Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden


Anbefalte innlegg

Noen som har tid til å hjelpe meg med en relativt enkel nøtt her?

"Bare lys med en frekvens som er større enn 6,65*10^14 Hz kan framkalle fotoelektrisk effekt i natrium. Hva er løsrivningsarbeidet for elektron i natrium?"

 

Jeg vet jo at f=W/h (w er løsrivningsarbeid), så da skal det jo være å bare gjøre om formelen:

W=h/f

 

Da setter jeg inn

 

W= 6,63*10^-34 * 6,65*10^14 Hz

 

...men svaret jeg får er feil.

Noen som ser hva jeg gjør galt?

 

Edit: Nevermind. Jeg som har tryna når jeg gjorde om på formelen :)

 

Tenkte jeg skulle skrive det, men var en litt for enkel feil :tease: Bra du fant ut av det :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hallo.

 

Driver å repeterer samensatte systemer - men er litt usikker når det kommer til snordrag ved flere legemer innvolvert.

 

fysikktegning.png

 

 

Skal finne S2. Akselerasjonen til systemet er 1.2m/s^2

 

Begynner med å finne G - som er 5*9.81=49.05N

 

Deretter S1: 49.05-S1=5*1.2

 

S1=43.05

 

Så S2 (som er oppgaven):

 

43.05-S2=2*1.2

 

S2=40.65

 

..Har jeg gjort det rett? Hvis ikke; kan noen korrigere meg?

Endret av mentalitet
Lenke til kommentar
Driver å repeterer samensatte systemer - men er litt usikker når det kommer til snordrag ved flere legemer innvolvert.

 

Det er vanskelig å peke på noen feil, men det må være andre krefter enn de viste involvert for at systemet skal oppføre seg som antydet. Uten å kjenne disse er det umulig å si om svaret ditt er riktig.

Endret av compus
Lenke til kommentar

Jeg har følgende oppsett:

To lodd (like store) står på toppen av en trekloss. Jeg trekker i klossen med en kraft F.

 

Når jeg trekker i klossen med konstant kraft, hvor stor er da friksjonen R (mot underlaget) i motsatt retning av bevegelsen? Jeg har fått vite av lærern at F=R (Newtons 1.), hvofor?

 

Når du trekker i klossen med konstant fart vil jo F=R, fordi Newtons 1. (ΣF=0) gjelder, men er det slik at konstant kraft=konstant fart?

Lenke til kommentar
Driver å repeterer samensatte systemer - men er litt usikker når det kommer til snordrag ved flere legemer innvolvert.

 

Det er vanskelig å peke på noen feil, men det må være andre krefter enn de viste involvert for at systemet skal oppføre seg som antydet. Uten å kjenne disse er det umulig å si om svaret ditt er riktig.

Hvilke andre krefter tenkte du på?

Endret av mentalitet
Lenke til kommentar

Jeg har følgende oppsett:

To lodd (like store) står på toppen av en trekloss. Jeg trekker i klossen med en kraft F.

 

Når jeg trekker i klossen med konstant kraft, hvor stor er da friksjonen R (mot underlaget) i motsatt retning av bevegelsen? Jeg har fått vite av lærern at F=R (Newtons 1.), hvofor?

 

Når du trekker i klossen med konstant fart vil jo F=R, fordi Newtons 1. (ΣF=0) gjelder, men er det slik at konstant kraft=konstant fart?

Forstår ikke helt hva du mener ...

 

Når du trekker på klossen, og farten er konstant, vil det bli:

-Fk+Ft*cosß=0

 

Der Fk er kinetisk friksjonskraft gitt som Fk=µ*n, og Ft er snordraget, og ß er vinkelen mellom kraften og forskyvingsvektoren.

 

Edit: Hvis du tenker på loddene, så har de en statisk friksjonskraft som virker, slik at de ikke sklir av klossen når denne akselererer, men når klossen beveger seg med konstant fart så er den jo "i ro".

Endret av Jude Quinn
Lenke til kommentar

Jeg har følgende oppsett:

To lodd (like store) står på toppen av en trekloss. Jeg trekker i klossen med en kraft F.

 

Når jeg trekker i klossen med konstant kraft, hvor stor er da friksjonen R (mot underlaget) i motsatt retning av bevegelsen? Jeg har fått vite av lærern at F=R (Newtons 1.), hvofor?

 

Når du trekker i klossen med konstant fart vil jo F=R, fordi Newtons 1. (ΣF=0) gjelder, men er det slik at konstant kraft=konstant fart?

Forstår ikke helt hva du mener ...

 

Når du trekker på klossen, og farten er konstant, vil det bli:

-Fk+Ft*cosß=0

 

Der Fk er kinetisk friksjonskraft gitt som Fk=µ*n, og Ft er snordraget, og ß er vinkelen mellom kraften og forskyvingsvektoren.

