Gå til innhold

JUS-utdanning i Norge


fantenberg

Anbefalte innlegg

Jeg kunne ikke vite at det holdes skjult for firmaene. Uansett, det er dumt allikavel, fordi man lærer det mye bedre om man faktisk tar jus ordentlig.

Vel, det er veldig individuelt. Noen liker å lese boken selv, andre liker å få boken forklart gjennom forelesninger. Det du mister ved privatist studier er hovedsaklig den sosiale biten og et kontaktnett. Alle må opp til samme eksamen uansett, så faglig sett kommer alle likt ut.

Det var det jeg tenkte på. At du mister den sosiale biten og et kontaktnett. Samme svar til feil igjen fyren.

 

Sorry altså, men her har du nok også feil, igjen... ;)

I Trondheim, f.eks. er det hvert år ca. 300 nye studenter på 1. avd jus (Folkeuniversitetet via. privatistløsningen på UIO).

Studentene har like mange timer forelesning som UIO 1. og 2. avd. (3., 4. & 5 avd. er det noen timer færre i året). Skal også nevnes at det er seminargrupper og skrivekurs også som arrangeres, utenom de ordinære forelesningene. Opplegget og foreleserne må godkjennes hvert år av UIO for at FU skal kunne drive opplegget slik de gjør idag, dette for å opprettholde de standardene faglig UIO krever for å kunne stå inne for studenter som avlegger eksamen hos de.

Studentene har forelesning på NTNU Gløshaugen (der siv.ing studentene holder til). Klassemiljøet er toppers, og det arrangeres masse sosiale begivenheter for studentene på jus i Trondheim. Trondheims juridiske studenters forening; http://www.tjsf.no/

 

Foreleserne på FU er advokater i Trondheim, og underviser i blant annet i fag som de daglig arbeider med. Jeg vil nesten tørre å påstå at det er bedre å undervises av en person som bruker dette faget daglig i sitt arbeid, fremfor en inngrodd professor som knapt har vært i en rettsal noen sinne!

 

Påstanden om at miljøet er dårlig som privatist avhenger nok en del av hvilket folkeuniversitet man går på. Men i Trondheim er det lagt stor vekt på at det skal være et juridisk faglig miljø, for å kompensere at NTNU nekter å legge juss under sitt utdanningstilbud (da rektor frykter at dette vil sette sivilingeniør studiet i skyggen av noe som er like prestisje).

 

Skal også nevnes at Treider i Oslo har fått ros for sitt juss tilbud. Deres forelesninger følges av flere UIO studenter, da opplegget der er bedre. UIO har fått mye kritikk for sitt jusstilbud. Dette skyldes latterlige nedskjæringer pga. budsjett problemer. Nå kuttes f.eks. studieplassene fra 500 noe til 300 noe, pga. de ikke har råd til å ta inn like mye studenter. Følget av dette er enda høyere snitt på inntak. Forventes rekordhøyt inntakskrav i juli! Litt synd, men privatistveien blir mer og mer vanlig for å kunne oppnå drømmen om å få en master i rettsvitenskap!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gratulerer Camlon. Du er vinner av prisen for mest bull shit servert i en tråd. Lurer virkelig på hvor du henter informasjonen din. Stakkars uvitende mennesker som kommer inn på dette forumet i søken etter svar, for å så bli servert fakta som er så langt fra realiteten.

 

Her kommer mitt svar på noen av de absurde påstandene som har dukket opp så langt:

 

- Man kan ikke se forskjell på vitnemål fra en privatist eller student. Dessuten så er det også irrelvant for arbeidsgiver ettersom det å fullføre et 5-årig jus studium er så krevende at det ikke finnes noen 'easy road'. Privatist eller ikke.

 

- Man går ikke glipp av mye som privatist. Jus studiet ved UiO er et studium som i stor grad er basert på selv oppfølging. En stor del av studentene møter sjelden opp på universitetet og leser mye på egenhånd. Selvfølgelig er det visse goder man må klare seg foruten, men har man stå på vilje så vil dette løse seg.

