Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store kjemiassistansetråden


Anbefalte innlegg

Kjapt spørsmål rundt hybridisering: er det antallet pi-bindinger, uavhengig av retning som avgjør om det er sp eller sp2 eller må de være i samme retning for å gi høyere hybridisering.

 

Med andre ord, er karbonet i CO2 sp hybridisert fordi det har en pi-binding til hvert hydrogen, og dermed totalt to pi-bindinger, slik at det er summen som teller?

 

Er ikke hundre prosent sikker på at jeg forstår spørsmålet, men hybridisering skjer fordi det da blir enklere å lage sigmabindinger. Karbonet i CO2 er sp-hybridisert, og hver av disse sp-hybridorbitalene kan danne en sigmabinding til en p-orbital på et oksygenatom. De to p-orbitalene på C som ikke er hybridisert, kan danne pi-bindinger med andre p-orbitaler på oksygen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Er ikke hundre prosent sikker på at jeg forstår spørsmålet, men hybridisering skjer fordi det da blir enklere å lage sigmabindinger. Karbonet i CO2 er sp-hybridisert, og hver av disse sp-hybridorbitalene kan danne en sigmabinding til en p-orbital på et oksygenatom. De to p-orbitalene på C som ikke er hybridisert, kan danne pi-bindinger med andre p-orbitaler på oksygen.

Klønete formulert spørsmål fra min side. Det jeg lurer på er om grunnen til at fks CO2 er anngitt son sp hybridisert er fordi de har to sigmabindinger totalt, mens mens fks H2CO vil være sp2 fordi den kun har en pi-binding. Rett og slett om man summerer alle pi bindingene karbonet har til andre atomer, eller om det er bindingene til ett gitt atom som teller.

 

Jeg trodde i utgangspunktet at karbonet i CO2 var sp2 hybridisert da det ikke har noen trippelbindinger. Jeg antar nå i steden at det er det totale antallet pi-bindinger atomet har som teller, for å si hvilken hybridisering den har. Høres det ut som en riktig metode?

Lenke til kommentar

 

Jeg regner med du egentlig mener «større enn 1» og «mindre enn 1» når du skriver positiv og negativ, siden K alltid er et positivt tall.

 

Er tallet vesentlig større enn 1 (eks. 17 eller 1000) så vil likevekten være forskjøvet mot høyre, omvendt hvis den er mye mindre enn 1 (eks. 10-5). Så bruk tallet 1 som utgangspunkt, og sammenlign med det. Ofte er likevektskonstantene enten mye større eller mye mindre enn 1.

Oi, var litt rask i svingene der, mente selvfølgelig større og mindre enn en. Tenkte på minuspotensen på veldig små tall. :)

Lenke til kommentar

Klønete formulert spørsmål fra min side. Det jeg lurer på er om grunnen til at fks CO2 er anngitt son sp hybridisert er fordi de har to sigmabindinger totalt, mens mens fks H2CO vil være sp2 fordi den kun har en pi-binding. Rett og slett om man summerer alle pi bindingene karbonet har til andre atomer, eller om det er bindingene til ett gitt atom som teller.

 

Jeg trodde i utgangspunktet at karbonet i CO2 var sp2 hybridisert da det ikke har noen trippelbindinger. Jeg antar nå i steden at det er det totale antallet pi-bindinger atomet har som teller, for å si hvilken hybridisering den har. Høres det ut som en riktig metode?

 

Jeg vil ikke si at det er noen intuitiv måte å tenke på, iallfall. Det enkleste er å se på molekylets geometri: Er det lineært (f.eks. C i CO2), er det sp-hybridisering. Er det trigonalt (f.eks. C i benzen eller eten), er det sp2. Er det tetraedrisk (f.eks. C i CH4), så er det sp3. Tenk på hvor mange bindinger og ledige elektronpar som er plassert rundt atomet, så følger hybridiseringen fra dette, og da kan du også tenke deg frem til hvor eventuelle pi-bindinger går hen.

Lenke til kommentar

Hjelppp! noen som vet hvordan jeg kan løse b'en å c'en slite sånn skikkelig !

ligningen har jeg satt opp å balansert ! 4Al(s)+3O2--->2Al2O3

b) For å regne ut det teoretiske utbyttet må du regne ut hvor mye Al2O3 som kan dannes av 160g Al. Det gjør du ved å først finne hvor mange mol Al du har: n = m/Mm = 160g / 26,9815g/mol = 5,93 mol.

Deretter ser du på molforholdet mellom Al og Al2O3, og som du ser på reaksjonsligningen er det 2:1. Dermed kan det bli dannet 1/2 * 5,93 mol = 2,96 mol Al2O3 av 160g Al. Det teoretiske utbyttet er dermed m = n * Mm = 2,96 mol * 101,96 g/mol = 301,8g .

