Gå til innhold

Valg av speditør. Styr unna posten.


Gjest Slettet+5413241

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+5413241
Du må jo være lite lur

Takk for det innsiktsfulle argumentet

Bestille varer til en adresse du ikke bor. Deretter skrive sutrete innlegg her fordi posten leverer varen for raskt.

Ja, tenk at man forventer fleksibilitet fra en speditør.

 

Hvorfor bestille så tidlig?

Fordi jeg har hatt såpass gode erfaringer med andre speditører at jeg forventer at man skal kunne avtale leveringsdag.

 

For enhver speditør er det å stoppe en forsendelse en nokså stor prosess som koster tid og penger.

Enhver annen speditør har et system som fanger opp slike henvendelser og leverer når mottager ønsker det. Det er BILLIGERE for speditør å ha et skikkelig system for slikt, enn å kjøre til døra, ikke få levert varen, og så ha den liggende på leveransemottaket i inntil to uker.

 

Men den generelle forbrukerholdningen i dag er vel at man skal la seg penetrere i baken og finne seg i hvilket servicenivå som helst, og om man er så frekk at man sier ifra, så er man en idiotisk surver ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må si jeg er enig med Posten her.

 

Posten er en bedrift som skal sørge for at posten kommer frem så raskt som mulig.

 

Alle vet vel at de ikke har noen lagringstjenester for dem som absolutt må sende ting før mottaker kan ta i mot?

 

Hvis man ikke liker Postens forretningsmodell kan man slutte å bruke dem. Enkelt og greit.

 

 

Jeg vil helst slippe å betale for en evt. omlegging av Postens rutiner, bygging av lagre for mellomlagring over hele landet osv.

 

Hvis jeg vil ha en vare levert til en bestemt tid undersøker jeg først om det er mulig før jeg bestiller varen.

 

Man kan ikke komme i etterkant og surmule bare fordi man vil ha en leveringstjeneste man ike har kjøpt. Slik fungerer ikke samfunnet. Kjøper man en tjeneste har man ansvar for å sjekke at tjenesten stemmer med det man vil ha.

Lenke til kommentar
Men å la pakken ligge å oppta dyrbar lagerplass i to uker, er tydeligvis ikke noe problem.

 

Det er nok to forskjellige deler av posten som er ute å går her. Alle pakker osv i Norge går via postsentraler. Hvis adressant bor innen for normale kjørelengder, f.eks. hele østlandet. Så kjøres "Hjem-på-døren" pakkene fra disse sentralene.

 

Disse sentralene er bygget for å ta i mot pakken, og sende den riktig vei så kjapt som mulig. De har ingen lagringsplass der.

 

Når man da ikke er hjemme, så leveres pakken på lokalt postkontor. Det lokale postkontoret har krav til å holde pakken 2 uker. De har selv ingen mulighet til å kjøre disse ut.

Lenke til kommentar

Det er nok mange her som er misfornøyd med posten.

 

Jeg styrer unna så godt det går. Har opplevd før att jeg har fått en forsøkt ulevertlap i postkassen på pakker som er bestilt hjem på døren. Ikke f om de var villige til og betale melomlegget på vanlig frakt.

 

Med det værste jeg har opplevd var att jeg ikke fikk noe post i det heletatt på 3 uker. Jeg fikk reklame levert av posten men ikke adresert post. Unskyldingen deres: Vi har for mange sykemelte postbud. Så du ser hvor prioriteringen deres ligger. Kun i og drive inn mest penger. Att de fikk levert ut reklame framfor post er bare skuffende. Håper de går konkurs og brenner i h****te.

Lenke til kommentar
Kundetilfredshet for Posten 2008

 

Totalt 85%

Postkontor 87%

Post i Butikk 82%

Bedriftsenter 88%

Kundesenter 82%

 

1-2 av 10 vill jeg si er alt formange misfornøyde kunder. de lever av å formidle tjenester. og de bør selvsakt gjøre mest mulig for å holde kundene sine fornøyde.

