Gå til innhold

[Løst]Hvilket objektiv burde jeg kjøpe til EOS 1000D?


Anbefalte innlegg

Skal til USA til sommeren og planlegger å kjøpe et speilreflekskamera før jeg drar. Jeg er helt ny på området og har kun brukt kompakt kamera inntil nå. Av det jeg har lest forstår jeg at Canon EOS 1000D er passe for mitt bruk da jeg er nybegynner. Også veldig fin pris. Spørsmålet er bare om hvilket objektiv jeg burde kjøpe. Det som følger med har en zoom på 18 - 55 mm mens jeg gjerne skulle hatt en med 18 - 200. Er praktisk når jeg skal ut å reise. Ser for meg en pris på ca 1500 - 2000.

 

Takker for alle svar!

Endret av André.RS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skal til USA til sommeren og planlegger å kjøpe et speilreflekskamera før jeg drar. Jeg er helt ny på området og har kun brukt kompakt kamera inntil nå. Av det jeg har lest forstår jeg at Canon EOS 1000D er passe for mitt bruk da jeg er nybegynner. Også veldig fin pris. Spørsmålet er bare om hvilket objektiv jeg burde kjøpe. Det som følger med har en zoom på 18 - 55 mm mens jeg gjerne skulle hatt en med 18 - 200. Er praktisk når jeg skal ut å reise. Ser for meg en pris på ca 1500 - 2000.

 

Takker for alle svar!

Sigma har vel et OK slikt et: http://www.japanphoto.no/product/objektive...3-dc-for-canon/

 

Har ingen erfaring med det, men har prøvd andre Sigma-objektiver og de er knallbra! :thumbup:

 

BTW: Har Canon EOS 1000D selv og er kjempefornøyd! :woot:

Endret av pcpcpc
Lenke til kommentar

Takk takk! Føler jeg har litt bedre oversikt nå. Jeg har vært litt rundt og sjekket. Var innom fotoknudsen i byen og ble der anbefalt 450D. Dett pga av at man kan se bildene live før man tar dem osv. Ellers har kameraet flere innstillings muligheter osv. Men er det egentlig så mye bedre enn 1000D, og har jeg noe bruk for de funksjonene da jeg er ny? Lurer også på hvor lang tid det tar før jeg evt savner disse funksjonene på 1000D. Vil ikke ende opp med å kjøpe nytt kamera etter et år allerede.

 

Regner med at jeg da går for å bruke det medfølgende objektivet og heller kjøpe et med bedre zoom (noe lignende TGB nevnte) nærmere sommeren eller evt der nede (om det er samme standarder).

Endret av André.RS
Lenke til kommentar

Ikke la deg lure av selgere som vil selge deg noe de tjener mer på. Det er minimale forskjeller mellom 1000D og 450D. Og begge har samme mulighet for å "se bildene live før man tar dem" (han mener nok "liveview" funksjonen som begge modellene har).

 

Dersom prisforskjellen er liten så ville jeg riktignok valgt 450D selv men forskjellene er såpass små at jeg ikke ville være villig til å betale mer enn ca 500 kroner ekstra for dette.

 

Som sagt, det er *minimale" forskjeller mellom disse to modellene så ikke la deg lure av "selgerprat"!

 

PS: Den kanskje viktigste funksjonen som 450D har som ikke 1000D har er såkalt "spot metering" for lysmåling. 100D har såkalt "partial metering" som i de aller fleste tilfeller kan brukes i stedet for "spot metering" og når du blir så avansert at du kommer dit så kan du uansett nok til å kunne kompensere for manglende "spot metering". 1000D har faktisk en oppdatert utgave av billedsensoren som sitter i 450D og det skal etter sigende gi 1000D en liten fordel i forhold til billedkvalitet.

 

Når det gjelder medfølgende objektiv så selges disse ofte med et Canon 18-55mm. Dette er et helt greit objektiv dersom du får den versjonen som har optisk billedstabilisator. Så pass for all del at objektivet har bokstavene IS (Image Stabilisator) som en del av navnet, dette er *betydelig* bedre optisk enn varianten uten IS (som av og til legges med i "kit" for å spare noen kroner).

