Gå til innhold

Hvorfor er Linux fortsatt ikke brukervennlig nok?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ubuntu til server; ja takk!

Ubuntu som desktop; nja..

Ubuntu er super til server, men jeg synes faktisk desktop har gått fremover med stormskritt også. Ubuntu var etter min mening moden som desktop ved 7.04 hvis man var nøye ved innkjøp av hardware. Vel og merke mener jeg laptop kun er moden omtrent nå (endelig er trådløsdrivere og suspend minst på nivå med win). Kubuntu modnet med 8.04, men så kom KDE4. Med 11.04 vil jeg friskmelde de siste bitene av KDE4 i Kubuntu. Gode eksempler på de siste brikkene som har modnet i KDE4 på 11.04:

-Network manager

-bluetooth

-Samba oppsett og konfigurering

-Printer oppsett og konfigurering

 

Vil gjerne høre hva du savner.

Lenke til kommentar

Må si jeg også har prøvd ubuntu som server, (Faktigst kom jeg ikke langt).

 

Så her må jeg desverre si at windows 2003 server og nyere er langt bedre.

Selv om prisen på 5000 kr ikke er verdt.

 

"Linux" som desktop generielt, der jeg fortrekker helst Opensuse (KDE 4.6)/Ubuntu (Gnome 3)

 

Men ja, for mitt behov, må jeg desverre innrømme at "gratis" for meg ikke hjelper stort da jeg ofte glemmer linux kommandoene. Og krever så avansert linux som mulig, som regel er kun basis oppsett standard. (Men jeg ønsker å få alle mulighetene på distribusjonen) slik at jeg kan få et godt bilde av en stor distribusjon.

 

Så neste gang jeg setter opp en linux arbeidstasjon må jeg igjen begynne på blanke ark å google.

Riktignok går det en tid mellom hver "release" men problemer kan skje i mellomtiden.

 

Så for meg, er linux bra hvis man får sette den opp riktig.

Men ellers er windows 7 bedre på andre punkter mest spill.

 

Selvsagt kunne jeg ha klart meg med linux hvis jeg hadde valgt billigere maskin, og brukt Xbox 360/Playsation 3 til film og spill.

 

Men ellers syns jeg windows 7 alikevell trekker det lengste strået.

 

Tilpassning av pakkebehander, repo, induviell pakkebehander valgt, skjermkortdrivere for nye skjermkort betyr en del knoting, gjerne med webkamera etc.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Så mye usammenhengende tøys. :dontgetit:

 

1. Mener du terminal er langt effektivere en GUI?

 

2. Mener du at du jobber mere effektivt ved å gjøre alt manuelt?

 

3. Dekker linux alle dine behov?

 

1. I veldig mange tilfeller er det raskere å ta frem terminalen ja, allikevel benytter jeg ofte UI og det er ingen oppgaver jeg må gjøre i terminalen som ikke kan gjøres via UI.

 

2. Med å gjøre ting manuelt, mener du å gjøre oppgaver via terminal i steden for UI? Nei, ikka alt er raskere å gjøre via terminalen. Noe er, som å legge til nye brukere, legge brukeren til grupper, installere programvare, sjekke maskinvare, etc. Om du skal drive med masse flytting og sletting av filer er det enklere å åpne en filbehandler.

 

3. Ja, bortsett fra to programmer jeg bruker i sammenheng med studiet, men det finnes alternativer til Linux.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Får inntrykk av at veldig mange gjør ting på en vanskeligere måte enn nødvendig, eller forventer at systemet skal være slik de er vandt til fra forrige system.

 

For å gjøre det enklere ved å vise andre hvordan man kan laste ned, teste, installere, vedlikeholde, osv. Linux, tenkte jeg det kunne vært lurt med ett par video så man kan se hvordan det gjøres som tok for seg Linux Mint som kanskje er mest live-session-vennlig og enklest å sette opp for nye Linux-brukere.

 

Bedre dokumentasjon på norsk i f.eks nedlastbart PDF-format og en oversiktlig nettside kan nok også være til stor hjelp.

 

Ikke bare kan dette være til god hjelp for de som ønsker å bruke Linux, men kan kanskje gjøre flere nysgjerrige på Linux og få flere til å prøve Linux i live miljø når de ser hvor enkelt det er å teste en distribusjon.

 

Flere som tror dette kan være en god idé?

Lenke til kommentar

Mener du terminal er langt effektivere en GUI?

Mener du at du jobber mere effektivt ved å gjøre alt manuelt?

 

Dekker linux alle dine behov?