 

c) For å regne ut det virkelige utbyttet i prosent tar du bare praktisk utbytte / teoretisk utbytte * 100% = 260g / 301,8g * 100% = 86,1%. :)

Lenke til kommentar

Jeg tenker at en positiv er stor og en negativ er liten. Husk at når du setter opp uttrykket får du gjerne en brøk, og når telleren (produkt) er større enn nevneren (reaktantene) får du et tall større enn èn, og da er likevekten forskjøvet mot høgre. Dersom likevektskonstanten er mindre enn èn er telleren mindre enn nevnerer, og da er likevekten forskjøvet mot venstre. :)

Tusen takk for svar, jeg fatta det! :)

 

Skal snart ha muntlig i kjemi 1. Det meste går greit, men jeg synes organisk kjemi er tungt.

 

Hvordan skal jeg klare å huske struktur, navnsetting, framstilling, egenskaper og bruk for alifatiske hydrokarboner, alkylhalider, alkoholer, aldehyder, ketoner, karboksylsyrer, estere, etere og aminer???

 

Jeg har selvfølgelig lest, men ikke nok og eksamen er snart. Er det noen gode teknikker for å huske mest mulig? Og hvis dette er temaet jeg får, er det ikke altfor mye å snakke om på så kort tid? Føler det kommer til å ta minst 20 minutter for å snakke om alt, vi skal jo ha forsøk og en uforberedt del også! Bør jeg da snakke "overfladisk" om de forskjellige?

 

Noen som har noen tips?

Lenke til kommentar

b) For å regne ut det teoretiske utbyttet må du regne ut hvor mye Al2O3 som kan dannes av 160g Al. Det gjør du ved å først finne hvor mange mol Al du har: n = m/Mm = 160g / 26,9815g/mol = 5,93 mol.

Deretter ser du på molforholdet mellom Al og Al2O3, og som du ser på reaksjonsligningen er det 2:1. Dermed kan det bli dannet 1/2 * 5,93 mol = 2,96 mol Al2O3 av 160g Al. Det teoretiske utbyttet er dermed m = n * Mm = 2,96 mol * 101,96 g/mol = 301,8g .

 

c) For å regne ut det virkelige utbyttet i prosent tar du bare praktisk utbytte / teoretisk utbytte * 100% = 260g / 301,8g * 100% = 86,1%. :)

hvordan fikk du til n=5,93 g/mol da? jeg fikk 108? altså det jeg gjorde var at jeg ganget 4(foran Al) med molarmassen som er 27,0 ? hva har jeg gjort feil da?

Lenke til kommentar

Det er fire på den ene siden og 2 oksygen på andre, takk for svaret. Har enda en spørsmål.

Den lyder slik: opg7) I svømmebasseng blir det tilsatt ulike kjemikalier. Dette blir gjort for å desinfisere vannet og for å holde pH i intervallet 7,0 – 7,8.

En kjemiklasse fikk utlevert vannprøver fra to forskjellige basseng. Den ene vannprøven var fra et klorvannsbasseng og den andre fra et saltvannsbasseng. Elevene skulle undersøke kvaliteten på bassengvannet.
a) Elevene ønsket å finne ut hvilket salt som var til stede i saltvannsbassenget.
Først kokte de litt av vannprøven slik at alt vannet dampet bort. Da fikk de et hvitt salt. En flammeprøve på dette saltet ga en gul flamme.
Deretter tok de litt av vannprøven i et reagensglass og tilsatte noen dråper salpetersyre og sølvnitratløsning. Da ble det dannet et hvitt bunnfall. Dette bunnfallet løste seg i 6 mol/L NH3(aq).
Forklar hvilket salt som ifølge disse to testene var til stede i bassengvannet.
Svar: Det må være cl- med tanke på at vi får hvit bunnfall når det blir tilsatt salåetersyre og sølvnitratløsning. Men hvordan er flammeprøven som viser gult med på å vise dette. siden gul flammeprøve tyder på na+.
Trenger hjelp med B også. Elevene skulle undersøke om vannprøven fra klorvannsbassenget inneholdt oppløst klor, Cl2(aq). Læreren foreslo at de kunne tilsette kaliumjodidløsning til et reagensglass
med litt av vannprøven.
Forklar hva en positiv observasjon ville være. Bruk reaksjonslikning i forklaringen din.
Det første jeg får i hodet, er at vi får felling, men er ikke sikker. Men hvordan kan vi påvise klor med kaliumjodid. Har det noen med om vi får bunnfall eller ikke, hvis vi får bunnfall så er det enten sølv eller klor. Eller er jeg helt på bærtur.
Lenke til kommentar

 

Det er fire på den ene siden og 2 oksygen på andre, takk for svaret. Har enda en spørsmål.

Den lyder slik: opg7) I svømmebasseng blir det tilsatt ulike kjemikalier. Dette blir gjort for å desinfisere vannet og for å holde pH i intervallet 7,0 – 7,8.

