Gå til innhold

JUS-utdanning i Norge


fantenberg

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg er 19 år og vil studere jus, men problemet er at jeg ikke har spesielt gode karakterer. 4 i snitt. Hva skal jeg gjøre? Grunnen til at jeg ikke har særlig med karakterer er at jeg prioriterte en annen utdanning når jeg gikk på vgs, som ikke krevde særlig gode karakterer, men nå har jeg blitt nyskjerrig på jus. Kan noen hjelpe meg? :dontgetit: Hva må jeg gjøre? Privatist eller ikke. Åpen for alt!

 

mvh Tore :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruk et år på å forbedre karakterene dine fra videregående. Du kan gjerne jobbe litt også for å skaffe deg litt arbeidserfaring. Du skal ikke stresse med å komme deg igang med høyere utdanning. Det er lurt å være helt sikker på hva du vil før du begynner. (jeg har en bachelorgrad, men planlegger å begynne på jus-studiet til høsten)

 

Du kan jo ta fagene som privatist, men da går du glipp av den sosiale biten ved det å være student. Personlig mener jeg at det sosiale er vel så viktig som det faglige. Ingen andre steder enn på skolebenken vil du finne så mange venner og fremtidige kontakter.

Lenke til kommentar
Takk for svar!

 

Så det er fortsatt mulig for meg å studere jus, selv om jeg ikke har et supert vitnemål fra vgs? Og hva koster disse privatiststudiene? Og hvordan er jus-utdannelsen? Treårig bachelor? Hva heter den?

 

Det finnes en nyopprettet bachelor i jus (høyskolen i lillehammer tror jeg), men dette er altså ikke den veien man går for å kunne jobbe som advokat ol. Dett eer også noe helt nytt, kjenner lite til den. Det du ønsker da er master i rettsvitenskap, det tar 5 år. Det gjør du enten i Oslo, Bergen eller Tromsø.

 

http://www.uio.no/studier/program/jus/

http://studere.uib.no/?link_id=407&sub...&kode=MAJUR

http://www2.uit.no/www/studiesokere/studie...amp;p_d_v=82324

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...
Hei.

 

Jeg er 19 år og vil studere jus, men problemet er at jeg ikke har spesielt gode karakterer. 4 i snitt. Hva skal jeg gjøre? Grunnen til at jeg ikke har særlig med karakterer er at jeg prioriterte en annen utdanning når jeg gikk på vgs, som ikke krevde særlig gode karakterer, men nå har jeg blitt nyskjerrig på jus. Kan noen hjelpe meg? :dontgetit: Hva må jeg gjøre? Privatist eller ikke. Åpen for alt!

 

mvh Tore :)

ta juss som privatist ved uio. dette kan være et lurt trekk akkurat nå. denne ordningen vil forsvinne med årene. har du først gjort unna 1.avd og begynt på 2.avd så kan de ikke hive deg ut. selv om de stopper privatistordningen vil det ikke ha tilbakevirkende effekt for dem som er mer eller mindre godt igang med studiet.

Lenke til kommentar

For din egen fremtid skyld, ikke ta juss som privatis. Det viser bare at du var for lat til å forbedre karakterene dine og de har også mistro til deg siden du mangler den sosiale biten og du mister kontakter. Hva skal du si når de spør deg på jobbintervju om hvorfor du tok det som privatist? Du kommer til å komme sist i køen uansett hva du gjør. At de kanskje vil la deg slippe inn hvis de nedlegger ordningen er noe man ikke skal satse på. For all del, de trenger bare å hindre folk i å ta det på nytt og la de som allerede tar det forsette.

 

SLIguy: Slutt å gi folk dårlige tips.

 

Ta deg tid til å forbedre alle fag du gjorde det dårlig i, og kom deg inn på et ordentlig jusstuidium. Hvis du ikke orker dette, finn deg noe annet å studere. Det finnes ingen snarvei.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Hvis du forbedrer karrakterene dine, kommer du ikke under søkergruppen "Primær" (Som er vanlig) men "Ordinær", og det blir vanskeligerer å komme inn, da Primær-søkerkvoten blir prioritert først.

Stort sett burde "Ordinær"-gruppen ha en halv karrakter (0.5) bedre enn "Primær"-gruppen, ihvertfall er det, det som opplyses om i de fleste studier i "Studiehåndboka" :)

 

Camlon: Her var forståelsen stor ser jeg? Det kan faktisk hende trådstarter ikke ønsker å gå på skole i all sin tid, ihvertfall virker det slikt, og derav et svært godt råd fra SLIguy ;)

Uansett, når det gjelder dette med å ta det som Privatist eller ei, så har du egentlig helt rett. Det vil bli stilt spørsmål og det er definitivt mer positivt å ta det i skikkelig form, men av det jeg har hørt/tror så har Juss utrolig høyt snitt for i det hele tatt å bli vurdert som søker (Er dette tilfellet?). Da tenker jeg på 5 i snitt, og jeg har vanskeligheter for å tro at trådstarter plutselig får et slikt snitt (Siden han tidligere "kun" hadde 4).

Endret av Giallorossi
Lenke til kommentar

Tar det her, så slipper jeg å lage en ny tråd ;) Har et spm. til juss-studenter angående studier og fritid. Jeg vurderer selv å søke til dette studiumet, men hvordan er det med fritiden deres? Innebærer det lesing sånn ca. hver helg, eller får man tid til å ta en bytur i blant og?

Endret av Mido
Lenke til kommentar
Hva skal du si når de spør deg på jobbintervju om hvorfor du tok det som privatist? Du kommer til å komme sist i køen uansett hva du gjør.

de ser bare på vitnemålet ditt og karakterene fra eksamenene dine.null forskjell på vitnemålene. alle får den samme. alle studenter har den samme eksamen. har du vært god gutt og fått flotte B'er på alle eksamene gjennom de 5 årene så er du selvsagt en prioritet.

 

kjenner flere som tok HELE studiet som privatist og idag jobber som advokater rundt om i hele landet. alt handler bare om å klare seg greit på eksamene.

 

kan søke seg over etterhvert. har du tatt 1 og 2 året før du blir tatt opp så søker du fritak og begynner rett på 3 året.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar
Har et spm. til juss-studenter angående studier og fritid. Jeg vurderer selv å søke til dette studiumet, men hvordan er det med fritiden deres?

I likheit med dei fleste andre studium, har ein så mykje fritid som ein sjølv ynskjer. Men det er klart at jus er noko som krev store arbeidsmengder i dei fleste tilfelle.

 

Imidlertid er det mange som brukar langt mindre tid enn andre på lesesalen, og oppnår same- ja til og med betre resultat på eksamen. Jus er ikkje berre puggemateriale, men i stor grad stoff som skal forståast. Og nokre brukar mindre tid på å forstå jus enn andre. Så det er eigentleg heilt umogleg å svare deg konkret på det spørsmålet.

 

Men utgangspunkt er det greit å sjå på studiet som ein vanleg jobb, dvs. at ein jobbar med faga mellom 08.00 og 16.00. Då skulle ein ikkje trenge å nytte helgene til lesing (med unntak av helgene før eksamen). Håpar dette gav deg nokonlunde svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...