Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jo, det er en oppgave jeg ikke får til.

Hovedlysene på en bil i fart drar 4A fra en 12V dynamo som blir drevet av bilmotoren. Dynamoen har virkningsgraden 75%. Hvor stor effekt på motoren yte til lampene?

Dette er mitt foreløpige svar på oppgaven:

 

chart?cht=tx&chl= P_m =  I_L \cdot U_D = 4A \cdot 12V = 48W.

 

Jeg vet det er feil pga at virkningsgraden har noe så å si for effektiviteten til motoren.

Endret av YNWA8
Lenke til kommentar

Korleis finn eg tregleiksmomentet til ein halvsirkel? Eg får oppgitt at massesenteret ligg i (0, R/3) når sirkelen halvsirkelen ligg med grunnlinja på x-aksen.

 

Eg tenkjer å bruke steiners sats med:

I0 = 1/2 * (m/2)*R2, og leggje dette saman med M*b2, med b som R/3. Kvifor gir dette feil svar? =/

Endret av aspic
Lenke til kommentar

Har prøvd lenge men ser ikke hvordan jeg skal gå fram for å vise følgende oppgave i fysikk på høgskolenivå. Noen som kunnskap om hvordan dette skal gjøres?

oppg.png

 

Har forøvrig følgene formel til råds:

oppg2.png

 

Kjempetakknemlig!

Endret av Whoops
Lenke til kommentar

Har en kategori "veldig vanskelig" fysikkoppgave foran meg nå. Har fysikkprøve i morgen, så vil gjerne klare denne før jeg gir meg. :hmm:

 

Oppgave:

Et bestemt pi-meson beveger seg 100 meter loddrett nedover gjennom jordatmosfæren før det blir omdannet. I sitt eget treghetssystem har pi-mesonet levetiden 2,6*10-8s.

 

Regn ut farten som pi-mesonet har i et treghetssystem på jordoverflaten. Hvor lang levetid har pi-mesonet i dette systemet?

 

Forsøk på svar:

t0 er vel 2,6*10-8s. Men for å finne t, så må jeg ha farten: t = t0*ɣ, hvor farten inngår i lorentzfaktoren.

 

p><p>

 

Noe som er over lysfarten og derfor er vel svaret feil. Blæææ. What to do?

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...