Gå til innhold

Sluttpakke til prostituerte?


Anbefalte innlegg

Men OT: Tror vel i større grad at disse jentene trenger utdanning/arbeidstrening e.l. isteden for en slump penger.

Såvidt jeg har forstått forslaget er meningen at disse sluttpakkene nettopp skal bestå av utdanning og arbeidstrening, det er ikke snakk om å gi dem en kontantsum.

En slik sluttpakke må være skreddersydd og individuelt tilpasset og inneholde det den enkelte trenger for å komme seg ut av prostitusjonen, heter det i en uttalelse fra landsstyret i dag.

 

Det er Nettverk mot prostitusjon og handel med kvinner som opprinnelig står bak forslaget om sluttpakker, som SV nå henger seg på og gjør til sitt.

 

- Sluttpakker kan inneholde hjelp til å få bukt med rusmisbruk, medisinsk oppfølging, hjelp til utdannelse, arbeid og bolig. Det vil være nødvendig med tett oppfølging, kanskje over lengre tid, i nært samarbeid med de prostituerte selv, heter det i uttalelsen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg ville heller brukt pengene på gi disse kvinnene utdanning, behandling og terapi og bostøtte. Tror man kommer lengre med det, enn å hive penger etter dem uten noe spesielt formål.

Enig der, men det kan jo koste mye penger, men om noen setter seg ned å lager ett system for dette kan det gå bra.

 

Men jeg syns det er litt rart, hvorfor skal akkurat disse få sluttpakke?

Det er jo ikke så mange av oss andre som får det.

Lenke til kommentar
Jeg ville heller brukt pengene på gi disse kvinnene utdanning, behandling og terapi og bostøtte. Tror man kommer lengre med det, enn å hive penger etter dem uten noe spesielt formål.

 

Det var jo akkurat det som var poenget med forslaget. Det er ingen som har foreslått å "hive penger etter dem".

Lenke til kommentar
Men jeg syns det er litt rart, hvorfor skal akkurat disse få sluttpakke?

Det er jo ikke så mange av oss andre som får det.

 

Av flere grunner: Deres yrke er nå forbudt (indirekte) og de kan ikke lenger utføre sine tjenester på noen lovlig måte. De står nederst på rangstigen i stort sett alle yrkesmessige og sosiale situasjoner og har (ofte) behov for ekstra støtte for å komme tilbake til en "normal" tilværelse. I hvertfall så lenge vi snakker om de gateprosituerte. Alternativet for mange av disse er annen kriminalitet (tyveri etc.) og det er mer lønnsomt å gi dem støtte til å komme seg ut av dette.

 

Alle andre får også støtte om de ikke lenger kan gjøre den jobben de gjorde tidligere, for eksempel gjennom arbeidsmarkedstiltak, attføring, uføretrygd etc.

Lenke til kommentar
Av flere grunner: Deres yrke er nå forbudt (indirekte) og de kan ikke lenger utføre sine tjenester på noen lovlig måte. De står nederst på rangstigen i stort sett alle yrkesmessige og sosiale situasjoner og har (ofte) behov for ekstra støtte for å komme tilbake til en "normal" tilværelse. I hvertfall så lenge vi snakker om de gateprosituerte. Alternativet for mange av disse er annen kriminalitet (tyveri etc.) og det er mer lønnsomt å gi dem støtte til å komme seg ut av dette.

 

Alle andre får også støtte om de ikke lenger kan gjøre den jobben de gjorde tidligere, for eksempel gjennom arbeidsmarkedstiltak, attføring, uføretrygd etc.

Vi andre har jo betalt for dette indirekte ved å betale skatt av lønnen vår. Arbeidsgiver har også betalt avgift for å ha oss ansatt. Nå er nok ikke deres yrket valgt helt frivilig, men syns fortsatt det er litt spess. Nå har jeg ikke sett noen summer eller hvordan pengene skal forvaltes enda. Så kommer jo veldig ann på hvordan pengene skal brukes hvordan jeg egentlig stiller meg til saken.

Men ved første øyekast syns jeg dette virker litt rart.

Hvordan skal dette utføres i praksis, finnes det lister over prostituerte i Norge?

Har de en fagorganisasjon?

Det er jo mange ting som må tenkes gjennom her, så skal bil interessangt å se hvordan SV tar dette videre.

Lenke til kommentar
nå er ikke prostitusjon kriminelt, det er kun kjøp av sex som er kriminelt.

 

Jo, det er det. Prostitusjon er i seg selv ikke ulovlig, men det ligger i dets natur at man bryter menneskerettigheter, skattelover osv.

 

Jeg ville heller brukt pengene på gi disse kvinnene utdanning, behandling og terapi og bostøtte.

 

Og nettopp derfor trenger vi ingen "slut"-packages. Disse systemene eksisterer allerede, og hadde disse personene ønsket det, hadde de hatt krav på det. Faktum er at SV ønsker en "slut package" for å holde dem med heroin.

Lenke til kommentar
Og nettopp derfor trenger vi ingen "slut"-packages. Disse systemene eksisterer allerede, og hadde disse personene ønsket det, hadde de hatt krav på det. Faktum er at SV ønsker en "slut package" for å holde dem med heroin.