 

Ikke tro at du som privatist er en enslig jonny som lusker utenfor fakulitetet mens de andre med studierett sitter inne lærer. Pr. dags dato er det fler privatister enn folk med studierett på UiO. Tilbudene er mange og noen er rett og slett bedre enn hva UiO kan tilby den enkelte. Jeg tenker da på f.eks Treider. Der får man personlig oppfølging og retten til å få rettet en god del oppgaver. Mange studenter velger derfor å betale for Treider uavhengig om de har studierett ved UiO eller ei.

 

- Det sosiale aspektet. Ja dette er selvfølgelig ekstremt viktig, men som sagt så går man ikke glipp av noe som privatist. Det eneste du i prinsippet er nektet adgang som privatist er visse forelesninger. Jeg har til dags dato ikke opplevd å bli nektet adgang hvis jeg har spurt pent. Alt av sosial karakter er åpent for privatister også. Av dette kan nevnes foreninger, utesteder og lesesalen.

 

-Karakterer fra VGS er relevant for utfallet på eventuelle studier?

Noe større piss har jeg aldri hørt. Har man under fire i snitt betyr ikke det at du er lite egnet til advokatvirksomhet. Jeg kan opplyse om at gjennomsnittsalderen på jus studiet er 25 år. Studiet er først og fremst en modnings greie. Det handler om forståelse. Det er flust med arrogante flinkisser som lever på bra snitt fra VGS som blir slaktet på eksamen. Ikke tro at fordi du klarte å få 5 i eldre historie ved å pugge 30 sider til en prøve at du på noen som helst måte egner deg bedre enn andre til å bli jurist.

 

Mye fra meg her, men blir bare så oppgitt og lei meg av å se slik vranglære bli distribuert.

Endret av jayplay
Lenke til kommentar
Det er ingen privatistlinje. Det er en juslinje. Legg merke til at de har seminarer. Da er det en jusslinje, ikke en privatistlinje som ikke har noe annet enn eksamnene og ingen oppfølgning, og åpne linjer.

 

Nok en gang, du bare beviser hvor lite du kan om ting!

Folkeuniversitetet er for folk som skal gå opp som PRIVATIST! De tilbyr undervisning underveis. TJ§F i Trondheim er en organisasjon som prøver å samle det juridiske miljøet i Trondheim under en forening, og gjør ikke opplegget noe mindre privatist aktig. Man må fortsatt opp til eksamen i Oslo på UIO.

 

Likte Jay sitt svar forøvrig! ;)

Lenke til kommentar
Det er ingen privatistlinje. Det er en juslinje. Legg merke til at de har seminarer. Da er det en jusslinje, ikke en privatistlinje som ikke har noe annet enn eksamnene og ingen oppfølgning, og åpne linjer.

 

Nok en gang, du bare beviser hvor lite du kan om ting!

Folkeuniversitetet er for folk som skal gå opp som PRIVATIST! De tilbyr undervisning underveis. TJ§F i Trondheim er en organisasjon som prøver å samle det juridiske miljøet i Trondheim under en forening, og gjør ikke opplegget noe mindre privatist aktig. Man må fortsatt opp til eksamen i Oslo på UIO.

 

Likte Jay sitt svar forøvrig! ;)

Jeg bryr meg lite om hva du kaller det, men er det oppfølgning og lukkete linjer er det ikke privatist. Hvor man tar eksamnen har lite å si.

Lenke til kommentar

Har må jeg faktisk holde med Camlon. Min oppfatning av "en privatist" er en person som har meldt seg opp til eksamen og studerer på egen hånd. En privatist følger følgelig ikke forelesninger. Men jeg ser at vi begge tar feil da wikipedia har en annen definisjon av privatist :

En privatist er en som tar privatisteksamen i et fag uten å ha elevstatus i faget. Noen velger å lese til eksamen på egenhånd, men det finnes ofte kurstilbud.

 

 

Man kan ikke se forskjell på vitnemål fra en privatist eller student.

