Gå til innhold

Oslo kan få muslimsk grunnskole


Anbefalte innlegg

Bergens Tidende kan idag fortelle oss at 54% av de innfødte bergenserne mener at man må skarre på R'ene for å regnes som ekte bergenser. Jeg snakker fortsatt Oslo-mål, og regner meg ikke som bergenser. Men jeg regner meg som "integrert" her i byen allikevel.

 

Jeg skjønner det er vondt for deg. Du er alltid velkommen her hjemme i sivilisasjonen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Foreningen Fredsskolen vil starte en egen religiøs grunnskole i Oslo for å hindre at muslimske barn blir utdannet til ekstremister i utlandet. Privatskolen skal drives på muslimsk religiøst grunnlag og ha inntil 200 elever fra 1. til 10. trinn.

 

Vil dette være så bra for integrasjonen da? Nå vet jeg ikke hvor mange muslimske barn som "pendler" til utlandet for å få muslimsk utdanning der men er det virkelig et problem ?

 

Hvilke tanker har folk rundt en egen grunnskole for muslimer ?

 

Jeg er en muslim, så min mening på saken er tellende. Det er en "amerikansk" oppfunnet fordomm at muslimskebarn lærer "terrorisme" i quran-skoler i utlandet. Dette er så absurd tankegang at jeg syns nesten lei for de som tror på at det er sant!

 

Koran-skoler eksister helt siden fra profeten Muhammad (S:A:W) sin tid omlagt 1400 år siden, altså lenge før Bush Administrasjonen fant opp "terrorister". Per I dag er ikke faget terrorisme godjkent i pensumet til disse Koran skolene.

 

I 2005-2006 gikk den pakistanske hæren, under ledelse av Parvez Musharaf, løs på mange koranskoler som USA ordret stod bak terrorismeopplæring. Etter angrepet fant vi brente Koran-sitater og råtne lik av uskyldige barn. Verken oppskriften til bombelaging eller noe ammuninajon ble funnet der. Konklusjon: Vi er alle idioter som tror på main-stream media.

 

Personling syns jeg at en deltids Koran-skole til Islams-sanne budskap vil ikke føre til noe terrorisme i Norge. Så lenge administrasjon ikke henter inn en radikal mullah, vil nok disse skolene ikke virke skadende men forebyggende.

Endret av arifkarim
Lenke til kommentar

Det som er foreslått er en privat grunnskole på muslimsk religiøst grunnlag. Den vil som alle privatskoler i landet være bundet av norsk lov og statens krav som nedfelt i Kunnskapsløftet og læreplanverket. Den vil altså undervise i norsk, matematikk, naturfag, kroppsøving og historie/samfunnsfag som alle andre skoler. Dette er som tidligere nevnt bestemt av privatskoleloven:

 

Skolen skal drive verksemda si etter læreplanar godkjende av departementet. Det må gå fram av planen kva slag vurderingsformer og dokumentasjon skolen skal nytte. Skolane skal anten følgje den læreplanen som gjeld for offentlege skolar, eller læreplanar som på annan måte sikrar elevane jamgod opplæring, jf. opplæringslova § 2-1 første ledd og § 3-4 første ledd. Elles har skolen sin undervisningsfridom. I samband med godkjenninga fastset departementet kva for tilbod skolen kan gi, og maksimalt elevtal på det enkelte tilbodet.

Den vil også være åpen for alle som ønsker det, det er også lovbestemt:

 

Skolane skal ha heile landet som inntaksområde. Dei skal stå opne for alle som fyller vilkåra for inntak i offentlege skolar,...

Det er dog rimelig å anta at ikke mange (om noen) ikke-muslimske foreldre vil søke sine barn inn på skolen.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
At det prinsipielt og faktisk ikke er farligere å kjøre i 91 km/t enn i 89 er irrelevant for om fartsgrensen skal være 90.

 

Det er farligere å kjøre i 91 enn i 89.