 

 

Siden slike spørreskjema o.l.. sjelden går på absolutte JA/NEI, men heller på skala fra 1 til 6 f.eks, vil jeg nok tro at 0 er helt elendig og 100% er helt fantastisk. Og da er 80% bra.

Endret av mtw
Lenke til kommentar
Alle vet vel at de ikke har noen lagringstjenester for dem som absolutt må sende ting før mottaker kan ta i mot?

Nei. Det er ikke selvsagt.

 

Hvis man ikke liker Postens forretningsmodell kan man slutte å bruke dem. Enkelt og greit.

Det hadde vært sant hvis de andre aktørene hadde hatt samme dekning som Posten AS. Posten har ikke monopol på pakkeposten, men har en vesentlig fordel over konkurrenter siden de i alle år har vært fritatt å konkurrere på like premisser. Ikke alle har fått lov til å bygge ut nettverket sitt på skattebetalerene sin bekostning ;)

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Men å la pakken ligge å oppta dyrbar lagerplass i to uker, er tydeligvis ikke noe problem.

 

Det er nok to forskjellige deler av posten som er ute å går her. Alle pakker osv i Norge går via postsentraler. Hvis adressant bor innen for normale kjørelengder, f.eks. hele østlandet. Så kjøres "Hjem-på-døren" pakkene fra disse sentralene.

 

Disse sentralene er bygget for å ta i mot pakken, og sende den riktig vei så kjapt som mulig. De har ingen lagringsplass der.

 

Når man da ikke er hjemme, så leveres pakken på lokalt postkontor. Det lokale postkontoret har krav til å holde pakken 2 uker. De har selv ingen mulighet til å kjøre disse ut.

Takk for oppklaringen. Dette gjør egentlig saken mer forståelig fra Posten sin side.

 

Vi får håpe at nettbutikkene i større grad også benytter seg av andre speditører :)

Lenke til kommentar

*sukk*

 

Unnskyld og si det trådstarter. Før du går løs på meg kan du ta en titt på min FAQ OM POSTEN før du sier att jeg ikke vet hva jeg snakker om. Å nei, jeg er ingen representant fra posten.

 

Jeg ser helt klart att du syntes dette er kjipt, det er menneskelig.

Jeg legger også merke til alle andre, hvem er disse "andre"?

Jeg legger også merke til att du stusser over en hel del ting som er åpenlyst. Jeg kommer nærmere tilbake til dette.

 

Slik ser jeg det fra mitt ståsted som kundebehandler med erfaring fra forskjellige butikker, restauranter og ikke minst posten:

 

1) Du bestiller en tjeneste av de du har kjøpt delene av, IKKE posten.

Det er avsender, ikke du som er postens kunde. Avsender som fks komplett.no har egne avtaler med posten når det gjelder servicepakker som det heter. Att du som kunde av komplett.no (så vidt jeg forstod ut fra denne tråden) forlanger av posten att de skal endre en tjeneste de har solgt til komplett.no er ganske meningsløst. Att du gjør dette over mail er jo enda verre. Hvordan kan posen vite att du er du? Du sender en mail, hvilket bevis har du på att du er rettmessig eier av den nevnte pakken. (Noe du ikke er før postoppkrav beløpet og/eller utleveringsbilaget er skrevet under, frem til dette er avsender rettmessige eier) Du nevner også att posten ikke krever legitimasjon når det gjelder levering på døren, i mange tilfeller gjør de dette. Men postbudet burde da gå ut ifra att adressen du har satt pakken på er riktig? eller er jeg urimelig nå`? Så om du krever att posten skal spørre deg om legitimasjon når de skal levere en pakke er det kun rimelig att de ikke gjør så mye med din forespørsel over MAIL!

 

2) Du får det du betaler for

Yes, du leste riktig. Du får det du betaler for, en tjenesteavtale mellom posten Norge og komplett.no som avsender. Altså ikke noe du kan endre etter eget ønske. Posten Norge skal først forholde seg til deg som eier av pakkens innhold når pakken er utlevert.

