Gå til innhold

Blu-ray populært blant tyvene


Anbefalte innlegg

hvis man kjøper filmen så hvil man beholde den også. da er en platte det baste måten å lagre den på.

Helt uenig. Harddisk er mye billigere per GB, har gjenbrukbar plass om man vil slette filmen, og har filmen tilgjengelig med et klikk på fjernkontrollen.

 

Ønsker man ikke å beholde filmen hele tiden bør det være mulig å slette den og laste den ned på nytt via sin konto. Kostnadsfritt siden man allerede har betalt for filmen.

 

det er litt lettere når platene står på rekke å rad i hylla

Lettere? Da må man jo opp fra sofaen, lete seg sprø, og styre med innsetting av disken, sette den på plass etterpå osv. I motsetning til et klikk på fjernkontrollen til TVen. I tillegg må man ha en hylle med stygge, fargesprakende cover-rygger i stua. Smak og behag, men jeg tror mange kunne tenke seg den grelle hylla innebygget i TVen.

 

man må jo selvfølgelig ha orden i arkivet.

har man plata i hylla så er det bare å hente den å sette den i spilleren.

det er enklere en å laste den på nytt.

det tar antagelig også så lang tid at man allerede kunnet koset seg med mage minnytter fil før den er ferdig nedlastet .

 

med 5 Mbit linje ( ca 600 kb) hvor lang tid tar det da å laste ned en 30 GB full HD platte ?.

hvis jeg har klart å regne rett så kommer jeg fram til ca 14-15 timer

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
man må jo selvfølgelig ha orden i arkivet.

har man plata i hylla så er det bare å hente den å sette den i spilleren.

det er enklere en å laste den på nytt.

det tar antagelig også så lang tid at man allerede kunnet koset seg med mage minnytter fil før den er ferdig nedlastet .

 

med 5 Mbit linje ( ca 600 kb) hvor lang tid tar det da å laste ned en 30 GB full HD platte ?.

hvis jeg har klart å regne rett så kommer jeg fram til ca 14-15 timer

På tide å oppgradere mediekildene dine kanskje?

Jeg har et ganske stort filmarkiv på filserveren nå, som står for seg selv en mer egnet plass enn stuen, og det tar meg bare noen få klikk med fjernkontrollen å starte en film med mediastreameren min.

Og dette med å slette en film kan du sammenligne med å selge en film på optisk medie (DVD\ bluray).

Hvor lang tid tar det DEG å skaffe en ny film?

 

Óg hvorfor skal du absolutt laste ned en 30GB stor plate, fylt til randen med ekstramateriale, istedet for å kun se hele filmen som ikke trenger være større enn 8GB full hd, eller 5GB 720p?

 

Såklart kan man ikke sitte å tviholde på laveste ADSL-linjene hvis man skal holde følge med tiden. Hastighetene vil uansett stige utover årene, så det er bare tull at folk sitter å klager på lav båndbredde den dag i dag. Det blir det samme som de som sa før ADSL begynte å bli utbredt, at "ingen" ville kjøpe all musikken sin på nett.

 

Internett i dag er mer enn bare nyhetslesning og chatting.

Lenke til kommentar

En HD-film av standard spillelengde i 720p og med en skikkelig kodek (H.264), kan fint ha svært god kvalitet ved bare cirka 5 GB størrelse. Grunnen til at flere av dere sikkert har erfart det motsatte, er fordi det blir gjort mye slett arbeid ved komprimering av piratfilmer som havner på piratebay etc. For folka bak disse er det førstemann til piratmølla, mens bildekvalitet blir nedprioritert. Man kan også fint få plass til DTS 1,5 Mbps med slike filstørrelser, hvilket låter knakende bra.

Lenke til kommentar
med 5 Mbit linje ( ca 600 kb) hvor lang tid tar det da å laste ned en 30 GB full HD platte ?. hvis jeg har klart å regne rett så kommer jeg fram til ca 14-15 timer

Se innlegget mitt litt lengre opp.

poenget er at man gidder ikke å bruke tid på å vente til filmen er klar derfor vil man ha de på harddisk eller plate ( når harddisken er full) slik at den er klar til bruk med en gang.

 

det er slett ikke alle som planlegger filmstunden sine i flere dager på forhand .

 

personlig så er jeg ikke kommet lengre en at jeg har noen VHS kassetter med opak og noen DVD filmer

Lenke til kommentar
med 5 Mbit linje ( ca 600 kb) hvor lang tid tar det da å laste ned en 30 GB full HD platte ?. hvis jeg har klart å regne rett så kommer jeg fram til ca 14-15 timer

Se innlegget mitt litt lengre opp.

poenget er at man gidder ikke å bruke tid på å vente til filmen er klar derfor vil man ha de på harddisk eller plate ( når harddisken er full) slik at den er klar til bruk med en gang.

 

det er slett ikke alle som planlegger filmstunden sine i flere dager på forhand .

 

personlig så er jeg ikke kommet lengre en at jeg har noen VHS kassetter med opak og noen DVD filmer

Hvordan i ALLE DAGER får du tak i film da? Ved å bare knipse med fingrene?

Lenke til kommentar

Hva med å se på posten til Simen1?

Man må ikke vente mange timer for å starte en film.

 

Dessuten er dette usaklig motargumenter for en fremtidig tjeneste, der du tar utgangspunkt i dagens dårligeste nettlinjer. Ikke alle som tydeligvis har vært med å opplevd den raske utviklingen innen IT-verdenen.

