Gå til innhold

Hvorfor klippes og limes det i religionene?


Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

I diskusjoner med kristne, og forøvrig andre religiøse, så klipper og limer de i religionen sin for å finne opp et svar på enhver diskusjon.

Dette også på tross av den bok de selv påstår å følge.

Kan gå til starten av den kristne versjonen, jordens første kvinne var IKKE eva men lillith.

Hvorfor omtales ikke verdens første par som Adam og Lillith, isteden for Adam og Eva?

 

http://myths.suite101.com/article.cfm/the_...of_demon_lilith

 

På samme måte omskrives det meste av det de religiøse tuller om.

Og så lurer folk på hvorfor folk blir ateister?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Lillith var først kvinnen, men bibelen hopper oftest over henne og starter med Eva som var nr 2.

 

"The Book of Isaiah 34:14, describing the desolation of Edom, is the only occurrence of Lilith in the Hebrew Bible:

Lenke til kommentar

Syntes at det viser svak integritet sånn som relgiøse holder på med å vektlegge noe og si at noe annet ikke er viktig. F eks vil Kristne si at det å akseptere Jesus som frelser er veeeeldig viktig siden det står i bibelen. At den indirekte står at pi = 3 kan en heller drite i (for å ikke bli latteligjort). De velger seg de tingene som passer best ja.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Nemlig!

Kanskje på tide nå etter så mange år at man rydder i kottet og anerkjenner Lillith som Adams første dame, senere eks, og innrømme at Eva ble nr. 2.

Ved å innrømme slike sannheter kan man kanskje slutte med det irriterende klipp og lim i de ulike religionene.

DETTE passer bra, så det beholder vi.

DETTE derimot, passer ikke så bra så det stryker vi.

Og DE da, de hadde en kul setning som passer.....klipp...lim...sånn, nå har vi den også.

Lenke til kommentar

Det at blant annet bibelen har blitt redigert på en sådan måte er en stor faktor som ødelegger troverdigheten denne boksamlingen har. Når jeg var i min tvilende periode tenkte jeg ofte over at uansett hvor mye jeg leste bibelen så leste jeg noe som var redigert og tilpasset datidens moraler til de grader, og sannsynligvis var det alt annet enn utgangspunktet jeg leste. Og da så jeg svært liten nytte i å lese noe av de mytologiske delene av bibelen.

Lenke til kommentar
I diskusjoner med kristne, og forøvrig andre religiøse, så klipper og limer de i religionen sin for å finne opp et svar på enhver diskusjon.

Dette også på tross av den bok de selv påstår å følge.

Kan gå til starten av den kristne versjonen, jordens første kvinne var IKKE eva men lillith.

Hvorfor omtales ikke verdens første par som Adam og Lillith, isteden for Adam og Eva?

 

http://myths.suite101.com/article.cfm/the_...of_demon_lilith

 

På samme måte omskrives det meste av det de religiøse tuller om.

Og så lurer folk på hvorfor folk blir ateister?

 

Svaret på dette finner du i andre tråer her inne. Les så finner du svar. :-). Alt har sin naturlige forklaring. Selvfølgelig må det klippes å limes i snart 2000 år gammel literatur som både er en historiefortelling men også en formidling av et budskap. Når du leser VG, "klipper og limer " du vel litt du også. Eller tar du alt for god fisk. Bibelen er en samling av mye rart, og MÅ, sees i sammenheng. Cherrypicking er tynt argument mot religion.

 

.-)

Lenke til kommentar
Cherrypicking er tynt argument mot religion.

 

Cherry picking er, håper og tror jeg, slutten på den kristne religionen. Cherry picking er ikke et argument i MOT religionen din, det er nok verre enn som så, for de som cherry picker gjør nettopp det fordi de ikke syntes at alt passer.... og det blir ikke bedre i årene som kommer, det er jeg nesten sikker på. Skal du klare å være kristen i dag og fungere sammen med vanlige mennesker som ikke tror på religiøst vissvass MÅ DU CHERRY PICKE!! Gjør du ikke det vil folk meget rast ta tre kjappe skritt tilbake og la tulling alarmen gå da de fleste av de ideene og moralene og leve rådene i den boka hører hjemme i en brutal middel alder.... og ikke i et moderne samfunn...

 

Og verre blir det! Som jeg sa så ser jeg på cherry picking som begynnelsen til slutten på kristen tro. Det er snart ingenting der et normalt tenkende menneske KAN forsvare å tro på og cherry picking er bare mellom fasen før folk ikke lenger klarer å tro på dette vissvass tullet og hopper helt av...

 

Håper og tror jeg :)

Lenke til kommentar

 

Cherrypicking er tynt argument mot religion.