 

Edit: Hvis du tenker på loddene, så har de en statisk friksjonskraft som virker, slik at de ikke sklir av klossen når denne akselererer, men når klossen beveger seg med konstant fart så er den jo "i ro".

Jeg tenker ikke på loddene. Jeg lurer på om ΣF=0 når du trekker med konstant kraft? Og om det er riktig, så forutsetter jo det at F=R, ikke sant?

Med andre ord: Vil konstant kraft bety at klossen opplever akselerasjon?

Vet ikke om du skjønner noe mer nå... :blush:

Lenke til kommentar

En rakett blir skutt opp fra jorda. Rakettmotoren stopper i en høyde på 85 km over jordoverflaten, og da har raketten en hastighet på 3,8 km/s. Hvor høyt kan raketten maksimalt komme?

 

Løste den hvis noen er interesserte:

 

Man setter 0,5*mv0^2 - g*Mm/r0 = 0,5*mv^2 - g*Mm/r

 

Så setter man v = 0 på høyre side, forkorter vekk rakettmassen og man står igjen med

 

0,5*v0^2 - g*M/r0 = - g*M/r

 

Så setter man inn alle de kjente verdiene: g (gamma), v0, r0 og M (jordens masse) så går det

 

rock on, dudes

Lenke til kommentar

Jeg har følgende oppsett:

To lodd (like store) står på toppen av en trekloss. Jeg trekker i klossen med en kraft F.

 

Når jeg trekker i klossen med konstant kraft, hvor stor er da friksjonen R (mot underlaget) i motsatt retning av bevegelsen? Jeg har fått vite av lærern at F=R (Newtons 1.), hvofor?

 

Når du trekker i klossen med konstant fart vil jo F=R, fordi Newtons 1. (ΣF=0) gjelder, men er det slik at konstant kraft=konstant fart?

Forstår ikke helt hva du mener ...

 

Når du trekker på klossen, og farten er konstant, vil det bli:

-Fk+Ft*cosß=0

 

Der Fk er kinetisk friksjonskraft gitt som Fk=µ*n, og Ft er snordraget, og ß er vinkelen mellom kraften og forskyvingsvektoren.

 

Edit: Hvis du tenker på loddene, så har de en statisk friksjonskraft som virker, slik at de ikke sklir av klossen når denne akselererer, men når klossen beveger seg med konstant fart så er den jo "i ro".

Jeg tenker ikke på loddene. Jeg lurer på om ΣF=0 når du trekker med konstant kraft? Og om det er riktig, så forutsetter jo det at F=R, ikke sant?

Med andre ord: Vil konstant kraft bety at klossen opplever akselerasjon?

Vet ikke om du skjønner noe mer nå... :blush:

∑F=m*a

 

Har du konstant fart, har du ingen akselerasjon (ikke her i hvert fall).

Får da:

∑F=0

Fk-Ft=0

Fk=Ft

Lenke til kommentar

Takk skal du ha. Herlighet, gjorde akkurat det samme - (prøvde meg frem :p) men delte på tusen istedenfor hundre når jeg skulle gjøre om fra cm til meter...jaja

Slenger opp en annen oppgave jeg lurte litt på:

Hvordan kan en mann som ikke klarer å løfte en kasse opp på et lasteplan greie å skyve den oppover en lasterampen?

 

Forresten: er det bare ved luftmotstand/friksjon at en kraft er negativ? Altså når den aktuelle kraften hemmer bevegelsen

Endret av mentalitet
Lenke til kommentar

Vedder på at jeg ikke får svar her, men prøver uansett. Vanskelige spørsmål blir jo ofte oversett, så fort det kommer noen kjempelette spørsmål i veien...

 

 

To biler kommer og kolliderer i et veikryss. Den ene, A har masse 800kg og kommer sørfra og den andre, B, har massen 1700kg og kommer vestfra. Etter at bilene kolliderer henger de sammen som et legeme og sklir et stykke før de stopper. Friksjonskraften mellom vraket og bakken kan vi regne som 15kN.

 

b) Tegn en figur som viser denne situasjonen.

 

c) Vis at hvis begge bilene hadde farten 50km/h før kollisjonen, så ville vinkelen i

forhold til B sin opprinnelige fartsretning blitt 25 grader.

 

d) Vinkelen er i virkeligheten 40 grader og lengden de sklir er 15.9m. Finn farten til

hver av bilene like før kollisjonen

 

Har tegnet figur, og fint klart a og b. Problemet ligger i d)

 

Kom frem til at bil B har farten 15.6m/s og bil A har farten 27.7

Kan noen avkrefte/ bekrefte om dette er riktig? Eventuelt hva jeg må gjøre...

 

 

p><p>

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...