Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Politiannmelde skolen for mobbing


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

I og med at du tydeligvis ikke har lært å skrive norsk skikkelig, så kan det jo hende du kan gå til erstatningssøksmål mot staten for utilstrekkelig undervisning?

 

Ellers er jeg enig i at det er trist at skolen slipper unna med å gi faen, ikke fordi man nødvendigvis skal ta hevn, men på grunn av alle de andre som vil oppleve det samme som trådstarter.

 

Det var jeg som startet tråden.

Jeg er ikke noe veldig nøyen på skrivefeil når jeg skriver på dette forumet, men generelt skriver jeg ganse bra. Ifølge karakterene mine vertfall.

 

Det er helt klart at mobbingen har svekket min undervisning. Spesielt basisfag. Jeg har to år med tapt undervisning (føles det som). Fag som engelsk og matte. Engelsk som jeg hadde på VG1 fikk jeg 1 i første termin. I 2 termin fikk jeg toer. Dette var vel gjerne helt på vippen? Dette er helt klart skolen sin feil. Mobbingen har påvirket meg og gjor at jeg ikke klarte å følge undervisningen i et godt tempo og mistet masse kunnskap.

 

Det samme gjelder matte. Jeg strøk i 1P. Nå har jeg 2P. Skolen har samlet alle som strøk i en egen gruppe og plukket ut skolens beste mattelærer til å undervise oss. Nå ligger jeg på en 3er. Ja, men dette er bare fordi læreren er god. Hadde jeg ikke blitt mobbet så hadde mine engelsk og matte kunnskaper vert mye høyere.

 

Mobbingen gjor også at jeg fikk generelt dårlige karakterer i mange fag. Jeg lå på 3 i snitt akuratt. Lærere tok ikke hensyn til mobbingen på noen som helst måte under vurderingssituasjoner.

 

Et eksempel. På ungdomskolen fikk jeg tre i samfunnsfag. Faglærer min var også min kontaktlærer og var fullstendig klar over min situasjon. Hun påsto at jeg ikke klarte å reflektera og gjøre opp mine egne meininger? Derfor fikk jeg tre. Når jeg komm på vidergående fikk jeg fem i standpunkt. Grunnen for dette var at jeg jobbet mer på skolen og hadde en dyktig lærer. Som så likt på alle. Her opplevde jeg somsakt ikke mobbing. Å det var jo en lettelse.

 

Selv om jeg gikk ut med bare 3, så satset jeg alikevell på studiespesialisering. Det høres kansje sykt ut, men jeg visste at jeg fikk dårlige karakterer pågrunn av mobbingen, usikkerhet og dårlig behandling av lærere. Karakterene gikk rett opp når jeg komm på vgs.

Jeg konfronterte kontaktlærer på ungdomskolen om at jeg hadde søkt studiespesialisering. Hun mente jeg kommer til å gå ut med nesten bare toere, men staten hjelper deg fortsatte hun.

 

Hva synes dere om lærerens kommentarer? Skolen har vert helt elendig. Konfrontere rektor? Nei! Jeg vill ikke se tryne på de. Skal det gjøres noe så skal det annmeldes! Å det er bare en liten månde før jeg blir 18 :)

Endret av Cocke
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anmeld i vei, det skader vel ikke, selv om det virker veldig teit. Jeg har ingen juridisk bakgrunn, men mitt i (nokså normale) verdensbilde har du ikke en god sak. Gå en tur eller tell til ti og les gjennom denne tråden igjen. Har du da fortsatt lyst til å være barnslig og politianmelde en bagatell som at ledelsen ikke ordnet opp for deg på ungdomsskolen, gjør du det så fort du fyller 18.

Lenke til kommentar

Christian, det jeg lurer på er i hvor stor grad skolen kan gjøre noe med problemet. Alle iverksettelser som bidrar til å begrense problemet er selvsagt bra, men hvis problemet likevel er uunngåelig, kan man da laste skolen?

 

Nå vet jeg ikke hvordan skolen har opptrådt og om de har behandlet trådstarter dårlig, så spørsmålet mitt er egentlig mer generelt.

 

Trådstarter er selvsagt bitter, og det forstår jeg. Dog, å saksøke skolen vil ikke gjøre ham noe mer lykkelig. Istedetfor å fokusere på hevn og fortid er det bedre å fokusere på hvordan han skal catche up med det han har mistet og se fremover :)

Lenke til kommentar
Christian, det jeg lurer på er i hvor stor grad skolen kan gjøre noe med problemet. Alle iverksettelser som bidrar til å begrense problemet er selvsagt bra, men hvis problemet likevel er uunngåelig, kan man da laste skolen?