Lenke til kommentar

Hastighets-tilbudet i Norge er ikke utviklet i takt med IT-verdenen. Og det kommer til å ta mange år før vi ser et tilbud som kan brukes til VOD i HD, både server>kunde og cloud-distro. Spesielt når man tar med at dette skal være et aktuelt alternativ til HD på disc.

Når jeg kjøper en film, så liker jeg å få med ekstra materiale.

 

Og bare fordi du har 20 mbit, betyr ikke at du er garantert den hastigheten.

 

Jeg kan se sånt funke for leie, men ikke salg.

 

Og hva om nettilgangen går ned? Tenk så fint å kunne sette i en plate i en spiller, og se filmen, istedet for å bli nektet å se filmen du har "kjøpt" fordi DRM-teknologien ikke får kontakt med serveren.

Lenke til kommentar

Det er alltid slik at det er noen som tviholder på forgie generasjon og latterligjør nye muligheter fordi de ikke kan se seg selv bruke disse. Filmdistribusjon over internett uten DRM vil komme, spørsmålet er bare når, og i hvilken form.

 

Selv kunne jeg tenkt meg å kjøpe filmer fra noe tilsvarende CD-on med mulighet for å laste ned derfra, og mulighet for et lite ekstrabeløp for å ha mulighet til å laste ned filmen når jeg måtte ønske senere.

 

Og det ville også vært bra med et tilbud fra nettleverandør om lokal caching av nye filmer og serier (si opp til 1 år gamle filmer, og populære serier) med mulighet for å streame disse (med pris noe under leiefilm) eller laste ned èn gang (for litt høyere pris enn leie).

 

Backup er personlig ansvar, og om du vil brenne ut på DVD/BD, ha lokal disk-backup, eller ha offsite backup er personlig valg.

Lenke til kommentar
Hastighets-tilbudet i Norge er ikke utviklet i takt med IT-verdenen. Og det kommer til å ta mange år før vi ser et tilbud som kan brukes til VOD i HD, både server>kunde og cloud-distro.

Her tar du utgangspunkt i dagens dårligste nettlinjer og dårlige distribusjonsmetoder. Selvsagt er det vanskelig å se inn i framtida for folk som går med baken først inn i framtida. Heldigvis kan de se oss som går rett vei inn i framtida, i øynene når vi forteller hvordan framtiden blir.

 

Ekstra materiale er like mulig ved leie eller kjøp av film via nettkabelen, som det er ved leie eller kjøp av plastskiver. Med andre ord er det bare et tomt argumentet fra din side.

Lenke til kommentar

Jeg synes dette var en rar diskusjon. Først for å kommentere artikelen. Veldig mange av de siste BluRay eller HDDVD-platene jeg har kjøpt det siste året har en sånn liten plastdings med metallstripe inne (en litt klumpete sak). Jeg har bare gått ut i fra at denne er satt på for at det skal slå ut på detektorene i butikken dersom den ikke har vært innom kassa og blitt deaktivert/avmagnetisert. Selv plater som er kjøpt over nettet har hatt denne beskyttelsen så den kan se ut til å dette er noe som implementeres ved pakking. Mange utgivelser har denne på insiden av coveret så man må eventuelt få fjernet plasten og åpne coveret for å få fjernet den. Det er i så tilfelle en del vanskeligere enn å bare putte den ned i en pose. Altså finnes det allerede en tyvereisikring som butikkene kan benytte seg av.

 

Når det gjelder alternativer med nedlasting, så ser det ut til at en del glemmer at bransjen neppe vil gå for en slik løsning før den dekker en større del av markedet. Det er også poengtert at folk er forskjellige i hva de ønsker. Noen ser mye på film og ser gjerne filmer mange ganger. Det er riktig at det tar tid å gå i en butikk å kjøpe en film og at filmen er raskere tilgjengelig hvis man kan laste den ned i stede for å bestille den og vente på at den kommer i postkassa. Men for meg personlig så liker jeg å kunne komme hjem etter en lang dag på jobben, titte gjennom filmhylla og plukke en film som jeg legger i spilleren. Det tar meg ca 30 sek fra jeg bestemmer meg til å se en film til den ligger i spillern. Hvis jeg ikke hadde hatt filmene stående i hylla kan jeg garantere at å laste ned filmer i HD-kvalitet hadde tatt lenger tid, da jeg garantert ikke hadde hatt like mange filmer tigjengelig. Ved nedlasting vil det også med stor sannsynlighet være de filmene man nylig har lastet ned man fortsatt har liggende på harddisk eller liknende, mens det stort sett er de filmene man ikke har sett på lenge man plukker fra hylla. Så for den gjevne filmentusiast tror jeg heller vil ha filmen stående i hylla en å laste ned hver gang man skal se.

 

Hva gjelder nedlastningestider så er det ganske irrelevant å ta utgangspunkt i infrastrukturen til lille Norge med et inbyggertall på størrelse med en middels stor by på verdensbasis. Ser man på antall voksne mennesker som har tilgang på internett i hjemmet eller i jobbsammenheng, så er man i europa fortsatt under 30%. I Nord-Amerika under 20%. Mange reagerer sikkert på de lave tallene, men statestikken tar ikke med barn og unge som har internett-tilgang gjennom utdannelses-situasjon, noe som uansett ikke hadde vært aktuelt å ta med i denne situasjonen. Med så lave tall er lett å tenke seg at en stor andel av de som har tilgang på internet ikke akkurat sitter med hastigheter aktuelle for nedlasting av HD-materiale.

 

Nedlasting kan sikkert være et godt alternativ til det segmentet som tidligere leide en film med gjevne mellomrom, men for filmkjperene, som det blir fler og fler av, tror jeg det er lenge til man kan klare å få et godt tilbud gjennom en slik distribusjon.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...