Gå til innhold

Hvorfor er Linux fortsatt ikke brukervennlig nok?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

I tillegg er det slik det tar 1 uke før noen kommenterer de, og sier har du sjekket MD5/SHA1 summen?

 

 

Og vet du hvorfor de spør om det?

Fordi veldig mange problemer kommer av at ting ikke har blitt lastet ned skikkelig, spesielt litt særere bugs hvor du er den eneste som har problemer.

Lenke til kommentar

spesielt litt særere bugs hvor du er den eneste som har problemer.

 

Stakkars meg. :thumbdown:

 

Bør vel heller betale litt penger for et godt nedlastingprogram jeg.

 

Eller betale for nedlastingtjeneste som er i nærheten av fiberlinje der jeg slipper å laste ned fra ymse/usikkere sider.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Godt nedlastningsprogram? Er ikke ftp etter torrent bra nok for din del?

 

Det hender desverre i 30% av tilfelle når jeg laster ned linux så er Checksummen feil.

Da har jeg prøvd både ftp og torrent.

 

ftp.uninett.no + ftp.uio.no er de jeg har minst problemer med.

 

Torrent sier ifra hvis data blir borte på veien.

Men verken firefox, opera gir noe beskjed om at jeg mangler 1% av isofilen.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Prøver igjen, evt. annet mirror eller torrent. Stort sett holder det å prøve igjen. Har aldri hatt problemer med wget, selv ikke med store filer og -c flag.

 

Problemer et hvis man prøver flere ganger overbelaster det serverene unødvendig.

Og det betyr dårligere hastigheter for flere av oss.

 

Laster ned til hjemmemappen min der jeg har alle dokumentene.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Problemer et hvis man prøver flere ganger overbelaster det serverene unødvendig.

Og det betyr dårligere hastigheter for flere av oss.

:!:

 

Tror du både undervurderer linjene, hvor dårlig tid du har, belastningen to sekvensielle nedlastinger er og mer til. Hvis det forresten er et problem er torrent teknologien for deg.

 

Laster ned til hjemmemappen min der jeg har alle dokumentene.

Men fysisk. En hytte langt utpå dovre?

Lenke til kommentar

Hva gjør du hvis ikke "Wget iso fil" gir korrekt ISO avbilde?

 

Det hender desverre i 30% av tilfelle når jeg laster ned linux så er Checksummen feil.

Kan høres ut som problemer med minnet... :hmm:

 

Opplevde en gang at Ktorrent stadig vekk gjorde en sjekk av "hele torrenten", og ofte med resultat at den lastet ned litt av den på nytt. Viste seg at det var pga. problem/feil med den ene minne-modulen (og måtte teste med én og én modul før memtest tydelig rapporterte feil)...

Lenke til kommentar

Hvorfor er ikke Linux blitt brukervennlig nok?

Tradisjonelt: fordi det er et OS laget og satt sammen av folk som programmerer selv, og lager verktøy til spesialisert bruk.

 

Men det er lenge siden det var slik nå. Det finnes veldig mange gode distroer som.. går rett inn uten at en trenger å styre med valg og partisjoner, etc. Og som kan brukes til å surfe og sjekke mailen, skrive et dokument, spille en video, etc, om det skulle være fra en ekstern nettverksdisk eller en Windows network ressurs.. ca. tre sekunder etter første boot. Det henger seg ikke heller, eller fryser uten videre. Jeg bruker Fuduntu nå.. bruker et skall innimellom - men det går ikke opp automatisk, og jeg bruker det ikke til vanlige ting.

 

Så til det behovet "hopen" har, så har jeg ikke noe vanskelig for å anbefale en god linux-distro lenger. Over både Mac og Windows. Ikke fordi det er linux, men fordi du går rett inn med 3d effekter, språkpakker, ordlister, og vanlige nytteprogram uten å være i fare for å ha installert ett eller annet snodig fra en ukjent kilde, osv.

 

Eksempel - sist jeg hadde en Win-boot, hadde jeg en spesialsydd slip-stream install, fordi jeg var for lei av å måtte "bare reinstallere" for å få ting til å virke. Så etter å ha gått igjennom massevis av timer med arbeid for å sette opp min egen spesialsydde install - med masse lisensiert programvare jeg måtte separat skrive inn nøkler for, osv (jeg cracket noen av dem for å få dem i en msi-install - umulig uten å gjøre det på en del program) - så tok det meg ca. tre og en halv time å installere Windows og få det slik jeg ville ha det. I tillegg kunne jeg ikke distribuere slip-streamen, eller dele dem med venner - og jeg aner ikke om det kunne vært mulig å gjort det, uten å ende opp i usannsynlige summer penger for spredte lisenser.