 

Burde vi hatt en "religiøs lavalder"? Kanskje, men det er et krav som strider med trosfriheten slik den er definert i dag.

 

Dersom vi skal kunne endre dagens lovgivning, kan ikke dagens lovgivning i seg selv være et argument i debatten.

 

Burde den endres? Vel, konsekvensen ville være å ta fra foreldrene ansvaret for barnas moralske oppdragelse.

 

Feil. Du kan fortsatt lære ungen din at det er galt å stjele uten å tvangsfore den med bibelvers.

 

Altså vil et forbud mot livssynsskoler være en rent symbolsk handling, og symbolhandlinger skal vi ha gode grunner for, så lenge de griper inn i folks hevdvunne rettigheter

 

Bare fordi foreldrene uansett vil hjernevaske barna hjemme, trenger vi ikke la skolene gjøre det samme.

 

At vi har religiøse skoler betyr ikke at vi må åpne for politiske.

 

At vi har religiøse skoler betyr ikke at vi må fortsette med det. Islam er forresten mer enn en religion; det er også en politisk ideologi.

 

Men noen av oss oppfatter altså denne saken som et uttrykk for at de vil. De ønsker bare ikke å måtte gi opp sin religion for å bli regnet som integrert.

 

Bergens Tidende kan idag fortelle oss at 54% av de innfødte bergenserne mener at man må skarre på R'ene for å regnes som ekte bergenser. Jeg snakker fortsatt Oslo-mål, og regner meg ikke som bergenser. Men jeg regner meg som "integrert" her i byen allikevel.

 

Så alt som skal til for å være integrert i et land er at man bor der?

 

Skarring og livssyn kan overhodet ikke sammenlignes. Det som er viktig for at en person skal være integrert, er at han deler de samme grunnverdiene som majoriteten av befolkningen. Ikke at han sliter ut stemmebåndene og pådrar seg struma, kronisk heshet og migrene.

Endret av TheYid
Lenke til kommentar
Vi har kristne skoler, så hvorfor ikke muslimske? Når det er sagt så er jeg generelt skeptisk til skoler som er startet ut i fra et hvert religiøst syn.

 

 

Nå har jo Kristendommen vært i Norge i 1000 år ca. (husker ikke helt årstallet), så det er greit å ha kristen privatskoler. Men jeg ser også ulemper med disse skolene på enkelte områder.

 

Uansett så burde stat og kirke være ett!

Lenke til kommentar
Så alt som skal til for å være integrert i et land er at man bor der?

Nei, det sa jeg ikke. Jeg sa derimot at man kan være integrert selv om man skiller seg fra de "innfødte" på ulike måter. Religion er en av dem. Siden etniske nordmenn fordeler seg på en rekke ulike livssyn, inklusive kristendom, kan ikke tro eller mangel på samme være et kriterium på integrasjon.

 

Skarring og livssyn kan overhodet ikke sammenlignes. Det som er viktig for at en person skal være integrert, er at han deler de samme grunnverdiene som majoriteten av befolkningen. Ikke at han sliter ut stemmebåndene og pådrar seg struma, kronisk heshet og migrene.

Ja, og Norge er et land bygget på kristne tradisjoner, men i vel så stor grad definert utfra almenne moralske verdier og sekulære samfunnsstrukturer. Det er ingenting i dag som sier at en tilhenger av en monoteistisk religion ikke kan fungere utmerket i dette samfunnet. Da kunne vi ikke hatt en statskirke. Min tidligere nabo var etnisk norsk, frikirkekristen, bankdirektør og på alle måter en fungerende samfunnsborger. En annen nabo er ikke-vestlig innvandrer, katolikk og på alle måter en fungerende samfunnsborger. En tidligere kollega var muslim, ingeniør og på alle måter en fungerende samfunnsborger.

 

Man kan godt være muslim og dele de verdier og respektere de samfunnsstrukturer som Norge er bygget på. Man må ikke være islamist for å være muslim.