Ser ikke hva dette har med saken å gjøre, men ok:

 

#1: Terminal er generelt langt mer effektivt enn GUI om en vet hva en skal gjøre.

#2: Hva mener du "alt manuelt"? Det er da masse autmatiserte prosesser i linux.

#3: Alt unntatt spill.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Linux" som desktop generielt, der jeg fortrekker helst Opensuse (KDE 4.6)/Ubuntu (Gnome 3)

 

Men ja, for mitt behov, må jeg desverre innrømme at "gratis" for meg ikke hjelper stort da jeg ofte glemmer linux kommandoene. Og krever så avansert linux som mulig, som regel er kun basis oppsett standard. (Men jeg ønsker å få alle mulighetene på distribusjonen) slik at jeg kan få et godt bilde av en stor distribusjon.

Hva har pris ("gratis") med noe av dette å gjøre? Ønsker du en stor installasjon, så er det jo bare å installere hva enn som ligger i pakkebrønnene. Da bør du ha alle muligheter til å få ett godt bildet av en stor distribusjon. Hva legger du i avansert?

At du glemmer kommandoer er jo ingen andres skyld enn din egen, da foreslår jeg at du skriver ned eller er flink til å bokmerke gode sider, slik at du enkelt finner det du trenger når/hvis ting er glemt.

At du alltid vil ha de helt nyeste kan også være årsaken til en del av "problemene" du opplever, da nytt/nyeste ikke alltid er best. Se f.eks KDE4, tok en del versjoner før det ble stabilt og bra, var vel først med 4.2 før KDE ble modent for allment bruk. Gnome 3 har nettopp kommet, og det er vel ingen distro som har blitt lansert med Gnome 3 enda(?), så hvordan du kan foretrekke det er ett lite mysterium for meg (annet enn at det er helt nytt).

 

Selvsagt kunne jeg ha klart meg med linux hvis jeg hadde valgt billigere maskin, og brukt Xbox 360/Playsation 3 til film og spill.

Har du ikke lært/forstått noe av hva du har fått forklart tidligere? Linux som ett operativsystem klarer å utnytte all kapasiteten i maskinvaren din, men det kan være at du overdimensjonerer maskinvaren i forholdet til ditt faktiske behov, slik at de programmene du kjører ikke trenger alt som er tilgjengelig av kapasitet.

 

Mener du terminal er langt effektivere en GUI?

Mener du at du jobber mere effektivt ved å gjøre alt manuelt?

 

Dekker linux alle dine behov?

Terminalen er (stort sett) mer effektiv hvis du vet hva du gjør. Som det alt annet, så må man lære, og sette av nok tid til å lære.

Kommer an på hva du legger i å gjøre alt manuelt, koker vel ned til hva som kunnskap man har.

Linux dekker alle mine behov med unntak av spill, og har ikke fått vpn tilkobling til jobben. Dette løses ved dual boot og virtuell maskin.

Lenke til kommentar

Må si jeg også har prøvd ubuntu som server, (Faktigst kom jeg ikke langt).

 

Så her må jeg desverre si at windows 2003 server og nyere er langt bedre.

Selv om prisen på 5000 kr ikke er verdt.

 

Som navnet sier Windows server 2003 er 8 år gammelt... Og at du ikke fikk satt opp Ubuntu server er heller ingen bombe siden det ikke er for den vanlige mannen i gata.

Endret av Kaptein...
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Ubuntu til server; ja takk!

Ubuntu som desktop; nja..

Ubuntu er super til server, men jeg synes faktisk desktop har gått fremover med stormskritt også. Ubuntu var etter min mening moden som desktop ved 7.04 hvis man var nøye ved innkjøp av hardware. Vel og merke mener jeg laptop kun er moden omtrent nå (endelig er trådløsdrivere og suspend minst på nivå med win). Kubuntu modnet med 8.04, men så kom KDE4. Med 11.04 vil jeg friskmelde de siste bitene av KDE4 i Kubuntu. Gode eksempler på de siste brikkene som har modnet i KDE4 på 11.04:

-Network manager

-bluetooth

-Samba oppsett og konfigurering

-Printer oppsett og konfigurering

 

Vil gjerne høre hva du savner.

 

Hva jeg savner per dags dato er for tidlig å si. Har akkurat installert 11.04 på bærbaren og det virker lovende. (må innrømme at det nye GUI skremte meg litt)

Men i tidligere utgivelser har jeg i all hovedsak hatt problmer med skjerm-innstillinger og trådløstkort, samt flash-ytelse i nettleser.

 

 

Før var det en vanesak å måtte gå gjennom xorg.conf etter install for å få respektabel hz på skjermen. Da måtte jeg vite hva den vertikale og horisontale frekvensen var på skjermen..(!)

