Gå til innhold

JUS-utdanning i Norge


fantenberg

Anbefalte innlegg

Har et spm. til juss-studenter angående studier og fritid. Jeg vurderer selv å søke til dette studiumet, men hvordan er det med fritiden deres?

I likheit med dei fleste andre studium, har ein så mykje fritid som ein sjølv ynskjer. Men det er klart at jus er noko som krev store arbeidsmengder i dei fleste tilfelle.

 

Imidlertid er det mange som brukar langt mindre tid enn andre på lesesalen, og oppnår same- ja til og med betre resultat på eksamen. Jus er ikkje berre puggemateriale, men i stor grad stoff som skal forståast. Og nokre brukar mindre tid på å forstå jus enn andre. Så det er eigentleg heilt umogleg å svare deg konkret på det spørsmålet.

 

Men utgangspunkt er det greit å sjå på studiet som ein vanleg jobb, dvs. at ein jobbar med faga mellom 08.00 og 16.00. Då skulle ein ikkje trenge å nytte helgene til lesing (med unntak av helgene før eksamen). Håpar dette gav deg nokonlunde svar.

 

 

Takk ;)!

Endret av Mido
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal starte på Jus i bergen etter sommeren, regner med at 5.1 i snitt holder mtp at snittet vil gå kraftig ned fordi man har fjernet alle ekstrapoengene.

 

Men trådstarter, jeg kjenner folk som går på universitetet i Oslo og treider samtidig. Hørt at det er litt dårlig oppfølging i Oslo og at det er greit å få litt mer underveisvurdering. Det er også en av grunnene til at jeg velger Bergen, du tar et og et emne, og ikke alle i en eksamen.

Lenke til kommentar
Kommer til å få et karaktersnitt på omtrent 5,0 + fire realfagspoeng. Skal søke jus på UiO. Hvor trygg kan jeg føle meg?

 

for å si det sånn, ifjor var primæropptaket på UiB 53.5. Man regner med at poengsummen vil gå ned minst 4 (før kunne man få rundt 10+ poeng eller noe, husker ikke helt). Ser også at du har gjort det samme som meg (jeg planla det), å sanke realfagspoeng. Så du burde være ganske trygg ;)

Lenke til kommentar

ja det er sant, leste en artikkel om det i "stud.jur". uio har slitt veldig med økonomien. fra og med høsten 09 tar de kun inn 400 studenter i året. før tok de inn 600 om jeg ikke husker feil.altså forsvinner 200 plasser fra og med til høsten. i denne sammenheng vurderer fakultetet også å bare gjennomføre et opptak pr kalenderår.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Trådstarter hadde 4 i snitt og vil begynne på jussen?

 

Da er det heller tvilsomt at du skårer mange A'er på jusstudiet når du gjorde det dårlig på videregående. Og du kan egentlig glemme å bli advokat, men heller si deg fornøyd med å bli en jurist. Spesielt med tanke på hvilket rotterace jussen egentlig er. Og de flinkeste rottene ender opp i det private der de må bekle seg i pingvin drakten sin fra jobb til begravelse.

 

Så poenget: Du ender jo bare opp med en offentlig saksbehandler stilling hvis du ikke gjør det skikkelig bra på jussen. Og det er vanskelig å gjøre det bra med det karakterpresset blant studentene som jussen er kjent for. Med en 4 i snitt kommer du lett inn på statsvitenskap o.l og der får du også en off. saksbehandler stilling med møkkingslønn. Men du slipper rotteracet og du er nærmest garantert fritak fra pingvin drakten. Og kanskje viktigst for deg: Du slipper å leke privatist enten på gymnas for å ta opp igjen fag eller privatist på universitetet.

Har sjøl vært privatist på uni. eg.. Er ikke noe lukrativt. Eg betalt 3 laks per emne noe som utgjorde 9000kr i semesteret. Du har ikke rett eller tilgang til seminarer eller fellesområder på internett. Da mister du en sjanse alle andre har til å treffe medstudenter og du får ikke tilgang til notater og ppt. presentasjoner og annet snacks de legger ut på internett etter hver forelesning. Teknisk sett er du ikke en student så du får ikke studentmail eller noe som helst. Du får ikke studentbevis slik at du kan ikke få studentkort på bussen eller lignende.

