Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store kjemiassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En del sterke syrer lærer man seg fort å kjenne igjen. HCl eller saltsyre er en av disse. Et fellestrekk for dem er at de har H+-ioner som lett avgis, så H-er i formelen er et kjennetegn på sure forbindelser. Hvis et stoff har OH i formelen, så tyder det gjerne på at OH--ioner kan avgis, og da blir det basisk. Tilfeller som f.eks. ammoniakk, NH3, må man kanskje kjenne spesifikt til for å vite at er basisk.

Lenke til kommentar

var ikke det jeg mente, jeg lurte på hvordan man ser hva som er surt og basisk

CH3COOH er surt

CH3COO- er basisk

 

NH4+ surt

NH3 basisk

 

hvordan ser man det?

COOH er en svak syre, mens når det mister et hydrogen, så forsvinner den svake syrekomponenten (dette ser man av syrekonstanten), og stoffet blir basisk. Man må bare lære seg hvilke stoffer som er syrer/baser :)

Lenke til kommentar

Hei, jeg lurer på om det er fasit feil eller noe jeg ikke klarer å se i utregningen, noen som kan hjelpe...

 

Jeg skulle finne pH og protolysegraden av 0.100 mol /L H2CO3

Ka=1,7*10-2 mol/L

 

Jeg regne ut konsentrasjonen av [H3O] = 0.033 mol /L

pH= -log 0.033= 1.4

 

Protolysegraden: 0.033/0.100*100%= 33%

 

På fasten står det 41 %

 

Hvilken er riktig ? :/

Lenke til kommentar

Ditt svar er riktig. Du har regnet eksakt ved å løse andregradsligningen, i fasiten har de forenklet beregningene ved å anta at konsentrasjonen av syre er 0,1 mol/L (og ikke 0,1 - 0,033 slik det egentlig blir). Denne approksimasjonen er OK når protolysegraden er mindre enn ca 5 %, men helt feil når den er så høy som her.

Lenke til kommentar

Ditt svar er riktig. Du har regnet eksakt ved å løse andregradsligningen, i fasiten har de forenklet beregningene ved å anta at konsentrasjonen av syre er 0,1 mol/L (og ikke 0,1 - 0,033 slik det egentlig blir). Denne approksimasjonen er OK når protolysegraden er mindre enn ca 5 %, men helt feil når den er så høy som her.

:) tusen takk , liker å være 110 % sikker

Lenke til kommentar

Hei, jeg lurer på om det er fasit feil eller noe jeg ikke klarer å se i utregningen, noen som kan hjelpe...

 

Jeg skulle finne pH og protolysegraden av 0.100 mol /L H2CO3

Ka=1,7*10-2 mol/L

 

Jeg regne ut konsentrasjonen av [H3O] = 0.033 mol /L

pH= -log 0.033= 1.4

 

Protolysegraden: 0.033/0.100*100%= 33%

 

På fasten står det 41 %

 

Hvilken er riktig ? :/

 

 

 

MEN Ka karbonsyre er 4,3*10^-7 og ikke 0,017 (fordi pH din er altfor lav for denne syren)

Lenke til kommentar

Jeg har lagt merke til at der det stopper ganske opp for meg i kjemien, er matematikken. Altså ved løsning av likninger ved hjelp av kalkulator. Jeg vet ikke hvordan jeg gjør det på min, jeg har en Casio CFX-9850GC Plus. Skjønner at jeg må jobbe mer med matematikken, og det skal jeg også (skal ta matte etter jul), men har snart eksamen.

 

Hvordan løser jeg f.eks. denne på kalkulator:

(0,13-2x / 1,0 mol/L)2
----------------------------- = 64
(0,010 + x / 1,0 mol/L)2

Lenke til kommentar

Oppgaven lyder slik: Hva er PH i løsningen ved ekvivalenspunktet for titreringen?? Hva skal man gjøre da, eller hvordan skal man gå fram??

 

 

eller titreres svak syre og sterk base, => svak base ved ek. pkt. (pH > 7)

evt

titreres svak base og sterk syre, => svak syre ved ek. pkt. (pH < 7)

Lenke til kommentar

Sitte og regner på tidligere eksamensoppgaver, men sitter fast på C her. Klarer ikke å løse ligningen med hensyn på Zn2+. Noen som kan hjelpe? :)

 

 

Oppgave 4

En galvanisk celle er satt opp med en sinkelektrode dyppet ned i en løsning med ukjent konsentrasjon av ZnSO4 som en halvcelle og en kobberelektrode dyppet i en 1,0 M CuSO4 – løsning som den andre halvcellen. Reaksjonen skjer ved 25 °C.

 

a) Skisser den galvanisk cellen. Indiker ladning på elektrodene. Angi hva som skjer ved anoden og katoden, og hvilken vei elektronene går.

 

b) Skriv cellediagram og den balanserte cellereaksjon for denne galvaniske cellen. Beregn standard cellepotensial, Eo.

 

Det ble målt et cellepotensiale, E, på 1,15 V for denne cellen.

 

c) Beregn konsentrasjonen for Zn2+ i startløsningen.

 

Endret av Kontorstol
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...