Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fredriksern, har du eksamener og tentamener fra i fjor i fysikk 1? Hadde vært glimrende om du hadde noen.

 

Fredriksern, Hvor mange oppgaver bør man gjøre før man føler seg rustet til en tentamen eller eventuelt eksamen?

Endret av YNWA8
Lenke til kommentar
Fredriksern, har du eksamener og tentamener fra i fjor i fysikk 1? Hadde vært glimrende om du hadde noen.
Her er jeg ikke sikker, men har ikke fysikk 1 muntlig evaluering som grunnlag? Slik var det iallfall i 2FY, - derfor ingen skriftlige eksamenssett.

 

Fredriksern, Hvor mange oppgaver bør man gjøre før man føler seg rustet til en tentamen eller eventuelt eksamen?
Gjør så mye du orker og enda litt til! :) Ta deg noen økter der du går over teorien du er minst familiær med. Ha fokus på utledninger og kanskje noen eksperimenter som verifiserte teoriene (typisk muntligrelatert stoff).

 

Halla!

 

Har to oppgaver jeg sliter med her, noen som kan hjelpe meg å løse disse på en forklarende måte så jeg skjønner hvordan jeg må tenke for å få til en evt liknende oppgave ved tentamen / eksamen?

Forslag til løsning:

fysikk_3fy_1116og1117.png

Lenke til kommentar
Trodde først at han hadde funnet et løsningsforslag på forlagets hjemmesider, men innså etter hvert at han faktisk hadde satt seg ned å laget det så bra selv. :p Må ha tatt litt tid.

Bruker ikke så altfor lang tid. Noen innspill på bruken av farger setter jeg pris på; blir løsningen tydeligere eller bare grøter det seg til?

Lenke til kommentar

Jeg likte det med fargene. Ble oversiktlig hvilke krefter som ble brukt hvor i utregningene osv. Men en ting jeg lurte på ang. oppgaven. Når vaieren tåler en maksimal oppstramning på 16kN, hvorfor skal ikke denne kraften deles på to, på samme måte som G deles på to? Der jeg bomma.

Lenke til kommentar
Jeg likte det med fargene. Ble oversiktlig hvilke krefter som ble brukt hvor i utregningene osv. Men en ting jeg lurte på ang. oppgaven. Når vaieren tåler en maksimal oppstramning på 16kN, hvorfor skal ikke denne kraften deles på to, på samme måte som G deles på to? Der jeg bomma.

Med at vaieren tåler en maksimal oppstramming på 16 kN menes at hver eneste bit av vaieren tåler strekning på 16 kN. Du kan altså klippe den opp i mindre deler, og hver del vil fortsatt greie 16 kN strekk, dvs. vi snakker om vaierens materialegenskaper. Symmetrien i oppgaven utelukker også en eventuell slik "kraftfordeling" på hver side av midtaksen.

Endret av Fredrikern
Lenke til kommentar

Fys2. Er ikke alle på forumet som er genier, jeg trenger faktisk en del tid for å lære meg fysikken grundig. Og har ikke planer om å sitte hjemme hver dag i mai og lese fysikk mens de andre drikker og koser seg.

 

Har et helt år på meg før jeg skal studere, så kan like så greit ta det opp. Noen som kan komme med et saklig svar uten å være hånlige?

Lenke til kommentar

Beklager at jeg misforstod deg. Jeg begynte for over en uke siden, og har sittet noen timer om dagen med fysikk. Men har til nå kun kommet gjennom kap. 1. Med det tempoet rekker jeg maks 3 kapitler før terminprøva. Pluss at russetia våres begynner til lørdag. Så skjønner liksom ikke helt hvordan jeg skal komme gjennom. Hvordan ligger du ann?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...