Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden


Anbefalte innlegg

Hallo.

 

En gassflaske inneholder karbondioksid (CO2) Molekylene har gjennomsnittsfarten 400m/s. Finn temperaturen i gassen

 

 

3K

 

chart?cht=tx&chl=K=1.38*10^-23

chart?cht=tx&chl=U=1.66*10^-27

chart?cht=tx&chl=Mo=16u

chart?cht=tx&chl=Mk=12u

 

Fikk 278K. Noen som gidd å sjekke om det stemmer? ^

 

 

e: det skal forøvrig vare opphøyd i henholdsvis MINUS 23 og MINUS 27. Er ikke helt stødig i lateX...

Endret av mentalitet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hallo.

 

En gassflaske inneholder karbondioksid (CO2) Molekylene har gjennomsnittsfarten 400m/s. Finn temperaturen i gassen

 

 

3K

 

chart?cht=tx&chl=K=1.38*10^-23

chart?cht=tx&chl=U=1.66*10^-27

chart?cht=tx&chl=Mo=16u

chart?cht=tx&chl=Mk=12u

 

Fikk 278K. Noen som gidd å sjekke om det stemmer? ^

 

 

e: det skal forøvrig vare opphøyd i henholdsvis MINUS 23 og MINUS 27. Er ikke helt stødig i lateX...

Resultatet er i det forventede området slik at det er grunn til å tro at det er korrekt.

Lenke til kommentar

Og svaret blir da 1100.6K? @Daniel

 

Et nytt spørsmål, tror jeg har rett men er litt usikker:

 

En bil med masse 1200kg og fart 7 m/s renner ned fra et fjell (høyde 230meter), og mister 40% av sin kinetiske energi på veien.

 

Hvor stor fart har bilen når den har kommet ned ved bunnen av fjellet?

 

Regner ut at bilen har den kinetiske energien 2736960J på toppen. 40% av dette er 1094784, dvs. 1642176 J er igjen.

 

2736960J=1/2*1200v^2+1642176

 

Løser med hensyn til V og finner ut at V=42.71

 

 

Hvor stor er de samlede kreftene som bremser bilen?

 

Wf=-R*S

1642176=-R*230m

 

R=-7139.89N ~~ de samlede motstandskreftene er altså på ca 7,1KN

 

Har jeg gjort det rett?

Lenke til kommentar

Og svaret blir da 1100.6K? @Daniel

 

Et nytt spørsmål, tror jeg har rett men er litt usikker:

 

En bil med masse 1200kg og fart 7 m/s renner ned fra et fjell (høyde 230meter), og mister 40% av sin kinetiske energi på veien.

 

Hvor stor fart har bilen når den har kommet ned ved bunnen av fjellet?

 

Regner ut at bilen har den kinetiske energien 2736960J på toppen. 40% av dette er 1094784, dvs. 1642176 J er igjen.

 

2736960J=1/2*1200v^2+1642176

 

Løser med hensyn til V og finner ut at V=42.71

 

 

Hvor stor er de samlede kreftene som bremser bilen?

 

Wf=-R*S

1642176=-R*230m

 

R=-7139.89N ~~ de samlede motstandskreftene er altså på ca 7,1KN

 

Har jeg gjort det rett?

 

På toppen er den kinetiske energien m*v2/2. I tillegg har bilen potensiell energi m*g*h i forhold til bunnen av fjellet.

 

Når vi ser bort fra motstand er denne energien konvertert til kinetisk energi i bunnen, men 40% er tapt. Bilen har da en hastighet som skal tilsvare 60% av den opprinnelige energien.

 

Hva uttrykket "renner ned" måtte bety er svært uklart. Da blir det også vanskelig å forstå meningen med "samlede bremsekrefter". Dersom bilen faller rett ned fra fjellet er beregningen din riktig tenkt. Du må imidlertid beregne kraften ut fra energitapet!

