Gå til innhold

NextGenTel lanserer VDSL2


Anbefalte innlegg

Noen med VDSL2 som gidder pinge følgende IP'er:

213.160.3.11

85.131.170.44

62.113.199.46

 

Jeg har ca 40-45ms mot dem nå. Hadde vært litt moro og se om VDSL har bedre ruting/mindre forsinkelse enn adsl, eller om det er samme mølet.

...

Du har ca 40ms mot den fordi de der er plassert i Tyskland.

40-45ms er uansett hva som strengt tatt er normalt fra Norge til Tyskland

 

Tja, jeg har nå i hvert fall hhv. 28, 34 og 34 ms i snitt dit hvis jeg tester fra en fibertilknytning i Oslo. Og med kabelmodem-tilknytning hjemme blir det i snitt 31 ms til alle tre.

 

Generelt vil man vel merke noe forbedret RTD fra CPE-ruter til første ruterhopp med VDSL2 kontra ADSL2+ hvis forholdene er gode?

 

Er vel neppe snakk om mer enn 8-10 ms forbedring fra ADSL2+ til VDSL2 (?), men resultatet det skulle vel havne et sted mellom fiber og kabelmodem?

 

Men "Norge-Tyskland" er jo litt vagt, Norge er pokker så langt. :)

 

Pingtiden er noe bedre på VDSL2.

kabel og xDsl har så å si lik responstid, fiber noe lavere.

 

Er selv storfornøyd med VDSL2, prisen i henhold til hastighet er lav.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ble kontaktet anngående VDSL2 av en som jobbet i kundeservicen til NGT. Han fortalte meg at sentralen bare manglet nytt linjekort. Dette skulle de skaffe snarest.

Jeg gikk da over til ADSL2+, fra NGT, mens jeg ventet. De fortalte meg at de skulle si opp den andre levrandøren. Men, det skjedde ikke.

Så jeg gikk 7mnd med to leverandører.. (Så jeg betalte ca 1000kr/mnd.)

 

Etter ca. 6mnd så fikk jeg tilbud fra min gamle levrandør om 30/5mbit VDSL2. Jeg takket ja, da denne levrandøren allerede var aktiv på vår andre kobberpar.

 

NGT leverer fremdeles ikke VDSL2 her, men nå får jeg 50/20mbit over kobbern fra levrandøren vi har nå. (NAX.no). Har akkurat kuttet linjen fra NGT (Da det var 12mnd binning). Så min erfaring med NGT er dritt. For å ikke snakke om at responstiden gikk fra 22 - 45! Dette var frem til NIX. (Dette kommer av at NGT rutes gjennom bergen)..

Lenke til kommentar
Jeg ble kontaktet anngående VDSL2 av en som jobbet i kundeservicen til NGT. Han fortalte meg at sentralen bare manglet nytt linjekort. Dette skulle de skaffe snarest.

Jeg gikk da over til ADSL2+, fra NGT, mens jeg ventet. De fortalte meg at de skulle si opp den andre levrandøren. Men, det skjedde ikke.

Så jeg gikk 7mnd med to leverandører.. (Så jeg betalte ca 1000kr/mnd.)

 

Etter ca. 6mnd så fikk jeg tilbud fra min gamle levrandør om 30/5mbit VDSL2. Jeg takket ja, da denne levrandøren allerede var aktiv på vår andre kobberpar.

 

NGT leverer fremdeles ikke VDSL2 her, men nå får jeg 50/20mbit over kobbern fra levrandøren vi har nå. (NAX.no). Har akkurat kuttet linjen fra NGT (Da det var 12mnd binning). Så min erfaring med NGT er dritt. For å ikke snakke om at responstiden gikk fra 22 - 45! Dette var frem til NIX. (Dette kommer av at NGT rutes gjennom bergen)..

 

Tviler på at de har lovet utbygging til deg, tviler også på at de sa opp din nåværende leverandør om det er på en annen aksess en de selv bruker (xDSL).

Det du sannsynligvis har fått er et godt tilbud mens du venter på VDSL2 (fikk samme tilbud selv), så skulle du vel bli kontaktet når sentralen ble klar og sanynligvis så er det ikke nok interessenter i ditt område.

Kan også si at NGT router ikke all trafikk gjennom Bergen, det er bare tull.

Jeg har VDSL2 og har i skrivende stund 14ms til NIX.

 

Ser også at NAX er stasjonert i Mosjøen, at du forventer at Mosjøen prioriteres til VDSL2 så må du tro om igjen :p tipper at tettbefolkede områder blir prioritert.

Lenke til kommentar

Hadde ADSL2+. Altså samme aksess. NGT sa ikke opp det abn. (De lovet det) Har hatt NGT lenge, og iallefall for meg så ble min trafikk routet gjennom bergen. Og så har det vært med flere andre som bor nord for meg. Samt, slik til noen kjenninger som bor i nærheten av værdal.

 

NAX har netopp startet opp med VDSL2. Fikk tilbud lenge før de lanserte den offesielle varen. (som bare er snakk om dager siden).

Lenke til kommentar
Hadde ADSL2+. Altså samme aksess. NGT sa ikke opp det abn. (De lovet det) Har hatt NGT lenge, og iallefall for meg så ble min trafikk routet gjennom bergen. Og så har det vært med flere andre som bor nord for meg. Samt, slik til noen kjenninger som bor i nærheten av værdal.

 

NAX har netopp startet opp med VDSL2. Fikk tilbud lenge før de lanserte den offesielle varen. (som bare er snakk om dager siden).

 

NAX er en lokal leverandør, kan jo ikke sammenlignes.

Tipper at du er knyttet til kystfiberen til NGT og derfor routes via Bergen.

 

Sitter nå på en 30/5 linje her i bergen og får ca 40/10 på en linje som er 785m på 0,4 kabel. Så er fornøyd med den.

Lenke til kommentar
Min sentral er nå klar for VDSL 2. Bor i vika\solli plass. Montør setter meg over på 40\20mbit om 2 ukers tid sa de på telefonen :w00t:

Jøss.. Jeg bor i vika selv (Lassons gate) og sliter ekstremt med packet loss på rundt 30% til enhver tid bortsett fra om nettene, med Get. Ringte NGT i dag og bestilte vdsl2, hvordan er dine erfaringer til nå?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Blir nedlastningshastigheten påvirket når du uploader filer på samme måte som ADSL(2+)?

SDSL gir vel en synkron overføring, og da får du en jevn hastighet selv om du bruker 100% begge veier. Hvordan er dette med VDSL2?

Endret av fredriri
Lenke til kommentar

Blir nedlastningshastigheten påvirket når du uploader filer på samme måte som ADSL(2+)?

SDSL gir vel en synkron overføring, og da får du en jevn hastighet selv om du bruker 100% begge veier. Hvordan er dette med VDSL2?

 

Har ikke opplevd dette problemet selv, kan ha en upload på 550kb/s og fortsatt få fulle 30mbit ned på om 30/5 linje.

Dog så er jeg ikke 100% sikker på dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...