Gå til innhold

NextGenTel lanserer VDSL2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jau var som jeg sa, at det avhenger av prisen på utstyret.

 

Tenkte litt på det og regner med det er like følsomt for dårlige kabler, så da har man jo den variabelen i tillegg..

 

 

Nei uff, fiber er veien å gå. Alle nye inntakskabler som blir lagt har jo fiber, men koster fortsatt mye å legge fiber fram til sentraler osv..

 

Sabla forvirra, sånn jeg ser det så betyr høyere hastigheter større sannsynlighet for pakketrøbbel, altså data må sendes på nytt. Hvorfor skulle da VDSL være mindre sensitiv enn ADSL sine hastigheter?

 

Du må gjerne komme med fysikk, det er nettopp sånn jeg tenker.

 

Forresten, hva slags kabler er det norske leverandører har lagt i stor grad til nå? Cat6? Jeg er ikke så godt kjent med terminologien men har de lagt fiber ut til telefonsentralene? Burde nå kalles datasentraler da men.

 

For hvis de allerede har fiber ut til delsentralene (telefonsentral) så er det jo mye minder jobb vil jeg tro å bytte ut cat6 med fiber videre til sentralene etter det igjen, hva nå enn de heter.

Lenke til kommentar

Ikke noe negativt med det

 

Bare utrolig dårlig erfaring med disse Inteno-routerne NGT sendte ut for en stund siden.

Håper de har bedre VDSL-routere.

 

Regner med at NGT har testet ruteren og valgt de for en grunn. Tviler på at de velger rutere som ikke kommer til å fungere skikkelig, da det bare koster mer for NGT :p

Lenke til kommentar

Jeg bor 1300 meter fra sentralen.

 

Har idag en annen ISP.

 

Meldte interesse,ikke lenge etterpå blir jeg oppringt av selger fra NGT som sier min sentral er bygd ut for VDSL2,men at de er i test fase.

Videre sier han at dersom jeg går over til dem på ADSL idag,så vil de levere VDSL2 til meg så fort det lar seg gjøre.

 

Men det jeg da ikke skjønner er,hvordan kan de tilby meg dette når det er over 500meter over maks grensen? :ermm:

Lenke til kommentar
de vil jo strekke grensene etterhvert.

 

som du ser av tidligere postinger i denne topic så er det fullt mulig med vdsl på noe lengre linjelengder enn det nextgentel har til grense idag.

Ja det er fullt mulig med VDSL2 på lengre linjelengder enn 800 m, MEN opphastigheten stuper veldig etter 750m. Dette er egen erfaring da jeg tester dette nå. Jeg kan ikke forstå hvordan NGT skla få til disse hastighetene de går ut med.

Lenke til kommentar
Best effort er vel tingen.

 

Men det vil jo nå en grense der du muligens får bedre utbytte av internett med kun adsl.

 

Upload hastigheten vil kanskje være bedre enn adsl uansett om vi kommer rundt 1500 meter.

Tror ikke du skal så langt ut, jeg er 1080 m fra cmts'n og får 2,5 til 3 MB opp.

Lenke til kommentar
Forresten, hva slags kabler er det norske leverandører har lagt i stor grad til nå? Cat6? Jeg er ikke så godt kjent med terminologien men har de lagt fiber ut til telefonsentralene?

 

Det er nok ikke noe CAT6 nei, tvinnede kobberkabler laget for og overføre tale i analogtelefon, no av det er utgammelt, kablene inn i mitt hus er rundt 30 år gamle og det finnes langt eldre som er i bruk.

Lenke til kommentar
Best effort er vel tingen.

 

Men det vil jo nå en grense der du muligens får bedre utbytte av internett med kun adsl.

 

Upload hastigheten vil kanskje være bedre enn adsl uansett om vi kommer rundt 1500 meter.

Tror ikke du skal så langt ut, jeg er 1080 m fra cmts'n og får 2,5 til 3 MB opp.

jeg har 1060 meter så det høres bra ut :)

Alt er jo bedre enn 0.5 Mb som jeg har idag.

Lenke til kommentar
Best effort er vel tingen.

 

Men det vil jo nå en grense der du muligens får bedre utbytte av internett med kun adsl.

 

Upload hastigheten vil kanskje være bedre enn adsl uansett om vi kommer rundt 1500 meter.

Tror ikke du skal så langt ut, jeg er 1080 m fra cmts'n og får 2,5 til 3 MB opp.

jeg har 1060 meter så det høres bra ut :)

Alt er jo bedre enn 0.5 Mb som jeg har idag.

Har du 2 kobberpar inn så kan du jo håpe på ADSL2+ bundle 33/5 :p

Lenke til kommentar
Det er nok ikke noe CAT6 nei, tvinnede kobberkabler laget for og overføre tale i analogtelefon, no av det er utgammelt, kablene inn i mitt hus er rundt 30 år gamle og det finnes langt eldre som er i bruk.

 

Det sies at hvis man graver på de rette stedene finner man kabler med hakekors på - dvs. fra krigens dager.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Fikk tlf fra ngt selger i dag :)

han informert om att sentralen hvor jeg bor (valle hovin) vil bli oppgradert i løp av juni.

Det var 2-4 ukers levering tid.

jeg kunn få max 30/5 slik det såg ut i dag pga lengde til sentralen.

Han skulle ringe tilbake i starten av juni når ting var klart.

 

men da har nok get bygd ut sitt nettverk håper jeg

nexgentel:30/5=599/40/20=699

(get er kun uoffisile tall er ikke noe offetlig enda kun hentet info fra forumet her)

Get=17,5/7Mbit kr.599 (mulig den her utgår sier ryktene)

30/10Mbit kr.899

50 / 20Mbit kr.1299

 

min erfaring med get så langt er att det er ustabil så vi får se hva som skjer fremover men bra med konkuranse :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...