Gå til innhold

vidregående linje i programering


Anbefalte innlegg

Jeg kan nok ikke noe særlig om programmering, og setter pris på en bli litt introdusert til noe jeg sannsynligvis vil ha om etter vg. Ja, det er mye latterlig stoff, som teori der man må lese i bøker om hvilke funksjoner som finnes i vista etc, men etter min mening er det deilig å ha et fag uten lekser. Jeg sliter nok som det er fra før av, og det tror jeg en del andre gjør også. Hvis du ikke kan en dritt om programmering, kan det jo være gøy med å begynne smått i flash, og så jobbe seg litt oppover.

Endret av Gormers
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg har tenkt på å satse på programmering(ordentlig), hva burde jeg velge på VG da??

jeg har tenkt på allmenn men ossen blir det som grunnlag for programering?

 

Vel, for hva det nå enn er verdt: skal du satse på et yrke som programvareutvikler, så er det nok en del steg også etter videregående. Et potensielt greit valg i Norge er international baccalaureate (IB), der man har en viss fleksibilitet når det gjelder fagvalg, der undervisningen foregår på engelsk (et språk som man ikke greier seg uten i IT-verden) og der du ender opp med et vitnemål som vil godtas veldig mange steder i verden uten at du skal måtte bevise noe i tillegg. Det er relativt få skoler som tilbyr det programmet, men det er noen. Skulle du velge det, er naturligvis mathematics, physics/chemistry/biology og naturligvis computer science å anbefale å ha på planen. Heller ikke IB er noe fantastisk grunnlag når det gjelder programmering, men det er en start, og man blir (i computer science) introdusert til visse basale begreper.

 

Siden et videre programmeringsstudium vil innebære en del matematikk, kan du gjøre deg selv en tjeneste og satse på det allerede på videregående. Som en ekstra sideeffekt burde det hjelpe deg i andre fag som stiller krav til analytisk tankegang. Brenner du veldig for programmering, så er nok selvstudium noe å tenke på. Du kan undersøke pensumet i de aktuelle lærestedene (etter vgs) og begynne med det på egenhånd (jeg har mine sterke tvil til hvorvidt informatikktimene på vgs (uansett hva du skulle velge) er egentlig myntet på de som ønsker å bli programmerere). MIT open courseware er heller ikke å forakte (men kanskje litt tidlig?)

Endret av zotbar1234
Lenke til kommentar

Første steg mot en seriøs karriære innen programering er realfag på vgs. Så mye matte og fysikk som mulig. Ikke enkelt å holde ett toppsnitt med slikt, derfor bør da fysikk og norsk prioriteres. Fysikk ganske enkelt fordi fysikk hjelper med forståelse og logikk. Norsk fordi man faktisk lærer å skrive / strukturere seg. Struktur og det å kunne skrive blir viktig i en hverdag med systemutvikling. Dokumentasjon er viktig.

 

Etter vgs, så er det mange veier du kan gå. Karakterene setter begrensningene, så først når du er godt igang med vgs kan du planlege veldig konkret.

Lenke til kommentar

Jeg fikk ganske dårlige karakterer på VGS og tok ingen realfag. Jeg tok dog forkurs for ingeniører og går nå på høyskole og tar datateknikk.

Foreløpig har vi hatt C og Java programmering, og veldig, veldig mye fysikk.

 

På VGS tok jeg IT A og IT B, hvor IT A var bare bruk av access, og i IT B hadde vi programmering i Visual Basic, og en del HTML. Andre året med IT B hadde vi systemdrift, som var grunnleggende diigitalteknikk, oppsett av datamaskiner og nettverk med Windows Server.

Lenke til kommentar
Matte på ungdomskolen kan ikke sammenlignes med matte i 2. og 3. klasse på vgs. Velger du R1 i andre og R2 i tredje skal jeg love deg du får kjørt deg, samme hvor goddu tror du er når du går ut av ungdomskolen.

 

Men når han har 6 i matte på ungdomsskolen, så har han i hvert fall et mye bedre grunnlag for å lære matte på vgs enn en som har 3. Da jeg gikk på vgs var ikke spranget så vedlig stort fra ungdomsskolen om en hadde god kontroll på grunnskolematematikken. De som ikke hadde et grunnlag derimot, sleit veldig.

 

Og forøvrig så er jeg enig med de fleste her om at for å bli programmerer, så ville jeg valgt almenn (eller heter det studiespesialisering nå?) med realfag. Om en har grunnlaget og arbeider litt, så tror jeg det ikke skal være noe stort problem å komme gjennom.

 

Og om en ønsker å lære programmering, så er det bare en måte å gjøre det på: Å programmere mye!

Lenke til kommentar

Vel, det som irriterer meg med videre utdanning, er at det ikke egentlig er så relevant til faget du driver med.

 

For tiden tar jeg datateknikk (data ingeniør) og jeg har én to timers forelesning i programmering hver uke, mens jeg har hundre timer virker det som om newton fysikk, som jeg allerede har hadde i fjor på skolen. I tillegg hadde vi ca 4-8 timer forelesning i "nyskapning" forrige halvår som var mer bortkastet tid enn noe annet sånn jeg ser det.

 

Alt for lite programmering, alt for mye andre ting.

 

Matematikk er hendig, men det har vi også svææææært lite av, vi har hatt to forelesninger hittil om imaginære tall, og det er stort sett all matematikken vi har hatt.

 

De enste fagene jeg har hatt hittil som relaterer direkte til programmering er matematikk, digitalteknikk, C programmering og Java, hvorav alle er 5 studiepoeng eller noe slikt, og har vært kanskje 1/20 av skoletimene.

Veldig demotiverende egentlig, siden uken består av 100-talls fysikk-forelesninger virker det til.

 

Jeg har nesten lyst til å bare droppe skolen og finne meg en jobb, men da vet jeg at selskapene bare prøver å utnytte at jeg ikke har noen formell utdannelse :S

 

Det er litt utrolig hvordan skole klarer å bare suge ut ALT som er morsomt ved å lære seg ting og gjøre det repeterende og kjedelig.

Lenke til kommentar

Problemet hans er at han går på ingeniørlinje, han burde heller ha tatt en ren informatikkstudie som bl.a tilbys på UiO og mange andre læresteder rundt om i landet. Skal man bli ingeniør er det krav om ett hvis antall studiepoeng matte og fysikk. Disse kravene gjelder ikke for rene informatikklinjer.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...