 

Tro meg det er ræv-

 

Historisk sett var forvaltningen dominert av jurister, nå er det en skiftende tendens til at statsvitere forandrer på hegemoniet. Istedet for regelbaserte byråkrater vektlegges mål-middel tankegang og evne til å vurdere analysere og alt det crappet som visstnok samfunnsvitere skal være gode på.

Lenke til kommentar
...

 

Ehwhat hvordan kan du sammenligne VGS med jus sånn som du gjør? 4 i snitt kan bety at du feks gjorde det ræva i gym eller andre fag som har lite tilknytning til jus. Jus handler mye om forståelse, og det er det vel ikke så lett å vite ut ifra VGS snittet (kan jo gi en generell pekepinn).

 

Synes nå du var litt for krass :)

Lenke til kommentar

hvis man sikter etter de "4 store" så må man ha B/A snitt for å få en plass der,men det finnes mange middels store og mindre private firmaer man kan jobbe hos som har respektabel lønn og som ikke krever topp karakterer.naturligvis ikke bånnsubb,men normalt brukbare karakterer. så bør det også nevnes at det ikke er gitt at de med best karakterer er de som tjener mest. det er litt hipp som happ.

 

å få en plass hos Høyesterett er det ultimate,men disse tjener mindre enn mange andre i det private.

 

Husk at karakteren på universitet "kun" er for den første jobben.... Deretter er det persolige egenskaper, oppnådde og dokumenterte resultater som gjelder.

 

uansett hvordan ligger ann må man bare stå på. ingenting er umulig:)

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

Magicus:

Det er da ikke slik at man med logisk nødvendighet gjør det dårlig på jusen hvis man gjorde det dårlig på videregående. Den som er en umotivert og lat elev, kan utmerke seg som student. Den slutningen du trekker, gjelder bare hvis man som elev ikke klarte å gjøre det bedre. Da er det evnene det skorter på, ikke viljen.

 

Du tegner dessuten et for dystert bilde av den middelmådige students fremtidsutsikter. At de som ikke gjør det "skikkelig bra" på jussen er henvist til å arbeide som byråkrater, er - heldigvis - en ganske overdrevet påstand.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
For din egen fremtid skyld, ikke ta juss som privatis. Det viser bare at du var for lat til å forbedre karakterene dine og de har også mistro til deg siden du mangler den sosiale biten og du mister kontakter. Hva skal du si når de spør deg på jobbintervju om hvorfor du tok det som privatist? Du kommer til å komme sist i køen uansett hva du gjør. At de kanskje vil la deg slippe inn hvis de nedlegger ordningen er noe man ikke skal satse på. For all del, de trenger bare å hindre folk i å ta det på nytt og la de som allerede tar det forsette.

 

SLIguy: Slutt å gi folk dårlige tips.

 

Ta deg tid til å forbedre alle fag du gjorde det dårlig i, og kom deg inn på et ordentlig jusstuidium. Hvis du ikke orker dette, finn deg noe annet å studere. Det finnes ingen snarvei.

 

 

For noe tøv du kommer med! Dette er jo rett og slett ord snakket fra en uvitende mann!

Når du avlegger privatist eksamen ved UIO vil du måtte ta samme eksamen som alle andre med studierett på UIO, og får derfor også samme vitnemål når du er ferdig med 5. avdeling som studenter med studierett! Med andre ord, arbeidsgivere kan ikke se forskjell på om du fulgte undervisningen din ved FU (folkeuniversitetet) og avla eksamens på UIO, eller om du fulgte UIO sin undervisning!

 

Foreslår at du slutter å prate om noe du overhode har null peiling på! Hold deg til det du vanligvis driver med, for dette kan du virkelig ikke!

Lenke til kommentar
For din egen fremtid skyld, ikke ta juss som privatis. Det viser bare at du var for lat til å forbedre karakterene dine og de har også mistro til deg siden du mangler den sosiale biten og du mister kontakter. Hva skal du si når de spør deg på jobbintervju om hvorfor du tok det som privatist? Du kommer til å komme sist i køen uansett hva du gjør. At de kanskje vil la deg slippe inn hvis de nedlegger ordningen er noe man ikke skal satse på. For all del, de trenger bare å hindre folk i å ta det på nytt og la de som allerede tar det forsette.

 

SLIguy: Slutt å gi folk dårlige tips.

