Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden


Anbefalte innlegg

I boka viser dem masse bilder om hvordan fluksen endrer seg i sirkler etc. og sier retningen avhengi av økning eller minkning. Men... hehe.. jeg kan jo holde hånda på en sånn måte at strømmen går motsatt side av klokka etc.. noen som skjønner hvor jeg har rota meg litt bort :p ?

 

Du bruker venstrehånda?

 

Det har ikke du en dritt med å gjør.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I boka viser dem masse bilder om hvordan fluksen endrer seg i sirkler etc. og sier retningen avhengi av økning eller minkning. Men... hehe.. jeg kan jo holde hånda på en sånn måte at strømmen går motsatt side av klokka etc.. noen som skjønner hvor jeg har rota meg litt bort :p ?

 

Du bruker venstrehånda?

 

Det har ikke du en dritt med å gjør.

 

Hæ? Det er for så vidt riktig det han sier, men at det er vel høyrehånden en skal bruke når det er strøm i ledere, og venstrehånden når en snakker om enkle, negative ladninger, som elektroner. Her er det vel Lenz' regel om at et magnetfelt vil motvirke sin årsak en må se på. Den sammen med to eller tre høyrehånds- (og av og til venstrehånds-) regler, er veldig hjelpsom i slike oppgaver.

Lenke til kommentar

Du skal vel i utgangspunktet bruke høyrehånden også for elektroner, bare at når du har kommet frem til retningen til den magnetiske kraften (tommelen), så går den i motsatt retning av tommelen hvis det er negative ladninger det er snakk om. Mulig du bare kan bruke venstra og, har jeg ikke prøvd før.

 

Men i alle fall: regner med Jotun prøvde å være humoristisk. :)

Lenke til kommentar

Ta... at fluksen minker... og magnetfeltet peker oppover! Da tar jeg høyre hånd, bruker høyrehåndsregelen! Men jeg kan jo vri hånda mi rundt om kring! Kan vri den til å peke mot klokka, med klokka...

Er induksjon ja! Noe av det mest forferdeligste jeg har vært borti i hele mitt liv!

Lenke til kommentar

At magnetfeltet peker oppover er litt lite for lite info. Det at fluksen minker hjelper oss heller ikke nevneverdig. Kan du ikke komme med et mer konkret eksempel, gjerne med illustrerende tegning til? (Så blir det lettere å hjelpe deg).

 

Og ja, det finnes flere høyrehåndsregler. Hver for sitt bruk. :)

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
Du skal vel i utgangspunktet bruke høyrehånden også for elektroner, bare at når du har kommet frem til retningen til den magnetiske kraften (tommelen), så går den i motsatt retning av tommelen hvis det er negative ladninger det er snakk om. Mulig du bare kan bruke venstra og, har jeg ikke prøvd før.

 

Men i alle fall: regner med Jotun prøvde å være humoristisk. :)

 

Begge deler skal gi samme resultat, noe som er logisk. Det eneste som egentlig forandres med en høyrehåndssystem mot et venstrehåndssystem, er retningen på lederen (eller en av de to andre).

Lenke til kommentar

Først så ser jeg på hva jeg vet.

Så ser jeg på hva jeg vil vite.

Så tenger jeg ofte en tegning eller en figur av en eller annen form.

Så tenker jeg.

Om jeg ikke får det til da titter jeg litt på teorien og noen eksempler.

Så tenker jeg.

Lenke til kommentar

Kommet over et forholdsvis enkelt problem som jeg ikke klarer å løse. Skal finne spenningen i tauet ("tension in the cord"). Oppgaven har jeg ikke fasit på. Klossene veier enholdsvis 100kg (venstre) og 50kg (høyre), og planet heller 30˚ på venstre side og 53,3˚ på høyre side.

post-46690-1242480888_thumb.png

Lenke til kommentar

Du startar med å teikne på krefter. Du bestemmer deg for å setje at akselerasjonen i ei retning er positiv. Eg vel at positiv akselerasjon går mot høgre.

 

Kloss 1 (til venstre) får no: T - F1 = m1a

Kloss 2 F2 - T = m2a.

 

Det er logisk å konkludere med at snordraga på båe klossane er det same (sidan dei "drar i kvarandre"), som og vil gi same akselerasjon til systemet (reknar med at det er friksjonsfritt over trinsa). No er oppgåva å finne F1 og F2. Om du teiknar på krefter på klossane og dekomponerer (du har krafta frå tyngdeakselerasjonen, men treng komponenten som gir ei motkraft parallelt med skråplanet). Dette gir:

 

F1 = m1 * g * sin(theta)

F2 = m2 * g * sin(theta)

 

Du set dette inn i dei to opphavelege likningane. Då vil du få to likningar med to ukjente (akselerasjon og snordrag). Løys ei likning for akselerasjonen og set inn i den andre likninga, så finn du snordraget T.

 

Hyl ut om det er noko som er uklart, eller om eg har gjort feil :)

Endret av aspic
Lenke til kommentar

Hei sann!

Det er en oppgave i astrofysikk jeg ikke helt forstår på på grunn av fasitsvaret.

Hvis en stjerne som er en hovedseriestjerne med en temperatur på 7250K, om lag hvor stor er da dens totale utstrålte effekt i forhold til den totale utstrålte effekten fra sola?

 

Hjelp!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...