Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sliter med oppgave 7.16 som er i vedlegget.

Når jeg regner ut massenergien vil jeg ta med vekten til det ene elektronet man får i reaksjonen, men hvis jeg gjør det får jeg feil svar. Hvorfor skal jeg ikke ta med vekten til elektronet? Har heldag i morgen, så hadde vært kjekt om noen kan hjelpe meg

post-209888-0-62241900-1365700458_thumb.jpg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skal bruke Kirchhoffs strømlov. Strømmen gjennom hver lampe er 0,4A. Amperemeter S måler strømmen som går gjennom en av lampene (0,4A). Amperemeter R måler strømmen som går gjennom to av lampene (0,4A + 0,4A = ..). Begge de to siste amperemeterne måler strømmen som går gjennom alle tre lampene.

Gjest Bruker-239845
Skrevet

Heisann,

Jeg trenger hjelp til å forstå et forsøk. Har brukt litt tid på det, men er ikke 100% sikker og med eksamen på lørdag trenger jeg egentlig tiden på resten av pensum.

Anyone? Please? :)

Jeg vet med sikkerhet at det er 1/6 sannsynlighet for at jeg får dette forsøket, så jeg MÅ kunne dette 100%. :)

Skrevet

Anyone? Please? :)

Jeg vet med sikkerhet at det er 1/6 sannsynlighet for at jeg får dette forsøket, så jeg MÅ kunne dette 100%. :)

Fremfor å bare poste hele forsøket, kan du ikke heller stille noen spesifikke spørsmål? Hvor detter du av, hva er det som ikke henger sammen? Hva er du usikker på?

Gjest Bruker-239845
Skrevet

Fremfor å bare poste hele forsøket, kan du ikke heller stille noen spesifikke spørsmål? Hvor detter du av, hva er det som ikke henger sammen? Hva er du usikker på?

I hovedsak er jeg vel litt i tvil over hvilke krefter det er som virker under forsøket. Vi har G tyngden fra loddet og N normalkraften fra loddet og S som jeg regner med er trekkraften fra kraftmåleren eller snordraget.

Er det bare disse kreftene som virker her? Hva med motkrefter? Skal ikke de tas med i regnestykket?

Og er formålet med forsøket å vise at regnestykket med vektorkreftene gir det samme som avlesningen av vekten?

Vekten viser N* som er motkraften til N.

Har vi med dette verifisert Netwons 1. og 3. lov?

Takk. :)

Skrevet

Hei! :)

Lurer på denne oppgaven: En radiosender har frekvensen 89,1 MHz og sender ut 2,00*10^29 fotoner per sekund. Hvor stor energi har ett foton i radiostrålingen? Hvor stor er sendereffekten?

Det jeg lurer på er hvor stor er sendereffekten?

Hadde vært kjempefint om noen hjalp meg med å finne sendereffekten. Tusen takk på forhånd :-)

Skrevet

sub er en tex-kommando for å legge formatet på teksten lavere, slik du ser i din egen tekst: V0.

sup er en tex-kommando for å legge formatet på teksten høyere, slik du ser i din egen tekst: 1/2at2

Skrevet (endret)

Ahh takk :)

Okay har en her.

imagejci.jpg

a)

Skal jeg brukw formelen v(t) = gt+v0?

Men jeg vet jo ikke v(t) så da blir det ikke så lett hvis den blir sånn: g = t+v0-v(t) :/

Ei heller vet jeg hva t (sekunder) er.

Endret av Lami
Skrevet

Ahh takk :)

a)

Skal jeg brukw formelen v(t) = gt+v0?

Men jeg vet jo ikke v(t) så da blir det ikke så lett hvis den blir sånn: g = t+v0-v(t) :/

Ei heller vet jeg hva t (sekunder) er.

Det er flere måter å regne oppgaven på, men en metode er vesentlig lettere.

Hint: Derivering!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...