 

3) Lagring, og forhåndsmelding

*sukk* *sukk og sukk*

Du er klar over att det er andre mennesker enn deg rundt deg? Det du ber om er ekstremt mye. Det er en tjeneste posten ikke har. Noe du burde ha sjekket opp FØR du bestiller en vare av komplett.no hvor DU selv velger tjeneste X som leveringsmetode. Å holde lager koster masse penger, dermed ville frakt av varen blitt dyrere. Bortkastet for 99% av alle kundene. Posten har lager for det de trenger, ikke noe mer, ikke noe mindre.

Når det gjelder att komplett ikke får gjort noe når pakken er forhåndsmeldt er en grei sak fra deres side. Pakken ligger helt sikkert i en container og venter på og bli plukket opp av en bil fra posten. Tenk hva kostnadene for dette ville ha blitt? Helt sikkert ikke aktuelt for komplett og sende en av deres ansatte for og lete igjennom hundrevis av pakker for att du ønsker att pakken skal bli sendt seinere. (noe du burde ha informert om ved kjøp).

 

4) Stoppe budet

Frustrerte mail til posten om att du absolutt IKKE vil ha pakken din utlevert på døra der DU bestilte levering er vel strengt tatt unødvendig? Hvorfor ikke bestille til din nåværende adresse? Att posten leverer fort er vel strengtatt bra! Er du klar over hvordan en omlastingsterminalen ser ut? Jeg tviler om du sier ja, her er det ikke mye rom for og finne en pakke eller to for og legge de i en hylleplass de ikke har.

Igjen, posten prøver sikkert og selge en så bra vare som mulig, så billig som mulig.

 

 

Igjen, jeg skjønner deg. Men du kan skylde på deg selv i dette tilfelle. Det hender posten gjør feil, helt klart. Att det tar tid før de rydder opp er vel også en realitet. Men ingen firmaer kan tilby en så komplett tjeneste som posten gjør til en så billig penge. (Norge er ett ekstremt langt og krokete land, om du er uenig kan jeg foreslå en lengre kjøretur?)

 

Igjen vil jeg si att dette ikke er ett personangrep mot deg. Jeg skjønner din side, men sukk.

Lenke til kommentar
Svigers bestilte noe og valgte Posten hjem på døra på kvelden. Etter et par dager fikk han beskjed at han måtte vente til mandag, siden Posten her i byen har begynt med å kun kjøre ut pakker på mandager. Så han måtte vente 6 dager til. Kunne ikke hente pakka heller.

De bor i en by og pakker blir kun kjørt ut på mandager? Begynner nesten å lure på om dine svigerforeldre bor i et U-land eller lignende for det der ga ingen mening.

Lenke til kommentar

Fra min side koker det egentlig ned til at Posten oppfører seg stikk i strid med slagordet "Vi er opptatt av å levere". Posten oppfører seg som et aksjeselskap med monopol på pakker (og de har forståvidt det på mange typer) som har profitt som eneste mål.

 

Hva i all verden skal et selskap eid av Samfedselsdepartementet?!? med over 700 mill. kr i årlig inntjening. Om bare en brøkdel av disse pengene hadde blitt brukt for å bedre tjenestene så burde man greie å få til noe bedre. :)

(kilde: proff.no)

Lenke til kommentar

At de har profitt som mål har du selvsagt helt rett i. De er jo pålagt å drive slik.

"Posten er ikke som før" sier noen, og det er helt sant, men det er vårt ønske om liberalisering og konkurranse som har sørget for det.

 

Nå har trossalt ikke Posten monopol på noe lenger, untatt små vanlige brev.

Lenke til kommentar
Bestille varer til en adresse du ikke bor. Deretter skrive sutrete innlegg her fordi posten leverer varen for raskt.

Ja, tenk at man forventer fleksibilitet fra en speditør.

 

Det er du som har skapt ett problem ved å bestille pakkene til en adresse du ikkje bor på. Du kunne ha ventet med å bestille til du faktisk bodde på den nye adressen, eller bestilt til den adressen du faktisk bodde på når du bestilte.