 

Nå vet jeg ikke hvordan skolen har opptrådt og om de har behandlet trådstarter dårlig, så spørsmålet mitt er egentlig mer generelt.

 

Trådstarter er selvsagt bitter, og det forstår jeg. Dog, å saksøke skolen vil ikke gjøre ham noe mer lykkelig. Istedetfor å fokusere på hevn og fortid er det bedre å fokusere på hvordan han skal catche up med det han har mistet og se fremover :)

 

Skolen er på lik linje med arbeidsplassen jeg sitter på nå ansvarlig for mitt pyskososiale miljø og det som følger med det. De er bundet av opplæringsloven på lik linje som arbeidsmiljøloven..

I praksis sier du: hvis en ikke kan ungå problemet, hvorfor bry seg?

 

Jeg syns det er en meget uheldig løsning, problemet ødelegger for mange mennesker, koster oss skattepenger, koster samfunnet i form av selvmord og andre ting, og det ansees som meget ødeleggende for voksne...bare for en fjortenåring som er i utvikling så burde det være enda verre...så vi bidrar også til å svekke utviklingen til mange som kunne bidratt på måter i samfunnet.

 

Skolen har et ansvar for å forhindre det, hvordan de gjør det er ikke så viktig før jeg har setrt virkemidlene, men å indikere det du skriver, vel, det blir for dumt.

Lenke til kommentar

jeg tror ikke amerikanske rettstilstander kommer til å løse mobbeproblemet, dog forstår jeg din frustrasjon. Opplæringsloven, som arbeidsmiljøloven er et lovverk jeg mer ser på som en intensjonserklæring. Det vil si at noen politikere har skrevet opp sine ønsker for hvordan en del av samfunnet skal fungere, og så skal skolene prøve å etterleve disse prinsippene.

 

Det trengs nok en rettsak til for å finne ut hvorvidt loverket bør/skal etterleves, resultatet er alfa omega. Taper du så vil lovverket fortsatt være lik en intensjonserklæring, vinner du så må skolene gjøre om på rutinene.

 

Så kommer også spørsmålet hvorvidt skolen har ansvar for oppdragelsen / omsorgen til sine elever. Om så er så må lærere få en annen arbeidsbeskrivelse å jobbe etter en de har idag. For lærere skal lære bort pensum, ikke leke foreldre. Om de skal få ytterligere ansvar bør de betales/utdannes derefter.

 

Men ett lite tips, du bør ha finanseringen i orden, snakke med jussbuss (studenter som reiser rundt omkring og gir råd) og om du skulle tape bør du gå hele veien til brussel...

Glem ikke medier... viktig med opponion. Vg ville elsket å skrive denne saken, dog forvent å bli stigmatisert i etterkant.

 

Greit å legge til: jeg har også hatt min strie tørn på skolen med mobbere, skolen forsøkte å jobbe mot dette, men det ble best løst etter konsultasjon foreldre imellom.

Lenke til kommentar

dog må jeg si etter å ha lest side 2 og svaret ditt at argumentasjonsrekken din er ekstremt subjektivt og lite reflektert. Du gir skolen skylden for egen motivasjon. Selv om jeg ble mobbet hindret ikke det meg i å jobbe med skolen. Det har noe med din karakter å gjøre. Om du vil fortsette å være offeret så skylder du på skolen, om du vil komme deg ut av offerrollen så slutter du å syte på strukturelle problemer og gjør noe med det. Bra du startet på vg studiespesialisering, det er en vei ut av det, fortsett på den stien!

 

Og forsøk å lese over en gang så unngår du skriveleifs, firefox har et eget feilrettingsprogram ;)

Lenke til kommentar
dog må jeg si etter å ha lest side 2 og svaret ditt at argumentasjonsrekken din er ekstremt subjektivt og lite reflektert. Du gir skolen skylden for egen motivasjon. Selv om jeg ble mobbet hindret ikke det meg i å jobbe med skolen. Det har noe med din karakter å gjøre. Om du vil fortsette å være offeret så skylder du på skolen, om du vil komme deg ut av offerrollen så slutter du å syte på strukturelle problemer og gjør noe med det. Bra du startet på vg studiespesialisering, det er en vei ut av det, fortsett på den stien!

 

Og forsøk å lese over en gang så unngår du skriveleifs, firefox har et eget feilrettingsprogram ;)

 

Nå vil mobbing og graden av mobbing ha individuell påvirking fra person til person, så at hva du opplevde skal bety at TS burde ti stille og ikke syte er vel en mildt sagt skivebom.

