Gå til innhold

JUS-utdanning i Norge


fantenberg

Anbefalte innlegg

Tar det her, så slipper jeg å lage en ny tråd ;) Har et spm. til juss-studenter angående studier og fritid. Jeg vurderer selv å søke til dette studiumet, men hvordan er det med fritiden deres? Innebærer det lesing sånn ca. hver helg, eller får man tid til å ta en bytur i blant og?

Jeg leste litt på en side og det sto at justudenter studerer i underkant av 40 timer, altså du vil ha nok fritid hvis du jobber regelmessig.

 

Hva skal du si når de spør deg på jobbintervju om hvorfor du tok det som privatist? Du kommer til å komme sist i køen uansett hva du gjør.

de ser bare på vitnemålet ditt og karakterene fra eksamenene dine.null forskjell på vitnemålene. alle får den samme. alle studenter har den samme eksamen. har du vært god gutt og fått flotte B'er på alle eksamene gjennom de 5 årene så er du selvsagt en prioritet.

 

kjenner flere som tok HELE studiet som privatist og idag jobber som advokater rundt om i hele landet. alt handler bare om å klare seg greit på eksamene.

 

kan søke seg over etterhvert. har du tatt 1 og 2 året før du blir tatt opp så søker du fritak og begynner rett på 3 året.

Ja, alle har eksamen, men tro det eller ei, de er interesert i flere kvaliteter enn bare hva du fikk på eksamen. Nettverk, sosiale, er like viktig. For det ander viser det at du har vært lat når du tar det som privatist. Det betyr selvfølgelig ikke at du ikke vil få jobb, spesielt for Staten, men du kommer til å komme sist i køen. Det betyr egentlig og greit at du må få mye bedre karakterer enn de andre. Les dette her som de skrev på siden jeg lenket til nederst. I teorien kan man like gjerne sitte hjemme og lese som privatist, sier Nøstvold. Det sier litt om hvordan privatiststudenter er på bunnen.

 

Tror ikke det er bare å søke seg over. De har en mengde plasser med en grunn. Ikke for at de skal få masse flere søkere med privatistordningen. For den andre er jussstudiet i Oslo det dårligste. http://www.advokatbladet.no/Nyheter1/Jusst...er-i-NJ-2009-1/

 

Giallorossi: Det handler ikke om å gå på skole hele livet. Jussretningen varer i 5 år uansett og om du bruker et par år til å ta opp noen fag og komme deg inn på jusretningen som ikke er altfor høyt. Det er ikke noe hastverk å starte med høyere studier.

 

For å komme seg inn på jus trengte du ifjor 56 poeng på UiO for vårsemesteret og 56 for bergen også. http://www.samordnaopptak.no/arkiv/statist...vara_hoved.html for ordinært opptak.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis du forbedrer karrakterene dine, kommer du ikke under søkergruppen "Primær" (Som er vanlig) men "Ordinær", og det blir vanskeligerer å komme inn, da Primær-søkerkvoten blir prioritert først.

Stort sett burde "Ordinær"-gruppen ha en halv karrakter (0.5) bedre enn "Primær"-gruppen, ihvertfall er det, det som opplyses om i de fleste studier i "Studiehåndboka"

Primæerkvoten blir på ingen måte prioritert først. Tidligere var primærkvoten på 60%, nå er den på 50% (og resten, altså hhv 40 og 50% er for ordinærkvoten), det er bare mange flere i ordinærkvoten som har hatt tid til å sanke poeng. Dermed har de bedre poengsum.

Lenke til kommentar
men du har ikke vært lat hvis man fullfører alle årene.

 

man søker seg over ved samordna opptak for å bli tatt opp ikkesant. har du tatt 1 og 2 året så kan du få fritak fra å ta de årene om igjen. du fortsetter bare der du slapp.

Selvfølgelig hjelper det hvis du også fikk gode karakterer. Da kan du vise at du egentlig ikke er lat, men da vil du forsatt henge etter med det sosiale og nettverk. Hadde man gått på et ordentlig universitet med toppkarakterer, ville man fått de beste jobbene i Norge.

 

Hva om du ikke kommer inn da? Det er ikke noe jeg ville gamble på.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Primæerkvoten blir på ingen måte prioritert først. Tidligere var primærkvoten på 60%, nå er den på 50% (og resten, altså hhv 40 og 50% er for ordinærkvoten), det er bare mange flere i ordinærkvoten som har hatt tid til å sanke poeng. Dermed har de bedre poengsum.

Jeg fikk opplyst av rådgivern min at det jeg sa var tilfellet, forbedrer du karrakterene dine kommer du i en annen kategori/gruppe og blir derav vanskeligere. Hvis du ser i studiehåndboka (selv om du sikkert ikke har den :p), så står det svart på grønt at det er 0.5 i snitt høyere i Ordinærkvoten enn Primærkvoten. Dog skal dette poengsystemet gjøres om slik at "snittet" går nedover i de fleste studier.

Lenke til kommentar
Primæerkvoten blir på ingen måte prioritert først. Tidligere var primærkvoten på 60%, nå er den på 50% (og resten, altså hhv 40 og 50% er for ordinærkvoten), det er bare mange flere i ordinærkvoten som har hatt tid til å sanke poeng. Dermed har de bedre poengsum.

 

Feil, primærkvoten har vært på 40% og blir på 50% det året her.

