Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Min wii er ødelagt, hva kan jeg kreve?


€uropa

Anbefalte innlegg

I november kjøpte jeg en brukt wii, den var angivelig i fin stand og selgeren hadde aldri hatt noen problemer med den. Jeg fikk med kviteringen på kjøpet fra EBgames og den er datert til 8. desember 2006.

Nå vil ikke wiien lese av spillene, den er altså ødelagt. Hva kan jeg kreve av EBgames eller den forrige eieren?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk, jeg mener å ha lest dette selv, men jeg måtte ha det bekreftet. Da ringer jeg EBgames på mandag.

 

Var den ødelagt når du kjøpte den eller etter du har brukt den noen ganger?

Hvis du har "forsikring" på Wii'en kan du kreve ny. Spørs hvor lenge "forsikringen" varer :)

 

Håper du fikk svaret du ønsket deg^^

 

Det var ingen synlige feil på den da jeg kjøpte den, men nå ha den begynt å "klikke" og stoppe helt opp når jeg setter i et spill.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Fem års reklamasjonrett, ta deg en tur til EBgames.

Denne fem års regelen er spesiell og det skal derfor en del til for at denne regelen kommer til anvendelse ( dere får lese ot.prp. ). "Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen." (jf Fkjl § 27 andre ledd, første punktum), dette er egentlig hovedregelen.

 

Det følger av lovforarbeidene at 2 måneder er tilstrekkelig med tid for å påberope seg mangelen, som i dette tilfellet er holdbarheten.

 

Det viktigste er garantien!!! Garantien er det aller viktigste å få med seg. Er garantien gått ut, da kan du ha et lite problem.

 

(les i forarbeidene til loven, og i selve loven forbrukerkjl s. 2732)

 

Det jeg mener gjør fem års regelen vanskelig å anvende er selve bevisførsel for at denne regelen skal gjelde ( tingens egenskaper ). Garantien på en slik Wii konsoll er vel 2 år tipper jeg...Men det er jo slik loven er lagt opp! 2 år erå regne som en gjennomsnitts garanti som følger de fleste slike varer. Hvis garantien er gått ut etter 2 år, så skal det vesentlig mye til for at DU skal kunne bevise retten for at DU allikevel skal få erstatning som Wii forbrukere ikke normaltsett skal ha. Det å bevise 5 års regelen på noe som ikke har en slik lang garanti er VANSKELIG! Garantien er til for at forbrukere som uheldigvis kjøper en vare som er under normal kvalitet skal få en vare som oppfyller de egenskaper som den gjennomsnittlige varen har.

 

PS: dette ble kanskje et litt rart og dårlig skrevet svar, MenMen ;P

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar
Denne fem års regelen er spesiell og det skal derfor en del til for at denne regelen kommer til anvendelse ( dere får lese ot.prp. ). "Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen." (jf Fkjl § 27 andre ledd, første punktum), dette er egentlig hovedregelen.

Skal en del til? Det eneste kravet er faktisk en forventet levetid på vesentlig mer enn 2 år. En spillkonsoll har i følge FTU en slik forventet levetid, og dermed er det eneste kravet for 5 års reklamasjonsfrist oppfylt.

 

Det følger av lovforarbeidene at 2 måneder er tilstrekkelig med tid for å påberope seg mangelen, som i dette tilfellet er holdbarheten.

Det følger av lovteksten av fristen for å reklamere aldri kan være kortere enn 2 måneder.

 

Det viktigste er garantien!!! Garantien er det aller viktigste å få med seg. Er garantien gått ut, da kan du ha et lite problem.

Hvorfor blande inn garanti på noe som uansett rammes av kundens lovfestede reklamasjonsrett? Garantien på en Wii er forøvrig ett år fra kjøpsdato.

 

PS: Dårlig svar. Svarte jeg egentlig på emnet...?

Vi kan jo si at du gjorde et forsøk, men du burde nok lese litt mer om emnet før du forsøker igjen.

Lenke til kommentar
Denne fem års regelen er spesiell og det skal derfor en del til for at denne regelen kommer til anvendelse ( dere får lese ot.prp. ). "Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen." (jf Fkjl § 27 andre ledd, første punktum), dette er egentlig hovedregelen.

Skal en del til? Det eneste kravet er faktisk en forventet levetid på vesentlig mer enn 2 år. En spillkonsoll har i følge FTU en slik forventet levetid, og dermed er det eneste kravet for 5 års reklamasjonsfrist oppfylt.

 

Det følger av lovforarbeidene at 2 måneder er tilstrekkelig med tid for å påberope seg mangelen, som i dette tilfellet er holdbarheten.

Det følger av lovteksten av fristen for å reklamere aldri kan være kortere enn 2 måneder.

 

Det viktigste er garantien!!! Garantien er det aller viktigste å få med seg. Er garantien gått ut, da kan du ha et lite problem.

