Gå til innhold

Ny harddisk med jumper for hastighetsbegrensning..

foenix

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjøpte noen harddisker fra Seagate og ser at de har en jumper som begrenser den til 1,5 Gb/s operation. Dersom jeg fjerner denne skal den klare opptil 3 GB/s.

Hva er meningen med dette og hvilken fordeler/ulemper kan jeg påregne ved å fjerne denne jumperen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Jeg kjøpte noen harddisker fra Seagate og ser at de har en jumper som begrenser den til 1,5 Gb/s operation. Dersom jeg fjerner denne skal den klare opptil 3 GB/s.

Hva er meningen med dette og hvilken fordeler/ulemper kan jeg påregne ved å fjerne denne jumperen?

Du kan egentlig se bort fra at den er der, ingen vanlige harddisker klarer over 150MB/s uansett.

Om det derimot tvinger disken til å kjøre SATA1 i stedet for SATA2 mister du noen mulige kommandoer, men ved hjemmebruk vil du ikke kunne merke dette i det hele tatt. Jumperen er der for å kunne tvinge disken til å kjøre som SATA1 selv om den er koblet til en SATA2 kontroller, hvorfor noen ville ønske dette vet jeg ikke. Kontrolleren på disken vil selv finne ut om den er koblet til SATA1 eller 2 og bruke den beste som er tilgjengelig.

Det er ingen fare ved å fjerne jumperen.

Endret av GullLars
Skrevet

Antar det var såpass mange som fikk problemer med eldre kontrollere som ikke klarte 3.0 disker, at fabrikantene så fordelen med å sette jumper til 1.5 som standard.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...