Lenke til kommentar

må si jeg også tror at du stiller dårlig i en slik sak ja.

og det plager meg også at skoleadministrasjon og lærere ikke bryr seg mere om mobbing,

de sier at det er 0-toleranse på mobbing i skolen men hvorfor i h*lvette får mobberne nye sjangser hele tia?

 

jeg syns at de skulle vært mye strengere på mobbing her i landet.

mobbing kan gi personer store problemer uten at det behøver å være fysiske skader.

kjenner folk som har slitt skikkelig etter å ha blitt mobba.

å gi en elev oppførselsanmerkning er bare bullshit, de som driver og terroriserer andre elever, (og ja jeg kaller det terror!)

burde få straff som svir ikke en prikk på et ark! de fleste mobberne driter en lang marsj i marsj i framtia si uansett.

 

sett alle de småj*vlene i egne klasser og gi de egne luftetider, jeg veit det kan minne om åpen soning men har selv opplevd at det som faktisk hjelper når det kommer til alle de som kun gjør dritt på skolen er å skremme dritten utav de, om det er fysisk eller psykisk.

 

så la de få "gjensittning" eller plasseres i problembarnsklasser i en hviss tid før de får lov til å omgås med andre på skolen.

Lenke til kommentar

Eg hugsar at det var ei sak i Floro (trur eg) for omtrent 10-15 år sidan der det var ein som vann mot kommunen i ei mobbesak. Så det er ikkje sikkert at du har ei så dårleg sak som enkelte vil ha det til.

 

Skulen har heilt klart brote med sine plikter her.

 

Det verkar forresten som om det er ein del mobbarar i tråden her. Eller kanskje det er feige lærarar som vil redde skinnet sitt? Bagatellisering av mobbing er noko av det mest provoserande eg veit om!

Lenke til kommentar

Hei igjen. Skolen har vert sløve. Hvordan går det ikke å se enn som blir fysisk mishandlet? I tilegg snakket drit til i to år?

 

Kontaktlærer mente at mobberene var smarte og de var vanskelig å se de?

Jeg bryr meg ikke om jeg er teit, men skolen fortjener sitt. Jeg har snakket med flere som har gått ut ifra den skolen og har opplevd det samme. Det har ikke gjort noe med det, fordi de synes det virker teit å annmelde. Men de slipper ikke unda meg.

 

Hvordan bør jeg gå frem? Jeg snakket med politiet idag. De sier jeg kan komme inn også kan de hjelpe meg videre. Vor stor er sjansen for at det blir tatt videre? Kan jeg kreve erstatning?

Endret av Cocke
Lenke til kommentar
Hvordan bør jeg gå frem? Jeg snakket med politiet idag. De sier jeg kan komme inn også kan de hjelpe meg videre. Vor stor er sjansen for at det blir tatt videre? Kan jeg kreve erstatning?

 

Det er mulig jeg har oversett det, men har du skrevet noe om hva slags mobbing det var snakk om?

 

Hvilken rolle spilte foreldrene dine i denne saken? Tok de kontakt med skolen? OG hvis de gjorde det uten å oppleve at skolen tok tak i det, hva gjorde de med det? Det er alt for lite informasjon i denne tråden, til å kunne si om du har en god eller dårlig sak.

 

Satt på spissen - foreldrene dine kan også stilles til ansvar for eventuell mangel på tiltak i denne saken. Hvis de kjente til at du ble mobbet, og ikke gjorde noe med det, er det strengt tatt verre enn at skolen forsøkte å gjøre noe med det, uten at det gav noen positiv endring for din del...

Lenke til kommentar

Foreldrene mine visste ikke om dette. Jeg vil ikke bry dem med det. Mobbingen gikk ut på det fyiske. Som å slå, sparke etc.

I tilegg til at der kom dårlige kommentarer. Dette foregikk i to år, ver dag. Dere kan vel bare tenke dere vor deprimert man blir da? Å skolen sa de ikke visste noen ting. Merkelig? Jeg har studert opplæringsloven ganske nøyte og jeg kan plukke ut flere brudd der.

Lenke til kommentar

Forsøk 9 år med psykisk og fysisk trakasering. Skolen min viste det, de var virkelig klar over det, men påsto selvfølgelig at "Det er ikke noe mobbing på vår skole".

 

Har ført til problemer for meg i senere tid, og sliter litt med psyken til tider i tilegg til å stole på folk.

 

Men jeg er ikke ute etter hevn eller saksøke skolen, til tross for at mine problemer er veldokumentert både av foreldrene mine og sykesøsteren ved skolen. Jeg vil heller bruke tiden på å få skoler i resten av landet til å få opp øynene hvor farlig mobbing er fremfor å gå etter blodtørstig hevnetokt etter skolen min.