Hvorfor blande inn garanti på noe som uansett rammes av kundens lovfestede reklamasjonsrett? Garantien på en Wii er forøvrig ett år fra kjøpsdato.

 

PS: Dårlig svar. Svarte jeg egentlig på emnet...?

Vi kan jo si at du gjorde et forsøk, men du burde nok lese litt mer om emnet før du forsøker igjen.

Les forarbeidene så forstår du hvordan loven er tenkt ut!! ;P

2 måneder er å regne som tilstrekkelig med tid, og 2 års regelen er den hovedregelen som følges. Garanti har mye å si angående bevisføring for denne 5 års regelen. Varer som er ment til å vare så lenge som 4-10 år ha som regel en garanti som dekker hele eller store deler av denne tiden.

 

PS: har endret det innlegget som du kommenterte!

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar
Les forarbeidene så forstår du hvordan loven er tenkt ut!! ;P

2 måneder er å regne som tilstrekkelig med tid, og 2 års regelen er den hovedregelen som følges. Garanti har mye å si angående bevisføring for denne 5 års regelen. Varer som er ment til å vare så lenge som 4-10 år ha som regel en garanti som dekker hele eller store deler av denne tiden.

Så du mener at de fleste PCer har en garanti som dekker produktet i 4-6 år, som er den beregnede levetiden på produktet? Hva mener du om garantitiden på biler, som også dekkes av Forbrukerkjøpsloven? Er denne som regel på rundt 10år? Hva med mobiltelefoner, som Høyesterett ga en forventet levetid på 4 år? Endret denne dommen hvor lang garanti produsentene gir?

 

Kan du også utdype litt om hvor sterkt kravet til bevis er i en reklamasjonssak, og hvor nøye du mener en forbruker er pålagt å dokumentere sin påstand om en kjøpsrettslig mangel?

Lenke til kommentar
Les forarbeidene så forstår du hvordan loven er tenkt ut!! ;P

2 måneder er å regne som tilstrekkelig med tid, og 2 års regelen er den hovedregelen som følges. Garanti har mye å si angående bevisføring for denne 5 års regelen. Varer som er ment til å vare så lenge som 4-10 år ha som regel en garanti som dekker hele eller store deler av denne tiden.

Hva med mobiltelefoner, som Høyesterett ga en forventet levetid på 4 år? Endret denne dommen hvor lang garanti produsentene gir?

denne siste dommen du nevner er et mønstereksempel på hvor vanskelig disse reglene er i praksis. Og garanti sørger for problemer med beviser for en lengre reklamasjonstid. Produsentene er ikke enige oss forbrukere angående dette, de er vrange som F***!!!Og det er derfor disse reglene er vansklige selv for høyesterett.

 

Jeg mente ikke at garantien MÅTTE fungere på den måten som du nevner med biler ol. Det var bare raskt forklart, jeg har ikke sagt at dette stemmer 100%. Men at det er vært en tendens på på noen type varer. ( skjønner at det var litt tåplige uttalelser, men jeg tar dette veldig på farta )

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

Det er meget unødvendig å trekke inn forarbeider o.l, som du klar over at trådstarter (av største sannsynlighet) og øvrigheten ikke har kjennskap til, og heller ikke skal trenge å ha kjennskap til. Men men..

 

Til trådstarter: Her er det bare å gå inn med maskinen, det er uten tvil slik at 5 år er helt normalt på maskiner i denne prisklassen.

Endret av Multi-Task
Lenke til kommentar
Les forarbeidene så forstår du hvordan loven er tenkt ut!! ;P

Hvor kan man lese disse forarbeidene? Link? Jeg har googlet, men finner bare dyre bøker man kan kjøpe, samt diverse treff der det refereres til forarbeidene.

 

Hvilken relevanse har forarbeidene? Når loven først er vedtatt, står vel den over forarbeidene, som vel blant "hvordan den er tenkt ut" også inneholder vurderinger og synspunkter som ikke ble tatt med, og som man ikke ønsket å ha med i den endelige loven?

(Jeg vet ikke, jeg spør. Jeg er verken jurist, stortingsmann eller byråkrat i departement eller direktorat som utarbeider regelverk.)

Lenke til kommentar

her kan dere lese dere grønne på forbrukerrett helt ned til den minste detalj;) det samme som står i "den store røde",bare mye mye mye mer utdypet.

 

http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok/re....html?id=167295

 

god lesestoff i vinterferien dette;P

 

skal også ta en nærmere titt på FTU.

 

ordlyden i forbrukerretten er veldig presis som gjør det litt enklere å tolke,men forarbeidene i ot.prp kan i noen tilfeller gi deg det lille ekstra i argumentasjonen og ikke minst forståelsen.