Lenke til kommentar
Primæerkvoten blir på ingen måte prioritert først. Tidligere var primærkvoten på 60%, nå er den på 50% (og resten, altså hhv 40 og 50% er for ordinærkvoten), det er bare mange flere i ordinærkvoten som har hatt tid til å sanke poeng. Dermed har de bedre poengsum.

Jeg fikk opplyst av rådgivern min at det jeg sa var tilfellet, forbedrer du karrakterene dine kommer du i en annen kategori/gruppe og blir derav vanskeligere. Hvis du ser i studiehåndboka (selv om du sikkert ikke har den :p), så står det svart på grønt at det er 0.5 i snitt høyere i Ordinærkvoten enn Primærkvoten. Dog skal dette poengsystemet gjøres om slik at "snittet" går nedover i de fleste studier.

:roll:

Jeg vet at det er to forskjellige "grupper", og at det står i studiehåndboka (som jeg har, dog ikke her på basen, men hjemme) at det er ca. 5 poeng forskjell i snitt. Jeg føler også at jeg har ganske god kontroll på ny ordning kontra gammel ordning, i motsetning til deg.

Det jeg prøver å forklare deg, er at det ikke er sånn at den ene gruppen prioriteres foran den andre. Det er to grupper. De har hver sin kvote. Det vil si, den ene gruppen (de med primærvitnemål, førstegangsvitnemål i kunnskapsløftet) kan søke i begge kvotene. Det er bare sånn at med et ordinærvitnemål (sekundærvitnemål i kunnskapsløftet) er det mye lettere å få flere poeng. Du kan ta privatisteksamener for å forbedre karakterer, du får alderspoeng og militærpoeng. Muligens også et par jeg ikke husker i farta. Det betyr at de beste poengsummene i ordinærkvota er høyere enn i primærkvota. Skjønner du hva jeg vil fram til, eller må jeg dra fram en dråpeteller i stedet for en teskje?

Lenke til kommentar
Primæerkvoten blir på ingen måte prioritert først. Tidligere var primærkvoten på 60%, nå er den på 50% (og resten, altså hhv 40 og 50% er for ordinærkvoten), det er bare mange flere i ordinærkvoten som har hatt tid til å sanke poeng. Dermed har de bedre poengsum.

 

Feil, primærkvoten har vært på 40% og blir på 50% det året her.

takk. gikk litt fort i svingene

Lenke til kommentar
:roll:

Jeg vet at det er to forskjellige "grupper", og at det står i studiehåndboka (som jeg har, dog ikke her på basen, men hjemme) at det er ca. 5 poeng forskjell i snitt. Jeg føler også at jeg har ganske god kontroll på ny ordning kontra gammel ordning, i motsetning til deg.

Det jeg prøver å forklare deg, er at det ikke er sånn at den ene gruppen prioriteres foran den andre. Det er to grupper. De har hver sin kvote. Det vil si, den ene gruppen (de med primærvitnemål, førstegangsvitnemål i kunnskapsløftet) kan søke i begge kvotene. Det er bare sånn at med et ordinærvitnemål (sekundærvitnemål i kunnskapsløftet) er det mye lettere å få flere poeng. Du kan ta privatisteksamener for å forbedre karakterer, du får alderspoeng og militærpoeng. Muligens også et par jeg ikke husker i farta. Det betyr at de beste poengsummene i ordinærkvota er høyere enn i primærkvota. Skjønner du hva jeg vil fram til, eller må jeg dra fram en dråpeteller i stedet for en teskje?

Makan til hvor frekk i kjeften mann skal være da? Skulle likt å sett et slikt blikk/mening foran meg ;)

 

Uansett, jeg vet om alt det du nevner, men poenget mitt var da (Som du skriver) at Primær-gruppen har en fordel (!) siden de kan søke/Henvise seg til begge grupper.

Når det er sagt, det er overhode ingen automatikk at du forbedrer dine karakterer hvis du går opp som privatist. Det som også gjør det vansekligere å komme seg inn når du har kommet inn i "Ordinær"-kvoten er at det er veldig mange andre som har de samme ekstra poengene, og derav er det ikke så stort pluss iforhold til om det ikke hadde vært/Eksistert slike ekstra poeng :)

Lenke til kommentar
Uansett, jeg vet om alt det du nevner, men poenget mitt var da (Som du skriver) at Primær-gruppen har en fordel (!) siden de kan søke/Henvise seg til begge grupper.

da får du skrive det, og ikke at de blir proritert.

Når det er sagt, det er overhode ingen automatikk at du forbedrer dine karakterer hvis du går opp som privatist.

Det har jeg da heller ikke sagt, men det har ingenting å si. Går du opp som privatist uten å ha karakter fra før (altså at du ikke har hatt faget som elev), så gjør ikke det at du kommer i sekundærkvoten. Tar du faget som privatist når du har det fra før (som kalles en forbedringseksamen) men ender opp med dårligere karakter, så er det beste karakter som teller på vitnemålet. Har du ingen forbedrede karakterer på vitnemålet er det er primærvitnemål, selv om du har prøvd å forbedre karakterene. Det er først når de blir forbedret, at du får utstedt et sekundærvitnemål i tillegg.

 

Det som også gjør det vansekligere å komme seg inn når du har kommet inn i "Ordinær"-kvoten er at det er veldig mange andre som har de samme ekstra poengene, og derav er det ikke så stort pluss iforhold til om det ikke hadde vært/Eksistert slike ekstra poeng

Det er da akkurat det jeg sier. Den siste delen der forstår jeg ikke helt hva du mener med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...