 

Cherry picking er, håper og tror jeg, slutten på den kristne religionen. Cherry picking er ikke et argument i MOT religionen din, det er nok verre enn som så, for de som cherry picker gjør nettopp det fordi de ikke syntes at alt passer.... og det blir ikke bedre i årene som kommer, det er jeg nesten sikker på. Skal du klare å være kristen i dag og fungere sammen med vanlige mennesker som ikke tror på religiøst vissvass MÅ DU CHERRY PICKE!! Gjør du ikke det vil folk meget rast ta tre kjappe skritt tilbake og la tulling alarmen gå da de fleste av de ideene og moralene og leve rådene i den boka hører hjemme i en brutal middel alder.... og ikke i et moderne samfunn...

 

Og verre blir det! Som jeg sa så ser jeg på cherry picking som begynnelsen til slutten på kristen tro. Det er snart ingenting der et normalt tenkende menneske KAN forsvare å tro på og cherry picking er bare mellom fasen før folk ikke lenger klarer å tro på dette vissvass tullet og hopper helt av...

 

Håper og tror jeg :)

 

 

 

Hvis du leser litt på disse sidene linkene

 

http://www.answering-christianity.com/prediction.htm

http://wiki.answers.com/Q/What_do_Muslims_..._about_Muhammad

 

vil du kanskje se at det etterhvert er VELDIG fornuftig med klipp og lim. Linkene blir litt sånn Islam V.s Kristendom, men de er jo så nære hverandre at det er interessant å bruke de for å vise at ting ikke er så enkelt som å si at pga klipp og lim så er alt feil.

Endret av Emil70
Lenke til kommentar

 

Det at blant annet bibelen har blitt redigert på en sådan måte er en stor faktor som ødelegger troverdigheten denne boksamlingen har. Når jeg var i min tvilende periode tenkte jeg ofte over at uansett hvor mye jeg leste bibelen så leste jeg noe som var redigert og tilpasset datidens moraler til de grader, og sannsynligvis var det alt annet enn utgangspunktet jeg leste. Og da så jeg svært liten nytte i å lese noe av de mytologiske delene av bibelen.

 

 

Du har altså valgt å basere din oppfatning av Gud på hvordan andre mennesker har tolket gamle skrifter. Det er i beste fall en ufattelig naiv tilnærming til et svært viktig tema. Hvorfor ikke begynne å gå litt bak skriftene, som disse gamle prestene har kokt sammen i Bibelen. Hvorfor skulle alt som står i Bibelen være riktig, når vi vet at kristne var rykende uenig om hva som skulle står der så sent tilbake som i 300 e .kr. Hvorfor ikke gå litt dypere i materien. Kanskje du finner noe som gir klar mening.

 

 

 

 

 

Er det noen her som kan gi noen konkrete eksempler på klipp og lim fra nytestamentet ?....

 

;-)

Lenke til kommentar

 

Det at blant annet bibelen har blitt redigert på en sådan måte er en stor faktor som ødelegger troverdigheten denne boksamlingen har. Når jeg var i min tvilende periode tenkte jeg ofte over at uansett hvor mye jeg leste bibelen så leste jeg noe som var redigert og tilpasset datidens moraler til de grader, og sannsynligvis var det alt annet enn utgangspunktet jeg leste. Og da så jeg svært liten nytte i å lese noe av de mytologiske delene av bibelen.

 

 

Du har altså valgt å basere din oppfatning av Gud på hvordan andre mennesker har tolket gamle skrifter. Det er i beste fall en ufattelig naiv tilnærming til et svært viktig tema. Hvorfor ikke begynne å gå litt bak skriftene, som disse gamle prestene har kokt sammen i Bibelen. Hvorfor skulle alt som står i Bibelen være riktig, når vi vet at kristne var rykende uenig om hva som skulle står der så sent tilbake som i 300 e .kr. Hvorfor ikke gå litt dypere i materien. Kanskje du finner noe som gir klar mening.

 

Er det noen her som kan gi noen konkrete eksempler på klipp og lim fra nytestamentet ?....

 

;-)

Mitt råd er: Les NT selv og se om du finner noe. Er nok av bakvente og vranglærte ting der også... :)

Lenke til kommentar

Flere ting som man har blitt fortalt som ikke stemmer.

 

Etter hva jeg har lest så er det ikke nevnt noe om noe eple i bibelen i forbindelse med Adam og Eva.

 

Hele historien med Jesu fødsel har masse hull, ingen dyr tilstede, ikke noe stall, det er kun en referanse til en krybbe i bibelen. +++

 

Nå passer vel ikke dette helt inn med trådstarters spørsmål om klipp og lim, men det viser at bibelen på ingen måte er feilfri, hvis det er et egnet ord å bruke.

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar

Om ikke jeg husker feil, leste jeg i "en interessant bok om alt du ikke vet" at det aldri er nevnt stall i bibelen, det står bare at jesus ble lagt i en krybbe.

 

Forrøvrig står det så mye i bibelen at man kan bruke alt i sitt argument. Det kan for eksempel stå en ting et sted og en annen ting et annet sted.

Endret av Perrern
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...