 

Jeg kan plukke ut flere brudd på opplæringsloven på barne/ungdomsskolen men er mer ute etter å gå videre, noe jeg har gjort.

 

Bruk heller tid på å få skoler til å se hvor farlig mobbing er, det kan hjelpe flere enn du tror.

Lenke til kommentar
Foreldrene mine visste ikke om dette. Jeg vil ikke bry dem med det. Mobbingen gikk ut på det fyiske. Som å slå, sparke etc.

I tilegg til at der kom dårlige kommentarer. Dette foregikk i to år, ver dag. Dere kan vel bare tenke dere vor deprimert man blir da? Å skolen sa de ikke visste noen ting. Merkelig? Jeg har studert opplæringsloven ganske nøyte og jeg kan plukke ut flere brudd der.

 

Har studert Barneloven i 2 minutter, og funnet et lovbrudd eller to allerede jeg og... Mener overhodet ikke å endre fokus på denne tråden, men burde ikke foreldrene dine "sett" dette alikevel? Hvis alle karakterene dine plutselig stupte, eller alltid var lave, ville det ikke vært logisk for foreldre å se etter en forklaring? Jeg ville i alle fall gjort noen undersøkelser hvis mine barn plustelig viste depresive adferdsendringer...

 

Og før noen misforstår meg - mobbing (uansett form, mengde og varighet) bør absolutt ikke forekomme, men det gjør desverre det. Jeg er (selvfølgelig) sterk motstander av dette, men mener bare at det kan være flere enn skolen som kan klandres i slike saker. Det er viktig å ha/sette fokus på slikt, men tror faktisk ikke du oppnår det ved en anmeldelse.

 

Flere saker har dukket opp i media de siste årene, uten at man har oppnådd et null-mobbe samfunn av den grunn... En eventuell anmeldelse vil kunne sette litt fokus på saken, men bevisbyrden vil jeg tro blir på deg, og det kan ende med å koste mer enn det smaker... Det "beste" du kunne oppnå, var kanskje å få til strenger sanksjoner mot de som faktisk mobber, skolene har nemlig ikke veldig mye de kan gjøre - desverre...

Lenke til kommentar

Hadde vært yppelig om skolen og eventuelt noen lærere ble strafet som følge av liten oppfølging ved mobbing. Kanksje det da endelig hadde blitt lit progresjon i kampen mot mobbing, for da hadde jo skolene og lærerene endelig begynt og bry seg som følge av frykt for rettslige følger.

Lenke til kommentar

Jeg husker ikke helt årstall. Tror det var i 2006. Kom der ne lov at der som lærer fikk en liten mistanke til mobbing og ikke gjorde noe. Kan de bli straffet med ubetinget 3 månder fengsel eller bot.

 

Jeg har vertfall bestemt meg for å ikke la dem slippe unda. Det skal også sies at jeg gikk mye alene i friminuttene, men fremdeles ingen som reagerte.

 

Jeg har hørt at noen går til kommunen direkte for å få erstatning også setter kommunen sanksjoner igang mot skoeln. Er dette mulig?

Eventuelt hvorfor gjør kommunen dette? For å slippe annmeldelese?

 

En lignende sak:

Klikk her

Endret av Cocke
Lenke til kommentar
Jeg husker ikke helt årstall. Tror det var i 2006. Kom der ne lov at der som lærer fikk en liten mistanke til mobbing og ikke gjorde noe. Kan de bli straffet med ubetinget 3 månder fengsel eller bot.

Står i Opplæringslova det og.. Bare les litt lenger ned i kapittel 9a...

 

Jeg har vertfall bestemt meg for å ikke la dem slippe unda. Det skal også sies at jeg gikk mye alene i friminuttene, men fremdeles ingen som reagerte.

 

Jeg har hørt at noen går til kommunen direkte for å få erstatning også setter kommunen sanksjoner igang mot skoeln. Er dette mulig?

Eventuelt hvorfor gjør kommunen dette? For å slippe annmeldelese?

 

Du kan alltids ta en titt her - http://www.barneombudet.no/, men hvis det aldri er kommet noe skriftlig til din skole/kommune står nok ikke saken spesielt godt... Finnes det ikke noe dokumentasjon, blir det jo bare ord mot ord...

 

Det viktigste i slike saker er å si ifra - hjemme og på skolen. Få det dokumentert fra dag en! Skolen er en offentlig innstans, og må forholde seg til forvaltningsloven med de krav den stiller!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...