 

Jeg har stor forståelse for at det kreves spesielle og målrettede tiltak for de mest utsatte gruppene. Forsøket ditt på humor og den siste setningen tyder imidlertid på at du ikke er verdt å ta på alvor.

Lenke til kommentar

Hva skjer med kommunalt ansatte når alle får sparken tredje året FRP sitter ved makten?

 

Når staten fratar folk en arbeidsmulighet hvor mange arbeidere har lang erfaring og problemer med å skaffe seg nytt arbeid, uten å gi noe tilbake, virker det nesten litt som når myndighetene i Kina river ned huset til folk uten å gi dem nye eller erstatning.

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar
Jeg har stor forståelse for at det kreves spesielle og målrettede tiltak for de mest utsatte gruppene. Forsøket ditt på humor og den siste setningen tyder imidlertid på at du ikke er verdt å ta på alvor.

 

Det er SV som ikke kan tas på alvor, når de vil gi fallskjerm til kriminelle, fordi de er kvinner. Dessuten tror jeg du ville tape et argument om at horer ikke er "sluts".

 

Kvinnene prostituerer seg hovedsakelig for å få penger til heroin. Gir vi dem penger i "sluttpakke" så bruker de også det på heroin, som igjen fremmer narkosmugling, gjengkriminalitet, organisert kriminalitet osv.

 

Det finnes ingen GOD løsning med narkomane bortsett ifra å ta dem av gata og inn i, om nødvendig, tvungen avrusning. Fungerer ikke avrusning etter et par forsøk, så bør de henvises til sikring, både for egen og andres sikkerhet.

Lenke til kommentar
Når staten fratar folk en arbeidsmulighet hvor mange arbeidere har lang erfaring og problemer med å skaffe seg nytt arbeid, uten å gi noe tilbake, virker det nesten litt som når myndighetene i Kina river ned huset til folk uten å gi dem nye eller erstatning.

Men disse jentene har jo ikke gitt noe til staten i form av skatt ol.

Det har jo vi andre gjort. Skal nok ikke se bortifra at noen av de fikk trygd mens de var prositiuerte.

Lenke til kommentar
Det er SV som ikke kan tas på alvor, når de vil gi fallskjerm til kriminelle, fordi de er kvinner. Dessuten tror jeg du ville tape et argument om at horer ikke er "sluts".

 

Det er ingen som har snakket om å gi "fallskjerm" til de prostituerte. En prostituert er ikke automatisk en krimiell. Det er fortsatt lov å selge sex. Ditt korstog mot SV er i denne sammehengen basert på totale feilslutninger.

 

Kvinnene prostituerer seg hovedsakelig for å få penger til heroin. Gir vi dem penger i "sluttpakke" så bruker de også det på heroin, som igjen fremmer narkosmugling, gjengkriminalitet, organisert kriminalitet osv.

 

Det er fortsatt ingen som har sagt at man skal gi dem penger i sluttpakke, eller at eventuelle økonoiske midler ikke skal følges opp med andre tiltak. Hva med å sette seg inn i saken?

 

Men disse jentene har jo ikke gitt noe til staten i form av skatt ol. Det har jo vi andre gjort. Skal nok ikke se bortifra at noen av de fikk trygd mens de var prositiuerte.

 

Hvis det skulle vært et kritere for tildeling av offentlig støtte ville det vært mange her i landet som ikke hadde hatt noen midler til å overleve. ;)

Lenke til kommentar
Når staten fratar folk en arbeidsmulighet hvor mange arbeidere har lang erfaring og problemer med å skaffe seg nytt arbeid, uten å gi noe tilbake, virker det nesten litt som når myndighetene i Kina river ned huset til folk uten å gi dem nye eller erstatning.

Men disse jentene har jo ikke gitt noe til staten i form av skatt ol.

 

Å ja.

 

Det stemmer.

Siden mange ikke har gitt noe til staten, utenom 12.5% skatt av all mat de kjøper og 25% skatt av alt annet de kjøper, og siden de kanskje har fått noe fra staten -- så er det helt greit å frata dem levebrødet og tvinge dem til å motta penger fra staten.

 

Det blir det i alle fall skatteintekter av, i motsetning til opprettelse av offentlig godkjente og kontrollerte bordeller, som ALDRI I VERDEN kunne blitt kontrollert og beskattet.

Lenke til kommentar
Når staten fratar folk en arbeidsmulighet hvor mange arbeidere har lang erfaring og problemer med å skaffe seg nytt arbeid, uten å gi noe tilbake, virker det nesten litt som når myndighetene i Kina river ned huset til folk uten å gi dem nye eller erstatning.

Men disse jentene har jo ikke gitt noe til staten i form av skatt ol.

 

Å ja.

 

Det stemmer.

Siden mange ikke har gitt noe til staten, utenom 12.5% skatt av all mat de kjøper og 25% skatt av alt annet de kjøper, og siden de kanskje har fått noe fra staten -- så er det helt greit å frata dem levebrødet og tvinge dem til å motta penger fra staten.

 

Det blir det i alle fall skatteintekter av, i motsetning til opprettelse av offentlig godkjente og kontrollerte bordeller, som ALDRI I VERDEN kunne blitt kontrollert og beskattet.

Nå sa han jo nei til sluttpakker, og ikke til statlige bordeller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...