 

Vi kan godt diskutere verdien av en sekularisering av samfunnet som helhet, der deler vi som tidligere sagt i stor grad syn på målet, men ikke metodene, men "that's another battle". Tro står i seg selv ikke i veien for integrering i det norske samfunnet av idag.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Nei si det du. Det er ikke religion. Det er ikke politisk holdning. Det er ikke fødested, ei heller hvilket land de bor i. Det er ikke matvaner, ikke musikksmak, ikke sportsinteresse. Ikke hårfarge, øyenfarge, høyde, vekt eller andre fysiske særtrekk. Det er ikke om de jobber, ikke om de går på trygd, ikke alder, ikke kjønn...

 

Som det heter så har alle mennesker to ting felles: Vi blir født og vi dør. Og så må vi som regel betale skatt. Men utover det?

 

Jeg tror jeg må bruke et hjelpemiddel og spørre publikum. Hva er det?

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789
Foreningen Fredsskolen vil starte en egen religiøs grunnskole i Oslo for å hindre at muslimske barn blir utdannet til ekstremister i utlandet. Privatskolen skal drives på muslimsk religiøst grunnlag og ha inntil 200 elever fra 1. til 10. trinn.

 

Vil dette være så bra for integrasjonen da? Nå vet jeg ikke hvor mange muslimske barn som "pendler" til utlandet for å få muslimsk utdanning der men er det virkelig et problem ?

 

Hvilke tanker har folk rundt en egen grunnskole for muslimer ?

 

Jeg er en muslim, så min mening på saken er tellende. Det er en "amerikansk" oppfunnet fordomm at muslimskebarn lærer "terrorisme" i quran-skoler i utlandet. Dette er så absurd tankegang at jeg syns nesten lei for de som tror på at det er sant!

 

Koran-skoler eksister helt siden fra profeten Muhammad (S:A:W) sin tid omlagt 1400 år siden, altså lenge før Bush Administrasjonen fant opp "terrorister". Per I dag er ikke faget terrorisme godjkent i pensumet til disse Koran skolene.

 

I 2005-2006 gikk den pakistanske hæren, under ledelse av Parvez Musharaf, løs på mange koranskoler som USA ordret stod bak terrorismeopplæring. Etter angrepet fant vi brente Koran-sitater og råtne lik av uskyldige barn. Verken oppskriften til bombelaging eller noe ammuninajon ble funnet der. Konklusjon: Vi er alle idioter som tror på main-stream media.

 

Personling syns jeg at en deltids Koran-skole til Islams-sanne budskap vil ikke føre til noe terrorisme i Norge. Så lenge administrasjon ikke henter inn en radikal mullah, vil nok disse skolene ikke virke skadende men forebyggende.

 

Då eg gjekk ut frå doen min så var det fult av muslimske soldatar som masjerte i heimbyen min, dei grente biblar og drepte folk. Nå ligg det brente lik i gata mi! Det er Palestienerane som har beordra dei "norske" muslimane til å angripe !

Hjeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeelp!

 

Ja, det er like sant som at amerikanerane beordra drap på sivile.

Lenke til kommentar
Det er ikke politisk holdning. Det er ikke fødested,

"I bunn og grunn er me alle sosialdemokratar."

- Einar Førde.

 

Man kan være uenig i mye av det Førde sier, men vi er alle sosialdemokrater på en eller annen måte. I alle fall om vi ser bort fra sub-en-prosentparti på ytterste høyre og ytterste venstre.

 

Det eksisterer ingen Leit Kultur. Det er rimelig klart.

 

Edit: Og for å være en tadd useriøs.

 

Man vet man er nordmann når man er mer redd for tollere enn for terrorister.

 

Man vet man er norsk når man ikke har noe i mot å bruke en tusenlapp i bensin for å kjøre til en bensinsstasjon som selger bensin 4 øre billigere.

 

Dersom du hvert år feirer å få noe tilbake på skatten som en stor seier, er du norsk. Dersom du finner en måte å snyte den norske stat for femti kroner, og feirer det, da er du erkenorsk.

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...