten forskjøvet mot høgre. Dersom likevektskonstanten er negativ er telleren mindre enn nevnerer, og da er likevekten forskjøvet mot venstre. :)

 

Jeg regner med du egentlig mener «større enn 1» og «mindre enn 1» når du skriver positiv og negativ, siden K alltid er et positivt tall.

 

Er tallet vesentlig større enn 1 (eks. 17 eller 1000) så vil likevekten være forskjøvet mot høyre, omvendt hvis den er mye mindre enn 1 (eks. 10-5). Så bruk tallet 1 som utgangspunkt, og sammenlign med det. Ofte er likevektskonstantene enten mye større eller mye mindre enn 1.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...