 

bare ta med wii greien til forhandler og krev reklamasjon eller retting av mangelen og se hvordan det går. de fleste butikker er greie og fikser for deg,men det finnes dog noen som er mer vrange enn andre. er butikken veldig vrang så er ikke krangelen verdt det.

 

TEE refererte til FTU som da visstnok gir deg det som trengs for at 5års regelen kan brukes. da er det greit.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar
Les forarbeidene så forstår du hvordan loven er tenkt ut!! ;P

2 måneder er å regne som tilstrekkelig med tid, og 2 års regelen er den hovedregelen som følges. Garanti har mye å si angående bevisføring for denne 5 års regelen. Varer som er ment til å vare så lenge som 4-10 år ha som regel en garanti som dekker hele eller store deler av denne tiden.

Så du mener at de fleste PCer har en garanti som dekker produktet i 4-6 år, som er den beregnede levetiden på produktet? Hva mener du om garantitiden på biler, som også dekkes av Forbrukerkjøpsloven? Er denne som regel på rundt 10år? Hva med mobiltelefoner, som Høyesterett ga en forventet levetid på 4 år? Endret denne dommen hvor lang garanti produsentene gir?

 

Kan du også utdype litt om hvor sterkt kravet til bevis er i en reklamasjonssak, og hvor nøye du mener en forbruker er pålagt å dokumentere sin påstand om en kjøpsrettslig mangel?

har forbruker bevisbyrden for å bevise hvor lenge tingen er ment å vare?

Lenke til kommentar
Les forarbeidene så forstår du hvordan loven er tenkt ut!! ;P

2 måneder er å regne som tilstrekkelig med tid, og 2 års regelen er den hovedregelen som følges. Garanti har mye å si angående bevisføring for denne 5 års regelen. Varer som er ment til å vare så lenge som 4-10 år ha som regel en garanti som dekker hele eller store deler av denne tiden.

Så du mener at de fleste PCer har en garanti som dekker produktet i 4-6 år, som er den beregnede levetiden på produktet? Hva mener du om garantitiden på biler, som også dekkes av Forbrukerkjøpsloven? Er denne som regel på rundt 10år? Hva med mobiltelefoner, som Høyesterett ga en forventet levetid på 4 år? Endret denne dommen hvor lang garanti produsentene gir?

 

Kan du også utdype litt om hvor sterkt kravet til bevis er i en reklamasjonssak, og hvor nøye du mener en forbruker er pålagt å dokumentere sin påstand om en kjøpsrettslig mangel?

har forbruker bevisbyrden for å bevise hvor lenge tingen er ment å vare?

Dersom du ser i Forbrukerkjøpsloven og videospillerdommen vil du se at det er opp til forbruker å bevise at produktet har en kjøpsrettslig mangel dersom det er lenger enn et halvt år siden kjøpsdato. I motsetning til hva du hevder er det dog ikke noe strenge krav til denne bevisbyrden.

Lenke til kommentar
Les forarbeidene så forstår du hvordan loven er tenkt ut!! ;P

2 måneder er å regne som tilstrekkelig med tid, og 2 års regelen er den hovedregelen som følges. Garanti har mye å si angående bevisføring for denne 5 års regelen. Varer som er ment til å vare så lenge som 4-10 år ha som regel en garanti som dekker hele eller store deler av denne tiden.

Så du mener at de fleste PCer har en garanti som dekker produktet i 4-6 år, som er den beregnede levetiden på produktet? Hva mener du om garantitiden på biler, som også dekkes av Forbrukerkjøpsloven? Er denne som regel på rundt 10år? Hva med mobiltelefoner, som Høyesterett ga en forventet levetid på 4 år? Endret denne dommen hvor lang garanti produsentene gir?

 

Kan du også utdype litt om hvor sterkt kravet til bevis er i en reklamasjonssak, og hvor nøye du mener en forbruker er pålagt å dokumentere sin påstand om en kjøpsrettslig mangel?

har forbruker bevisbyrden for å bevise hvor lenge tingen er ment å vare?

Dersom du ser i Forbrukerkjøpsloven og videospillerdommen vil du se at det er opp til forbruker å bevise at produktet har en kjøpsrettslig mangel dersom det er lenger enn et halvt år siden kjøpsdato. I motsetning til hva du hevder er det dog ikke noe strenge krav til denne bevisbyrden.

så forbrukers forventninger til tingen har faktisk en del å si i saken?( trodde slike forventninger stod svakt ) Og jeg forstår fremdeles ikke at garantitiden ikke er noe moment å ta opp...? jeg har i alle fall sett på garantitid som et ok argumet, og har ikke fått refs for det før. Men det kan nok hende at jeg har fått et feil bilde av beviskravene når det gjelder denne 5 års reklamasjonsfristen... Jeg jobber mye alene med jussen så jeg får ikke så ofte forskjellige vinkler fra saken og alle argumenter er noe jeg lager selv...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...