Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden


Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, det er vel en mulighet, men jeg tolket oppgaven som at akselerasjon ikke var et tema. :)

 

Oppgaven hadde vært mye mer lærerik ved å studere en tilsvarende avfyring mot syd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eneste måten kula blir i ro i løpet på er vel om en brått akselererer toget opp i kulas hastighet mens kula fortsatt er i løpet...

 

Akselerasjonsalternativet kan nok ha noe for seg.

For å se problematikken fra en litt annen side, kunne vi tenke oss at vi skjøt oppover i et gravitasjonsfelt der vekta til kula tilsvarte trykket fra kruttgassene. Da burde nok kula holde seg i ro initialt! Dette gravitasjonsfeltet måtte dessuten vedvare ned passe styrke inntil kruttgassene hadde blitt avkjølt/lekket ut.

 

De samme betingelsene måtte gjelde for størrelsen av den nevnte akselerasjonen. Det burde være mulig å gjøre noen enkle beregninger på dette grunnlaget.

 

(Jeg tror vel neppe at den eventuelle læreren, hvis han tenkte-, tenkte i disse banene.)

Skrevet

Hei!

Har en oppgave jeg sliter med her:

 

A large mass M of ice of specific latent heat L is at its melting point (0 celsius). A small mass m of water at θCelsius is poured on to the block of ice. The specific heat capacity of water is S. Which one of the following is a correct expression for the mass of ice melted?

A. mL/Sθ B. mSθ/L C. MSθ/L D. MS/Sθ

 

Fint om noen kunne hjelpe litt :)

Skrevet

Hei!

Har en oppgave jeg sliter med her:

 

A large mass M of ice of specific latent heat L is at its melting point (0 celsius). A small mass m of water at θCelsius is poured on to the block of ice. The specific heat capacity of water is S. Which one of the following is a correct expression for the mass of ice melted?

A. mL/Sθ B. mSθ/L C. MSθ/L D. MS/Sθ

 

Fint om noen kunne hjelpe litt :)

Finn faktorer som bidrar til at mer is smelter når de øker. Det skulle ikke være særlig vanskelig her!

Skrevet (endret)

Heisann. Har en oppgave her jeg stusset litt på:

 

Vognen på figuren kan bevege seg friksjonsfritt langs banen. Startfarten A er svært liten(0). Bestem farten vognen har ved B.

 

Bruker formelen Ep+Ek=mekanisk energi (bevart). Satt høyden 0.10 meter til null, og at 'høyden' da ble 0.3 meter. Dette er feil ifølge fasiten; der regner man med at 'høyden' er 0.5 meter.

Mens i en annen oppgave jeg har; som lyder som følger: En kule henger i en 0.9m lang snor. Med stram snor fører vi kula ut til siden slik at den kommer 0.4m høyere enn utgangsstillingen. Så slipper vi kula. (se bortifra luftmotstand)

 

B) Hvor stor fart får kula når den passerer utgangsstillingen?

C) Kulen fortsetter oppover på den andre siden. Regn ut farten når kula har kommet 0.2M høyere enn utgangsstillingen.

 

Her regner man 'høyden' til 0.2.

 

For meg ser disse to oppgavene nærmest identiske ut, selv om løsningen er annerledes. Noen som kan hjelpe?

Endret av mentalitet
Skrevet

Hva i all verden heter Gauss' feilforplantningslov på engelsk? Noen andre spurte om det tidligere i tråden, men fikk ikke svar.

 

 

Kjenner ikke det norske ordet, hva er definisjonen?

Skrevet

Hva i all verden heter Gauss' feilforplantningslov på engelsk? Noen andre spurte om det tidligere i tråden, men fikk ikke svar.

Denne linken (som det også er referert til i wikipediaoppslaget som Frexxia nevner) kan være verdt å se på.

Skrevet

Heisann. Har en oppgave her jeg stusset litt på:

 

Vognen på figuren kan bevege seg friksjonsfritt langs banen. Startfarten A er svært liten(0). Bestem farten vognen har ved B.

 

Bruker formelen Ep+Ek=mekanisk energi (bevart). Satt høyden 0.10 meter til null, og at 'høyden' da ble 0.3 meter. Dette er feil ifølge fasiten; der regner man med at 'høyden' er 0.5 meter.

Mens i en annen oppgave jeg har; som lyder som følger: En kule henger i en 0.9m lang snor. Med stram snor fører vi kula ut til siden slik at den kommer 0.4m høyere enn utgangsstillingen. Så slipper vi kula. (se bortifra luftmotstand)

 

B) Hvor stor fart får kula når den passerer utgangsstillingen?

C) Kulen fortsetter oppover på den andre siden. Regn ut farten når kula har kommet 0.2M høyere enn utgangsstillingen.

 

Her regner man 'høyden' til 0.2.

 

For meg ser disse to oppgavene nærmest identiske ut, selv om løsningen er annerledes. Noen som kan hjelpe?

Bump

Skrevet (endret)

EDIT: ARGH! Hvordan fikk jeg denne i fysikkassistansetråden? Beklager! Får flytte den til matte.

 

(og takk Imaginary!)

Endret av Henrik C
Skrevet

Heisann. Har en oppgave her jeg stusset litt på:

 

Vognen på figuren kan bevege seg friksjonsfritt langs banen. Startfarten A er svært liten(0). Bestem farten vognen har ved B.

 

Bruker formelen Ep+Ek=mekanisk energi (bevart). Satt høyden 0.10 meter til null, og at 'høyden' da ble 0.3 meter. Dette er feil ifølge fasiten; der regner man med at 'høyden' er 0.5 meter.

Mens i en annen oppgave jeg har; som lyder som følger: En kule henger i en 0.9m lang snor. Med stram snor fører vi kula ut til siden slik at den kommer 0.4m høyere enn utgangsstillingen. Så slipper vi kula. (se bortifra luftmotstand)

 

B) Hvor stor fart får kula når den passerer utgangsstillingen?

C) Kulen fortsetter oppover på den andre siden. Regn ut farten når kula har kommet 0.2M høyere enn utgangsstillingen.

 

Her regner man 'høyden' til 0.2.

 

For meg ser disse to oppgavene nærmest identiske ut, selv om løsningen er annerledes. Noen som kan hjelpe?

Beklager maset, men ettersom jeg har prøve i morgen hadde jeg satt stor, stor pris på et svar. Noen som kan hjelpe? :blush:

Skrevet

Lager en graf etter et forsøk nå, hvor usikkerheten vises. Men jeg skal lage to ekstra linjer som viser maks stigningstall, og minst stigningstall som passer med usikkerhetene.

 

Men da lurer jeg på om strekene må gå igjennom alle usikkerhetene, eller bare mellom usikkerhetene i de to ytterste punktene? eller bare to punktene i grafen som gir mest ekstreme stigningstall?

Skrevet

Luftmostanden på en bil øker proporsjonalt med kvadratet av farten. På en bestemt bil er luftmostanden 0.18kN når farten er 15 m/s.

 

a) Hva blir luftmostanden når farten er 25m/s? Her er hvordan jeg stilte det opp:

chart?cht=tx&chl=\sqrt{25}*k=Luftmostand

 

..noen som ser hva jeg har gjort galt? :)

Skrevet

Noen som tok Fysikk-OL prøvene på vgs? Overraksende hvor "lette" de faktisk var, jeg som betrakter meg selv som en middels god fysikk-elev er ganske sikker på at jeg fikk rett på alle oppgavene jeg svarte på, og svarte på alle bortsett fra en.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...