Gå til innhold

Noen tester å henvise til som viser at Windows er bedre enn Mac til gaming?


Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Det skal snart kjøpes datamaskin til lillebrødrene mine i huset, og pappa har blitt MAC-frelst.

 

Saken er det at dette skal bli en spillemaskin, og slik jeg har forstått det, så kan du ha samme maskinvare på en windows maskin, som en maskin med Macintosh operativsystem, men allikevel så vil WIN-maskinen yte en god del bedre enn maskinen med MAC operativsystem?

 

Så det blir vel brukt godt over 10 tusen på en MAC, når du kunne fått en mye bedre spillemaskin med windows til denne prisen, men han holder på sitt og mener at mac er desidert best til alt, og at om han bare hadde kjørt skjermspareren sin på min high-end stasjonær så hadde den kresja :roll:

 

 

Men, er der noen tester som sammenligner mac mot windows i gaming der de har tilsvarende/samme maskinvare?

 

Så det har blitt noen heftige diskusjoner oss imellom, og at enkelte spill ikke støtter mac :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg ser ikkje heilt poenget med å tvinge ein Mac på noko i den alderen med spel som førsteprioritet.

 

Det er mykje lettare med ein PC og Windows (helst XP), billigare blir det og.

 

Ytelsen er no ein ting, men Windows er utvilsomt det mest brukte OS, noko dei vil møte over alt her i verda. Mac kan dei heller kjøpe dersom behovet for Mac er der. Noko det i mine auge ikkje er dersom spel er hovudfokus.

Lenke til kommentar
Eg ser ikkje heilt poenget med å tvinge ein Mac på noko i den alderen med spel som førsteprioritet.

 

Det er mykje lettare med ein PC og Windows (helst XP), billigare blir det og.

 

Ytelsen er no ein ting, men Windows er utvilsomt det mest brukte OS, noko dei vil møte over alt her i verda. Mac kan dei heller kjøpe dersom behovet for Mac er der. Noko det i mine auge ikkje er dersom spel er hovudfokus.

Skal bli Vista om det så blir windows ;)

 

Er enig i at mac ikke er noe å satse på når den kommer til å bli mye brukt til spilling..

Lenke til kommentar

Jeg har for det meste hatt gode erfaringer med Vista og spill på kraftigere hardware. Første gang jeg testet det, brukte jeg 32-bits versjonen på en svak PC. Nå bruker jeg Vista 64-bit på en relativt kraftig PC og spill og slikt går unna som en drøm. Men til dagligdagse oppgaver holder jeg meg langt unna Windows.

 

Mac er ikke det du velger når man skal ha gaming-PC. Ytelsen er for svak og du betaler mye penger for hardware som ikke duger til gaming. Mac Pro kan jo være et alternativ, men også her får du dårligere spill-ytelse enn på en PC til en mye lavere pris. Mac Pro koster dessuten flesk.

 

Windows er jo OSet man bruker dersom man skal spille. Så stabilitetsargumentet til faren jo bort dersom man skal kjøre Windows på Mac...

Lenke til kommentar

Det blir som å sammenligne epler og pærer, det går ikke.

 

Enese grensesnitet som kjører på de fleste systemer er OpenGL( les- win, macosx, *nix, playstation osv) siden DirectX er windows only (les: lisensier av microsoft og blir aldri sluppe til noen annen operativsystem).

 

Det er ikke utvilsomt at det finnes spill til macosx også, men disse kjører ikke Direct3d som igjen betyr at man er avhengig av at spillet blir konverert til macosx og til OpenGL plattformen.

 

Fordelen med Mac er at de blir mer populært, så det vil nok få flere og flere populære spilltitler. Er selv en lykkelig mac eier, men da skal det sies at jeg spiller mest på spillkonsoller.

 

Billigste macen får du til rundt 8000 med elendige spesifikasjoner og da er det snakk om en bærbar som har en skjerm som ikke egner seg til spilling. Billigste pcen mekker du sammen for rundt 2- 3000 og da kan du spille på den. Sikkert ikke de beste og nyeste spillene, men du får nok flere spillmuligheter enn på en mac.

 

Forelegger du velbalanserte for og i mot argumenter mo de enkelte maskinene, så tror jeg faren din også velger pc til dere. Så kan han kose seg på macen sin (hvis han har da).

Endret av KVTL
Lenke til kommentar

Lite tester, men hvis man googler, så ser man jo på andre forums hvem som er best:

 

Her

Her

Her

 

Er bare å google, og fore faren din med resultatene.

 

Man kan jo velge, 10 000kr for en PC som kan spille alle spill ute idag med god grafikk, eller 10 000kr for en Mac som kanskje klarer noe annet enn Football Manager 2009 om man er heldig.

Lenke til kommentar

Tja en ting da........................

 

Hvor mye av minne og ram vil windows bruker på Antivirus? Eller andre prosseser? Så lenge spille ikke er kodet så det skal bare være kjørbart på Win(og det er nesten mulig å gjøre det, PGA Direct X og at det er et ulogisk rot).

Med f.eks Wine eller noe annet kan du kjøre spill på en Mac eller en PC med GNU/Linux. I noen tilfeller vil et spill kjøre mye bedre, og i noen tilfeller at det at et lettere skrivebordsmiljø er det og at du ikke trenge AV som er den store forskjellen.

 

Og Windows er ikke enklere en Mac, Mac er og forblir kongen av enkelthet. På Gnu/Linux vanker det komplett mellom distroene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...