Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Elektronisk overvåkning på arbeidsplassen


cbfn

Anbefalte innlegg

Jeg og mine medansatte jobber som resepsjonister m.m. på et treningssenter, hvorav vi her sitter på PC hele arbeidstiden med liten og til grad ingen aktivitet med kunder. Dette har blitt "akseptert" av arbeidsgiver, og vi har ikke fått noen konkrete retningslinjer på hva som er lov og ikke lov.

Her har vi brukt MSN, et program hvorav kontakter kan snakke sammen, og som baserer seg på en privat e-post-adresse. Uten vår viten har dette blitt loggført, og flere av oss har fått advarsler, hvorav tre slike 'advarsler' fører til oppsigelse. Via dette programmet har vi diskutert flere private emner med andre utenforstående personer, men også emner som krenker arbeidsplassen og andre ansatte. Vi har heller ikke fått beskjed om at vi ble loggført, ikke muntlig eller skriftlig. Jeg har heller ikke skrevet under et IT-reglement.

 

Vi prøver nå å få fram at slik overvåking som her har blitt gjort er ulovlig. Noen som vet hva slags lovhjemler som blir brukt og hva vi kan bruke som 'virkemiddel' mot arbeidsgiver?

 

Tusen takk for all hjelp!

Endret av ProXhimo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja det er fortsatt ulovleg av arbeidsgiver å drive overvåkning av sine ansatte, men hadde dere vært fagorganiserte så kunne dere latt fagorganisasjonen ta seg av det juridiske. No må dere gjøre dette selv, men ta kontakt med datatilsynet og høyr kva dei seier.

 

Var det ingen av dere som tenkte på å sjekke om MSN logga samtalane forresten? Er uansett ikkje noke særlig å logge samtalar på jobb pcen. Eller har arbeidsgiver brukt eit program som sender loggane til ei anna datamaskin?

Lenke til kommentar

Veldig sant! Men tenkte at en analogisk tolkning av personopplysningsloven § 38 jamfør § 36 vil det gå utover denne situasjonen. Vi har jo heller ikke fått beskjed om tolkningen jamfør popplyl. § 40 analogisk. Vil dette være riktig, eller er det noen lovhjemler som går utover dette?

 

Er det ikke noe i EMK som blir brutt?

Lenke til kommentar

Det høres rimelig ut at man kan logge aktivitet, men ikke innholdet av private samtaler, ja. Jeg kan ikke tenke meg noe annet enn at det er rettsstridig hvis det er det som faktisk har skjedd her. Jamnfør tråden om lesing av private eposter.

 

Dette minner meg om mine unge dager (lenge før MSN). Der jeg jobbet hadde vi en minimaskin med terminaler, og den hadde en tilsvarende chattefunksjon. Den benyttet jeg en tid til å sende diskrete meldinger til firmaet søte unge sekretær. (Hun var ikke interessert, viste det seg, men det er en annen sak.) En vakker dag når jeg kom på jobben sto folk rundt noe som hang på veggen. Det var IT-sjefen som hadde skrevet ut alle mine meldinger til damen og hengt dem opp på veggen. :blush:

 

En annen historie fra samme firma. Samme IT-sjef kom en dag trekkende med en kompis som solgte databaserte adgangssystemer. Vi brukte gode gammeldagse stemplingsur den gangen. Så han tok med seg selgeren inn til sjefen for firmaet for at han skulle høre om alle produktets fordeler. Han listet opp alle mulighetene, og avsluttet med: "Setter du en slik kortleser på toalettdørene, kan du til og med vite hvor lenge de sitter på do!" Hvorpå sjefen svarte tørt: "Om jeg fant på noen så dumt ville jeg ikke hatt noen ansatte lenger..."

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Via dette programmet har vi diskutert flere private emner med andre utenforstående personer, men også emner som krenker arbeidsplassen og andre ansatte.

 

Uavhengig av temaet i tråden, hvis jeg hadde ansatt dere og funnet ut at dere krenket ansatte og min arbeidsplass, ville jeg også sparket dere.

Det er noe som heter arbeidsmoral.

Lenke til kommentar

Vel, all den tid det ikke akkurat finnes så veldig mye annet å gjøre, så hvorfor ikke? Så lenge det ikke går ut over de arbeidsoppgavene han har, hvorfor skal han ikke lese aviser/sitte på internett/whatever når han ikke har noe annet å gjøre? For å være vanskelig? Av prinsipp?

Nå forutsetter jeg selvfølgelig at han yter den service som forventes når det kommer folk, og at han klarer å gjøre eventuelle andre arbeidsoppgaver bak disken på en tilfredsstillende måte.

Lenke til kommentar

Vilkårene for å få lov til å sitte på MSN, eller andre ikke-jobb-relaterte-gjøremål, er at man har mulighet til det. Dette vil si at man må ha gjort arbeidsoppgavene, og ikke sette noe med høyere prioritet.

 

Jeg mener også at det ikke er lov, men hadde vært greit om jeg fikk noe mer konkret å gå etter!

Lenke til kommentar
Via dette programmet har vi diskutert flere private emner med andre utenforstående personer, men også emner som krenker arbeidsplassen og andre ansatte.

Uavhengig av temaet i tråden, hvis jeg hadde ansatt dere og funnet ut at dere krenket ansatte og min arbeidsplass, ville jeg også sparket dere.

Det er noe som heter arbeidsmoral.

Akkurat det samme tenkte jeg, faktisk. Hadde jeg vært arbeidsgiver, og jeg hadde oppdaget at en av mine ansatte brukte bedriftens tid og utstyr til å spre negativ omtale om bedriften, hadde jeg funnet korteste vei for å si deg opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...