Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Elektronisk overvåkning på arbeidsplassen


cbfn

Anbefalte innlegg

Jeg og mine medansatte jobber som resepsjonister m.m. på et treningssenter, hvorav vi her sitter på PC hele arbeidstiden med liten og til grad ingen aktivitet med kunder. Dette har blitt "akseptert" av arbeidsgiver, og vi har ikke fått noen konkrete retningslinjer på hva som er lov og ikke lov.

Her har vi brukt MSN, et program hvorav kontakter kan snakke sammen, og som baserer seg på en privat e-post-adresse. Uten vår viten har dette blitt loggført, og flere av oss har fått advarsler, hvorav tre slike 'advarsler' fører til oppsigelse. Via dette programmet har vi diskutert flere private emner med andre utenforstående personer, men også emner som krenker arbeidsplassen og andre ansatte. Vi har heller ikke fått beskjed om at vi ble loggført, ikke muntlig eller skriftlig. Jeg har heller ikke skrevet under et IT-reglement.

 

Vi prøver nå å få fram at slik overvåking som her har blitt gjort er ulovlig. Noen som vet hva slags lovhjemler som blir brukt og hva vi kan bruke som 'virkemiddel' mot arbeidsgiver?

 

Tusen takk for all hjelp!

Endret av ProXhimo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja det er fortsatt ulovleg av arbeidsgiver å drive overvåkning av sine ansatte, men hadde dere vært fagorganiserte så kunne dere latt fagorganisasjonen ta seg av det juridiske. No må dere gjøre dette selv, men ta kontakt med datatilsynet og høyr kva dei seier.

 

Var det ingen av dere som tenkte på å sjekke om MSN logga samtalane forresten? Er uansett ikkje noke særlig å logge samtalar på jobb pcen. Eller har arbeidsgiver brukt eit program som sender loggane til ei anna datamaskin?

Lenke til kommentar