Endret av compus
Lenke til kommentar

Uff beklager, jeg skrev feil - mente at bilen har den mekaniske energien 2736960J på toppen. Og her inngår selvsagt både den kinetiske og den potensielle. Bilen skal da ha igjen 60% av denne energien når den kommer til bunnen, sant? I resten av oppgaven står det.."bilen fortsetter nedover bakken, men taper 40% av sin mekaniske energi pga. luftmotstand og friksjon. Avstanden fra toppen av fjellet til bakken er 230 meter"

 

 

e: ahh, selvsagt. det blir altså "tapt mekanisk energi" istedenfor "gjenstående mekanisk energi" i uttrykket W=-RS? skal beregne kreftene som bremser bilen.

Endret av mentalitet
Lenke til kommentar

Uff beklager, jeg skrev feil - mente at bilen har den mekaniske energien 2736960J på toppen. Og her inngår selvsagt både den kinetiske og den potensielle. Bilen skal da ha igjen 60% av denne energien når den kommer til bunnen, sant? I resten av oppgaven står det.."bilen fortsetter nedover bakken, men taper 40% av sin mekaniske energi pga. luftmotstand og friksjon. Avstanden fra toppen av fjellet til bakken er 230 meter"

 

 

e: ahh, selvsagt. det blir altså "tapt mekanisk energi" istedenfor "gjenstående mekanisk energi" i uttrykket W=-RS? skal beregne kreftene som bremser bilen.

 

Det var en bratt bakke!

Lenke til kommentar

Takk skal du ha. Var en annen oppgave her som også var litt rart formulert(samme lærer som har laget begge oppgavene, sikkert derfor):

 

Du drar et legeme på 30kg med en konstant, horisontal kraft på 110N langs gulvet

 

a) hvor stort arbeid utfører du de første 3 metrene hvor friksjonsarbeidet er ubetydelig?

b) hvor stort arbeid utfører du de neste 3 metrene hvor friksjonskraften er 15N?

 

Slik jeg forstår oppgaven skal kraftsummen være 110N også i oppgave b. Dermed må arbeidet være arbeidet i oppg a + arbeidet i oppgave b. Du må gjøre et større arbeid for å overvinne friksjonen...men på en annen side gjør du vel ikke et større arbeid på gjenstanden om det er friksjon? Det eneste kriteriet er jo at kraften du drar med skal være 110N, og din drakraft blir jo ikke mindre av friksjonen. Fremdriften blir selvfølgelig svekket, men din drakraft er jo den samme. Hva tror dere? :p

Endret av mentalitet
Lenke til kommentar

Takk skal du ha. Var en annen oppgave her som også var litt rart formulert(samme lærer som har laget begge oppgavene, sikkert derfor):

 

Du drar et legeme på 30kg med en konstant, horisontal kraft på 110N langs gulvet

 

a) hvor stort arbeid utfører du de første 3 metrene hvor friksjonsarbeidet er ubetydelig?

b) hvor stort arbeid utfører du de neste 3 metrene hvor friksjonskraften er 15N?

 

Slik jeg forstår oppgaven skal kraftsummen være 110N også i oppgave b. Dermed må arbeidet være arbeidet i oppg a + arbeidet i oppgave b. Du må gjøre et større arbeid for å overvinne friksjonen...men på en annen side gjør du vel ikke et større arbeid på gjenstanden om det er friksjon? Det eneste kriteriet er jo at kraften du drar med skal være 110N, og din drakraft blir jo ikke mindre av friksjonen. Fremdriften blir selvfølgelig svekket, men din drakraft er jo den samme. Hva tror dere? :p

 

ja, arbeid er kraf*vei uavhengig av hva arbeidet består i!

Lenke til kommentar

Når det er to lufttrykk som "trykker" på en dør; er det samlede trykket da alltid det ene trykket minus det andre?

Det spørs hva du mener med det samlede trykket. Trykk er trykk, men dersom du har en trykkgradient over en plate (dør f.eks) vil differansen mellom trykkene avgjøre hvilke (netto)krefter du får på objektet.

 

Hvis du snakker om gaugetrykk så vil gaugetrykket på siden med størst trykk være differansen mellom trykkene dersom du definerer gaugetrykket på den siden som har lavest trykk til å være null.   

Endret av Frexxia
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...