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Ikke la deg lure av selgere som vil selge deg noe de tjener mer på. Det er minimale forskjeller mellom 1000D og 450D. Og begge har samme mulighet for å "se bildene live før man tar dem" (han mener nok "liveview" funksjonen som begge modellene har).

 

Dersom prisforskjellen er liten så ville jeg riktignok valgt 450D selv men forskjellene er såpass små at jeg ikke ville være villig til å betale mer enn ca 500 kroner ekstra for dette.

 

Som sagt, det er *minimale" forskjeller mellom disse to modellene så ikke la deg lure av "selgerprat"!

Helt riktig! :thumbup:

Da jeg skulle ha meg kamera var jeg og pappa nede hos Japan Photo. Vi spurte om de hadde EOS 1000D på lager siden jeg allerede hadde bestemt meg for det. Men (selvfølgelig) hadde de det ikke, og mannen bak disken begynte å snakke om 450D og hvor mye bedre det var til "bare" 2000,- mer. Vi takket pent nei, og da vi kom ut etterpå tenkte vi på hva han egentlig hadde snakket om; jo, akkurat samme kamera som 1000D, bare 2MP mer... Så da kjøpte jeg 1000D et annet sted og sparte et par tusen på det! ;) Husk også at flere megapixler også kan være en ulempe, for sensoren er like stor, men det er presset inn mer på den. (litt vanskelig å forklare. :roll: ) Den eneste merkbare forskjellen på disse kameraene for din del er nok at 450Ds skjerm er på 3.0", mens 1000D har 2.5". Personlig syns jeg det er greit å ha litt "liten" skjerm. Man får da større bedre knapper og jeg vil si at det er mindre sjangs for å "knuse" den.

 

MVH

pcpcpc

 

BTW: Husk IS objektivet; dette er noe som utgjør en stor forskjell, spesielt hos nybegynnere som meg og deg.

Endret av pcpcpc
Lenke til kommentar
Hvorfor ikke spare noen kroner og kjøpe det i usa?

Fordi man sparer så utrolig lite mot ulempene dette medfører om noe går galt.

Jepp! :tease:

Man tjener null og niks på å kjøpe det der.

 

Nei, for all del. 1000D m/18-55 IS koster 4795kr hos elkjøp nå. Han kan betale 3200kr for det samme i usa. Sparer bare nesten 1600kr der. canon ef 17-40 F4 er jo genialt. Koster 7295kr hos fotovideo, og 4700 i usa. Nesten 2600kr spart.

 

Nei, du har helt rett - ingenting og spare på at han handler i usa :thumbup::roll:

Lenke til kommentar

Rask sjekk gir pris på 570USD for EOS 1000D med kit (18-55 IS).

USD har en kurs på 6,76 i forhold til dagens NOK, noe som gir en pris i NOK på 3853,2 - så skal man ikke glemme MVA da.

 

3853,2 * 1,25 = 4816,5 NOK.

Men enda viktigere enn prisdifferansen (om man dropper MVA) er at man sliter om noe skulle gå galt med utstyret. For meg er det verdt hver krone, andre kan velge å tenke på en annen måte :) Så for uerfarne fotografspirer er det greit at de vet fordeler og ulemper med å kjøpe fra utlandet. Laderen vil heller ikke være tilpasset det norske strømnettet forøvrig.

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Men enda viktigere enn prisdifferansen (om man dropper MVA) er at man sliter om noe skulle gå galt med utstyret. For meg er det verdt hver krone, andre kan velge å tenke på en annen måte :) Så for uerfarne fotografspirer er det greit at de vet fordeler og ulemper med å kjøpe fra utlandet. Laderen vil heller ikke være tilpasset det norske strømnettet forøvrig.

 

Vil kaste meg litt inn i diskusjonen her. Tror nok det er lurt å avdramatisere problemene man får om noe "skulle gå galt" med produkter kjøpt i utlandet. Canon gir minst 1 års world wide garanti på produktene sine, uansett hvor de er kjøpt. I norge kan de sendes til Serviceproffen som fra nyttår foretar alle garanti reperasjoner på Canon produkter i Norge. Uansett hvor de er kjøpt. Man trenger kun kvittering eller stemplet garantikort som kan dokumentere kjøps tidspunktet. Men det er noen fordeler med å kjøpe i Norge, man får 5års reklamasjons rett som selvsagt er verdt litt penger.

