Gå til innhold

BK: Dramatisk landskap innover Averøya


Anbefalte innlegg

Hei :)

 

Prøvd meg på landskap for første gang (!). Det jeg først og fremst vil vite er hva jeg kunne gjort annerledes med dette bildet, og generelle tips for et vellykket landskapsbilde ift. komposisjon.

 

Brukte HDR her for å fremheve dramatikken i landskapet ettersom solen gikk ned, og for å bevare flest mulig detaljer.

 

Aperture: f/8

Focal Length: 18 mm

ISO Speed: 100

 

 

Dette er kun midlertidig til opplastingsserveren er oppe igjen:

 

 

3206944257_e6e2a8ab69_b.jpg

Endret av Lovold
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t1pvX92QsX

Edit: Fikk sett bildet nå!

 

Likte bildet veldig godt. Likte godt de forskjellige kontrastene på lyst og mørkt i bildet. Starter lyst i fremgrunnen, mørkt midt på og ender lyst og fint i bakgrunnen ved fjellet. Fin dybde i bildet!

 

Flott bilde :D

Endret av Slettet-t1pvX92QsX
Lenke til kommentar
"Forummelding

 

Det oppstod en feil. Er du usikker på hvordan du bruker innstillingene, gå til hjelp.

Feilen var:

 

Beklager, noen filer mangler. Hvis du prøve å se et emne kan det hende det er flyttet eller slettet. Vennligst gå tilbake og prøv igjen."

 

Bare meg som får feilmld?

 

Får ikke sett stor versjon av bildet...

Og jeg får ikke lasta opp på nytt heller. Trøbbel med serveren til Akam, tydeligvis.

 

Bruker flickr-imgtag midlertidig, da.

Endret av Lovold
Lenke til kommentar
Edit: Fikk sett bildet nå!

 

Likte bildet veldig godt. Likte godt de forskjellige kontrastene på lyst og mørkt i bildet. Starter lyst i fremgrunnen, mørkt midt på og ender lyst og fint i bakgrunnen ved fjellet. Fin dybde i bildet!

 

Flott bilde :D

 

 

Jeg fikk sett det. Jeg er ingen ekspert, men jeg likte dybden i det, og de fine fjellene i bakgrunnen. Fint bilde :)

 

Takk for det, da høres det ut som jeg har oppnådd ca. det jeg tenkte meg :) Idéen om forgrunn - mellomgrunn - bakgrunn.

 

Btw; live-view var faktisk veldig nyttig til landskapsfotografering for å finne ca. hyperfokalt!

Lenke til kommentar

:) sweet home :D

 

hehe, jeg likte bildet og synes at dette er en fin bruk av HDR, da mener jeg ikke alt for overdrevent. Likevel synes jeg kanskje at høyre kant av bildet blir litt avkuttet, hvis du skjønner hva jeg mener. Kanskje det har noe med den dammen å gjøre.

Selv med noen pirkefeil, så vel gjennomført fra meg!

 

(landskapet er jo noe mest fotogene naturområden egentlig.. så lenge du ikke tar med fræna da selvsagt! :p )

Lenke til kommentar
:) sweet home :D

 

hehe, jeg likte bildet og synes at dette er en fin bruk av HDR, da mener jeg ikke alt for overdrevent. Likevel synes jeg kanskje at høyre kant av bildet blir litt avkuttet, hvis du skjønner hva jeg mener. Kanskje det har noe med den dammen å gjøre.

Selv med noen pirkefeil, så vel gjennomført fra meg!

 

(landskapet er jo noe mest fotogene naturområden egentlig.. så lenge du ikke tar med fræna da selvsagt! :p )

Næh, er det p-kailler heromkring og? Fole trivele!

 

Ja, jeg merka meg det til høyre. Hadde jeg hatt 1 mm mer vidvinkel hadde jeg fått det med, sukk.

Gått så mange turer i det området der at jeg tror jeg ikke klarer å sette pris på naturen lenger gitt.

Lenke til kommentar

Half-Life 2 Episode 2. Bra spill. Assosierer til det. Blir glad. Bilde godkjent.

 

Dette er sånn jeg liker å se HDR brukt! Ikke overdrevet, bare en god forsterkelse av stemningen og forbedring av bildet. Det ser ikke ekte ut, men det gjør ikke noe. Faktisk passer det uttrykket bra til motivet. Finnes det noe ord for den stilen egentlig? Hvis ikke døper jeg det herved til synth-kitsch. :)

Lenke til kommentar
Half-Life 2 Episode 2. Bra spill. Assosierer til det. Blir glad. Bilde godkjent.

 

Dette er sånn jeg liker å se HDR brukt! Ikke overdrevet, bare en god forsterkelse av stemningen og forbedring av bildet. Det ser ikke ekte ut, men det gjør ikke noe. Faktisk passer det uttrykket bra til motivet. Finnes det noe ord for den stilen egentlig? Hvis ikke døper jeg det herved til synth-kitsch. :)

Takk for det! Verdt å merke seg at dette er mitt andre forsøk på HDR. Begynner å få dreisen på Photomatix nå. Jeg digger virkelig uttrykket man får.

 

Er så deilig å se når HDR kommer til sitt rette...

Flott bilde rett og slett. Skulle gjerne sett litt mer himmel, men bortsett fra det, synes jeg dette var bra!

Takk! Himmelen er noe av det beste ved HDR, men jeg tror kanskje bildet hadde mistet litt dybde da.

Lenke til kommentar

Hm?

Er redd jeg blir kjerringa mot strømmen her. Jeg opplever at bildet mangler dydbe. Det mangler noe i bildet som gir oss et inntrykk av perspektiv, noe som hindrer at vannet renner mot meg. Faktisk nesten sånn at jeg instinktivt får lyst til å redde tastaturet fra å bli vått her. Jeg tror det jeg savner er et element i forgrunnen, en stein, et menneske, noen stråtuster eller noe lignende, noe som gjør at forgrunnen framstår som forgrunn.

 

Men effektfult og dramatisk er det. Jeg opplever heller ikke at bildet er overredigert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...