Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden


Anbefalte innlegg

Innlegget ovenfor skrev jeg bare rett inn i forumsystemet. Hevet og senket skrift ligger innebygget i editorapplikasjonen på forumet. Bruker noen "special characters" fra "Sett inn symbol"-funksjonen i Word. Enkelte har jeg dessuten brukt så ofte at jeg husker koden, for eksempel skrives ½ ved å holde inn Alt og trykke 0189 på numpadden.

 

Det er også mulig å skrive inn spesialelementer ved å bruke unicode, eksempelvis π (pi), Δ (Delta), α (alpha), √ (radic). (Må skrives med "& før navnet og ";" etter.)

 

Mange vil nok foretrekke LaTeX til å skrive formler, men jeg er mer familiær med Word 2007 og benytter meg således av formel-funksjonen der. Synes dette er raskt og enkelt.

Endret av Fredrikern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Oppgave:

Et elektron blir alltid utsatt for en kraft i et elektrisk felt, men ikke alltid i et magnetfelt. Forklar sammenhengen.

 

Svar:

I et elektrisk felt blir elektronet utsatt for en elektrisk kraft uansett hvilken retning elektronet kommer inn i feltet. Men i et magnetfelt derimot, vil det ikke virke en kraft på elektronet dersom det har samme retning som det magnetiske feltet.

 

Riktig? :hmm:

Ja, men først og fremst må elektronet ha en hastighet for å kjenne en magnetisk kraft, siden F = qvxB. Og siden kraftvektoren er et kryssprodukt, blir den som du sier også lik null hvis hastighets- og magnetfeltvektorene er parallelle.

Lenke til kommentar

Jepp! :)

 

Innlegget ovenfor skrev jeg bare rett inn i forumsystemet. Hevet og senket skrift ligger innebygget i editorapplikasjonen på forumet. Bruker noen "special characters" fra "Sett inn symbol"-funksjonen i Word. Enkelte har jeg dessuten brukt så ofte at jeg husker koden, for eksempel skrives ½ ved å holde inn Alt og trykke 0189 på numpadden.

 

Det er også mulig å skrive inn spesialelementer ved å bruke unicode, eksempelvis π (pi), Δ (Delta), α (alpha), √ (radic). (Må skrives med "& før navnet og ";" etter.)

 

Mange vil nok foretrekke LaTeX til å skrive formler, men jeg er mer familiær med Word 2007 og benytter meg således av formel-funksjonen der. Synes dette er raskt og enkelt.

Ahh. Synes det blir så uoversiktelig når jeg skriver formler/ligninger her på foumet. Å se alle taggene samtidig som jeg prøver å tenke gjør som oftest at jeg forviller meg ut på isen. :blush:

 

Test: Δ

 

Edit: hva gjør jeg feil? :hmm:

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Høyrehåndsregelen kan jeg faktisk. :)

 

Føler egentlig jeg har grei oversikt over det meste, men den nissen av en fysikklærer vi har kommer alltid med noe uventet!

 

Det med fluks er vel et tema jeg ikke har helt oversikt over.

 

Ø = B*A (Ø = fluksen). Men hva er "fluks"? Er det et mål på hvor mye magnetisk felt som går gjennom et visst avsnitt? :dontgetit:

Lenke til kommentar

HJELP! Fant en missing link i min logiske tankegang hva angår høyreregelen! :ohmy:

 

Se bildet under. Magnetfeltet B som kommer rett ut av dataskjermen øker. Fluksen gjennom sløyfen vil da danne et magnetfelt i motsatt retning, altså inn i skjermen. Men hvordan finner jeg ut hvilken vei den induserte strømmen går?

 

ewgwegrm0.th.png

 

Eller vent nå, kanskje jeg overdramatiserer litt. Er det ikke bare å la tommelen gå i den induserte feltretningen, og da viser krummede fingre hvilken vei strømmen går?

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Supert! Hadde prøve i praktisk talt 7 kapittel på 2 timer, siden læreren vår mener vi skal kunne alt til enhver prøve. :p Men det gikk overraskende bra, og enkelte oppgaver var nesten for lette til å være sant.

 

Merket heller ikke noe "psykisk utslitthet" etter prøven som det pleier å være på matte- og fysikk-prøver på grunn av all regningen og tenkingen. :fun:

Lenke til kommentar

Hmm..

Sliter litt med tankegangen når det gjelder skråplan.

Det er en standard kloss på skråplan, med kun tyngdeakselerasjon.

Det er da sånn at akselerasjonen langs skråplanet er gitt ved gsin(thetta)? Også kalt normen eller absoluttverien til akselerasjonen?

Isåfall, hvordan vil akselerasjonen være når x-aksen er horisontal og y-aksen er normal på x-aksen?

 

Det vi kom frem til etter argumentasjon var at akselerajsonen i x-retning var g*sin(thetta)*cos(thetta) og for y- g*sin2(thetta) . Dette medfører at en vinkel på 45 grader gir en absoluttverdi til 1/2*a i både x- og y-retning, noe som er logisk. Og i fritt fall (90 grader) så er cos(thetta) = 0, altså ingen akselerasjon i x-retning, samtidig full (1g) i y-retning. Noe som er logisk. Og på flat mark (0 grader), så er akselerasjonen til både x- og y- = 0, noe som vil være riktig.

 

Eller?

Endret av chokke
Lenke til kommentar

Her er det Newtons 2. lov som gjelder.

 

a)

G = tyngde, S = snorkraft.

 

Delsystem A: GA,x - S = -mAa → mAg*sin(30) - S = -mAa → mAg*½ - S = -mAa

Delsystem B: GB,y - S = mBa → mBg - S = mBa

 

Som gir løsning: a = -g(½mA - mB) / (mA + mB) = -10*(½*3,0 - 2,0) / (3,0 + 2,0) = 1 (m/s2)

 

Jeg satte opp positiv akselerasjon for kloss B gående nedover, hvilket vi ser stemmer.

 

Kraften i snora finner vi å løse for S i ligningssystemet: S = ½g(½mA + mB) + ½a(mA - mB) = 23 (N)

 

b)

Ser på grensetilfellet a = 0. Samme oppbygning som i a), men nå med en friksjonskraft Ff = µkN (N = normalkraft)

 

Delsystem A: GA,x + Ff - S = 0 → mAg*sin(30)+ µkmAg*cos(30) - S = 0 → mAg*½ + µkmAg*cos(30) - S = 0

Delsystem B: GB,y - S = 0 → mBg - S = 0

 

Løser for friksjonstallet: µk = (mB - ½mA) / (mA*cos(30)) ≈ 0,19

 

Altså må µk < 0,19 for at systemet skal være i bevegelse.

Endret av Fredrikern
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...