En kjemiklasse fikk utlevert vannprøver fra to forskjellige basseng. Den ene vannprøven var fra et klorvannsbasseng og den andre fra et saltvannsbasseng. Elevene skulle undersøke kvaliteten på bassengvannet.
a) Elevene ønsket å finne ut hvilket salt som var til stede i saltvannsbassenget.
Først kokte de litt av vannprøven slik at alt vannet dampet bort. Da fikk de et hvitt salt. En flammeprøve på dette saltet ga en gul flamme.
Deretter tok de litt av vannprøven i et reagensglass og tilsatte noen dråper salpetersyre og sølvnitratløsning. Da ble det dannet et hvitt bunnfall. Dette bunnfallet løste seg i 6 mol/L NH3(aq).
Forklar hvilket salt som ifølge disse to testene var til stede i bassengvannet.
Svar: Det må være cl- med tanke på at vi får hvit bunnfall når det blir tilsatt salåetersyre og sølvnitratløsning. Men hvordan er flammeprøven som viser gult med på å vise dette. siden gul flammeprøve tyder på na+.
Trenger hjelp med B også. Elevene skulle undersøke om vannprøven fra klorvannsbassenget inneholdt oppløst klor, Cl2(aq). Læreren foreslo at de kunne tilsette kaliumjodidløsning til et reagensglass
med litt av vannprøven.
Forklar hva en positiv observasjon ville være. Bruk reaksjonslikning i forklaringen din.
Det første jeg får i hodet, er at vi får felling, men er ikke sikker. Men hvordan kan vi påvise klor med kaliumjodid. Har det noen med om vi får bunnfall eller ikke, hvis vi får bunnfall så er det enten sølv eller klor. Eller er jeg helt på bærtur.

 

 

A er jo i boks, her sier du selv at det er påvist Cl- (felling med Ag+) og Na+ (flammeprøve), altså er det NaCl som er saltet.

 

I løsning B vil du få reaksjon med kaliumjodid siden klor er et sterkere oksidasjonsmiddel enn jod:

 

Cl2 + 2I- = I2 + 2Cl-

 

Hvis du har overskudd av KI, vil det dannes et kompleks:

 

I2 + I- = I3-

 

Hvis du i tillegg tilsetter stivelse, blir løsningen farget intenst mørkeblå hvis komplekset er til stede. Da har du påvist Cl2.

Lenke til kommentar

Vi har en 0.5 L av en buffer som inneholder 0.3 mol HCOOH og 0.35 mol HCOONa. finn kapasiteten til en buffer med hensyn til både syre og base.

 

Jeg gjorde slik: Først så fant jeg konsentrasjonen både av syren og basen. Syre= 0.3/0.5=0.6

Base= 0.35/0.5=0.7

 

For syren så vil det bli: 0.1= (0.6-x)/(0.7+x)= 0.48

base : 10=(0.6+x)/(0.7-x)=0.57. Svarene er riktige men fikk det omvendt. Så da er spørsmålet mitt. I denne reaksjonen, er Hcooh basen? Og Hcoona den korresponderende og dermed syren?

Lenke til kommentar

Vi har en 0.5 L av en buffer som inneholder 0.3 mol HCOOH og 0.35 mol HCOONa. finn kapasiteten til en buffer med hensyn til både syre og base.

 

Jeg gjorde slik: Først så fant jeg konsentrasjonen både av syren og basen. Syre= 0.3/0.5=0.6

Base= 0.35/0.5=0.7

 

For syren så vil det bli: 0.1= (0.6-x)/(0.7+x)= 0.48

base : 10=(0.6+x)/(0.7-x)=0.57. Svarene er riktige men fikk det omvendt. Så da er spørsmålet mitt. I denne reaksjonen, er Hcooh basen? Og Hcoona den korresponderende og dermed syren?

HCOOH (metansyre) er syren, og HCOO- er den korresponderende basen. Dette kan du kjenne igjen ved syrens egenskap til å gi fra seg en H+, mens basen har muligheten til å ta opp en slik H+. Husk at Na+ bare er et tilskuerion i slike sammenhenger, og har ikke særlig med reaksjonen å gjøre. (Litt utenom det du spør, men en liten huskeregel kan være at alle natriumsalter er lettløselige i vann.)

 

Det ser for øvrig ikke ut som om du har skrevet av likningen helt korrekt. Husk at det er basekonsentrasjonen som skal i telleren, og syrekonsentrasjonen som skal i nevneren. For meg ser det ut som du har (som du sier) byttet dem om.

 

Altså

 

pH = pKa + log ([base]/[syre])

 

Håper det gjør ting litt klarere. :)

Endret av -sebastian-
Lenke til kommentar

Du har rett, vet ikke hva jeg tenkte på og svaret ble riktig. Noen ganger er svaret enkelt men man tenker for avansert.

 

Her er et spørsmål til: Når natrium forbrenner i luft, blir det dannet Na2O og Na2O2. Forklar at dette er redoksreaksjoner. Jeg tenkte at man kunne bruke oksidasjonsregelen og dermed bevise at det er oksidasjon og redusksjon med i bilder ergo = redoksreaksjon.

 

6na + 3 o 2 -----> 2 na_2O + 2na20_2. Jeg brukte oksidasjonregelen, men krasjer det ikke her, 2Na2O_2.

Na=+1 og Oksygen= -2*2=-4. Dermed blir det -4+2. Jeg hadde liksom gitt natrium 2+ hvis det hadde vært en prøve for at den skulle se riktig ut, men vet du hvordan den skal være??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...