Gå til innhold

Installere ny sata disk

t0bbi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg holder på å installerer en ny sata disk, da min gamle er ødelagt. Jeg kjøpte en

SEAGATE BARRACUDA 7200.11 1TB 32MB SATA/300 7200RPM. Problemet er at maskinen låser seg når den skal boote. Så i manualen til disken at enkelte hovedkort ikke støtter sata-300, der må en bruke en jumper for å tvinge disken over i sata-150 modus. Gjorde dette uten at det hjalp. Har et asus a7n8x-e hovedkort og en pci sata kontroller i tillegg. Makinen henger seg opp når den detekterer den nye disken (har 2 andre utenom). Normalt detekteres satakontroller og hdd med størrelse på disken før maskinen fortsetter å laste inn windows, men med den nye disken stopper maskinen når den kommer til den nye disken, uten at størrelsen på disken kommer opp. Noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre for å få den nye disken opp å gå?

Kan devnes at jeg har prøvd den nye disken på de forskjellige ledige sata tilkoblingene både på hovedkort og på pci-sata kontroller..

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Har du testet å starte maskinen med kun den aktuelle disken tilkoblet?

Ja da henger maskinen som den gjorde med andre disker tilkoblet.

Skrevet

hei har samme kortet selv å fikk problemer med at maskinen hang etter sata bios var ferdig.

jeg løste det ved å oppdatere bios selv om den nyeste låg inne.

maskinen står nå ved siden av denne å brukes i dag med 2 raptor disker å en 320gb på egen kontroller.

før bios oppdate fungerte den kun med raptor diskene å hang ved tilkobling av 320gb

gikk dog å tilkoble 320 disken etter at maskinen hadde bootet windows.

Skrevet
hei har samme kortet selv å fikk problemer med at maskinen hang etter sata bios var ferdig.

maskinen står nå ved siden av denne å brukes i dag med 2 raptor disker å en 320gb på egen kontroller.

før bios oppdate fungerte den kun med raptor diskene å hang ved tilkobling av 320gb

Da er siste BIOS versjon lagt inn uten at det hadde noen effekt.

Noen som har andre forslag?

Ser forøvrig ut til å virke om jeg kobler disken til når windows er lastet inn..

Skrevet
du har også resatt bios?

Nei, men det virket som om den ble resatt selv da jeg oppgraderte.

Det var ulike innstillinger jeg hadde som var satt tilbake etter oppgraderingen.

Prøvde alikevel å resette igjen nå for sikkerhetsskyld, men det hjalp heller ikke.

Skrevet

btw var det er den vanlige BIOS på hk du sikter til her eller oppgradering av firmware på satakontroller?

Har nå fått meg en ny WD disk som jeg opplever samme problem med.

Regner med at jeg kan koble til en sata2 disk på sata1 hovedkortet mitt? (at det er bakoverkopatibelt)

Skrevet
bios på hovedkort ja...

rart funka fint hod meg.

sata 2 disker er vel med jumpere for å begrense di til vanlig sata i tillfelle problemer?

Prøvde jumper settingen på på seagate disken og wd disken uten hell.

Skrevet

vilken kontroller har du da?

di 2 på hovedkortet bruker du til vilke disker?

hovedkortet har:

silicon image sil 3112 sata.

jag har et pci kort i tilleg som er basert på:

silicon image sil 3512 sata.

har 3 disker 2 raptor i raid på hovedkortet å en 320 på pci kortet.

booter maskinen med kun 1 av di nye diskene da?

Skrevet
vilken kontroller har du da?

di 2 på hovedkortet bruker du til vilke disker?

hovedkortet har:

silicon image sil 3112 sata.

jag har et pci kort i tilleg som er basert på:

silicon image sil 3512 sata.

har 3 disker 2 raptor i raid på hovedkortet å en 320 på pci kortet.

booter maskinen med kun 1 av di nye diskene da?

har også som ditt hk sil 3112 sata

og et pci kort silicon image sil 3512 sata.

Har 2 disker fra før som fungerer uansett hvor jeg kobler de til.

seagate disken har jeg sendt i retur til forhandleren, wd disken jeg kjøpte i stedenfor den virker ikke uansett hviken kontroller jeg kobler den på. Det hjelper ikke å koble den alene, pc'en låser seg da også som den gjør om jeg har bare 2 av diskene eller alle 3 tilkoblet.

Skrevet

har ikke prøvd å koble til en sata 2 disk på dette oppsettet selv så mulig d er der problemet ligger? at ingen av kontrollerne liker sata 2?

om du da må kjøpe en egen kontroller for sata 2 for å få det til å fungere?

eneste relevante jeg kan komme på er at før bios uppdate kom biosen til pci kontrollern først opp så kom det innebygde. etter kom det motsatt som d skal gjøre.

Skrevet
har ikke prøvd å koble til en sata 2 disk på dette oppsettet selv så mulig d er der problemet ligger? at ingen av kontrollerne liker sata 2?

om du da må kjøpe en egen kontroller for sata 2 for å få det til å fungere?

eneste relevante jeg kan komme på er at før bios uppdate kom biosen til pci kontrollern først opp så kom det innebygde. etter kom det motsatt som d skal gjøre.

har vurdert å kjøpe en sata2 kontroller, men hadde vært fint å vite om det er problemet slik at jeg slipper frakt++ om det heller ikke løser problemet..

Skrevet

vist du sammenligner med min maskin som er identisk kan jeg ikke se noe annet som kan skape problemet?

eneste forsjelln er at jeg kun kjører med sata 150 disker å den største er 320gb.

eneste jeg kan gjøre er å boote med 1tb disken i denne maskinen for å se om det går?

Skrevet
vist du sammenligner med min maskin som er identisk kan jeg ikke se noe annet som kan skape problemet?

eneste forsjelln er at jeg kun kjører med sata 150 disker å den største er 320gb.

eneste jeg kan gjøre er å boote med 1tb disken i denne maskinen for å se om det går?

Hvis det er en sata2 disk så hadde det hjulpet hvis du hadde hatt mulighet til å prøve d

Skrevet

det er en sata 2 disk.

ja kan prøve det. men ikke i natt da blir frua vanskelig. men ska gjøre det i morgen å kommer da med et svar om det går eller ikke.

Skrevet
det er en sata 2 disk.

ja kan prøve det. men ikke i natt da blir frua vanskelig. men ska gjøre det i morgen å kommer da med et svar om det går eller ikke.

hehe, takk skal du ha :)

Skrevet

testa nå med en wd 1tb disk å maskinen bootet rett inn i windows uten problemer. dette var en sata 2 disk uten begrensning.

bruker bios 1013 om d har noe å si.

hadde som sagt samme problem å bios oppdatering var min løsning.

Skrevet
testa nå med en wd 1tb disk å maskinen bootet rett inn i windows uten problemer. dette var en sata 2 disk uten begrensning.

bruker bios 1013 om d har noe å si.

hadde som sagt samme problem å bios oppdatering var min løsning.

Ok, da var jeg like langt, men takk for hjelpen uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...