Gå til innhold

NextGenTel lanserer VDSL2


Anbefalte innlegg

klynget meg til et tynt håp om fiber her en stund, de utvidet byggefeltet med en bortimot 200hus hvor de da satt opp helt ny sentral samt telenor gravde nye kobberkabler til tomtene men atter ei, var ingen levrandør som ville legge fiber selvom alt skulle graves opp uansett.

 

Når var dette da?

Er det ikke så alt for lenge siden så ligger det fiber i inntakskabelen til Telenor.

Og er det nok hus så kan du jo begynne og jobbe med saken:

 

http://telenor.no/privat/internett/abonnem...resse/index.jsp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønner ikke at dette kan være no poeng for ISP så sant det ikke er veldig billig for de da.

 

Hvis det er slik at kun folk under 1km linjelengde fra sentral kan få så er jo dette bare en liten prosentandel av de potensielle kundene (går jeg ut ifra). Og ser man på prisene så klarer de ikke melke kundene for alt for mye mer (igjen med den antakelse at utstyret koster litt å sette opp).

 

Linjelengde her er 1700m ink inntak så det er vel iallfall uaktuellt for meg. Håper bare det kommer en orkan snart og flekker ned et par master så jeg blir kvitt den førkrigskabelen som ligger her nå, så får jeg kanskje mer enn 14.6mb/1.3mb på min adsl2+ :)

Lenke til kommentar
Skjønner ikke at dette kan være no poeng for ISP så sant det ikke er veldig billig for de da.

 

Hvis det er slik at kun folk under 1km linjelengde fra sentral kan få så er jo dette bare en liten prosentandel av de potensielle kundene (går jeg ut ifra). Og ser man på prisene så klarer de ikke melke kundene for alt for mye mer (igjen med den antakelse at utstyret koster litt å sette opp).

 

Linjelengde her er 1700m ink inntak så det er vel iallfall uaktuellt for meg. Håper bare det kommer en orkan snart og flekker ned et par master så jeg blir kvitt den førkrigskabelen som ligger her nå, så får jeg kanskje mer enn 14.6mb/1.3mb på min adsl2+ :)

 

Tror det er veldig avhengig av hvor mye utbygging som skal til.

I grunn så er 1 av 5 NGT kunder innenfor rekkevidde, så det blir en del.

Lenke til kommentar

Jau var som jeg sa, at det avhenger av prisen på utstyret.

 

Tenkte litt på det og regner med det er like følsomt for dårlige kabler, så da har man jo den variabelen i tillegg..

 

 

Nei uff, fiber er veien å gå. Alle nye inntakskabler som blir lagt har jo fiber, men koster fortsatt mye å legge fiber fram til sentraler osv..

Lenke til kommentar
Jau var som jeg sa, at det avhenger av prisen på utstyret.

 

Tenkte litt på det og regner med det er like følsomt for dårlige kabler, så da har man jo den variabelen i tillegg..

 

 

Nei uff, fiber er veien å gå. Alle nye inntakskabler som blir lagt har jo fiber, men koster fortsatt mye å legge fiber fram til sentraler osv..

 

Fiber er dyrt i allefall i byene.

VDSL2 er ikke så avhengig av kabler som ADSL, så det er ingen begrensninger på den måten.

Så et godt alternativ til de i byene til en rimelig pris vil jeg se, i allefall når man ser på prisene på kabel..

Lenke til kommentar

Hm, leste litt på wiki og fant ingenting som sier at VDSL eller VDSL2 er mindre kresne på kabel i forhold til ADSL. Merk, jeg sier ikke at du tar feil, men en kilde hadde jo vært fint:)

 

Eller så fant jeg dette:

VDSL2 deteriorates quickly from a theoretical maximum of 250 Mbit/s at 'source' to 100 Mbit/s at 0.5 km (1640 ft) and 50 Mbit/s at 1 km (3280 ft), but degrades at a much slower rate from there, and still outperforms VDSL. Starting from 1.6 km (1 mile) its performance is equal to ADSL2+.

 

Var jo interessant å se at det er mulig å få 50mb 1000m ut, lurer på hvorfor ikke NGT slakker av litt på krava sine, kanskje fordi dårlige kabler osv spiller en faktor? :)

 

Kilde

Lenke til kommentar
Hm, leste litt på wiki og fant ingenting som sier at VDSL eller VDSL2 er mindre kresne på kabel i forhold til ADSL. Merk, jeg sier ikke at du tar feil, men en kilde hadde jo vært fint:)

 

Eller så fant jeg dette:

VDSL2 deteriorates quickly from a theoretical maximum of 250 Mbit/s at 'source' to 100 Mbit/s at 0.5 km (1640 ft) and 50 Mbit/s at 1 km (3280 ft), but degrades at a much slower rate from there, and still outperforms VDSL. Starting from 1.6 km (1 mile) its performance is equal to ADSL2+.

 

Var jo interessant å se at det er mulig å få 50mb 1000m ut, lurer på hvorfor ikke NGT slakker av litt på krava sine, kanskje fordi dårlige kabler osv spiller en faktor? :)

 

Kilde

Siden jeg tester dette hjemme nå så kan jeg fortelle at 800m nok er maks, ligger selv på 1080 m fra sentralen og får 28 Mbit/s ned og 4,5 Mbit/s opp stabilt. Vi har oppnådd 8 Mbit/s oppstrøms men da blir det ustabilt og det spiser mye av ned hatighet.

Lenke til kommentar

Ja som jeg sier så er det nok minst like avhengig av bra kvalitet på kabel som det ADSL er ?

 

Uansett så står min mening om tilbudet, men ser forsåvidt at man har mulighet til å rekke langt fler i storbyene enn andre steder. Her hjemme er det vel ikke ett eneste hus som er innenfor grensen rundt hovedsentralen i byen. Er nok noen hus som er nærme nok til de andre sentralene men det er ikke mange.

 

Nei, eneste håp er nok frisk satsning på fiber til sentral (ligger som sagt fiber alle steder som er blitt gravd de siste årene).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...