 

At Posten forholder seg til avtalen de har med Komplett om å levere ut varene på adressen, og ikkje hører på en hvilken som helst ukjent person som tar kontakt ser eg faktisk på som en fordel. Det kunne jo tenkes at du hadde mistet din mobiltelefon, også var det noen andre som kontaktet posten med urent mel i posen.

 

Eg må si eg synest posten gjør det riktige eg.

Lenke til kommentar

posten er den mest tragiske bedriften jeg vet om.. når jeg har bestilt pakker fra statene som skal leveres på dør har den idioten av et postbud latet som han har levert pakken på dør mens han aldri hadde prøvd å levere pakken.. dette har skjedd 6-7 ganger og hver gang jeg sender klage kommer de med ett eller forbannet tull om at slikt kan skje.. ja greit men 6-7 ganger etter hverandre på ett par måneder?? har ventet på pakkene hver gang.. eneste gang jeg fikk en pakke på døren var når dhl kom..

Lenke til kommentar
Men postbudet burde da gå ut ifra att adressen du har satt pakken på er riktig? eller er jeg urimelig nå`? Så om du krever att posten skal spørre deg om legitimasjon når de skal levere en pakke er det kun rimelig att de ikke gjør så mye med din forespørsel over MAIL!

grøsset litt av det du sa her mreinha.. jobber selv på en flyplass og hvis jeg gikk ut ifra at alle var de som kom opp på skjermen min så hadde det kunne gått alvorlig galt.. men om postbudet kjente han igjen eller kjenner vedkommende så kan jeg forstå mer av setningen, men det kan skje at de sender pakker til feil adresse pga slurvete adresse skriving o.l, og hvis postbudet da ikke sjekker leg så kan jo en annen ola dunk f.eks få seg en splitter ny tv til 30.000..

Lenke til kommentar
grøsset litt av det du sa her mreinha.. jobber selv på en flyplass og hvis jeg gikk ut ifra at alle var de som kom opp på skjermen min så hadde det kunne gått alvorlig galt.. men om postbudet kjente han igjen eller kjenner vedkommende så kan jeg forstå mer av setningen, men det kan skje at de sender pakker til feil adresse pga slurvete adresse skriving o.l, og hvis postbudet da ikke sjekker leg så kan jo en annen ola dunk f.eks få seg en splitter ny tv til 30.000..

 

Skjønner tankegangen din her, men det er faktisk rutiner for og sjekke ting som dette.

Det skjer ganske ofte att feil adresse er brukt. Det tar jo selvfølgelig litt tid før dette blir oppdaget av systemet. Det mest vanlige er att postbudet eller postkontoret som begge er endepunkt på reisen oppdager feilen. På de fleste steder i Norge (Minus de aller største byene) er det som regel de samme kundene som bestiller på pakken dørene, postbudene har faktisk enorm kjennskap til hvem som er hvem.

 

Men til problemet ditt, ved utlevering på dør skal jo mottager signere utleveringbilaget, eller datamaskinen som nå er i bruk. Om postmannen eller damen er litt oppmerksom, noe de skal være så sjekker de underskriften mot mottager navnet. Jeg har enda ikke vært med på att noen som har prøvd og lure til seg en pakke har skrevet mottager navnet istedet for sitt eget. Dermed busted.

 

Men som sagt, om postbudet ikke aner hvem h*n leverer pakken til, så spør de om legitimasjon.

Lenke til kommentar

Her er det TS som har gjort en feil, og en kan ikke forlange at Posten skall gjøre det du sier, siden TS tydeligvis mener det.

 

Det er riktig at andre speditører (DHL, UPS og FedEx) kan forandre leveringstidspunkt/sted, men det er grunnet et mye bedre system en det Posten har, pluss at de satser stort på at kunden er fornøyd.

 

TS burde heller ha ventet til han har flyttet inn på den nye adressen, eller få det tilsendt til den nåværende adressen, før han bestillte varene.

 

At Posten kan bli bedre på enkelte ting er det ingen tvil om, men det kommer vel ikke til å skje med det første, desverre...

Endret av Otowi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...