 

Før var det klin umulig å få wifi opp å gå uten å måtte plugge i eth0, fyre opp google og installere/modifisere en eller annen fil via terminal..

 

Det er i all hovedsak de to som har fått blodet mitt til å koke hvis jeg husker riktig :blush:

 

NB: For alt jeg vet så skyldes disse problemene dårlig drivere fra hw-produsent eller mangel på de.

 

 

Den siste utgivelsen virker lovende til nå, og blir det noe krøll så skal jeg si fra ;)

Du Del har jo vært svært behjelpelig tidligere når jeg har hatt problemer med serveren :)

Lenke til kommentar

Wifi-drivere har vært en kjempe suksess historie for linux. Svært mye fungerer nå ut av boksen, og resten setter du opp med et klikk i Additional drivers, men ja, da trenger du nettkobling. Skjermkort har også vært en suksesshistorie. Nvidia som tidligere gikk for å være best i klassen har bedret seg, men er nå likevel værst i klassen. Hvis du har nvidia grafikk bør du ta enda et klikk i additional drivers, hvis ikke er det godt mulig ting funker flott med helt åpen driver. Flash er fortsatt lukket og dårlig optimalisert i linux, men html5 er på full fart inn, og da er det irrelevant.

Lenke til kommentar

Del: Ikke overdirv nå, Del. Networkmanager-plasmaen til KDE er ikke i endelig releas-versjon enda, og klarer fortsatt ikke å koble seg til beskyttede trådløse nettverk fordi den ikke klarer å lagre passordene noe sted. Fersk installasjon, uten at nm-applet har vørt installert i det hele tatt, å problemet burde ikke være at den prøver å hente passordet derifra heller. Den vil rett og slett ikke koble seg til om passord kreves, med mindre du har lagret noen wifipassord med nm-applet først, da krever dentilgjengjeld gnome-keyring, og at denne låses opp. Ikke helt patent.

Lenke til kommentar

Flash har da bedret seg kraftig det og. Med nyeste versjon flyter 1080p på youtube helt fint, med unntak av noe tearing. Forhåpentligvis vil de fleste nå gå bort fra flash i nær framtid. :)

 

NgZ: Svært få som bryr seg om en plasma til kde vel?! Uansett irrelevant for trådløse drivere som det var snakk om...

Endret av sablabra
Lenke til kommentar

Det jeg syns er veldig irriterende på linux (Fleste distribusjoner)

 

Er hvis det først skjer en feil, må man logge på "Bugzilla" og skrive lange feilrapporter.

 

I tillegg er det slik det tar 1 uke før noen kommenterer de, og sier har du sjekket MD5/SHA1 summen?

 

Hvorfor ikke lage slik:

 

Microsoft_Error_Reporting_inline.jpg

 

Microsoft_Error_Reporting_mailstore_inline.jpg

 

Linux/unix er det eneste operativsystemet som ikke tilbyr dette, og det er ofte nye brukere det går ut over?

Lenke til kommentar

Del: Ikke overdirv nå, Del. Networkmanager-plasmaen til KDE er ikke i endelig releas-versjon enda, og klarer fortsatt ikke å koble seg til beskyttede trådløse nettverk fordi den ikke klarer å lagre passordene noe sted. Fersk installasjon, uten at nm-applet har vørt installert i det hele tatt, å problemet burde ikke være at den prøver å hente passordet derifra heller. Den vil rett og slett ikke koble seg til om passord kreves, med mindre du har lagret noen wifipassord med nm-applet først, da krever dentilgjengjeld gnome-keyring, og at denne låses opp. Ikke helt patent.

Hva er denne networkmanager-plasmaen du babler om? KDE sin Network management funker da fint med kwallet.

 

LMH1, KDE har tilbydd dette lenge.

Endret av Del
Lenke til kommentar

Det jeg syns er veldig irriterende på linux (Fleste distribusjoner)

 

Er hvis det først skjer en feil, må man logge på "Bugzilla" og skrive lange feilrapporter.

 

I tillegg er det slik det tar 1 uke før noen kommenterer de, og sier har du sjekket MD5/SHA1 summen?

 

Hvorfor ikke lage slik:

 

Microsoft_Error_Reporting_inline.jpg

 

Microsoft_Error_Reporting_mailstore_inline.jpg

 

Linux/unix er det eneste operativsystemet som ikke tilbyr dette, og det er ofte nye brukere det går ut over?

 

når brukte du egentlig Ubuntu sist? har hatt det der lenge...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...