Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Husleie med inkludert strøm


Pingu47

Anbefalte innlegg

Jeg har fått krav om økning av huleie (inkl. strøm) fra kr. 5300 til kr 5800. Dette er ikke en stor økning men i følge konsumprisindeksen skal økningen bli kr. 235,85. Kravet kom 2. februar med virkning fra denne måned. ut fra husleieloven tolker jeg at kravet først kan tre i kraft tidligst etter 6 måneder. Har jeg tolket riktig ?

 

Strøm er inkludert i husleie og utgjør kr 1300 pr måned. Jeg synes dette er høyt sammenlignet med tidligere bopel som krevde mer strøm. Kan jeg kreve å få instalert strømmåler i leiligheten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I kontrakten står det: Husleieprisen forutsetter at pris på dagens strøm og off. avgifter harmonerer med dagens priser. All oppvarming og strøm inkl. frutsetter normal lufting, ingen åpne dører eller vinduer over lengre tid. Forutsetter normal bruk av motorvarmer, ikke kupevarmer.

 

I forhold til strøm: Jeg er en person. Inne temp 23 grader, spiser varme måltider på jobb og har dermed i komfyr i bruk. Lite klesvask, ikke oppvarming på soverommene, bruker ikke motorvarmer, og er påpasselig med å slå av lys.

 

Kan jeg kreve måler instalert i leiligheten? slik at jeg betaler for den strømmen jeg bruker.

Lenke til kommentar

Du må jo betale måleravgift på alle regningene dine dersom du får eget strøm-abonnement .

 

For hybelen vi leier ut er måleravgiften på ca halvparten av regningen. Regningene kommer annenhver mnd. Mener avgiftene på hver regning var på ca 750 kroner.

 

Vi har ønske om å leie ut hybelen inkludert strøm, og få strømmen til hybelboeren inn på vårt abonnement. Da kan vi leie ut inkludert strøm, langt billigere enn om hybelboer betaler husleie og strøm fra egen måler - siden vi da slipper unna med måleravgift på bare vår egen måler :)

 

Og jo billigere vi har mulighet til å gjøre det for hybelboeren, jo lettere er det å få leid ut over lengre tid.

Lenke til kommentar

Jeg har regnet ut at ny husleie etter konsumprisindeksen vil bli på 5300 + 235.85 inkl. størm.

 

Jeg holder på å lage et skriftelig svar til huseier med mine synspunkter ( ut fra lover)

 

Har skjønt at jeg ikke kan gjøre noe sælig med strømmen men jeg ønsker å gi uttrykk at jeg mener jeg betaler for mye ( bor i en kraftkommune med billig strøm) huseier har vannbåren varme i hele huset noe som skal gi billigere oppvarming.

Lenke til kommentar
I kontrakten står det: Husleieprisen forutsetter at pris på dagens strøm og off. avgifter harmonerer med dagens priser. All oppvarming og strøm inkl. frutsetter normal lufting, ingen åpne dører eller vinduer over lengre tid. Forutsetter normal bruk av motorvarmer, ikke kupevarmer.

 

I forhold til strøm: Jeg er en person. Inne temp 23 grader, spiser varme måltider på jobb og har dermed i komfyr i bruk. Lite klesvask, ikke oppvarming på soverommene, bruker ikke motorvarmer, og er påpasselig med å slå av lys.

Hvor mye din huseier må betale for strømmen du bruker er ikke bare avhengig av faktisk bruk men også prisen.

I det siste har prisen på strøm synket, men tidligere i vinter gikk den opp.

 

Mest sannsynlig så innkalkulerer han prisoppgangen først nå.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner faktisk ikke dette. Jeg tror jeg har fått med meg at du reagerer på høy strømpris fordi huseier har sagt hvor mye det går i strøm, stemmer det? Huseier hadde ikke trengt å informere om det i det hele tatt, for når leien fastsettes er den fastsatt, uten hensyn til variasjon i strømprisen. Huseier kan selvsagt ta høyde for økning i strømpris ved å ta en høyere leie enn han strengt tatt trenger. Kontrakten kan heller ikke endres med tanke på inkludert eller ikke inkludert strøm, iallfall ikke sånn helt uten videre. Du er ganske godt beskyttet mot økning i husleia, den skal ikke være mer enn konsumprisindeksen. Så hvor strømmen kommer inn i bildet aner jeg ikke. Egen måler? Hvorfor? I praksis betyr det ingenting for deg siden strømmen er inkludert i leia.

Lenke til kommentar
Jeg har fått krav om økning av huleie (inkl. strøm) fra kr. 5300 til kr 5800. Dette er ikke en stor økning men i følge konsumprisindeksen skal økningen bli kr. 235,85. Kravet kom 2. februar med virkning fra denne måned. ut fra husleieloven tolker jeg at kravet først kan tre i kraft tidligst etter 6 måneder. Har jeg tolket riktig ?

 

Strøm er inkludert i husleie og utgjør kr 1300 pr måned. Jeg synes dette er høyt sammenlignet med tidligere bopel som krevde mer strøm. Kan jeg kreve å få instalert strømmåler i leiligheten?

Skal vi tolke dette som at husleia du betaler i dag totalt er 5300 mens det er spesifisert i leieavtalen at 1300 er strøm, og 4000 er leie for selve boligen?

 

Hvis ja, kan de 4000 reguleres etter konsumprisindeksen, på langt kortere varsel enn seks måneder. (Skal man ha større endringer enn KPI, kommer husleielovens formulering om "tilpasning til gjengs leie" inn, det er da det er seks måneders varslingsfrist, og partene kan få utført hver sin takst av som er riktig markedsleie dersom man er uenige.)

De 1300 som er spesifisert som strøm, bør kunne reguleres uavhengig av KPI, dersom det er dokumentert hva strømpris og nettleie var da kontrakten ble skrevet, og hva den er nå.

Lenke til kommentar

Husleieloven:

§ 3-1. Leien

 

Leien skal fastsettes til et bestemt beløp. Det kan likevel avtales at utleierens utgifter ved forbruk av elektrisitet og brensel skal fordeles forholdsmessig mellom brukerne av eiendommen, jf. § 3-4.

Det er med andre ord tillatt å ha elektrisitet som et spesifisert og variabelt punkt i leieprisen.

 

§ 3-4. Betaling for elektrisitet og brensel

 

Er det avtalt at leieren skal bidra særskilt til utleierens utgifter ved forbruk av elektrisitet eller brensel i eiendommen, kan leieren kreve at utleieren hvert år legger fram regnskap som viser størrelsen på kostnadene og fordelingen av disse på eiendommens husrom.

 

I eiendom med felles anlegg for levering av varme eller varmt vann kan et flertall på to tredjedeler av leierne kreve at det blir installert apparat for måling av den enkeltes forbruk. Utleieren kan i så fall over et tidsrom på ett år utlikne omkostningene ved dette på samtlige leiere i eiendommen.

(Dersom man er en leieboer og en husvert, får ingen 2/3 flertall så man kan ikke kreve å få installert en intern måler, men det kan være en god ide å spørre pent.)

 

§ 3-7. Forbud mot andre ytelser ved leie av bolig

 

Det kan ikke avtales at leier av bolig skal betale andre eller større pengebeløp enn angitt i §§ 3-1 og 3-4 til 3-6.

Som det går fram her - man kan kreve pengebeløp for elektrisitet fordi det er spesifisert i §§ 3-1 og 3-4. Men for de fleste andre ting er det sånn som Snirfle sier: Man kan ikke skru opp leia med begrunnelse at det er blitt installert kabel-TV eller bredere bredbånd, f.eks. Endret av Svinks
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...