Lenke til kommentar

Takk for et veldig godt svar Spook! Da ble jeg nok lurt av selgeren som sa at 1000 ikke har liveview. For meg har den funksjonen ganske mye å si da det føles litt lettere å bruke kameraet. Ender nok opp med 1000D.

 

Til spørsmålet om hvorfor jeg ikke kjøper kameraet i USA er det pga at jeg vil lære å bruke det først. Er nok ikke det vanskeligste kameraet men greit å ha god oversikt når jeg kommer dit. Orker heller ikke å bruke tiden jeg ellers har til å ta bilder til å kjøpe kameraet. Men når det gjelder prisen ser jeg heller ikke den store forskjellen. Får et 1000D på Expert til 3500 KR. Med veske og minnekort ender nok prisen på 4000, og da er ikke forskjellen stor Link til Expert (18-55 mm IS).

Lenke til kommentar

Tror du vil klare deg med 18-55mm IS en stund. Du vil da i det minste finne ordentlig ut hva du savner, og bedre rustet til å ta et valg av neste objektiv når den tid kommer.

Du får i hvertfall ingen god superzoom til 1500-2000 kr, så det kan du bare glemme. Man er ganske avhengig av bildestabilisator på slike objektiver, og da må du nok runde 3000 kr og se på Sigma 18-125mm OS. Ønsker du enda mer zoom så fremstår kanskje Tamron 18-270mm som den beste superzoomen, rent optisk. Du må da hoste opp 5 lapper.

 

Det er helt klart veldig praktisk med et eneste objektiv på reiser, men være oppmerksom på at det er gjort mange kompromisser for å få inn et såpass stort brennviddespekter i et enkelt, portabelt objektiv. Ville ikke gått lenger enn Sigma 18-125mm. Denne har jeg selv temmelig gode erfaringer med. Etter hvert som jeg ble litt mer erfaren, og dertil mer kresen, kom ønsket om en bedre og mer lyssterk normalzoom. Solgte derfor Sigmaen og kjøpte Tamron 17-50mm. Men må innrømme at fleksibiliteten med 18-125mm vil savnes i enkelte tilfeller, men altså ikke til enhver pris.

 

EF-S 18-55 IS er i grunn en meget god standardzoom, og med et EF-S 55-250 IS liggende i kameraveska i påvente av behov så vil jeg påstå du har en meget god entry-pakke. 55-250mm IS skal jeg selv kjøpe meg før påske.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Syns betydningen av spotmåling underdrives i et av innleggene overfor her. Skal ikke argumentere noe særlig sterkt for 450d, men det kan jo være verdt å lese testene av kameraene som Akam har gjort.

 

1000D

450D

 

De sier i konklusjonen at 450d fungerer bedre som et springbrett, uten å helt kunne argumentere med hvorfor.

 

Jeg vil derimot trekke frem en ting ved 1000D, og det er søkeren. Den er mindre enn på 450D. Liten søker og liten skjerm var grunnen til at jeg kvittet meg med mitt gamle Olympus E-410, jeg klarte aldri stille fokus slik jeg ville. Jeg måtte også flire av argumentasjonen for liten skjerm over her, greit sjansen for at den knuser blir kanskje mindre, men knappene på 450 og 1000 er mer eller mindre identiske (unntaket er WB knappen).

 

--

 

Det var vel nok off-topic for idag, da denne tråden handler om objektiv. Jeg har selv Canon EF-S 17-85 og ble meget imponert av dette. Syns 5x zoom var litt i overkant, men så lenge den er av optisk god kvalitet, og autofokusen gjør jobben sin kan man jo bare si seg fornøyd!

 

Som det har blitt nevnt overfor her blir kanskje 1500-2000 litt smått med penger for en god zoom. Det føler kanskje litt mer riktig å bruke rundt disse summene da det jo "kun er objektivet", men objektivet har svært mye å si for kamera. Kjedelig å kjøpe kamera til over 3000, også er det glasset foran som begrenser kvaliteten ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...