Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det pisset der husket jeg at jeg fikk feil på da jeg hadde prøve i det (absolutt og relativ usikkerhet). Så for meg at det ikke var viktig. :whistle: Så der kan jeg dessverre ikke hjelpe deg.

 

Ang. din forrige oppgave: jeg kan hjelpe deg mer med oppgaven, men tenkte å bare si litt til og begynne med for å se om du klarte resten selv. :)

Lenke til kommentar

Hei! Står fast på en oppgave (B-4.2) om gravitasjon i Fysikk 2. Noen som kan hjelpe? (:

 

"Et romskip befinner seg i gravitasjonsfeltene fra jorda og fra månen"

 

a) På sentrallinjen mellom jordsenteret og månesenteret passerer romskipet et punkt der det har akselerasjonen nul. Rakettmotorene er ikke i gang. Hvor langt fra jord senteret ligger dette punket?

 

b) Romskipet fortsetter mot månen, bremser ned og 'parkerer' for en tid i en sirkulær bane om månen med radius 1,85 '10^6 m. Hvilken omløpstid har romskipet om månen? (se bortifra grav.kraft. fra jorda).

Lenke til kommentar
Hei! Står fast på en oppgave (B-4.2) om gravitasjon i Fysikk 2. Noen som kan hjelpe? (:

 

"Et romskip befinner seg i gravitasjonsfeltene fra jorda og fra månen"

 

a) På sentrallinjen mellom jordsenteret og månesenteret passerer romskipet et punkt der det har akselerasjonen nul. Rakettmotorene er ikke i gang. Hvor langt fra jord senteret ligger dette punket?

 

b) Romskipet fortsetter mot månen, bremser ned og 'parkerer' for en tid i en sirkulær bane om månen med radius 1,85 '10^6 m. Hvilken omløpstid har romskipet om månen? (se bortifra grav.kraft. fra jorda).

a) Når summen av kreftene på romskipet fra jorda og fra fra månen på romskipet er lik 0 (Newtons første lov). Sett kraftuttrykkene fra jorda og fra månen lik hverandre, sett r lik avstand til jorda og (3,84*10^8 m - r) som avstanden fra månen. 3,84*10^8 er månenes middelavstand til jorda. Da skal du få kun én ukjent, avstanden r til jordsenteret.

 

b) Bruk F=ma, hvor chart?cht=tx&chl=a=\frac{4\pi r^2}{T^2} hvor T er omløpstiden til romskipet

 

edit: skriveleif i første setning

Endret av Frexxia
Lenke til kommentar
Hei! Står fast på en oppgave (B-4.2) om gravitasjon i Fysikk 2. Noen som kan hjelpe? (:

 

"Et romskip befinner seg i gravitasjonsfeltene fra jorda og fra månen"

 

a) På sentrallinjen mellom jordsenteret og månesenteret passerer romskipet et punkt der det har akselerasjonen nul. Rakettmotorene er ikke i gang. Hvor langt fra jord senteret ligger dette punket?

 

b) Romskipet fortsetter mot månen, bremser ned og 'parkerer' for en tid i en sirkulær bane om månen med radius 1,85 '10^6 m. Hvilken omløpstid har romskipet om månen? (se bortifra grav.kraft. fra jorda).

a) Når summen av kreftene på romskipet fra jorda og fra fra månen på romskipet er lik 0 (Newtons første lov). Sett kraftuttrykkene fra jorda og fra månen lik hverandre, sett r lik avstand til jorda og (3,84*10^8 m - r) som avstanden fra månen. 3,84*10^8 er månenes middelavstand til jorda. Da skal du få kun én ukjent, avstanden r til jordsenteret.

 

b) Bruk F=ma, hvor chart?cht=tx&chl=a=\frac{4\pi r^2}{T^2} hvor T er omløpstiden til romskipet

 

edit: skriveleif i første setning

 

Hm, jeg får r til å bli -1,89*10^11 og det stemmer ikke i det hele tatt! Hvor har jeg gjort feil? (og jeg som synes det var så god forklaring):

mas-jord = mas-måne

5.97*10^24*9,81*3.84^8 = 7,35*10^22 * 1,62 *(3.84*10^8 - r)

2,25*10^34 = 4,57*10^31 - 1,19*10^23 *r

Lenke til kommentar
Batteriet i et vanlig armbåndsur kan levere 170 mAh ved 1,5 V. Finn effekten uret trenger når du antar at batteriet varer i ett år før det går tomt.

 

Gi svaret i watt og i joule pr. døgn.

 

Kan noen fortelle meg hvordan jeg skal gå fram her?

Du har at q = I·t, der q er ladning (gitt: 170 mAh = 170·0,001·3600 As) og t er tid (gitt: ett år = 365·24·3600 s). Da kan du finne strømmen I. Effekten blir P = I·V, der V er spenningen (gitt: 1,5 V). Sett inn tall og regn ut :)

 

W er J/s, og det er 24·3600 s i ett døgn.

Lenke til kommentar

Oppgave a): Her har vi energibevarelse. Siden de er koblet i system (og er like tunge), må de også ha like stor kinetisk energi.

utentrins.png

 

Oppgave b): Nesten helt samme som i a), men nå må også rotasjonsenergien til trinsa tas med. Som du ser av svaret nedenfor, blir farten mindre enn i a), noe den bør bli fordi en del energi forsvinner i trinsa. Treghetsmomentet antas kjent.

medtrins.png

 

Oppdatering: Den potensielle energien som frigjøres fra kloss B bidrar både til kinetisk energi for begge klossene og økt potensiell energi på kloss A (samt rotasjonsenergi i trinsa i oppgave b)).

Endret av Fredrikern
Lenke til kommentar

Hvorfor er det slik at komponenter som er koblet i serie, så er strømmen gjennom en av komponene den samme som i resten av kretsen? Hva om to av komponene er koblet i parallell?

 

Jeg gjentar spørsmålet mitt igjen: Er det slik at strømmen er bevart i den ytre krets?

 

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Hvorfor er det slik at komponenter som er koblet i serie, så er strømmen gjennom en av komponene den samme som i resten av kretsen?

 

 

Fordi: strømmen velger minste motstandsvei. Og når man har seriekobling har strømmen kun en vei å gå. Ergo er strømmen den samme gjennom alle komponentene...

 

 

 

Du stiller noen veldig rare spm...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...