 

Ta deg tid til å forbedre alle fag du gjorde det dårlig i, og kom deg inn på et ordentlig jusstuidium. Hvis du ikke orker dette, finn deg noe annet å studere. Det finnes ingen snarvei.

 

 

For noe tøv du kommer med! Dette er jo rett og slett ord snakket fra en uvitende mann!

Når du avlegger privatist eksamen ved UIO vil du måtte ta samme eksamen som alle andre med studierett på UIO, og får derfor også samme vitnemål når du er ferdig med 5. avdeling som studenter med studierett! Med andre ord, arbeidsgivere kan ikke se forskjell på om du fulgte undervisningen din ved FU (folkeuniversitetet) og avla eksamens på UIO, eller om du fulgte UIO sin undervisning!

 

Foreslår at du slutter å prate om noe du overhode har null peiling på! Hold deg til det du vanligvis driver med, for dette kan du virkelig ikke!

Jeg kunne ikke vite at det holdes skjult for firmaene. Uansett, det er dumt allikavel, fordi man lærer det mye bedre om man faktisk tar jus ordentlig.

Lenke til kommentar
For din egen fremtid skyld, ikke ta juss som privatis. Det viser bare at du var for lat til å forbedre karakterene dine og de har også mistro til deg siden du mangler den sosiale biten og du mister kontakter. Hva skal du si når de spør deg på jobbintervju om hvorfor du tok det som privatist? Du kommer til å komme sist i køen uansett hva du gjør. At de kanskje vil la deg slippe inn hvis de nedlegger ordningen er noe man ikke skal satse på. For all del, de trenger bare å hindre folk i å ta det på nytt og la de som allerede tar det forsette.

 

SLIguy: Slutt å gi folk dårlige tips.

 

Ta deg tid til å forbedre alle fag du gjorde det dårlig i, og kom deg inn på et ordentlig jusstuidium. Hvis du ikke orker dette, finn deg noe annet å studere. Det finnes ingen snarvei.

 

 

For noe tøv du kommer med! Dette er jo rett og slett ord snakket fra en uvitende mann!

Når du avlegger privatist eksamen ved UIO vil du måtte ta samme eksamen som alle andre med studierett på UIO, og får derfor også samme vitnemål når du er ferdig med 5. avdeling som studenter med studierett! Med andre ord, arbeidsgivere kan ikke se forskjell på om du fulgte undervisningen din ved FU (folkeuniversitetet) og avla eksamens på UIO, eller om du fulgte UIO sin undervisning!

 

Foreslår at du slutter å prate om noe du overhode har null peiling på! Hold deg til det du vanligvis driver med, for dette kan du virkelig ikke!

Jeg kunne ikke vite at det holdes skjult for firmaene. Uansett, det er dumt allikavel, fordi man lærer det mye bedre om man faktisk tar jus ordentlig.

 

Feil igjen.

 

Elever som for eksempel går på Treider College går i gjennomsnitt ut med høyere snitt enn de på UiO. Dette fordi en privat skole er avhengig av at elevene går ut med gode karakterer for at andre skal søke seg dit. Derfor er oppfølgingen bedre og lærerne pusher mye mer enn ved UiO. Ganske slapt på UiO egentlig, men det kommer jo litt an på hva du tar også.

Lenke til kommentar
Jeg kunne ikke vite at det holdes skjult for firmaene. Uansett, det er dumt allikavel, fordi man lærer det mye bedre om man faktisk tar jus ordentlig.

Vel, det er veldig individuelt. Noen liker å lese boken selv, andre liker å få boken forklart gjennom forelesninger. Det du mister ved privatist studier er hovedsaklig den sosiale biten og et kontaktnett. Alle må opp til samme eksamen uansett, så faglig sett kommer alle likt ut.

Lenke til kommentar
Jeg kunne ikke vite at det holdes skjult for firmaene. Uansett, det er dumt allikavel, fordi man lærer det mye bedre om man faktisk tar jus ordentlig.

Vel, det er veldig individuelt. Noen liker å lese boken selv, andre liker å få boken forklart gjennom forelesninger. Det du mister ved privatist studier er hovedsaklig den sosiale biten og et kontaktnett. Alle må opp til samme eksamen uansett, så faglig sett kommer alle likt ut.

Det var det jeg tenkte på. At du mister den sosiale biten og et kontaktnett. Samme svar til feil igjen fyren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...