 

Det her kan jeg sette sammen, i utgangspunktet helt gratis med linux, og så distribuere en løsning med en eller annen spesial-løsning på toppen. I tillegg er det stabilt, det er sikkert, enkelt og greit..

 

Det eneste jeg mangler er en del spill. Klarer du deg uten det - så er det forferdelig vanskelig å rettferdiggjøre å bruke Windows akkurat nå. Om det er på laptopen eller desktopen..

Lenke til kommentar

 

Eksempel - sist jeg hadde en Win-boot, hadde jeg en spesialsydd slip-stream install, fordi jeg var for lei av å måtte "bare reinstallere" for å få ting til å virke. Så etter å ha gått igjennom massevis av timer med arbeid for å sette opp min egen spesialsydde install - med masse lisensiert programvare jeg måtte separat skrive inn nøkler for, osv (jeg cracket noen av dem for å få dem i en msi-install - umulig uten å gjøre det på en del program) - så tok det meg ca. tre og en halv time å installere Windows og få det slik jeg ville ha det.

 

Dette kan enkelt løses ved å bruke image.

Etter å ha laget mitt oppsett av Windows , med de programmene som jeg trenger, bruker jeg bare Acronis True Image.

Å restore et image tar bare noen få minutter.

 

Eller du kan ganske enkelt klone Windows installasjonen (med tweak og alle programmer ) til en annen PC ( her vil man nok slite , hvis PC'en du kloner til har annen hardware ).

Tar heller ikke mange minuttene.

Lenke til kommentar

Eksempel - sist jeg hadde en Win-boot, hadde jeg en spesialsydd slip-stream install, fordi jeg var for lei av å måtte "bare reinstallere" for å få ting til å virke. Så etter å ha gått igjennom massevis av timer med arbeid for å sette opp min egen spesialsydde install - med masse lisensiert programvare jeg måtte separat skrive inn nøkler for, osv (jeg cracket noen av dem for å få dem i en msi-install - umulig uten å gjøre det på en del program) - så tok det meg ca. tre og en halv time å installere Windows og få det slik jeg ville ha det.

 

Dette kan enkelt løses ved å bruke image.

Etter å ha laget mitt oppsett av Windows , med de programmene som jeg trenger, bruker jeg bare Acronis True Image.

Å restore et image tar bare noen få minutter.

 

Eller du kan ganske enkelt klone Windows installasjonen (med tweak og alle programmer ) til en annen PC ( her vil man nok slite , hvis PC'en du kloner til har annen hardware ).

Tar heller ikke mange minuttene.

 

Image er kjempe fint, brukte det mye selv når jeg jobba som tekniker i forsvaret. Problemet kommer med en gang du oppgraderer PCn (type nytt hovedkort eller cpu). Windows er uheldigvis såpass kresen at du risikrerer bluescreen når pcn oppgraderes nevneverdig. Ikke noe problem med dette og Linux da, wohoo!

 

 

 

Lenke til kommentar

Eller du kan ganske enkelt klone Windows installasjonen (med tweak og alle programmer ) til en annen PC ( her vil man nok slite , hvis PC'en du kloner til har annen hardware ).

Tar heller ikke mange minuttene.

Sliter nok med å gi den bort lovlig til en annen, eller bare å installere det på en ny harddisk, etc. ..Så.. ikke helt et alternativ for meg å kjøpe et relativt dyrt program for å speile en installasjon jeg bare kan bruke på en PC (uten å bytte ut hardvare), osv..

Lenke til kommentar

Tja, image er bedre enn ingenting, og funker sikkert greit på en skole hvor alle har samme oppsett. For hjemmebruk er det etter min erfaring mye styr, og ikke veldig optimalt. En windows install forandrer seg kontinueerlig, så en snapshot vil sjelden være mer enn et greit startpunkt. For ikke å snakke om at det tar utrolig mye plass.

Lenke til kommentar

Men det jeg lurer på angående brukerveiledning.

 

Hvorfor ikke lage "ISO" standarder for hver programvare, altså slik at måten man gjør ting på blir lik i alle linux distribusjoner?

 

F.eks (Deb) (RPM) ?

 

Hva om f.eks GetDeb, (CheckInstall gjør det enklere med univeriell installasjon?)

 

Jigdo er vel bedre en bitorrent?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...