Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

10. trinn mister klassetur


Anbefalte innlegg

Pengene dere selv har spyttet inn skal dere ha tilbake hvis dere har bevis. pengene dere har tjent inn under lotterier og loppemarked + diverse skal gå til veldedighet. Husker ikke reglene for hvorfor det var sånn. Dere skal naturlighvis bestemme vilket formål pengene går til. husker det fra da jeg var på klassetur på kreta.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I den virkelige verden trenger man bevis, og når man har bevis straffer man den skyldige, og KUN den skyldige.

 

I den virkelige verden er folk over 18. De trenger dermed ikke lærere/foresatte til å stille opp frivillig på utflukter. Jeg forstår hvor du vil hen, men du må også innse at lærere ikke frivillig ønsker å ha et ansvarsforhold med barn de ikke stoler på. De ønsker ikke å bli nedkjefta av hotelleiere og bedriftseiere fordi elevene ramponerer stedet.

 

Ville du likt å bli holdt ansvarlig for at drittunger ikke klarer å vise ansvar?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
I den virkelige verden trenger man bevis, og når man har bevis straffer man den skyldige, og KUN den skyldige.
I den virkelige verden er folk over 18. De trenger dermed ikke lærere/foresatte til å stille opp frivillig på utflukter. Jeg forstår hvor du vil hen, men du må også innse at lærere ikke frivillig ønsker å ha et ansvarsforhold med barn de ikke stoler på. De ønsker ikke å bli nedkjefta av hotelleiere og bedriftseiere fordi elevene ramponerer stedet.

Ville du likt å bli holdt ansvarlig for at drittunger ikke klarer å vise ansvar?

Som jeg sa; jeg forstår at dette er noe lærerne har frivillig gått med på, men slik du snakker nå høres det ut som om de var skyldige hele gjengen, mens det kanskje ikke var noen av dem i det heletatt. Nei, jeg ville ikke ha blitt holdt ansvarlig for en drittunge som ikke kan vise ansvar, men jeg ville selv vist ansvar og ikke kalt noen en drittunge før jeg kunne bevise noe. Kollektiv avstraffing hjelper ingen, og jeg vil tro det kun kommer til å gjøre ting verre. Rykter går fort på ungdomsskoler, og du har en gjeng tiendeklassinger som ikke får reise på tur ... det er ikke alle som tilgir like lett.

Lenke til kommentar
I den virkelige verden trenger man bevis, og når man har bevis straffer man den skyldige, og KUN den skyldige.
I den virkelige verden er folk over 18. De trenger dermed ikke lærere/foresatte til å stille opp frivillig på utflukter. Jeg forstår hvor du vil hen, men du må også innse at lærere ikke frivillig ønsker å ha et ansvarsforhold med barn de ikke stoler på. De ønsker ikke å bli nedkjefta av hotelleiere og bedriftseiere fordi elevene ramponerer stedet.

Ville du likt å bli holdt ansvarlig for at drittunger ikke klarer å vise ansvar?

Som jeg sa; jeg forstår at dette er noe lærerne har frivillig gått med på, men slik du snakker nå høres det ut som om de var skyldige hele gjengen, mens det kanskje ikke var noen av dem i det heletatt. Nei, jeg ville ikke ha blitt holdt ansvarlig for en drittunge som ikke kan vise ansvar, men jeg ville selv vist ansvar og ikke kalt noen en drittunge før jeg kunne bevise noe. Kollektiv avstraffing hjelper ingen, og jeg vil tro det kun kommer til å gjøre ting verre. Rykter går fort på ungdomsskoler, og du har en gjeng tiendeklassinger som ikke får reise på tur ... det er ikke alle som tilgir like lett.

 

 

Dette trenger ikke å dreie seg om hvem som er skyldige. Det trenger ikke å være om skolen i det hele tatt. Det trenger heller ikke å dreie seg om straffeutmåling.

 

Dette dreier seg om mennesker som ikke ønsker å bli holdt til ansvar for hva enkeltinvidivider kan foreta seg på en slik ekskursjon. I utgangspunktet kan ingen rektor tvinge en lærer til å ta med seg en gruppe elever på tur. Det står ingenting i deres arbeidsbeskrivelse at de må påta seg et ansvar for elevene utenfor skolegården.