Uten at jeg har noen som helst erfaring, eller dokumentert kunnskap om emnet så prøver jeg meg på et spørsmål: Er det ikke slik at privatister kun får eksamens karakter, mens studenter får standpunktkarakter og evt en eksamenskarakter i tillegg. Vil det ikke på den måten være mulig for arbeidsgiver å skille mellom privatist og student?

Endret av -MK-
Lenke til kommentar

Jeg har et spørsmål.

 

Om man har en bachelor i lomma (som gir poeng naturligvis)

Og har noen år på baken (som også gir alderspoeng)

 

som til sammen gir 16 poeng.

 

Da trenger man jo ikke så mye mer enn 45 karakterpoeng? Eller stemmer ikke dette? Såfremt opptakskravet på jussen ligger rundt 61 i ordinær kvote da.

 

Har jeg rett nå.. eller ?

Lenke til kommentar
Jeg har et spørsmål.

 

Om man har en bachelor i lomma (som gir poeng naturligvis)

Og har noen år på baken (som også gir alderspoeng)

 

som til sammen gir 16 poeng.

 

Da trenger man jo ikke så mye mer enn 45 karakterpoeng? Eller stemmer ikke dette? Såfremt opptakskravet på jussen ligger rundt 61 i ordinær kvote da.

 

Har jeg rett nå.. eller ?

 

Er ikke 14 max tilleggspoeng man kan få da?

Lenke til kommentar
Jeg har et spørsmål.

 

Om man har en bachelor i lomma (som gir poeng naturligvis)

Og har noen år på baken (som også gir alderspoeng)

 

som til sammen gir 16 poeng.

 

Da trenger man jo ikke så mye mer enn 45 karakterpoeng? Eller stemmer ikke dette? Såfremt opptakskravet på jussen ligger rundt 61 i ordinær kvote da.

 

Har jeg rett nå.. eller ?

 

Er ikke 14 max tilleggspoeng man kan få da?

 

Mulig det! Er det?

Lenke til kommentar

Max alderspoeng er 8.

For 60 studiepoeng (1 år utdanning) får du 2 tilleggspoeng

 

Du får dermed 8 + 2 = 120

 

Tilleggspoeng

 

For militær-/sivilteneste eller folkehøgskole eller 60 studiepoeng/1 års høgare utdanning frå universitet eller høgskole vil tilleggspoenga bli reduserte frå 3 til 2.

http://www.samordnaopptak.no/info/soeking_...2009/index.html

 

Det gis 2 poeng for hvert år, maks 8 poeng for fire år.
http://www.samordnaopptak.no/info/poengber...ng/alderspoeng/ Endret av -MK-
Lenke til kommentar

Så man "trenger" ikke mer enn 46 karakterpoeng for å få 60 konkurransepoeng, såfremt man drøyer den i fire år, har 1 års utdanning, og fire realfagspoeng?

 

Skjønner naturligvis at det ikke er noen optimal greie, men det er mulig å komme inn på rettsvitenskap med denne strategien, om opptakskravet ligger rundt 60?

 

Et spørsmål til

 

Kan man maks få 2 tilleggspoeng for høyere utdanning? Får man ikke 2 ganger 3 poeng for en treårigbachelor eller noe? Får man noen poeng for en fullført bachelor i det hele tatt?

 

Takker for alle vettuge svar.

Endret av tgnedal
Lenke til kommentar
Så man "trenger" ikke mer enn 46 karakterpoeng for å få 60 konkurransepoeng, såfremt man drøyer den i fire år, har 1 års utdanning, og fire realfagspoeng?

I teorien burde det gå som en drøm.

 

Skjønner naturligvis at det ikke er noen optimal greie, men det er mulig å komme inn på rettsvitenskap med denne strategien, om opptakskravet ligger rundt 60?

Yes, indeed.

 

Kan man maks få 2 tilleggspoeng for høyere utdanning? Får man ikke 2 ganger 3 poeng for en treårigbachelor eller noe? Får man noen poeng for en fullført bachelor i det hele tatt?

Ja, 2 poeng er maks for høyere utdanning.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...