 

Det må dermed skje på et helt frivillig basis. Hvis skolen ikke har lærere som ønsker å stille opp, så blir det ingen tur. Og ingen lærere vil frivillig påta seg en tilsynelatende stressfull oppgave. Elevene fikk et ultimatum. Den/De ansvarlige kunne melde seg og dermed bli nektet adgang til klasseturen. Dette ville skape et tryggere arbeidsforhold for lærerne som da ville følt seg komfortable nok til å påta seg rollen som "foresatt" på reisen.

 

Husk. Disse lærerne kan holdes rettslig ansvarlig for ugjerningene som elevene foretar seg på utflukten. Det samme gjelder hvis noen av elevene skulle bli skadet.

 

Rektor må faktisk også tenke på hva som er best for sine ansatte. Så som jeg har nevnt. Slutt å se det som en straff. Se det heller fra Rektors perspektiv som kanskje kun ønsker å beskytte sine ansatte.

Endret av Zlash
Lenke til kommentar
Når du tenker på at elevene har spart og sett frem til denne turen i tre år, gir det ingen bismak?

 

– Jo, det gjør kanskje det. Det er ikke med lett hjerte at vi gjør dette. Men når noen ødelegger for andre er det slik at det kan gå ut over alle. Ting er ikke bare rettferdige i livet, dessverre.

 

ahh, hater folk med sånn "kollektiv straff, verden er urettferdig" mentalitet... :hrm:

Endret av H3N
Lenke til kommentar
Rektor må faktisk også tenke på hva som er best for sine ansatte. Så som jeg har nevnt. Slutt å se det som en straff. Se det heller fra Rektors perspektiv som kanskje kun ønsker å beskytte sine ansatte.

 

Rektor selv sier at elevene må lære konsekvenser fordi skadene kunne blitt store, ikke at hun vil beskytte noen ansatte. Men det bør lærerne klare å velge selv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Elevene fikk et ultimatum. Den/De ansvarlige kunne melde seg og dermed bli nektet adgang til klasseturen.

 

Slutt å se det som en straff. Se det heller fra Rektors perspektiv som kanskje kun ønsker å beskytte sine ansatte.

 

Det var kun elevene i tiende klasse som fikk advarselen, ingen andre. Om jeg dreper noen i ditt hus er det ikke dermed sagt at du drepte personen. Hvem som helst kan ha vært skyldige.

 

Og hvorfor skal jeg slutte å se på det som en straff, når rektor selv sier det er straff? Hva om en lærer hadde forgrepet seg på en av elevene, hadde det da vært rettferdig at alle lærerne fikk sparken, for å beskytte elevene? Ingen fortjener å bli straffet for noe de ikke har gjort, uansett alder, kjønn, stilling o.s.v.

Lenke til kommentar

Du finner ikke hele sannheten i avisene gutt. Nyheten hadde ikke vært spennende å lese om de hadde skildret historien fra skolens perspektiv.

 

Forøvrig velkommen til virkelighetens verden. Akkurat som at rektor hadde blitt straffet hvis et par drittunger hadde fucket opp på klasseturen.

Lenke til kommentar

Kanskje noen har quotet dette før.

Rektoren ønsker imidlertid ikke å utdype hvilke handlinger det er snakk om. Ifølge elevene er det blant annet at noen før jul stjal en gave verd fem til ti kroner fra adventskalenderen før jul.

Om det var en av grunnen til at hun slo så hardt ned på 10 klassingene så er jo det på grensen til å være helt lattelig.

Jeg kan forstå om det har skjedd lignende hendelser på skolen at hun ville sette et eksempel på alle de som har gjort hærverk men å la det gå ut over bare 10 klassingene ser jeg ikke noe logikk i. Er jo ikke sikkert det var noen som gikk i 10 som gjorde skaden(e).

 

Verste er vel at hun ikke ser selv hvor ille hun selv er.

Endret av Zeüs
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...